kook-routine

17-07-2017 08:01 35 berichten
Goedemorgen.

Ik ben zo nieuwsgierig naar de kookgewoontes van anderen.
De aanleiding hiervoor is dat ikzelf (te) vaak op de automatische piloot kook. Daardoor komen dezelfde gerechten vaak terug en daar wil ik verandering in gaan brengen. Ik heb mezelf voorgenomen om bijvoorbeeld 1x in de 2 weken een nieuw recept uit een kookboek te gaan maken.
Ik heb 2 meter kookboeken op de plank, maar gebruik ze zelden.
In mijn vorige topic (over koken voor visite) kreeg ik van iemand de tip voor het kookboek van Sylvia Witteman. Haar stijl spreekt me aan dus die ga ik aanschaffen.Misschien nieuwe inspiratie.
Hebben jullie veel variatie in de maaltijden?
Ja, ik probeer regelmatig nieuwe recepten uit. Vaak begin ik 's morgens al met snijden en marineren. Ik kook vaak uitgebreid maar koken is mijn hobby. Ik vind het heerlijk om uren in de keuken te staan. Ik nodig ook vaak mensen uit om te komen eten.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo. Heb wel een rijtje kookboeken op de plank staan, maar met 2 kieskeurige eters in huis (man en kind 1), kies je toch vaak weer voor het vertrouwde. Dus meestal aardappels, groente, vlees, afgewisseld met af en toe pasta of rijst. Soms probeer ik voor groente wel eens iets anders uit, dus met andere kruiden of een andere vorm. De ene keer lukt dat, de andere keer niet. De variatie zit hem vooral in iedere dag een andere groente en ook combineren met andere soorten vlees.
Koken is mijn hobby, ik kook ook altijd vers en probeer zoveel mogelijk zelf te maken.
Door de week niet altijd zo uitgebreid, maar toch wel lekker en vers, en ik sta graag in de keuken en kook graag voor gasten.
En regelmatig probeer ik wel een nieuw recept of varieer ik met recepten die ik al heb.
Meestal kijk ik wel op Pinterest of andere receptensite's.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal mijn inspiratie vaak van de sites van maaltijdboxen, die hebben de recepten (zonder hoeveelheden) vaak gewoon op de website staan.
Wat je ook kan doen is een extra ingrediënt oid toevoegen aan iets wat je al vaker hebt gemaakt. Zo maakte ik bijvoorbeeld een boerenkoolstamppot met stukjes mango erin. En dan een extra pepertje oid erin en dan heb je gelijk weer een heel andere maaltijd.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ondanks drukte in huis (werken, kind van 2,5 jaar) eten wij elke week toch wel minstens 2 nieuwe gerechten. Wij doen 1 keer per week boodschappen, en dan nemen we er één keer 's avonds de tijd voor om een weekmenu op te stellen en dus recepten uit te zoeken. Die recepten vinden we in de delicious (tijdschrift, hebben we abonnement op) en in de app van de AH vind ik ook altijd wel weer iets nieuws. Dan nog een recept uit één van de kookboeken die we hebben en de rest vullen we aan met 'klassiekers'.

Ik denk dat met name het eerste punt, even de tijd nemen om een recept te zoeken, je wel zou kunnen helpen.
het is wat het is
Maar kinderen houden hier ook wel van patronen hoor.
Op maandag eten we standaard spaghetti bolognese, dat is hun favoriet en daar blijven ze ook om vragen, en dat willen ze elke maandag.
En eens in de zoveel tijd maak ik 5 liter saus (met het recept van Gordon Ramsay) en dat vries ik in porties in.
Op woensdagmiddag als ze uit school komen is het altijd pannenkoeken, dus die bak ik dan ook elke woensdagmiddag.
En op vrijdag is het altijd standaard biefstuk met stroganoffsaus, frietjes, verse appelmoes en sla. De stroganoffsaus maak ik meestal s'morgens al.

Buiten die 3 vaste dingen die zowat "traditie" zijn hier varieer ik wel volop en maak ik regelmatig nieuwe recepten of varieer ik op dingen die we zo altijd eten. Maar de standaard 'aardappelen, groente en vlees' als "los" op je bord eten we eigenlijk zelden.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik wel heel veel verschillende zelfgemaakte kruidenmengsels. De rest is gewoon traditioneel wokvlees (liefst varkensvlees), groente en rijst of een enkele keer noedels. Ik maak daar een smakelijk eenpansmaal van. Er zijn sterke en minder sterke combi's: zo horen spitskool, prei, ui en selderij bij nasikruiden (in het geval van "eenvoudige" nasi dan, de luxe nasi gaat compleet anders met zeer veel vlees, garnalen, trassi, rijst en olie).

Ik ken behalve de nasimix ook de kerrie,- gyros-, mexicaanse, indiase, thaise, noordafrikaanse, mediterraanse en westerse mixen en veel zelfverzonnen combi's.

Maar je zal mij zelden bezig zien met een recept van Jamie. Het gaat om een laagcalorische hap die toch graag wordt gegeten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Over het algemeen wel, al zijn er wel een aantal gerechten die we zeker elke maand eten. Maar wij hebben geen vaste gerechten: ik kijk per keer wat ik maak. Dat ligt aan wat we nog in huis hebben, aan de bonus.

AVG, nasi en dat soort dingen eten we nooit.

Koken jullie wel allemaal vaste gerechten met dus elke keer dezelfde ingrediënten?
anoniem_6382b7bf2d481 wijzigde dit bericht op 17-07-2017 09:28
7.23% gewijzigd
Ik heb overigens geen kinderen. Dat maakt veel verschil. Wij bedenken pas tegen 6 wat we vanavond eens zullen gaan eten.

Ook als ik met vrienden eet, bedenken we dat ter plekke.
Alle reacties Link kopieren
Laatst werd ik overweldigd door trek in gerookte makreel en toen heb ik makreel met warme broodjes en wat kerriesoep op tafel gezet maar meestal bedenk ik wat ik een tijdje niet meer heb gegeten. Ik doe zo'n 25 minuten over het eten vanaf het pakken van de groenten tot het binnenbrengen van de borden. Dat wordt technisch zo bepaald door aanwarm- en kooktijden. De groenten zijn gedeeltelijk vers en gedeeltelijk diepvries. De prei, champignons, bosuitjes, courgettes, uien, zijn vers maar de boontjes, broccoli, wortel komen uit de diepvries en de tomaten uit blik (momenteel). Paprika wordt vers gekocht maar dan gesneden en bevroren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Toen ik nog deeltijd werkte en dus het vaakst kookte plande ik een keer per week onze maaltijden. Niet wat we wanneer aten, maar ik bedacht 7 maaltijden omdat ik 1 keer per week boodschappen deed.
Nu manlief meestal kookt is het toch wel een stuk vaker dezelfde favorieten. Ik probeer nu vooral af te wisselen met ingredienten, dus bijvoorbeeld wel weer soep, maar dan met andere groenten en/kruiden. Of andere groenten in de pastasaus. Meer afwisselen met welke stukken vlees etc.
lunaleeflang schreef:
17-07-2017 09:23

Koken jullie wel allemaal vaste gerechten met dus elke keer dezelfde ingrediënten?
Nee wij dus niet. Ik ben erg van het improviseren. We hebben wel combinaties die we lekker vinden, maar koken gerechten eigenlijk nooit echt 2 keer precies hetzelfde. Ik volg ook nooit een recept, ik denk altijd dat ik het beter weet en lekkerdere of gezondere variaties kan bedenken.
Ik kijk regelmatig op smulweb en vind daar vaak lekkere recepten. Diepvriesgroenten eten wij nooit.
Alle reacties Link kopieren
Bloemkool, boontjes en spinazie worden ook vaak als groenten, vlees en aardappelen-met-jus-combi op tafel gezet.
Maar ik moet daar af en toe om gevraagd worden. Als vlees vind ik dikke haaskarbonaden, schnitzels, rolladen en steaks erg geslaagd. Ook koelmaaltijden uit de super kunnen heel lekker zijn. Gebakken kippenlever (typisch tuinbakgerecht) met brood belegd met stukjesappel vind ik ook top. De planten zitten dan nog weken onder de vetspetters.

Ik ben niet zo veeleisend. :) Krijg er honger van. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer wel elke week iets nieuws te proberen, maar kom toch vaak weer op hetzelfde uit. Recepten mislukken bij mij ook vaak wat echt demotiveert om iets te proberen. Ben echt totaal geen keukenprinses dus hou het vaak bij de dingen waarvan ik weet dat ik ze kan maken. Op maandag eten we meestal iets van pasta, dat wisselt dan tussen spaghetti bolognaise, penne carbonara of lasagne bolognaise. Dinsdag eten we vaak rijst met vis en roerbakgroente, nasi of bami, woensdag is meestal dan mijn uitprobeer dagje en eten we vaak vegetarisch, donderdag eten we eigenlijk altijd bij mijn schoonouders, meestal hollandse pot, aardappels groene vlees o een stampot, vrijdag is patatdag, zaterdag of pizza, broodje warm vlees of een salade en zondag meestal soep.
Vind het ook wel makkelijk om er een soort van logica in te hebben, hoef ik er tenminste niet zo lang over na te denken wat we gaan eten. Want als ik het aan vriendlief vraag krijg ik toch standaard het antwoord, maakt mij niet uit
Blondie456 schreef:
17-07-2017 10:55
Ik heb geen vaste dag in de week dat we altijd hetzelfde eten. Dat vind ik zo saai.

Maar voor kleine kinderen "werkt" dat wel en die willen dat graag zo. En ik heb er geen problemen mee zolang ze het maar goed opeten. :)
Ik heb geen vaste dag in de week dat we altijd hetzelfde eten. Dat vind ik zo saai.
Alle reacties Link kopieren
We hebben veel dingen die we met regelmaat eten omdat we ze lekker vinden.
Wat ik ook vaak doe is aparte dingen koken voor ons alledrie. Dan heb ik bijv super veel zin in broodjes kipkerrie maar weet ik dat mijn man daar even genoeg van heeft. Dan haal ik voor hem iets wat ik niet lust (kippenhartjes ofzo), mijn zoon wordt super gelukkig van pasta met oa Turkse worst, dus dan eten we allemaal iets anders.

Ik kook niet uit boeken, als ik wat nieuws probeer is het voornamelijk omdat ik ergens op internet een plaatje van lekker eten heb gezien of als mijn man het met zijn vrienden in Turkije over iets lekkers heeft gehad.

Ik kan goed koken, doe het ook graag en op sommige momenten begin ik sochtends al met deeg maken voor verse broodjes, of maak ik verse lahmacun of Turkse ravioli.
Ik gebruik vrijwel geen pakjes en zakjes, maak ook dingen als tomatenpuree graag zelf.
Blondie456 schreef:
17-07-2017 10:55
Ik heb geen vaste dag in de week dat we altijd hetzelfde eten. Dat vind ik zo saai.
Ik ook. Al vond ik dat als kind heel fijn.

Maandag en dinsdag, avg.
Woensdag en donderdag, nasi of pasta of rijst.
Vrijdag avg (maar dan vis) en zaterdag avg.
Zondag afhaal.

En woensdag was tosti-dag en vrijdag kregen we verse broodjes van de bakker.

Ik zie mezelf dat later met kinderen ook wel doen, al zal ik wel iets creatiever koken dan mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
lunaleeflang schreef:
17-07-2017 09:23
Over het algemeen wel, al zijn er wel een aantal gerechten die we zeker elke maand eten. Maar wij hebben geen vaste gerechten: ik kijk per keer wat ik maak. Dat ligt aan wat we nog in huis hebben, aan de bonus.

AVG, nasi en dat soort dingen eten we nooit.

Koken jullie wel allemaal vaste gerechten met dus elke keer dezelfde ingrediënten?
Ja, meestal wel dus. Gisteren heb ik pasta met champignonroomsaus gemaakt. Die saus maak ik altijd hetzelfde, maar gisteren heb ik er nog wat extra prei door gedaan omdat ik die nog over had. Maar dat gaat dan echt om topgerechten die we allemaal lekker vinden. Maar hier echt niet op vaste dagen hetzelfde eten. Vandaag wordt het bijvoorbeeld bami, en vorige week maandag hadden we agv. Heb nu het weekmenu klaar tot en met woensdag. Uiterlijk dan kijk ik weer en maak ik het weekmenu af tot en met zondag. Maandag en donderdag zijn hier de boodschappendagen. Het weekmenu wordt o.a. bepaald door wat er in de aanbieding is, maar ook wat mijn moestuin biedt. Er is een hele mooie bloemkool klaar, dus die staat voor deze week ook op het menu.
Alle reacties Link kopieren
tiramisuusje schreef:
17-07-2017 09:51
Nee wij dus niet. Ik ben erg van het improviseren. We hebben wel combinaties die we lekker vinden, maar koken gerechten eigenlijk nooit echt 2 keer precies hetzelfde. Ik volg ook nooit een recept, ik denk altijd dat ik het beter weet en lekkerdere of gezondere variaties kan bedenken.
Haha, ik ook. Zeker als het gaat om kruiden. Ik zie een recept altijd als een richtlijn, dan gooi ik gewoon andere kruiden oid bij.
Overigens eten wij ook wel eens groenten uit de diepvries, juist ook omdat ik soms iets haal voor een recept en dan tijdens het maken van mening ben dat het er saai uitziet. Dan een handje erwtjes oid erbij en je hebt gelijk een ander gerecht.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
LAgirl82 schreef:
17-07-2017 09:09
Maar kinderen houden hier ook wel van patronen hoor.
Op maandag eten we standaard spaghetti bolognese, dat is hun favoriet en daar blijven ze ook om vragen, en dat willen ze elke maandag.
En eens in de zoveel tijd maak ik 5 liter saus (met het recept van Gordon Ramsay) en dat vries ik in porties in.
Op woensdagmiddag als ze uit school komen is het altijd pannenkoeken, dus die bak ik dan ook elke woensdagmiddag.
En op vrijdag is het altijd standaard biefstuk met stroganoffsaus, frietjes, verse appelmoes en sla. De stroganoffsaus maak ik meestal s'morgens al.

Buiten die 3 vaste dingen die zowat "traditie" zijn hier varieer ik wel volop en maak ik regelmatig nieuwe recepten of varieer ik op dingen die we zo altijd eten. Maar de standaard 'aardappelen, groente en vlees' als "los" op je bord eten we eigenlijk zelden.

Recept van Gordon Ramsey voor bolognesesaus...hmm daar ga ik eens naar op zoek. Dank je!
Leuk om te lezen allemaal. Ik eet zelf niet op vaste dagen hetzelfde, dat ligt eraan wat er nog in de koelkast te vinden is. Ik doe 1x per week boodschappen (in het weekend) en op vrijdag ga ik naar de bakker om brood voor de hele week. (Vriezer)
Dit heeft wel tot gevolg dat ik een nieuw recept van te voren moet plannen, anders mis ik altijd iets.
Groente eet ik door de week heen van vers naar diepvries. Eerst oo wat snel bederft.
Vlees bestaat hier uit kipfilet, tartaar, spekjes en af en toe een cordon bleutje, daar heb ik altijd een voorraadje van in de vriezer.
Mijn voorraad is redelijk uitgebreid verder. Altijd aardappels uien, knoflook, noten, pijnboompitten, verschillende potten bonen, tomaten in blik, rijst, enz in huis,
Maar als ik dan een nieuw recept wil maken moet ik toch naar de winkel. :mrgreen:
Leuk jullie gewoontes te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Kuzu schreef:
17-07-2017 11:33

Dan haal ik voor hem iets wat ik niet lust (kippenhartjes ofzo),
Hoe maak je die klaar, Kuzu? Ik heb er al een paar keer naar staan kijken in de supermarkt maar nog nooit gekocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven