keuken hacks

18-07-2017 09:35 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
wat zijn jullie zeer simpele of iets ingewikkelder omdat je de juiste spullen niet hebt , keuken hacks.
ik snijdt bv. mozzarella/zachte kazen met een eiersnijder, gepocheerd ei in een boterhamzakje en schaaf ijs met een houtschaafje van de bouwmarkt.
briljante tips zijn welkom
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Ik knip de eindjes van mijn sperziebonen af met een schaar ipv met een mes. 3 keer knippen en je hebt een pan gedopte boontjes.
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
18-07-2017 09:53
Ik knip de eindjes van mijn sperziebonen af met een schaar ipv met een mes. 3 keer knippen en je hebt een pan gedopte boontjes.
Maar zitten er dan nooit van die harde slierten aan de zijkant?
Alle reacties Link kopieren
Verder helaas geen bijdrage, ben meer een keukenheks, dan dat ik keuken hacks heb...
Alle reacties Link kopieren
Vlees knippen, niet snijden.

Diepvrieszak vullen met water voor ijsklonten.
Alle reacties Link kopieren
Bij het bakken smeer ik de vorm altijd in met de binnenkant van het papiertje waar de roomboter (die net door het deeg/beslag) is gegaan, in gezeten heeft.

Misschien doet iedereen dit wel, maar voorheen zat ik te kliederen met kwastjes of vieze vingers.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
ik heb in de vriezer ingevroren plakjes citroen, ideaal voor in de cola / tonic
Alle reacties Link kopieren
In een siliconen muffinvorm doe ik plakjes citroen en limoen, opvullen met water en in de diepvries voor grote ijsklonten.

De grote klonten doe ik dan in zo'n limonade-tap met gewoon kraanwater, heerlijk bij de BBQ en ze blijven langer koud dan kleine klontjes
vandale wijzigde dit bericht op 18-07-2017 10:08
0.19% gewijzigd
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-07-2017 10:05
ik heb in de vriezer ingevroren plakjes citroen, ideaal voor in de cola / tonic
Wat een goed idee! En hoe komen ze uit de vriezer?
Alle reacties Link kopieren
  • Pizza knippen ipv snijden
  • Knoflook raspen ipv knoflookpers (haat aan de knoflookpers!)
  • Restje sap / koffie / druiven / wijn invriezen om drankjes wel koud te krijgen maar geen verdunning door water
    (Is ook handig voor jus in ijsblokjes vorm invriezen voor als je eten hebt zonder jus.)
  • Waterkoker gebruiken ipv pan met water op vuur
Alle reacties Link kopieren
jules schreef:
18-07-2017 10:08
Wat een goed idee! En hoe komen ze uit de vriezer?
eeuh... bevroren???
(ik denk, dat ik je vraag niet snap?)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-07-2017 10:10
eeuh... bevroren???
(ik denk, dat ik je vraag niet snap?)
Dit dacht ik ook :-D
Als ik verschillende gerechten invries is het soms zoeken wat in welk bakje zit.
Daarom doe ik op elk bakje een stukje afplaktape dat je normaal bij schilderen gebruikt en schrijf daarop wat erin zit. Voordeel is dat die tape makkelijk te verwijderen is.
Alle reacties Link kopieren
Die afplaktape is idd ideaal, veel beter dan etiketten die zo vaak lijmresten nalaten.

Bevroren citroenschijven doe ik ook.
Als ik sap van een halve citroen nodig heb dan pers ik de andere helft ook uit, sap in een ijsblokjesvorm, die blokjes komen altijd wel van pas in (ijs)thee of limonade.

Knoflook pel ik eens in de zoveel tijd een hele bol, doe de tenen in een hakmolentje, look samen met olijfolie in een glazen potje in de koelkast, blijft erg lang goed en de look verbrandt ook minder snel bij het bakken.

Van gehakt een dikke plak duwen en er met een mes gleuven in maken voor het invriezen: ontdooit sneller en je kunt porties uithalen ipv het hele pak.

Citroen(of limoen/sinaasappel)zeste: met een rasp rasp ik mijn vingers mee. Doe het eraf met een dunschiller, leg het een uurtje (of twee) in de vriezer en dan door de hakmolen, heb ook 'geraspte' zeste.

Ik haat fornuizen schrobben: in een sprayflacon met schuimdop 1/2 allesreiniger/water, alles goed insprayen, uurtje forummen en daarna met een vochtige doek alles wegvegen.
De pannendragers gaan gewoon in de vaatwas.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-07-2017 10:10
eeuh... bevroren???
(ik denk, dat ik je vraag niet snap?)
:-D

Ik bedoelde qua kleur, structuur, etc als het weer ontdooid is. Sommige vruchten komen nogal belabberd uit de vriezer.
jules schreef:
18-07-2017 09:57
Maar zitten er dan nooit van die harde slierten aan de zijkant?
Ik zei sperziebonen, maar zie nu in de koelkast dat het haricots verts zijn. Très chique, zonder harde slierten.

Ik prak mn knoflook altijd met een vork, heb ook een hekel aan de pers. En de schilletjes van de knoflook zijn veel makkelijker te verwijderen als je de knoflook vooraf even plet met het plat van je koksmes, of een lepel, of de onderkant van de pan... pletten, in elk geval! Scheelt een hoop gepeuter en knoflook onder je nagels.
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 18-07-2017 10:46
0.43% gewijzigd
Witte druiven invriezen en dan gebruiken als ijsblokjes in je witte wijn. Zo blijft de wijn in de zomer koel zonder waterig te worden én het ziet er leuk uit.

Omgekeerde papieren cupcake vormpjes op je glazen buiten met een gaatje erin voor een rietje door houdt vervelende beestjes uit je glazen.

Ik heb er wel meerdere denk ik, maar mijn brein werkt niet mee. :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Kliekjes invriezen in diepvrieszakken zoals op het plaatje. Ineens past er zoveel meer in mijn vriezer!
Afbeelding
Rode wijn die ik overheb vries ik ook in in ijsblokjes, handig voor door bv een pastasaus.
fiool schreef:
18-07-2017 10:47
Kliekjes invriezen in diepvrieszakken zoals op het plaatje. Ineens past er zoveel meer in mijn vriezer!
Afbeelding
Heel Mari Kondo ;-D
Alle reacties Link kopieren
Gekleurde elastiekjes om de glazen van de kinderen doen, zodat elk z'n eigen glas herkent: scheelt weer afwas ipv voor elke slok water een vers glas te nemen.
De allesreiniger (spray bottle) van het merk Method is trouwens echt superspul! :cheer2: Echt een aanrader, de producten van Method.
Ruikt heerlijk, ik heb altijd de franse lavendel, en buiten dat het super goed werkt bestaat het ook nog eens uit ecologische en biologisch afbreekbare ingrediënten. :-D
Die spray bottle is mijn trouwe metgezel in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
De knoflooktip vind ik een hele goede. Nu plet ik ze eerst met het mes en snij de knoflook vervolgens heel fijn. Maar een hele bol en dan in olijfolie is een goede optie.

Ik schrijf met een watervaste stift wat er in het bakje of zakje zit. Gaat prima. Ik spaar boterbakjes, deze gebruik ik voor allerhande zaken die ik in de vriezer stop. Is goed stapelbaar en vaak genoeg qua inhoud. Bakjes van de chinees spaar ik ook.
Alle reacties Link kopieren
jules schreef:
18-07-2017 10:41
:-D

Ik bedoelde qua kleur, structuur, etc als het weer ontdooid is. Sommige vruchten komen nogal belabberd uit de vriezer.
prima
alleen opletten tijdens het invriezen, dat je ze niet op elkaar legt. Ik koop een hele zak citroenen en vries ze 1 voor 1 in. Als losliggende plakjes, anders heb je een hele klont (jaja, been there...)
Vlees knip ik ook met een schaar en ik plak ook etiketten op het vlees in de vriezer. De knoflookpers vind ik juist handig. Plakjes citroen gooi ik er meteen uit als ik een baco bestel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven