Kerstdiner maken met drie jonge kinderen

13-11-2016 22:50 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal, ik ga met kerst het eten verzorgen voor 9 mensen en ik krijg daarbij hulp van drie kinderen: twee van 7 jaar en een van 5 jaar. Ik heb nog geen idee wat ik wil gaan maken en of het allemaal kleine hapjes worden of echt een voor- hoofd- en nagerecht.

Heeft iemand leuke ideetjes? Ik ben wel iemand die snel in de stress schiet bij zoiets, vandaar dat ik heel goed voorbereid wil zijn en alles heel goed wil plannen.
Je niet laten helpen door 2 kinderen gaat helpen qua stress.

Laat ze anders de tafel dekken en naamkaartjes maken en versieren maar weer ze uit de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Niet moeilijk doen, gewoon gourmetten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gourmetten!
Bedenk gerechten die je van te voren kan voorbereiden of zelfs van te voren kan maken.

Lekkere soep, overschotels of gebraad en een toetje/taart dat je zo klaar hebt of de ochtend/middag al kan maken.
Ik zou die kinderen lekker voor de tv zetten.
Wat is dat toch met dat geile gourmetten altijd? Dat is toch geen kerstdiner?

Dat is 15 euro meerplempen voor goedkoop vlees en een rits remia saus, en het je gasten zelf klaar laten maken.
De kinderen vragen wat ze willen eten?

En dat eventueel wat "oppimpen"?



Kinderen mogen dan het tafelkleed ontwerpen (geef ze een wit doek - op maat van de tafel - en wat verf of stiften), tafel dekken, menu's schrijven, ...
quote:Dragisa schreef op 13 november 2016 @ 22:57:

Wat is dat toch met dat geile gourmetten altijd? Dat is toch geen kerstdiner?

Dat is 15 euro meerplempen voor goedkoop vlees en een rits remia saus, en het je gasten zelf klaar laten maken.Moet je vlees van goede kwaliteit kopen ;)
Alle reacties Link kopieren
Als je met die kinderen wilt gaan koken dan zou ik het hen vragen.
quote:Dragisa schreef op 13 november 2016 @ 22:57:

Wat is dat toch met dat geile gourmetten altijd? Dat is toch geen kerstdiner?

Dat is 15 euro meerplempen voor goedkoop vlees en een rits remia saus, en het je gasten zelf klaar laten maken.

Je kunt ook duur vlees kopen.

Vind je het geil ja?
Bereid zoveel mogelijk vooraf voor en kies per gang 1 kind. Bedenk dat soep roeren al helpen kan zijn, of gesneden stukjes brood in een mandje leggen, of hagelslag over ijs gieten, maar ook plakjes komkommer snijden. Kortom, niet te moeilijk denken.
quote:Dragisa schreef op 13 november 2016 @ 22:57:

Wat is dat toch met dat geile gourmetten altijd? Dat is toch geen kerstdiner?

Dat is 15 euro meerplempen voor goedkoop vlees en een rits remia saus, en het je gasten zelf klaar laten maken.



Met eerste zin zo vreselijk eens. Van mij hoeft het ook niet.



Maar je kan goed vlees en vis kopen en zelf lekkere saus maken en goed brood kopen en groentes hakken ect.

Nu doet bijna niemand dat hoor. Maar het kan wel. En kinderen vinden het vaak leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 13 november 2016 @ 22:57:

Wat is dat toch met dat geile gourmetten altijd? Dat is toch geen kerstdiner?

Dat is 15 euro meerplempen voor goedkoop vlees en een rits remia saus, en het je gasten zelf klaar laten maken.



Een echt kerstdiner betekent 30 uur in de keuken en hooguit 3 kwartier om het op te eten. Als je geluk hebt.



Mij niet gezien. Hier staat gewoon de gourmet op tafel. Drie kwartier in de keuken, drie uur aan het eten. Wel met fatsoenlijk vlees. Ik heb jarenlang in een slagerij gewerkt, dat scheelt .





Goed. Terug naar TO. Die hulp kun je missen. Echt waar. ECHT WAAR .

Maar als je ze dan toch persé wilt laten helpen, zorg dan voor glitters enzo (xenos) en een lading cupcakejes die versierd moeten worden.



En verwacht dan vooral niet dat die heel erg mooi worden, wel bont en goed vol. En neem de ontplofte keuken op de koop toe. Nog beter; bedank vriendelijk maar zeg de hulp af.

Ze kunnen ook best fruitspiesjes maken. Maar denk eraan dat je ze vaak moet helpen en neem de ontplofte keuken op de koop toe. Wat ze ook heel goed kunnen is eieren verven. Uiteraard met goud- en zilververf, kerststikkertjes en glitters. Neem de ontplofte keuken op de koop toe.



Of misschien toch maar gourmetten .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik hou ook niet van gourmetten is mij te simpel vooral met kerst. Ik ben dan ook gek op koken.





Vraag aan de kinderen of ze de eetafel willen versieren. Of zet ze voor de tv kerst film aan.
Met Kerst en 10 man komt hier ook géén gourmet op tafel.

Tafel is dan al véél te vol en dan zou iedereen nog es zijn eigen eten moeten gaan maken?

Mij niet gezien.



Met Oudjaar en 3 of 4 man wel .
Ik hou niet speciaal van koken met kerst. Ik hou van koken maar eigenlijk niet op zulke dagen want veel mensen en ze verwachten dan hoogstandjes.



Maar vind gourmet vaak ook niks. Zeker niet bij mijn schoonmoeder. Die doet precies wat Dragisa net zei. .



Dan eet ik liever een zelfbeklede pizza met kant en klaar bodem of een pasta salade. Of brood. Of patat.



Maar je kan er best wat van maken als je goede spullen koopt en wat dingen zelf maakt. En scheelt inderdaad veel kookwerk. En je hebt geen kinderen die dan uren lang vermaakt moeten worden/ hulpjes willen zijn.

Ze mogen dan al zelf 'koken'.





En anders wat ik al zei. Kies 3 gerechten die deels of geheel al de avond ervoor of de ochtend zelf kan maken. Scheelt ook veel stress. En kies simpel en lekker en liefst bekende gerechten. Anders zit je straks met iets nieuws qua gerecht wat niet te eten is.
Misschien kan je de kinderen koekjes laten bakken?
Wrap hapjes bij de borrel (kunnen de kinderen vullen en rolletjes maken)

Courgette soep (heel makkelijk)

Hartige taart (en) - bakken is leuk (kan een tijd van te voren zodat je op dat moment alleen hoeft op te warmen in de oven)

Salade

Ijs



Waarom stuurt bijna iedereen de kinderen de keuken uit? Is toch leuk, samen koken?
quote:aaaanne schreef op 13 november 2016 @ 23:20:

Wrap hapjes bij de borrel (kunnen de kinderen vullen en rolletjes maken)

Courgette soep (heel makkelijk)

Hartige taart (en) - bakken is leuk (kan een tijd van te voren zodat je op dat moment alleen hoeft op te warmen in de oven)

Salade

Ijs



Waarom stuurt bijna iedereen de kinderen de keuken uit? Is toch leuk, samen koken?



Ontplofte keuken, 3 is teveel, nieuwe spullen klaarmaken terwijl kinderen in de weg lopen is geen doen.

Dan kunnen ze zich nuttiger maken met andere zaken.



Eventueel kan je hen laten afwassen ?
quote:aaaanne schreef op 13 november 2016 @ 23:20:

Wrap hapjes bij de borrel (kunnen de kinderen vullen en rolletjes maken)

Courgette soep (heel makkelijk)

Hartige taart (en) - bakken is leuk (kan een tijd van te voren zodat je op dat moment alleen hoeft op te warmen in de oven)

Salade

Ijs



Waarom stuurt bijna iedereen de kinderen de keuken uit? Is toch leuk, samen koken?Ja als je niet voor 9/10 man een kerstdiner gaat koken wel ja. Soms.
Alle reacties Link kopieren
Gourmetten.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Er zijn er twee van zeven jaar, die kunnen toch op z'n minst zelfstandig niet in de weg lopen, en helpen met deeg kneden, roeren, sla wassen, afmeten/wegen etc?

Die kleine zal het na een kwartiertje wel zat zijn, maar twee zevenjarigen die willen helpen zou ik zeker laten komen hoor
Wel extra tijd rekenen. Ik zou en menu als ik postte voor 9 man alleen in zo'n 2 uur af hebben. Met kinderen zou ik daar op kerstochtend me beginnen en dan een uurtje koken, dan lekker samen wat drinken en snoepen, dan weer wat koken etc. Geen gestresste planning.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook geregeld gezellig met mijn zoon van 5. Erg leuk, maar heb er mijn handen vol aan en alles duurt drie keer zolang. Dus dat doe ik alleen op een relaxte dag met een simpele risotto ofzo.



Zeker niet met drie kinderen van die leeftijd voor een groot gezelschap.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven