Starten met vegan eten (hoe? Is t moeilijk? Tips)

02-08-2017 11:34 34 berichten
x
anoniem_64343be2b1ef8 wijzigde dit bericht op 08-10-2019 19:54
Reden: x
0.00% gewijzigd
Ijsklontjes eten
Alle reacties Link kopieren
Nou, gewoon alle dierlijke producten laten staan en voortaan etiketten lezen om er zeker van te zijn dat er geen dierlijke ingrediënten in zitten. Het is allemaal niet heel ingewikkeld.
Let er vooral heel goed op of je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt, eventueel een goede multivitamine erbij slikken.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, niet ingewikkeld...
Je moet alle etiketten uitpluizen want er worden best vaak dierlijk ingrediënten gebruikt. Ei bijvoorbeeld.

Maar lekker doen hoor.
Persoonlijk zou ik met vegetarisch beginnen, dan kun je zien of het überhaupt bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het moeilijkste aan vegan eten de onnozele opmerkingen van anderen.
Wij zijn deze week precies een jaar vegan (cold turkey) en het bevalt heel goed. Er is veel informatie te vinden op internet en recepten zijn er genoeg. Buiten de deur eten is wel lastig hier in de buurt, echt spontaan uit eten kan alleen als we vegetarisch willen eten (maar daar hebben we niet zoveel zin meer in).
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op YouTube 'Carnage' van Simon Amstell.
:popcorn:
Mascha gebruikt een kookboek van ene Ella. Misschien dat opzoeken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje vegan moeten eten door medische redenen. Vond de blog van de groene meisjes en site van vegan challenge super fijn voor recepten.

Verder inderdaad: lezen, lezen, lezen! Ik ben echt zo vaak verbaasd geweest over dierlijke toevoegingen in producten. (Karnemelk in paprikachips bijvoorbeeld)

Oh en een tip voor als je eens wilt snoepen: Time Out robuuste chocolade koeken! :heart:
Alle reacties Link kopieren
roeptoeter schreef:
02-08-2017 11:58
Ik vind het moeilijkste aan vegan eten de onnozele opmerkingen van anderen.
Wij zijn deze week precies een jaar vegan (cold turkey) en het bevalt heel goed. Er is veel informatie te vinden op internet en recepten zijn er genoeg. Buiten de deur eten is wel lastig hier in de buurt, echt spontaan uit eten kan alleen als we vegetarisch willen eten (maar daar hebben we niet zoveel zin meer in).
Onnozele opmerkingen eet ik niet.
In mijn studententijd heb ik veganistisch gegeten, dat was toen hip. Maar ik vond het knap ingewikkeld. Nou moet ik toegeven dat er -hoewel hip- weinig veganistische producten op de markt waren. Dat zal nu gerust anders zijn.
Maar uiteindelijk hield ik het niet vol, omdat het gewoon een puzzel was om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Ik vind verder altijd dat als je ergens vitaminepillen bij moet slikken dat het dieet dus nooit volwaardig is.
Overgestapt op vegetarisch en later parttime vegetarisch.
Dat bevalt me uitstekend. Ik eet zelden een lap vlees, maar ik gun mezelf gewoon wat gemak. Een salade met gerookte kip als je uit eten bent bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het boek van The Green Happines: 50 days of green happiness.

Ik gebruik hem om af te vallen, maar álle recepten zijn vegan! Ze hebben ook een winter-editie en wat mini-boekjes, ik zou eens op hun website kijken :). (of Marktplaats, daar worden de boeken ook aangeboden!)
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet moeilijk, maar het scheelt dat ik al -tig jaar vegetariër was hiervoor. Er zijn massa's recepten te vinden op het internet. De standaard AVG maaltijd stap ik wel vanaf, er is veel meer keuze in stoofpotjes, ovenschotel, curry's, ... Enkel uiteten gaan vind ik lastig. Nu leef ik volgens het motto 'beter niet consequent goede keuzes maken, dan consequent slecht keuzes' en daardoor kan ik zonder probleem op restaurant voor een vegetarische optie kiezen.

Veel succes! :) Persoonlijk: hoe langer ik plantaardig eet, hoe meer ik overtuigt ben van mijn keuze.
anoniem_324719 wijzigde dit bericht op 02-08-2017 13:16
Reden: Typo
0.09% gewijzigd
Bedankt voor de tips allemaal. Nog een vraag: merken jullie veranderingen in mind/body?
Alle reacties Link kopieren
LindaRP schreef:
02-08-2017 13:15
Nog een vraag: merken jullie veranderingen in mind/body?

In geest en lichaam bedoel je? Ik vind het enigszins verwonderlijk dat je in je OP zo duidelijk aangeeft dat je wil zien wat het voor jou en jouw lichaam doet. Je klinkt door bovenstaande quote als iemand die een trend probeert te volgen. Als je echt goed voor jezelf wilt zorgen dan verdiep je je in de voedingsstoffen die je lijf nodig heeft en hoe je daar het beste aan kunt voldoen en niet door ineens totaal over te stappen op een Vegan lifestyle.

Overigens juich ik veganisme voor het welzijn van de planeet toe.
Alle reacties Link kopieren
LindaRP schreef:
02-08-2017 13:15
Bedankt voor de tips allemaal. Nog een vraag: merken jullie veranderingen in mind/body?
Ik merk geen verschil aan mijn lichaam, maar ik heb ook weinig aan mijn levensstijl aangepast. Je kan plantaardig eten en toch zonder problemen elke dag frietjes met ketchup eten. Wel plantaardig, niet gezond. Ik denk dat als je acht op een healthy vegan lifestyle concentreert, dat je wel verschil zal merken. Je kan ook een googlen op raw vegan diet, dat geeft meestal wel een behoorlijke gezondheidsimpact (is ook een docu over, maar kan niet direct op de titel komen).
Ik merk wel een verschil in mind, maar misschien niet het verschil waar jij naar op zoek bent. Het geeft mij een geruststellend gevoel dat ik door mijn dieet niet bijdraag aan vlees, vis en zuivel-industrie en dat het bijdraagt aan een meer ecologische levensstijl. Het is niet zo dat ik mij beter kan concentreren of fitter voel.

Op welke effecten hoop je zelf?
nashville schreef:
02-08-2017 12:27
Ik heb een tijdje vegan moeten eten door medische redenen.
Mijn jongste zoon is vegan en zeer geinteresseerd in alles wat met met ziektes/voedingsmiddelen te maken heeft (ook ivm zijn studie).
Samen kijken we ook Foodhospital .Een programma waar mensen dmv aangepast eten hun ziekte/aandoening kunnen minderen een arts en voedingsdeskundige presenteren dat.
Deze week was een aflevering van een vrouw met hoog cholesterol en men ondekte ook dat ze diabetes 2 had. Ze moest voornamelijk vegan eten oa soja melk en tofoe.Na 2 maand kwam ze voor controle terug en had ze geen diabetes 2 meer en haar cholesterol was ook gedaald.
Ik was er verbaasd over dat dat hierdoor zo snel kon gaan.
Alle reacties Link kopieren
-SuperNova- schreef:
02-08-2017 13:23
Ik denk dat als je acht op een healthy vegan lifestyle concentreert, dat je wel verschil zal merken. Je kan ook een googlen op raw vegan diet, dat geeft meestal wel een behoorlijke gezondheidsimpact (is ook een docu over, maar kan niet direct op de titel komen).
Er zijn veel docu's over vegan/raw eten. Ik geef even een opsomming, niet dat ik ze allemaal heb gezien en ik en ook niet volledig vegan, maar even een idee:
- Fat, sick and nearly dead
- Vegucated
- forks over knives
- earthlings
- the cove
- cowspiracy
- Food, inc.

(velen staan trouwens op netflix! :))
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
LindaRP schreef:
02-08-2017 13:15
Bedankt voor de tips allemaal. Nog een vraag: merken jullie veranderingen in mind/body?
Ik merk dat ik een stukje afval als ik dat boek van The Green Happiness volg.
Overigens eet ik soms kip, ei of eet ik kwark. Dit omdat ik ook vrij veel sport en ik gewoon merk dat ik 'lekkerder ga' als ik iets van vlees/ei/zuivel eet. Ik heb dus niet alle dierlijke producten geskipt (sorry, boerderij ijs is gewoon te lekker), maar ik let wel sterk op! Daarnaast is het wel zo dat áls ik vlees/kip/watdanook nuttig, dat het zo diervriendelijk mogelijk geleefd heeft (maar daar gaat dit topic niet over, dus laat iedereen die daar wat over te zeggen heeft, even een ander topic starten ;))

Daarnaast is mijn gezicht wel een stuk gaver geworden sinds ik stukken geminderd ben met varkensvlees! (rund at ik sowieso al niet, blugh..) Ik wil overigens ook niet aan de voedingssuplementen belanden, dus ik zorg er wel voor dat ik mn voedingsstoffen in de gaten houd.
kleineschnitzel wijzigde dit bericht op 02-08-2017 13:37
Reden: Typfoutjes.
0.15% gewijzigd
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
misschien een stomme vraag, maar waarom ( behalve dat je denkt dat het goed is voor je lijf ) is de reden dat je opeens dit besluit genomen hebt , ik vraag me namelijk af hoeveel invloed zon pulp blaadje als beautygloss heeft op dit soort ingevingen.
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Alle reacties Link kopieren
Forks over knives, dat was het! Ik heb de andere trouwens ook allemaal gezien. Ik vind het erg motiverend :proud:
Mijn zoon slikt alleen B12 bij voor de rest heeft hij zijn vegan etensstijl zo gebalanceerd dat hij niets tekort komt.
Het is wel lastig met uit eten gaan maar meer voor ons dan voor hem,ik vind het zo jammer dat hij maar weinig mag. Maar om altijd naar een vegan restaurant te gaan vind de rest weer niets. En mijn zoon is zeer strikt erin dus een vegetarisch restaurant maakt ook niet veel verschil behalve dat ze iets meer hoofdgerechten hebben zonder vlees en vis.
Maar hij is nooit ziek maar of dat met een vegan levensstijl heeft te maken?
De OP is wel erg breed. Hoe nu verder? Nou...alles schrappen waar iets dierlijks in zit. Hoe zie je het voor je? Wat zie je zitten? Waar zie je problemen in? Of....wat houdt jouw vraag eigenlijk in?

Ik vind het makkelijker dan ik had gedacht, maar ik at al weinig dierlijks, dus de overstap was niet zo groot. Die laatste paar dingen loslaten zag ik gewoon tegenop, ik dacht dat dat moeilijk zou zijn, maar dat bleek niet zo te zijn (kwark, ei, kaas). Buiten de deur eten is wel een stuk beperkter.

Een tip vind ik wel om bloed te laten prikken en dit dan ook steeds na een half jaar te doen om te kijken hoe je bloedwaardes erop reageren voor het geval je tekorten oploopt.
Habbekratz schreef:
02-08-2017 13:38
Mijn zoon slikt alleen B12 bij voor de rest heeft hij zijn vegan etensstijl zo gebalanceerd dat hij niets tekort komt.
Het is wel lastig met uit eten gaan maar meer voor ons dan voor hem,ik vind het zo jammer dat hij maar weinig mag. Maar om altijd naar een vegan restaurant te gaan vind de rest weer niets. En mijn zoon is zeer strikt erin dus een vegetarisch restaurant maakt ook niet veel verschil behalve dat ze iets meer hoofdgerechten hebben zonder vlees en vis.
Maar hij is nooit ziek maar of dat met een vegan levensstijl heeft te maken?
Afhankelijk van waar je woont, maar: in Utrecht zit een hamburgerzaak waar ze ook een lekkere vegan-burger hebben.
redfox3 schreef:
02-08-2017 13:36
misschien een stomme vraag, maar waarom ( behalve dat je denkt dat het goed is voor je lijf ) is de reden dat je opeens dit besluit genomen hebt , ik vraag me namelijk af hoeveel invloed zon pulp blaadje als beautygloss heeft op dit soort ingevingen.
Het is geen blaadje, maar een YouTube-kanaal (en voorheen ook een blog).
Alle reacties Link kopieren
Halloo!

mijn moeder eet door en door vegetarisch, word er haast gek van, alhoewel er soms wel erg lekkere gerechten bij zitten zoals: Koolrabi, 'bietenlasagne', ach, er zijn er wel meer.

Ik raad je het volgende vegetarische kookboek aan: veggie

groetjess
blueeyes*3 schreef:
02-08-2017 16:07
Afhankelijk van waar je woont, maar: in Utrecht zit een hamburgerzaak waar ze ook een lekkere vegan-burger hebben.
In Amsterdam zitten vele vegan horecazaken maar woon in het Oosten en daar zit vrijwel niets.
Maar alleen jongste is vegan,rest is full of parttime vegetarier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven