Wat serveren de viva dames met kerst?

08-12-2015 13:04 283 berichten
Hallo dames hebben jullie al een idee wat jullie met kerst klaar maken? Is het simpel of ga je voor luxe? Leuk als jullie je verhalen delen.
Dat is nog eens de ware kerstgedachte: wentelteefjes in het gezicht en yoghurt over het hoofd
Ik zie ook geen probleem in het wel of niet opdienen van vlees, vis, kaas.

Het gaat om het geheel aan sfeer, de moeite die iemand zich heeft gedaan om lekkers te maken en de gastvrijheid dat je bij iemand uitgenodigd wordt.



Begrijp me niet verkeerd.....ik ben niet zo van moetjes en dergelijke. Wanneer ergens een moet aan vastkleeft benauwd mij dat enigszins. Verplichte dingen ontkom je niet altijd aan, maar wanneer mensen echt geen zin hebben in bijvoorbeeld kerstbezoek ben ik van het respecteren van iemand mening.



Overigens ben ik heel snel onder de indruk van iemands inzet en kookkunsten hoor. Ik bak zelf namelijk letterlijk en figuurlijk niets ervan in de keuken. Zien wat iemand dan voor elkaar kan krijgen vind ik erg indrukwekkend.
Kun je net zo goed, zoals bij een kinderfeestje, een tafelkleed op tafel leggen en de patat met saus daarop plempen. Geen borden, geen bestek, gewoon fingerfood. Heel hip!
quote:Troelalaaaa schreef op 09 december 2015 @ 12:10:

Ik zie ook geen probleem in het wel of niet opdienen van vlees, vis, kaas.

Het gaat om het geheel aan sfeer, de moeite die iemand zich heeft gedaan om lekkers te maken en de gastvrijheid dat je bij iemand uitgenodigd wordt.



Begrijp me niet verkeerd.....ik ben niet zo van moetjes en dergelijke. Wanneer ergens een moet aan vastkleeft benauwd mij dat enigszins. Verplichte dingen ontkom je niet altijd aan, maar wanneer mensen echt geen zin hebben in bijvoorbeeld kerstbezoek ben ik van het respecteren van iemand mening.



Overigens ben ik heel snel onder de indruk van iemands inzet en kookkunsten hoor. Ik bak zelf namelijk letterlijk en figuurlijk niets ervan in de keuken. Zien wat iemand dan voor elkaar kan krijgen vind ik erg indrukwekkend.Ja, eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elisabeth1988 schreef op 08 december 2015 @ 23:39:

Ik deelde dit net ook al in het 'wat betekent kerst voor jou' topic



Ik stelde aan mijn moeder voor om de kerstbrunch, voor de hele familie van haar kant, dit jaar eens helemaal vegetarisch te doen. Ik ben niet eens hardcore vegetarier, maar gewoon om die vanzelfsprekendheid van die kilo's vlees met de feestdagen eens een keer niet klakkeloos te volgen. Ze begreep er niks van, voor haar hoorde vlees erbij en anders was het niet feestelijk. Uiteindelijk hebben we het op een akkoordje gegooid en komt er wat vis bij. Ben benieuwd of het een van de familieleden op gaat vallen. Lijkt me echt gek als er iemand ineens om rosbief of fricandeau gaat zitten gillen. We doen wel eieren en zuivel.



Ik maak onder andere wentelteefjes met rood fruit, filodeeg met pittige mango/limoen/ricotta, miniquiches met spinazie en champignons, een tomaten tarte tatin, gebakken mueslibakjes met zelfgemaakte yoghurt, traditioneel roerei en zacht gekookte eitjes en op verzoek van mijn moeder serveren we zalm en tortilla's met appel en makreel.



Omdat we dit helemaal met n tweeen doen, vermoed ik dat we savonds lekker aan de pasta pesto zitten en de volgende dag aan de soep ;)



Als ik zo'n heerlijke brunch voorgeschoteld krijg zou ik inderdaad niet eens in de gaten hebben dat er nergens vlees bij zit. Helemaal prima!



En voor wie erover mekkert dat er geen vlees bij zit: je wordt uitgenodigd, dus dan eet je als gast wat de pot schaft. En in dit geval is er bepaald niet te klagen over het eten lijkt me.
quote:BridgetteDubois schreef op 08 december 2015 @ 19:51:

[...]





Waarom liggen de supermarkten dan vol met die schotels?



En trouwens, ik eet met kerst waar het gezin zin in heeft. Het boeit me echt niks of t 'in' of 'uit' is...
quote:Ttass28 schreef op 09 december 2015 @ 10:29:

1x geen vlees is toch niet erg, als er genoeg andere lekkere dingen zijn?

Mij zou het niet uitmaken. Ik kom voor de gezelligheid, en dan maakt het serveren van wel vlees of geen vlees niet uit.



Whaa, ongelooflijk, ik ben het met je eens!

quote:Anyco schreef op 09 december 2015 @ 14:50:

[...]





Whaa, ongelooflijk, ik ben het met je eens!

Whoa ik bel de krant dit moet er echt instaan anyco is het eens met tass kan het bijna niet geloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 08 december 2015 @ 13:17:

Een smulsteen.Dat vind ik dan meteen weer zo zwaar op de maag liggen...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:DG2015 schreef op 09 december 2015 @ 15:49:

[...]



Dat vind ik dan meteen weer zo zwaar op de maag liggen...
,
quote:Poltergeist2016 schreef op 09 december 2015 @ 16:19:

Mooi, hoeven we ook het kerstmenu niet meer aan te passen voor diegene die vegetarisch zijn, eten wat de pot schaft.

Ik ga het onthouden. Het is de gedachte die er achter zit.



Vooral op die manier doen ja



Ik denk dat niemand dan wat eet.

T verschil tussen vegetariërs en vleeseters is; vleeseters kunnen wel iets vegetarisch eten. Vegetariërs niet iets met vlees. Simpel zat.

Ik ben overigens vegetariër, maar zorg voor mijn wederhelft wel voor een gourmetschotel.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bijna de ganse zomervakantie vegetarisch gegeten omdat we in een land zaten met een fantastische vegetarische keuken. Ik ben normaal gezien een grote vleeseter, maar echt niet gemist dus een veggie buffet met kerst zou kunnen wat mij betreft.



Kerstavond doet mijn schoonmoeder naar eigen zeggen 'niks speciaal'. Vermoedelijk komt dat neer op kaaskroketten, biefstuk en een ijstaart. Mijn schoonmoeder kan niet koken dus heel jammer is dat niet. Eigenlijk is het op zich prima eten, maar het idee van 'niks speciaal' willen doen als je wel mensen uitnodigt vind ik altijd wat raar. Ofwel geef je een feestje, ofwel niet.



Kerstdag werk ik en dan komt er op het werk een buffet.

Tweede kerstdag gaan we naar mijn moeder. Die kan ook niet koken en maakt de vreemdste combinaties , maar doet wel altijd haar best. Het voorgerecht worden coquilles met pesto. De rest is ze nog aan het bedenken.



Oudjaar is bij ons thuis met 8 volwassenen en 5 kinderen. We gaan voor Japans. Eerst wat hapjes in thema (yakitori, Aziatische balletjes, spring rolls.... moet het eigenlijk nog in detail bedenken). Dat maken we zelf. Voorgerecht ook nog geen idee. Hoofdgerecht: Sushi van bij de Japanner. Dessert wordt een moeilijke. Ik denk niet dat ik daar in thema blijf want dat wordt volgens mij niet lekker.



Nieuwjaar is bij schoonvader. Die doet niets liever doet dan koken. Geen idee wat het wordt, maar is altijd uitmuntend.



En dan verjaart zoon ook nog eens vlak voor kerst (die wil hapjes, biefstuk-friet en een pannenkoekentaart met mokkamousse op het familiefeestje) en man is jarig vlak na de feesten....
quote:the4ofus schreef op 09 december 2015 @ 16:58:





Kerstavond doet mijn schoonmoeder naar eigen zeggen 'niks speciaal'. Vermoedelijk komt dat neer op kaaskroketten, biefstuk en een ijstaart. Mijn schoonmoeder kan niet koken dus heel jammer is dat niet. Eigenlijk is het op zich prima eten, maar het idee van 'niks speciaal' willen doen als je wel mensen uitnodigt vind ik altijd wat raar. Ofwel geef je een feestje, ofwel niet.



Nou ja je zegt het zelf al he, je schoonmoeder is geen keukenprinses. Wat heb jij dan liever: dat ze zich vergaloppeert aan liflafjes die toch gedoemd zijn te mislukken of dat jullie het gewoon gezellig hebben met wel gelukte kaaskroketten en biefstuk?
quote:Fenrir-Greyback schreef op 09 december 2015 @ 17:04:

[...]





Nou ja je zegt het zelf al he, je schoonmoeder is geen keukenprinses. Wat heb jij dan liever: dat ze zich vergaloppeert aan liflafjes die toch gedoemd zijn te mislukken of dat jullie het gewoon gezellig hebben met wel gelukte kaaskroketten en biefstuk?



Inderdaad zeg....



Ik word vaak zat bij mijn moeder uitgenodigd. Ook al zet ze een hoop stront op tafel, ik kom voor de gezelligheid. En met kerst zou t fijn zijn als er wat anders is dan stront, dus dat regelen we dan met zn allen. Ik ga niet mijn moedertje dagenlang in de keuken laten zwoegen en toekijken. Dan maar gezellig en eenvoudig gourmetten!
Alle reacties Link kopieren
quote:Isa_Bela schreef op 09 december 2015 @ 09:00:

[...]





Ik ben ook benieuwd wat haar familie ervan vindt.

Ik zou een compleet vegetarische lunch wel erg vinden, ik begrijp ook niet zo goed waarom je dat zou doen. Prima als iemand vegetarisch eet, maar dat hoef je toch niet op die manier aan anderen op te dringen. Vlees (en kaas bij de lunch) zijn voor mij toch altijd wel een belangrijk onderdeel van de maaltijd. Vis lust ik ook niet, dus dan blijft er niet veel over.

Ik zie een vegetarische maaltijd maken niet als opdringen, ik kook altijd zo (heb ook nooit leren koken met vlees) en wat mensen ergens anders doen mogen ze zelf weten, ik snap ook niet zo goed waarom ik nou per se vlees/vis zou moeten koken, je kunt dat toch op zat plekken krijgen als je dat wilt?.

Er is ook niks mis met mijn eten, vind het ook een beetje een belediging dat mensen denken dat ik niet lekker kan koken omdat ik vegetarisch kook.

En natuurlijk wil ik best rekening houden met allergieën en principes, maar als mij word opgedragen dat een bepaalt ingrediënt er beslist in moet zitten dan houd het wel een beetje op hoor, ik heb geen restaurant.

Maar ik kom dat in de praktijk gelukkig nooit tegen



En een brunch (zoals in het voorbeeld van Elisabeth) is toch sowieso heel makkelijk vegetarisch te maken, en ik neem aan dat er weinig mensen zijn die echt drie keer per dag vlees eten, dat halen ze dan bij een andere maaltijd wel weer in.
quote:Poltergeist2016 schreef op 09 december 2015 @ 16:19:

Mooi, hoeven we ook het kerstmenu niet meer aan te passen voor diegene die vegetarisch zijn, eten wat de pot schaft.

Ik ga het onthouden. Het is de gedachte die er achter zit.



Of nodig die vervelende vegetariers gewoon niet uit, lijkt erop dat het je best wel dwars zit.

Als je ze niet uitnodigt hoef je er ook geen rekening mee te houden. Scheelt een hoop extra werk.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij wordt het gezellig gourmetten met kerst samen met de hele familie. Altijd leuk!
Binnenkort starten met mijn www.Ruggengraat.com programma, spannend!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fenrir-Greyback schreef op 09 december 2015 @ 17:04:

[...]





Nou ja je zegt het zelf al he, je schoonmoeder is geen keukenprinses. Wat heb jij dan liever: dat ze zich vergaloppeert aan liflafjes die toch gedoemd zijn te mislukken of dat jullie het gewoon gezellig hebben met wel gelukte kaaskroketten en biefstuk?

Dat is ook zo, sommige mensen kunnen slecht koken.

Mijn ex af en toe zo'n bui dat hij ineens heel erg zijn best ging doen (vooral ook rond de kerst,om mij te "ontzien"), en dan zaten we met lijmerige aardappelpuree, iets wat zo erg verbrand was dat ik niet meer durfde te vragen wat het was, en nog wat andere dingen die altijd standaard te rauw of te gaar waren, of precies gaar maar dan ineens bremzout.

Alles overgoten met een sausje uit een pakje, dat zelden gebonden was omdat hij vergat dat je het nog even aan de kook moet brengen (hij mengde het poeder met water uit de waterkoker en gooide het spul dan zo over het bord)



Eigenlijk heb ik ook wel eens gedacht dat hij het er om deed, zodat ik de rest van het jaar zou koken
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 08 december 2015 @ 17:42:

Ik zie veel gourmetten voorbij komen dat is toch niet meer van deze tijd Gourmetten?



Lekker belangrijk....



Ook wij gaan gourmetten. Op eerste kerstdag met mijn gezin, ouders en broer. Tweede kerstdag komt een deel van mijn schoonfamilie borrelen en tapas eten. Heb er zin in.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Met Sinterklaas heb ik een uitgebreid 5 gangen diner gemaakt,



- Bord met koude gerechten

- Soep met stokbroodje

- Gevulde champignons

- Kip, rollade, patat, aardappeltjes uit oven, salade en boontjes met spek

- Dessert in glas en ijs..



Met kerst word het dus lekker simpel , kerstavond eten we bij mijn ouders en de andere 2 dagen doe ik gewoon wat ik in huis heb.

Net zoals alle andere dagen..
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 17:38:

[...]



Ik zie een vegetarische maaltijd maken niet als opdringen, ik kook altijd zo (heb ook nooit leren koken met vlees) en wat mensen ergens anders doen mogen ze zelf weten, ik snap ook niet zo goed waarom ik nou per se vlees/vis zou moeten koken, je kunt dat toch op zat plekken krijgen als je dat wilt?.

Er is ook niks mis met mijn eten, vind het ook een beetje een belediging dat mensen denken dat ik niet lekker kan koken omdat ik vegetarisch kook.

En natuurlijk wil ik best rekening houden met allergieën en principes, maar als mij word opgedragen dat een bepaalt ingrediënt er beslist in moet zitten dan houd het wel een beetje op hoor, ik heb geen restaurant.

Maar ik kom dat in de praktijk gelukkig nooit tegen



En een brunch (zoals in het voorbeeld van Elisabeth) is toch sowieso heel makkelijk vegetarisch te maken, en ik neem aan dat er weinig mensen zijn die echt drie keer per dag vlees eten, dat halen ze dan bij een andere maaltijd wel weer in.

Ikzelf zou vleeswaren bij een brunch niet missen maar aan de andere kant hoeveel moeite is het om voor de mensen die het wél lekker vinden een schaaltje ham,bakje filet american op tafel te zetten.

De vegetariër hoeft het niet te eten toch en het hoeft ook niet gekookt of gebakken of op een andere manier in een gerecht verwerkt te worden.
quote:Elisabeth1988 schreef op 09 december 2015 @ 17:41:

[...]





Of nodig die vervelende vegetariers gewoon niet uit, lijkt erop dat het je best wel dwars zit.

Als je ze niet uitnodigt hoef je er ook geen rekening mee te houden. Scheelt een hoop extra werk.



Mijn idee.



Net als dat t voor mij geen moeite kost om wel vlees voor man te halen. Natuurlijk zou ik willen dat hij ook diervriendelijk zou eten, maar hij is zn eigen individu. Dus ik pas me aan hem aan. Net als hij zich aan mij aanpast. Lekker moeilijk allemaal zeg!
quote:tanteslankie schreef op 09 december 2015 @ 17:54:

[...]





Lekker belangrijk....



Ook wij gaan gourmetten. Op eerste kerstdag met mijn gezin, ouders en broer. Tweede kerstdag komt een deel van mijn schoonfamilie borrelen en tapas eten. Heb er zin in.

Ik ook 1 van de kerstdagen,mijn moeder en stiefvader komen en de oudste zoon van mijn broer met zijn vrouw en dochtertje..

Boeien of het hip is of niet
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 09 december 2015 @ 17:54:

[...]



Ikzelf zou vleeswaren bij een brunch niet missen maar aan de andere kant hoeveel moeite is het om voor de mensen die het wél lekker vinden een schaaltje ham,bakje filet american op tafel te zetten.

De vegetariër hoeft het niet te eten toch en het hoeft ook niet gekookt of gebakken of op een andere manier in een gerecht verwerkt te worden.

Neuh, maar het zou in mij echt niet opkomen dat het zó belangrijk is, er zit toch geen crack in?



En als ik met iemand zou samenwonen zou het weer anders zijn, want dan word het lastig als je altijd samen wilt eten, maar dat iemand die af en toe bij je komt eten precies zijn/haar lievelings eten verwacht, dat vind ik echt verwend prinsessengedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven