Taai rundvlees uit de oven nog redden

15-08-2017 20:47 20 berichten
Ik heb net een recept gemaakt waarbij ik runderriblappen aan heb gebraden en daarna drie uur in de oven heb gezet, maar het is nog taai. Kan ik het nog redden door het alsnog in de pan te laten pruttelen of heeft dat geen zin meer?
Alle reacties Link kopieren
Meer zuur toevoegen: blikje tomatenpuree, flinke scheut witte wijn en een klein scheutje azijn en gewoon wegzetten in de oven op 100 graden als het kookt. Lekker nog par uur laten stoven en dan oven uit en naar bed. Stoof in oven laten staan: jij eet morgen zalig!
Serieus? Want het staat nu al drie uur in de oven. In de pan is het na drie uur lekker mals.
Overkappen in een pan en op 't vuur zetten.

En eventueel nog wat extra vocht bijdoen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is de temperatuur niet hoog genoeg? Ik zou het gewoon in een pan op het vuur zetten en desnoods nog 2, 3 uur laten stoven. Dan moet het echt wel gaar zijn, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
15-08-2017 20:55
Overkappen in een pan en op 't vuur zetten.

En eventueel nog wat extra vocht bijdoen.
Overkappen? Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Alle reacties Link kopieren
vivamien schreef:
15-08-2017 20:57
Misschien is de temperatuur niet hoog genoeg? Ik zou het gewoon in een pan op het vuur zetten en desnoods nog 2, 3 uur laten stoven. Dan moet het echt wel gaar zijn, hoor.
Sudderen moet bij zo'n 60...70 graden. Dat gaat niet beter bij een hogere temperatuur. Daar droogt het hoogstens van uit.
viva1966 schreef:
15-08-2017 21:00
Overkappen? Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Je neemt de pot waar het vlees nu is, je neemt een pan die wel op 't vuur mag en je zet de twee boven elkaar zodat het vlees vanuit pot 1 in pan 2 raakt.

In een ideaal geval kan de ovenpot ook op 't vuur, maar bij sommigen is dat niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
15-08-2017 21:02
Je neemt de pot waar het vlees nu is, je neemt een pan die wel op 't vuur mag en je zet de twee boven elkaar zodat het vlees vanuit pot 1 in pan 2 raakt.

In een ideaal geval kan de ovenpot ook op 't vuur, maar bij sommigen is dat niet het geval.
ok en nu in jip-en-janneketaal X-D
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik had dat laatst ook, het stond al 4 uur op (wel in een pan) genoeg azijn erbij, maar het wilde maar niet echt gaar worden...
Het waren mooi doorregenen sucadelapjes, dus daar kon het ook al niet aan liggen.

Toen kwam mijn vriend thuis en zei dat het wel flink moest borrelen, dus heter moest zijn en ook dat ik het deksel er helemaal op moest houden.

En toen lukte het dus wel.

Overal staat dat het niet te heet mag zijn, maar juist een beetje behoorlijk laten koken en borrelen, dat hielp om het lekker gaar te krijgen...
De pest is dat mijn oven snel overhit. Ik heb het nu op 160 graden laten pruttelen en dan is het elke keer echt heel donkerbruin, dus ik schep er dan met een lepel door. Normaal braad ik het in een pan in een uur of drie lekker mals maar om nu het recept te volgen deed ik het dus in de oven, maar het werkt niet. Het gaat om stifado, dit recept

http://www.smulweb.nl/recepten/1310114/ ... er-of-oven

Ik ben dus ook huiverig om er teveel aan azijn aan toe te voegen.

De post van Torcacense is me ook niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd.
Volgens mij bedoelt ze dat je het vlees vanuit de ovenschaal in een braadpan doet...Denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Overkappen = overgieten

Het dus in een andere pan doen.

Torcacense, hou er een beetje rekening mee dat dit een Nederlands forum is he :lol:
Oke, dan ga ik het nu in een pan doen. Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
15-08-2017 21:00
Overkappen? Wat moet ik me daar bij voorstellen?
:rolling: Ik moest ook even laten doordringen wat er stond: dacht ook van he moet er een kap over? Maar ze bedoelt gewoon overgieten, overgooien, overscheppen, overbrengen, ofwel inhoud van de schaal in een pan overdoen om op het fornuis te zetten want een ovenschaal kan niet op een fornuis
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
paar lepels zilver of amsterdamse uitjes erdoor met het zuur.
you go girl
160 graden is veel te hoog! Als het te hard pruttelt wordt je vlees taai. Ik houd het altijd net onder de 100 met ongeveer een blubje per halve minuut. Op het gas gaat het bij mij altijd te hard en dan is het vlees na 5 uur nog taai. In de oven ben ik met 3,5 uur klaar.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
15-08-2017 21:01
Sudderen moet bij zo'n 60...70 graden. Dat gaat niet beter bij een hogere temperatuur. Daar droogt het hoogstens van uit.
Absoluut niet. Als ik "draadjesvlees" maak of Indisch smoorvlees dan zet ik het een paar uur op een laag vuur en is het snotje-gaar.
Alle reacties Link kopieren
even voor mijn beeldvorming , bedoelde je met taai nou niet gaar , of taai als in een biefstuk die 10 minuten gebakken is .
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
En...is het nog gelukt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven