Een maand lang veganistisch eten en drinken.

21-07-2017 08:58 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een lange periode van "onderzoek" en het zien van een aantal Netflix docu's (o.a. Cowspiracy en What the Health..) heb ik besloten een maand lang vegan te gaan eten en drinken om te kijken of mij dit bevalt en wat dit doet met mijn lijf, gewicht, huid haar en de milde darmklachten die ik vaak heb (voor dat laatste geldt dat ik hier laatst door een reguliere arts voor ben onderzocht en er gelukkig niets uitkwam).

Ik ben dus op zoek naar tips, recepten, adviezen van oudgediende vegans, nieuwkomers en alles daartussen...gewoon kletsen over het onderwerp vind ik ook gezellig en nuttig.

Als het mij bevalt ben ik van plan het te blijven doen met misschien af en toe een uitglijder. Het is niet dat ik vlees en dierlijke produkten niet lust, ik ben er eigenlijk gewoon een beetje klaar mee. Ik hou ook de optie open om in een soort 80/20 verhouding verder te gaan als dat voor mij fijner voelt...mogelijkheden te over nog op dit moment.

Ik at al zoveel mogelijk biologisch en vers, lette op E-nummers etc.
Wat mij opviel is dat er zoveel alternatieven zijn waar ik het bestaan niet vanaf wist (bv kwark, mayonaise etc..en dat er heel veel lekkere recepten zijn. Ik hou erg van koken dus dat scheelt.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoop er een boeiend en gezellig topic van te maken.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Oh, ik volg deze even. Overweeg het ook, namelijk.
Alle reacties Link kopieren
ik eet sinds het zien van die documentaires weer vegetarisch. veganistisch eet ik ook wel eens naar is me nu nog een brug te ver. hier een autoimuumziekte met oa huid- en darmproblemen. Na nu twee maanden voel ik me stukken beter
schrijf graag mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik eet zelf vega(n) (met een enkele uitglijder), dus eigenlijk niet vega(n) :-D
Onze oudste eet geen vlees, geen kaas (ivm stremsel) en let ook erg op de E-nummers, wil geen e-nummers waar bijvoorbeeld schaaldieren in verwerkt kunnen zijn. Was me daar zelf nooit bewust van, tot zij me vroeg er op te letten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag meer de veganistische kant opgaan, maar krijg juist darmproblemen van teveel bonen en dergelijke. Het is wat schipperen dus voor mij. Eet zoveel mogelijk vegetarisch, met af en toe die uitglijder, waar je het over hebt. De rest van mijn gezin eet wel vlees en soms eet ik dat met ze mee, omdat ik anders een kleine portie weg moet gooien, terwijl ik voor mezelf wat anders maak. Dat gaat me dan ook net te ver.

Afijn
Eigenlijk een ordinaire tvp hier :yum:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook zoiets doen. Ik wil komend weekend voor een hele week maaltijden maken. Ik heb op youtube al een aantal lekkere weekrecepten gezien.
De vegan challenge is een initiatief waaraan veel mensen meedoen. Je eet dan een maand veganistisch. Daar zijn ook veel heerlijke recepten. Zoek alvast eens het bananenbrood op van It's a piece of cake. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Dit topic had ik kunnen openen dus ik ga hem volgen.

Ik merk dat ik het heel moeilijk vind plantaardig te eten, maar na al die docu's vind ik het ook moeilijk gewoon maar vlees te eten.

We hebben nu 4 dagen plantaardig gegeten maar ik merk dat ik er echt mijn draai niet in kan vinden... Wat zijn jullie beste recepten?
Saga_Röversdotter schreef:
21-07-2017 09:33
De vegan challenge is een initiatief waaraan veel mensen meedoen. Je eet dan een maand veganistisch. Daar zijn ook veel heerlijke recepten.
https://veganchallenge.nl
Alle reacties Link kopieren
De veganchallenge wilde ik ook aanraden, maar zie dat meerdere mij voor zijn. :)
Leuke recepten en een leuke manier om met mensen in contact te komen die ook vegan eten. Als je je aanmeld krijg je op een kaartje te zien of er mensen bij jou in de buurt zich ook aangemeld hebben en kan je contact zoeken. Verder volg ik Merel van de Groene Meisjes en Lisa van Lisa goes vegan, op social media. Zij hebben vaak goede tips en leuke recepten. :high5:
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
Zelf eet ik al 15 jaar vegetarisch en lonkt het veganisme ook heel erg. Sinds een aantal jaar doe ik jaarlijks mee met de veganchallenge maar ben (nog) geen full time vegan.
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
@lialinda: welke effecten heb jij ondervonden? (positief en negatief)

@willow: wat vindt je er moeilijk aan?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Vegan is een stap te ver voor mij, maar ik wil meer vegetarisch gaan eten. Nu komt er elke dag wel vlees/vis op tafel en dat bepaalt ook de rest van de maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de kipstuckjes van Vivero erg lekker, zo ook de burgers.
Vegan soepen (zoete aardappelsoep, pompoensoep etc) heb ik ook gemaakt van de week.

Vanavond pasta (zonder ei) met verse tomatensaus en vegan gehakt.

Ik heb ooit het Cambridge dieet gevolgd dus een totale reset was ik eigenlijk al gewend. Los van wat je verder van dat dieet vindt: het was voor mij het begin van een andere kijk op voeding.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Vegetarisch eten en erger nog, veganistisch eten, leidt niet tot een betere gezondheid. Sterker, het leidt op den lange duur tot een mindere gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
De humus van Lidl schijnt ook vegan te zijn begreep ik. Verder hier nog een recept voor wortelspread voor op brood, makkelijk en lekker.

Snij en kook een winterwortel goed gaar. Prakken of stampen met beetje olijfolie, peper zout en ras el hanoutkruiden, eventueel half teentje geperste knoflook erdoor. goed af laten koelen en in afgesloten potje of bakje in de koelkast bewaren. Als je de kruiden etc. al in huis hebt heb je sec genomen voor ongeveer 70 cent broodbeleg waar je een paar dagen mee kunt doen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
21-07-2017 10:37
Vegetarisch eten en erger nog, veganistisch eten, leidt niet tot een betere gezondheid. Sterker, het leidt op den lange duur tot een mindere gezondheid.
Vertel Willem, met bronvermelding graag.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=rNON5iN ... e=youtu.be

Lierre Keith, auteur van het boek ‘The vegetarian myth’.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken haar, heb ook passages van haar boek gelezen. Zij was vroeger een ultra radicale veganist. Nu vind ik radicale mensen op voorhand al eng, vandaar dat ik er nog steeds van overtuigd ben dat ik niet dood zal blijven als ik toch een keer een dierlijk product eet. Echter, ik vraag mij af na het lezen over haar of zij wel zo gezond at (sowieso).
Kijk, iemand die leeft op chips en cola is ook veganist maarja.....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik ben nu een maand of 8 veganist, niet zozeer om gezondheidsredenen trouwens. Ik vind het totaal niet moeilijk of lastig, zelfs de kaas (kaasjunk hier) kon ik makkelijk laten staan. Er zijn genoeg vervangers als je dat wilt. Heb zelf vooral gemerkt hoe leuk het is om lekker te koken, gooide meestal een stronk broccoli en een stuk kip in de plan en klaar was ik. Nu flans ik er de meest creatieve dingen uit en ik vind het nog leuk ook.
Alle reacties Link kopieren
Nou Josjaa als je recepten wil delen hoor ik het wel.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
willem1959 schreef:
21-07-2017 10:37
Vegetarisch eten en erger nog, veganistisch eten, leidt niet tot een betere gezondheid. Sterker, het leidt op den lange duur tot een mindere gezondheid.
Wat een stierenpoep.

Ik ben 46 jaar en eet al 36 jaar volledig vegetarisch. Onlangs volledig door de medische molen geweest ivm het afstaan van een orgaan en ik ben volledig gezond op alle vlakken.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
21-07-2017 10:55
Nou Josjaa als je recepten wil delen hoor ik het wel.
Ho, ik ben nog niet zo ver dat ik mijn eigen recepten verzin haha, maar deze site is geweldig, meest lekkere dingen al vanaf gehaald, https://minimalistbaker.com/. De spring rolls en de Thai tempeh salad zijn heerlijk,
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
21-07-2017 10:37
Vegetarisch eten en erger nog, veganistisch eten, leidt niet tot een betere gezondheid. Sterker, het leidt op den lange duur tot een mindere gezondheid.
Het is mogelijk om vlees dagelijks in het menu te verwerken en gezond te leven.
Het is mogelijk om vlees dagelijks in het menu te verwerken en ongezond te leven.
Het is mogelijk om dagelijks vegetarisch te eten en gezond te leven.
Het is mogelijk om dagelijks vegetarisch te eten en ongezond te leven.
Het is mogelijk om dagelijks veganistisch te eten en gezond te leven.
Het is mogelijk om dagelijks veganistisch te eten en ongezond te leven.

Alles hangt af van de manier waarop je invulling geeft aan de eetstijl die je ambieert. In algemene termen is dus niets volkomen goed of volkomen fout.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven