Kippensoep

30-11-2016 07:38 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man, moeder en de buren zijn flink aan het hoesten en proesten. Zelf loop ik met voorhoofdholt en oorontsteking (wat overigens bijna over is), dus ik ben van plan om vandaag een flinke pan kippensoep te maken.



Ik heb al heel wat soepen gemaakt, maar eigenlijk nog nooit kippensoep. Op google kom ik verschillende recepten tegen. Maar ik ben dus eigenlijk benieuwd hoe jullie een flinke pan (+/- 4 a 5 liter) kippensoep maken zonder pakjes of zakjes.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Als ik echt zin heb met een hele soepkip maar anders ook wel met kipdijfilet of kipfilet.

Knoflook,ui, wortel en gember gaat er bij mij eigenlijk altijd wel in. Soms ook prei.

Foelie is ook lekker.



En dan vermicelli of rijstnoedels.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon kippeoootjes met bouillonblokjes laten koken.

als het gaar is de botjes verwijderen, soepgroenten en vermicelli toevoegen. Klaar
Alle reacties Link kopieren
... Vergeet niet af te schuimen als het net kookt! Kippensoep is heerlijk, ik maak het heel vaak. Gewoon met kippendijen.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Grote pan water met 4 grote kippenbouten opzetten en zachtjes laten koken. Zodra kip gaar is uit de pan halen en laten afkoelen. In de pan met kippenwater: 3 halve uien, prei en wortel in stukjes, zout, peperkorrels, FOELIE (maakt de soep dus niet vergeten), laurier, kruidnagel. Kippenvlees in kleine stukjes in de koelkast, de botten en vel terug in de pan. En dan zo lang mogelijk laten koken. Ik laat het zelf rustig het hele weekend op het fornuis staan.



Soep filteren, bv met een kaasdoek in een vergiet. Kip en nieuwe soepgroente erbij en proeven of er nog wat zout bij moet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ka-Ha-Si schreef op 30 november 2016 @ 07:48:

Grote pan water met 4 grote kippenbouten opzetten en zachtjes laten koken. Zodra kip gaar is uit de pan halen en laten afkoelen. In de pan met kippenwater: 3 halve uien, prei en wortel in stukjes, zout, peperkorrels, FOELIE (maakt de soep dus niet vergeten), laurier, kruidnagel. Kippenvlees in kleine stukjes in de koelkast, de botten en vel terug in de pan. En dan zo lang mogelijk laten koken. Ik laat het zelf rustig het hele weekend op het fornuis staan.



Soep filteren, bv met een kaasdoek in een vergiet. Kip en nieuwe soepgroente erbij en proeven of er nog wat zout bij moet.Bedankt! Dat klinkt lekker. Hoeveel water doe je er dan bij? En ook bouillonblokjes?
Alle reacties Link kopieren
http://www.huffingtonpost ... -for-colds_n_6327998.html

(hier ook onderaan het artikel wat recepten)





Goede keuze!

Van Wiki:

Medicinal properties



Chicken soup has long been touted as a form of folk medicine to treat symptoms of the common cold and related conditions. In 2000, scientists at the University of Nebraska Medical Center in Omaha studied the effect of chicken soup on the inflammatory response in vitro. They found that some components of the chicken soup inhibit neutrophil migration, which may have an anti-inflammatory effect that could hypothetically lead to temporary ease from symptoms of illness.[3] However, since these results have been obtained from purified cells (and directly applied), the diluted soup in vivo effect is debatable. The New York Times reviewed the University of Nebraska study, among others, in 2007 and concluded that "none of the research is conclusive, and it is not known whether the changes measured in the laboratory really have a meaningful effect on people with cold symptoms."[4]



It has also been shown that chicken soup contains the Amino acid cysteine,[5] which is very similar to acetylcysteine, which is used by doctors for patients with bronchitis and other respiratory infections to help clear them.



Chicken noodle soup is also known as "Jewish penicillin",[6] either as ersatz penicillin,[7] or as alternative to penicillin.[8]



De medicinale werking zou het grootst zijn staat me bij bij het meekoken van een hele kip (in stukken).
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniempje19877 schreef op 30 november 2016 @ 07:51:

[...]





Bedankt! Dat klinkt lekker. Hoeveel water doe je er dan bij? En ook bouillonblokjes?Oh ja, en hoeveel prei en wortel doe je erin? Sorry, ik ben echt een leek...
Kippenbouillon (sowieso vleesbouillon) moet je niet te lang laten staan hoor, dat beseft heel snel.

En twee dagen laten koken voegt echt niks toe.



Prima om een paar uur de karkassen te koken maar op een gegeven moment zijn ze eh...uitgekookt.
Twee dagen laten trekken heeft geen zin alle smaakstoffen zijn dan allang onttrokken, de rest van de soep klinkt wel lekker .

En inderdaad snel terug koelen en niet te lang op kamertemperatuur houden, kan met dit weer prima buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniempje19877 schreef op 30 november 2016 @ 07:53:

[...]





Oh ja, en hoeveel prei en wortel doe je erin? Sorry, ik ben echt een leek...Probeer dit recept maar eens. Is niet zo moeilijk. Krijg je een idee van de hoeveelheid en kan je daarna zelf op gevoel aanpassen.

Kippensoep
Ik zou ook lekker veel gember toevoegen omdat dat ontstekingsremmend is en misselijkheid weg neemt. Gewoon raspen boven de soep en meekoken.



Beterschap, lief dat je het voor iedereen maakt.
Kip met het water zonder zout opzetten, maximaal 45 minuten laten sudderen. Dan ongeveer twee uur laten staan met het gas uit. Kip uit het water halen en het vlees van de botten halen. Vlees apart houden. Vellen, botten etc terug in het water en nog een uur koken met zout.



Soep zeven en op smaak maken met bouillonblokjes. Vermicelli toevoegen, wat prei en eventueel nog wat andere groenten. Als laatste de kip er weer bij.



Zout trekt de smaak uit de kip. Dus zonder zout blijft het vlees smakelijk om terug te doen in de soep.



Als je kip langer dan 45 minuten kookt wordt het zo gaar dat het vlees uit elkaar valt in draadjes. Vind ik niet lekker, ik wil stukjes vlees in mij soep.
Ook heel lekker als je een soort maaltijd soep wilt; een zakje tortelinie in de soep gaar koken. (Ipv Vermicelli)
Dit is voor 1,5 l, dus zelf even vermenigvuldigen voor de hoeveelheid die je nodig hebt... :P

In 1,5 L kippenbouillon twee flinke kippendijen, inclusief bot, een paar uur laten pruttelen, om de zoveel tijd schuim afscheppen.

Als het vlees van het bot begin te vallen de dijen uit de soep vissen en laten afkoelen.

1 Winterpeen, 1/2e prei en 1/2 struik bleekselderij (allen in grove stukken gesneden), flink stuk gember in grove plakken, 1 rode peper (gehalveerd, zonder de zaadjes) en 4 tenen knoflook (gepeld, maar gewoon heel) in de bouillon gooien en een uurtje tot snot laten koken. Vervolgens alle groente weer uit de soep scheppen en weggooien.



Dan het (uit elkaar getrokken) kippenvlees, 1 winterpeen en de rest van de prei en de bleekselederij (in schijftjes/ringetjes) weer in de soep gooien en een minuut of 20 laten meekoken tot de groenten gaar zijn. Eventueel kan je dan ook vermicelli toevoegen.

Serveren met een citroenpartje.



Deze eet ik altijd als ik verkouden ben, combi pittig (fijn voor de holten) en zuur (lekker fris) vind ik dan altijd heel lekker!
quote:sssssst schreef op 30 november 2016 @ 08:37:

Ook heel lekker als je een soort maaltijd soep wilt; een zakje tortelinie in de soep gaar koken. (Ipv Vermicelli)Normaal gesproken heel lekker maar als je echt ziek bent weet ik niet hoe smakelijk dat is. Ik heb de buikgriep te pakken en al moeite met bouillon, aan tortelini zou ik echt niet moeten denken....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel doen met poten of een halve/hele kip, juist in de botten zitten de stoffen die goed voor je zijn! Google maar eens op bottenbouillon. Ik liet dat vaak wel een dag (12 tot 24 uur) op heel laag vuur staan, alleen met kruiden dus zonder bouillonblokje.



Beterschap!
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Er zitten eetlustopwekkende stoffen in. Verder wat eiwit en wat collageen (uit de botjes).



Verder werkt de liefde waarmee het gekookt en gegeven wordt ook natuurlijk helend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het zo:



Kippenbouten bakken in olie en roomboter, samen met een paar grof gesneden uien, wat tenen knoflook, een paar groene Turkse pepers, peperkorrels en zout.

Als de ui glazig is water erbij, zachtjes koken tot de kip gaar is en bijna van het bot valt.

Dan zeven, de uien enzo gaan weg en ik doe kip van 1 bout in de soep.

Als ik een dikkere soep wil maak ik hem dikker dmv roux (en vermiccelli). Anders alleen met vermicceli, rode pepervlokken en citroen.
Ik doe het in grote lijnen ook zo als kuzu en voeg nog kurkuma en gember toe tegelijk met de uien. Ik maak het alleen als ik niet lekker ben en maak er nooit een gebonden soep van omdat ik dat dan niet lekker vindt. Wel vaak een beetje vermecelli en soms nog wat stukjes wortel of prei.
Alle reacties Link kopieren
Lekkere recepten!!
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Koken?? Koken mag nooit, de bouillon dient te trekken! Dan kook je alles kapot. Zo jammer.



En eerst ui, gember een rood pepertje en knoflook aanbakken. Is een must. Dan de kip, ik doe gewoon poten (die je eerst nog moet bruineren in de oven maar dat doet nemand heb ik gemerkt) met water, wortelen, prei, bladselderij, weer extra ui met foelie (ik steek de foelie in de uien) en welke kruiden je maar wilt. Ik smeer de kip vaak in met currypoeder en weer knoflook.

Dit alles uren laten trekken (niet koken!)

Dan de groente die mee heeft getrokken weer verwijderen. Kip eruit en uitpluizen en er weer in. Nieuwe verse groente er weer in, prei, selderij, wortel, alles is mogelijk (wat je maar wilt)

En weer proeven en afmaken met kruiden en de kip er weer in en vermicelli.



Veel kip, groente en kruiden. Veel.
Alles komt goed, alleen de rest niet
@yasmijn, waarom zou dat in de oven "moeten" ipv aanbranden in de pan? Verder wel eens dat het niet echt moet koken maar meer trekken.
quote:Marloes85 schreef op 30 november 2016 @ 09:58:

@yasmijn, waarom zou dat in de oven "moeten" ipv aanbranden in de pan? Verder wel eens dat het niet echt moet koken maar meer trekken.Aanbranden lijkt me sowieso niet lekker
Maar goed heb nu zin in kippensoep van het weekend weer eens maken .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven