Single, besparen op eten challenge

07-08-2017 17:38 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames (en heren),

Sinds een tijdje ben ik weer single en woon ik op mezelf. Ook in de ziektewet beland dus flink moeten besparen op dingen (en ik kan lichamelijk niet veel dus ook op zoek naar een 'hobby').
Heb al het goedkoopste tv en internetpakket, loterij abonnement opgezegd, gestopt met roken al 28 dagen (door stress helaas dit weekend gerookt maar morgen weer frisse start).
Alleen nu denk ik mijn 'grootste probleem'. Ik eet nog altijd even luxe als toen ex en ik mijn salaris gebruikte voor boodschappen en leuke dingen.

Wat ik nu zoal eet kant en klaar bakje vlees wat je zo de over in kunt schuiven, pizza, maaltijdsalades, luxe broodjes, kant en klaar gesneden fruit. Eigenlijk gewoon gemakseten dus, wat dus ook weer duurder is en als ik erover nadenk dus belachelijk is om voor mezelf 10euro per dag aan eten uit te geven (ok.. dit is lichtelijk overdreven maar toch..). Ook eet ik nooit een volledige portie en gooi ik veel weg. Zonde natuurlijk en ik heb wel een kleine vriezer maar die ligt vol met pizza en ijs en een maaltijdsalade kun je moeilijk invriezen.

Koken voor singles is gewoon een stuk duurder en je moet wat creatiever zijn. Door gezondheidsredenen kan ik ook niet uren in de keuken staan maar ik zou wel in de ochtend/middag al dingen kunnen voorbereiden. Wat ik wel al heb geschrapt zijn de liters frisdrank die ik altijd dronk en alle sapjes. Nu gewoon water met suikervrije ranja. Belachelijk hoe duur dat is zeg! Ok... ik dronk wel 2liter frisdrank per dag..

Wat mijn plan dus is, is om voor mezelf dus er een soort challenge van te maken om goedkoper en gezonder te eten. En nee, ik kijk niet naar de E nummers en voorgesneden groenten is voor mij al beter dan helemaal geen groente. En dus ook uit te rekenen wat alles per gerecht kost per dag (zonder snufjes zout geteld he), ook om zo een beter beeld te krijgen van wat ik nu echt uitgeef op een dag.

Lijkt het iemand leuk om mee te doen? Ook om leuke, makkelijke recepten uit te wisselen etc. ?

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Je bent al op de goede weg als ik het zo hoor !

Let je er ook op om eigen merk producten te komen en regelmatig in te slaan in de aldi en dergelijke?
Dat scheelt ook al een hoop!
Alle reacties Link kopieren
Plan je maaltijd een week op voorhand.
En doe boodschappen voor die week.
Scheelt heel veel kleine extra aankopen die je niet nodig hebt.
Dus niet dagelijks naar de super!
En ga niet met een hongergevoel boodschappen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook alleen en lees graag mee voor tips

Wat ik doe met rijst en pasta is voor meerdere dagen koken en dan een portie in de vriezer. Lekker gemakkelijk en ik hoef daardoor ook bijna niets weg te gooien.
Alle reacties Link kopieren
Lidl en Aldi wil ik inderdaad weer naartoe gaan. Scheelt zo ontzettend veel! Bij mij in de buurt is alleen een buurtsuper en door gezondheidsshit is dat makkelijker voor me dan 15 minuten rijden, maar moet ik dus gewoon echt gaan doen.

Weekmenu wil ik ook weer gaan maken en me daar dan ook aan houden. Dat is meestal het probleem bij me, dan heb ik in de avond teveel pijn om te koken. Vandaar dat ik in de middag al wat dingen wil voorbereiden. Aanbiedingen hou ik wel al in de gaten met wasmiddel etc. Maar ik kan er zoveel meer uithalen. Er liggen 5 verschillende supermarkten binnen 15 minuten van me af. 4 ervan zelfs op dezelfde route. Het is meer dat ik discipline moet krijgen en niet kies voor het gemak.
Alle reacties Link kopieren
saartje- schreef:
07-08-2017 17:46
Ik woon ook alleen en lees graag mee voor tips

Wat ik doe met rijst en pasta is voor meerdere dagen koken en dan een portie in de vriezer. Lekker gemakkelijk en ik hoef daardoor ook bijna niets weg te gooien.
Smaakt dat vanuit de vriezer ja? Pastasaus wil ik ook op voorraad maken. Maar wat maak je dan bij rijst...
Alle reacties Link kopieren
ik probeer zoveel mogelijk met andere mensen te eten.
Daarom ben ik ook lid geworden van een eetclub.
Alle reacties Link kopieren
Keukenkast schreef:
07-08-2017 17:48
Smaakt dat vanuit de vriezer ja? Pastasaus wil ik ook op voorraad maken. Maar wat maak je dan bij rijst...
macaroni vind ik nog prima smaken hoor, nasi eigenlijk ook.

Maar ben ook geen echt kieskeurige eter, dat scheelt. Mijn brood haal ik bijvoorbeeld ook gewoon uit de vriezer, met die twee sneetjes per dag kan ik anders wel heel veel weggooien
Koken voor twee dagen.
Of de helft van je gerecht in de diepvries steken.

Grote zakken diepvriesgroenten en vis kopen.
Gaan een tijd mee en je neemt er uit zoveel je nodig hebt.

Als je toch thuis zit: Reclamefolders uitspitten en bons verzamelen.
Maar zorg wel dat het spullen zijn die je ook echt nodig hebt.
En dat je ze in realistische hoeveelheden koopt.


En sla vooral niet ineens door.

Bijvoorbeeld van "liters frisdrank" per week naar niets is vrij extreem.
Niemand verbied je af en toe toch nog een glas te drinken.
Of 1 fles per week te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom eet je anders niet warm tussen de middag i.p.v 'savonds als je meer pijn hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook alleen, wat ik doe:
In weekend bedenk ik 3 gerechten die ik ga maken voor aankomende week, daar maak ik een lijstje van.
Meestal heb ik dan genoeg eten voor 3 porties per maaltijd. De 2 die ik dan overheb vries ik in. 1x per week eet ik meestal friet, soms eet ik bij Mn ouders. Ik eet dan wel meerdere keren per week hetzelfde, maar dat vind ik niet erg.
Als ik bijv nasi maak heb ik wel genoeg voor 5 porties. Eet dan geen 5x per week nasi hoor. Soms dan eet ik echt een hele week alleen maar uit Mn vriezer, lekker makkelijk, weinig af te wassen ;)
Alle reacties Link kopieren
Pin het bedrag wat je maximaal wilt uitgeven aan je boodschappen. En neem je pinpas niet mee. Dan koop je niet meer dan nodig is.

Veel gerechten zijn goedkoper om voor meerdere dagen te maken en dan in te vriezen of de volgende dag nog een keer te eten.
Aldi en Lidl hoeft niet veel te schelen hoor en is ook wel eens duurder in vergelijking met huismerk van de AH, Jumbo ofzo. Ja soms zit er ook iets meer in een verpakking maar heb je dat dan ook allemaal nodig?

Het is jammer dat je een kleine vriezer hebt anders zou je bijvoorbeeld een grote pan curry kunnen maken en dat in porties invriezen. Als je er zin in hebt warm je een portie op en doe je er rijst bij of iets dergelijks. Rijst vries ik ook wel eens in als ik teveel heb, kan prima.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
07-08-2017 17:53
Koken voor twee dagen.
Of de helft van je gerecht in de diepvries steken.

Grote zakken diepvriesgroenten en vis kopen.
Gaan een tijd mee en je neemt er uit zoveel je nodig hebt.

Als je toch thuis zit: Reclamefolders uitspitten en bons verzamelen.
Maar zorg wel dat het spullen zijn die je ook echt nodig hebt.
En dat je ze in realistische hoeveelheden koopt.


En sla vooral niet ineens door.

Bijvoorbeeld van "liters frisdrank" per week naar niets is vrij extreem.
Niemand verbied je af en toe toch nog een glas te drinken.
Of 1 fles per week te kopen.
ipv flessen frisdrank koop ik nu de goedkoopste blikjes en dan 1 max 2 per dag. Of bij de Lidl spa rood met ranja. Dus is niet zo extreem.
Reclame folders ken ik zowat uit mijn hoofd.
Koken voor 2 dagen probeer ik ook.. maar wat is altijd zo'n probleem. Ofja.. gemakzucht ook. Is gewoon iets waar ik een schop onder mijn kont voor nodig heb.

Diepvriesgroente is wel een goede tip! nog niet bij nagedacht
Overigens ... Als je diepvries nu te klein is.

Hou dan es een maand of 2 à 3 bij wat je niet meer oprookt en wat je bijvoorbeeld bespaart aan minder eetkosten.
Veel kans dat je na een tijdje wel een goedkope vriezer hebt "verdiend".

Of je kan es kijken of je er 2de hands geen op de kop kan tikken.

Stel ... Je rookte elke dag 1 pakje sigaretten à 6 euro per pakje.
Levert je momenteel elke maand een besparing op van 180 euro!
Alle reacties Link kopieren
Goeie challenge!

ik ben ook single en kook bijna altijd voor twee dagen, heb het gevoel dat dat veel geld scheelt. Heb er zelf geen bezwaar tegen om twee dagen hetzelfde te eten, en je kunt ook bv. 'om en om' doen.
Met de aanbiedingen mee koken is ook een goede besparing, ik beslis meestal pas in de winkel wat ik komende week ga eten, naar aanleiding van wat er betaalbaar is qua groente (en eventueel vlees(vervangers).
Wat betreft invriezen zou ik aanraden om bv. alleen de pastasaus in porties in te vriezen, en steeds bij het opwarmen vers pasta erbij koken. Dat is echt aanzienlijk lekkerder. Voor rijst geldt eigenlijk hetzelfde. Ik vind bv. curries lekker bij rijst, en die kun je heel goed in grote porties maken en invriezen.
Diepvriesgroente is ook goed en goedkoop, niks mis mee, en qua voedingswaarde zeker gelijkwaardig. Als je vlees eet: let op de 35 procent korting stickers (dit is dan wel bij AH) en vries het thuis in.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het veel uitproberen is. Ikzelf vind macaroni uit de vriezer niet zo lekker, het wordt erg zacht/zompig, weet niet precies uit te leggen. De saus zou je dan apart in kunnen vriezen en dan alleen een beetje macaroni/rijst/spaghetti kunnen koken, ben je ook zo klaar.
Aldi en Lidl is idd een heel goed plan, scheelt stukken. Al vind ik niet alles daar lekker van. Maar das persoonlijk.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
07-08-2017 17:54
Waarom eet je anders niet warm tussen de middag i.p.v 'savonds als je meer pijn hebt?
Op zich een goede tip, alleen mijn probleem is dat als ik al even heb gestaan en heb moeten bukken en draaien ik gewoon kapot ben. Daarom wil ik gewoon op mijn gemak dingen kunnen voorbereiden. Desnoods om 21uur in de avond al wat snijden aan de keukentafel.
Moet echt even een nieuw ritme vinden.
En in de middag warm eten.. dat zou mijn ontbijt dan zijn haha
Alle reacties Link kopieren
oh, ik ben grotendeels mosterd zie ik X-D

maaltijdsoepen zijn ook altijd lekker en makkelijk en laten zich goed invriezen
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
07-08-2017 17:55
Ik woon ook alleen, wat ik doe:
In weekend bedenk ik 3 gerechten die ik ga maken voor aankomende week, daar maak ik een lijstje van.
Meestal heb ik dan genoeg eten voor 3 porties per maaltijd. De 2 die ik dan overheb vries ik in. 1x per week eet ik meestal friet, soms eet ik bij Mn ouders. Ik eet dan wel meerdere keren per week hetzelfde, maar dat vind ik niet erg.
Als ik bijv nasi maak heb ik wel genoeg voor 5 porties. Eet dan geen 5x per week nasi hoor. Soms dan eet ik echt een hele week alleen maar uit Mn vriezer, lekker makkelijk, weinig af te wassen ;)
Zo wil ik het dus ook gaan doen. Is alleen even een weg vinden met hoe en wat bij me.

Oh en mijn vriezer. Zo klein is mijn vriezer ook niet. Net iets kleiner dan een tafelmodel laat ik maar zeggen. Er passen 6 pizza's. 2 zakken friet, en 6 dozen/bakjes in en in de onderste lade 18 ijsjes haha
Als je veel "halve porties" in de diepvries steekt ...
Investeer dan ook in een stel etiketten :-D.

Ik steek hier geregeld dingen erin om een maand later niet meer te weten wat het is.
En diepgevroren gokken is vaak behoorlijk moeilijk.

Hier ook:
Rijst, pasta, noedels, ... kook ik liever vers.
Ik lees mee. Ik gooi ook echt te veel eten weg. Komt bij dat ik wel een kieskeurige eter ben en niet houd van dingen uit de vriezer + maar 1,5 vriezerlade voor mezelf heb.

Wat ik nog wel eens doe is ruim voor twee koken en dan één keer eten en twee keer ervan lunchen.
Als boodschappen doen zwaar is voor je, dan zou ik het thuis laten bezorgen. Dat kan niet van Lidl en Aldi volgens mij. Maar als je één keer in de week bestelt, heb je verder ook geen impulsaankopen. En er zijn volgens mij ook van die actieproducten bij dat de bezorging dan gratis is. En bovendien vind ik het lastig shoppen bij de Lidl of Aldi als je de AH gewend bent. Ze hebben gewoon vaak hele andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
In de winkel pas beslissen is dus geen optie voor me. Dan wordt ik echt radeloos op een gegeven moment. Ik wil echt proberen om de folders uit te pluizen en aan de hand daarvan max 2 keer per week naar de winkel te gaan. Ik heb het geluk dat er veel supermarkten om me heen liggen. 35% kijk ik nu wel al naar. Ook Scoupy is een leuke app om korting te krijgen.

Het probleem is denk ik dat ik gewoon wat creatiever moet zijn. En ook weer eens aardappels koken ofzo.
Maar me lijkt het serieus leuk om het bij te houden wat het me kost op een dag.

Ik lust ook niet alles van de Lidl en Aldi hoor. Maar groente (behalve blik)/fruit/vlees is daar goed te doen.
Het is even een ritme zoeken. En het is makkelijker om zo weer wat tips te krijgen, heb nu al veel 'ohja' momentjes gehad haha.
Zoals pastasaus etc maken voor aantal dagen. Dus meer tips zijn welkom. Ook makkelijke goedkope gerechten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven