Lekker stoven!

18-02-2017 15:59 113 berichten
Sinds kort heb ik een mooie braadpan, zeer geschikt voor stoofpotjes. Nu ben ik op zoek naar lekkere recepten.



En nee, mijn Google is niet stuk, maar de ervaring leert dat het VivaForum vaak beter werkt/betere recepten heeft.



Belangrijk: geen vis/schaal/schelpdieren, geen koriander, geen spinazie.



O, wijs VivaForum, met welke recepten kunt u mij verblijden?
Alle reacties Link kopieren
Italiaans stoofvlees:

Ingrediënten

peper en zout

1 kilo runderlappen

3 teentjes knoflook

2 uien gesnipperd

0,5 fles stevige rode wijn

1 blik zwarte olijven

1 potje zongedroogde tomaten op olie uitgelekt

10 blaadjes verse salie

Bereiden

vlees bestrooien met peper en zout, aanbraden. Dit doe ik in de olie vd zongedroogde tomaatjes. Uien en knoflook (geperst) erbij en aanfruiten. Vervolgens de wijn erbij. (via de wand vd pan ivm schrikken v h vlees). Aanvullen met (warm) water tot het vlees onder staat. Tomaatjes (gesneden in reepjes), olijven en salie erbij en aan de kook brengen. Vuur laag zetten en 2-4 uur sudderen.



Lekker met spaghetti oid parmezaanse kaas en een salade.
Alle reacties Link kopieren
Indisch stoofvlees:



Ingrediënten

700 gram magere runderlappen in dobbelstenen

zout peper

4 eetlepel zonnebloemolie

3 uien in grove stukken

4 teentjes gehakte knoflook

3 cm geraspte verse gemberwortel

1 eetlepel sambal

1 blikje tomatenpuree

6 eetlepel ketjap manis

8 dl bouillon

Bereiden

Verhit de olie in de braadpan en bak de vleesblokjes lichtbruin. Roerbak ui, knoflook, gember en sambal 3 minuten mee. Tomatenpuree erbij en nog 1 minuut bakken. Ketjap en bouillon erbij en aan de kook brengen. Het vlees moet onder staan.



Zet de pan met deksel in de oven. Ve3rlaag de temperatuur na een half uur naar 160 graden en stoof minimaal 1 uur
Alle reacties Link kopieren
Voor beide gerechten kan je de pan in de oven zetten, maar ik laat ze op het gas zachtjes pruttelen..
Griekse stifado, zo lekker
Marjolein853: bedankt! Dat Italiaanse stoofvlees ga ik iig proberen, denk dat mijn ouders dat ook heel lekker vinden als die eens komen eten.



Dragisa: heb je daar een recept van, of moet ik de minder wijze Google inschakelen?
quote:blueeyes*3 schreef op 18 februari 2017 @ 16:15:

Marjolein853: bedankt! Dat Italiaanse stoofvlees ga ik iig proberen, denk dat mijn ouders dat ook heel lekker vinden als die eens komen eten.



Dragisa: heb je daar een recept van, of moet ik de minder wijze Google inschakelen?Ik ga het voor je zoeken in mijn boekje, komt er aan!
Alle reacties Link kopieren
Dragisa, ik ben ook erg benieuwd..
quote:Dragisa schreef op 18 februari 2017 @ 16:16:

[...]





Ik ga het voor je zoeken in mijn boekje, komt er aan!Jippie!
Alle reacties Link kopieren
Stoba:



1.2 kilo rib/runderlappen

2 citroenen

1/2 theelepel zout

2 eetlepels olie

3 dopjes azijn

1 groot vleesbouillonblok

1/4 theelepel komijnpoeder

1/2 theelepel kerriepoeder

1/2 theelepel marjolein

1 eetlepel piccalilly

4 eetlepels ketjap asin

1 ui

250 gram champignons

1 paprika

1 tomaat

1 teentje knoflook

1 Spaanse peper

2 eetlepels tomatenpuree

± 250 ml water



Was het vlees met water, citroensap en azijn. Spoel het vlees daarna goed af. Marineer het vlees met de komijnpoeder, kerrypoeder, marjolein, zout, piccalilly en ketjap asin en laat het een nacht in de koelkast staan.

Bak het vlees de volgende dag in een pan met wat olie. Haal het vlees uit de pan en fruit de ui en de paprika. Dan het vlees er bij en als alles lekker pruttelt de in parten gesneden tomaat, knoflook en gesneden Spaanse peper er bij doen. Dan het in water opgeloste bouillonblok er bij en de tomatenpuree. 5+ uur laten stoven op heel laag vuur, het liefst zelfs over 2 dagen verspreid. 1 1/2 uur voor serveren de in vieren gesneden champignons toevoegen.



Deze van de AH vind ik ook altijd erg lekker!
Ik heb dit recept 10 jaar geleden gekregen van de moeder van een Griekse uitwisselingsstudent.

Als je goed zoekt kan je in sommige winkels stifado kruidenmix krijgen, maar los de componenten toevoegen gaat ook prima.



komt 'tie, voor een flinke maaltijd en een bakje in de vriezer:



1 KG rundvlees ( traditioneel wordt sucade gebruikt, maar kijk maar ff)

4 grote vleestomaten, lekker rijp

1 grote witte ui

500 gram sjalotten

3 laurierbladeren

een theelepel (met bergje) hele komijnzaad

een stengel verse selderij

een theelepel gedroogde selderij

een halve eetlepel oregano

een kaneelstokje

zout en ruim peper

een flinke plas rode wijn, iets minder als een halve fles, eentje die je ook zou drinken

een handje bloem



Snijd het vlees in dobbelstenen, mik deze in een braadpan met ruim olijfolie, schroei het vlees dicht op hoge temperatuur. Strooi de bloem erover en bak nog even mee.

Uitje en knoflook fijnsnijden en meebakken.

De tomaten en verse selderij mogen er in grote grove stukken bij, alsmede de kruiden en het kaneelstokje.

Verzuipen in de wijn en 1,5 uur laten stoven.



Na anderhalf uur de gehalveerde sjalotten en de laurierblaadjes toevoegen. Flink zout en peper erbij en nog 1,5 uur laten gaan.



Het laatste half uurtje ( of wanneer ik het vlees zacht genoeg vind ) laat ik de deksel van de pan zodat alles lekker inkookt. Soms haal ik het kaneelstokje er dan al uit, maar het ene stokje is het ander niet. Proef even goed. De kaneel moet zeker aanwezig zijn, maar niet overheersen. Mik er eventueel nog een beetje wijn achteraan.



Het is een warm en "vol" gerecht, heel lekker met een frisse komkommer/tomaten salade.
Weet iemand nog een lekker stoofgerecht met lamsvlees?
Hongaarse Goulash



Ik koop altijd alles bij de Lidl, daarom 1200 gr. vlees, want dat zijn 2 pakken :-) . De kruiden zijn daar nu ook te koop. Recept is voor 4 tot 6 man.



1200 gr. Sucadelappen/ riblappen

3 flinke uien

3 rode en 2 groene paprika

1 prei

4 teentjes knoflook

1 spaanse peper (of meer of minder, wat je zelf lekker vindt)

gerookte spekreepjes van een goede kwaliteit



1 blikje tomatenpuree

1 pakje gezeefde tomaten (tomato frito)

2 eetl. paprikapoeder

1 eetl. majoraan/ marjolein

1 eetl. rozemarijn

3 tot 4 runderbouillonblokjes, naar smaak

2 tot 3 eetl. suiker



Sucadelappen in blokken snijden van ongeveer 1 cm. Alle groentes in niet te kleine (2x2 cm.) stukken snijden. Ui alleen in de lengte snijden. Des te minder je een ui overdwars snijdt, des te zoeter wordt deze tijdens het bakken. Spaanse peper en knoflook fijn hakken.



Bak de sucadelappen, liefst in gedeeltes, zodat ze mooi bruin worden. Vlees uit de pan scheppen en warmhouden in zilverfolie.



Spekreepjes bakken tot ze lekker bruin zijn. Ui toevoegen en goed omscheppen. De ui mag lekker bruinworden. Hierdoor koelt je pan af en komt de aangekoekte bodem los. Knoflook en peper erbij. Even omscheppen.



Alle groente toevoegen. Goed omscheppen tot de bodem van de pan schoon is. Doe dan de tomatensap, -puree en de kruiden erbij. Voeg kokend water toe tot je een niet te dikke substantie hebt. Bouillonblokjes naar smaak. Niet teveel ineens, je kunt er altijd nog bij doen, maar niet meer afhalen. Suiker naar smaak om de zuurheid van de tomaten weg te halen.



Serveer met aardappelpuree, rijst of tagliatelle. Eet smakelijk!
Dragisa, dat klinkt lekker! Bedankt voor het opzoeken!
quote:ditte_ schreef op 18 februari 2017 @ 16:41:

Weet iemand nog een lekker stoofgerecht met lamsvlees?



Ik heb deze laatst gemaakt, van Jamie. Was hier een succes.

In plaats van aardappelschijfjes heb ik roseval aardappels in de schil gebruikt

https://www.jamiemagazine ... oofpot-met-lamsvlees.html
quote:blueeyes*3 schreef op 18 februari 2017 @ 16:52:

Dragisa, dat klinkt lekker! Bedankt voor het opzoeken!





Graag gedaan. Ik heb zulke leuke herinnering aan dit gerecht.



De betreffende student woonde tijdens de uitwisseling bij ons in het studentenhuis.

Als hij voor ons kookte dan stond hij altijd met een halve liter Euroshopper bier zijn moedertje in Griekenland te bellen, voor tips.

Hij kon er zelf niets van

Na het eten volgde dan een verplicht rondje Sirtaki door het huis.



Altijd als ik dit gerechtje eet ben ik weer even student in een ranzig studentenhuis. Nog steeds drink ik bij dit recept uitsluitend Euroshopper bier
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, Dragisa!
Wat een fijn topic.

Alle reacties Link kopieren
Ben laatste tijd ook aan het stoven (hachee, simple gerecht)

Dus ben blij met dit topic!
Prrrr, mauw miawwwww.
Tvp voor Dragisa's gerecht
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, altijd fijn nieuwe receptjes !
Dit is niet echt een gerecht dat lang moet stoven, al heet het een stoofschotel, maar het is wel erg lekker!



Perzische kipstoof met walnoten en granaatappel



https://ztrdg.nl/recepten ... senjan-perzische-kipstoof
Oh, ik heb ook nog een heerlijk vega stoofgerecht voor de liefhebber.



Ik ben geboren in Indonesië, opgegroeid op de Molukken. Wij woonde naast een (toen al) ver bejaarde dame die een heerlijke pittige aubergine stoof maakte. Elke zondag ging zij de buurt rond met bakjes, of aten we bij haar.



Toen we naar Nederland verhuisden zijn we het contact verloren en niet lang daarna overleed zij. Ik heb jaren, echt jaren, geprobeerd om het recept na te maken en het is me onlangs gelukt om in ieder geval in de buurt te komen.



Ik moet het voor mezelf ook nog even goed uitschrijven, dit topic herinnert mij daar aan. maar dan zal ik het hier plaatsen!
Jummie tvp
Alle reacties Link kopieren
Belgische Stoofvlees is echt geweldig:



STOOFVLEES

3. de ui versnipperen

4. de boter in een stoofpot verhitten en het vlees rondom bruin aanbakken (in 2 porties indien nodig). kruiden met pezo, uien toevoegen en even laten meestoven

5. de pan blussen met bruin bier totdat het vlees onder staat. Laurier en bouillonblokjes naar smaak toevoegen.

6. het brood met de mosterd erop er bovenop leggen en onder een deksel op laag vuur 1,5 uur laten sudderen.

7. nagaan of het vlees gaar is en de saus eventueel binden met roux en afmaken met stroop.

8. serveren en afwerken met tuinkers

Ingrediënten

600-700 gr rundstoofvlees

1 ui

boter

2 sneetjes brood

mosterd

1 flesje donker bier

2 blaadjes laurier

pezo

boter

vleesbouillonblokjes

luikse stroop

bruine roux (bindmiddel)

pezo

tijm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven