Zo vaak honger

17-08-2017 13:37 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik hoop dat jullie wat tips hebben of zo iets haha :)
Ik heb eigenlijk de hele dag door een honger gevoel, of meer zin in eten. Ik weet het niet.

Ik ben 23 jaar, 1.70 meter en ik weeg 49/50 kilo. Maatje 36. Ik werk 4 tot 5 dagen per week in de zorg, dus ik loop erg veel.

Ik eet per dag: 3 boterhammen in totaal. 1 bij het ontbijt en twee in de middag. S morgens een liga of Sultana tussendoor of fruit. S middags weer een liga of zo iets, en dan avondeten. Altijd wel een flink bord. S avonds rond 8 nog een bakje vla of fruit of iets lekkers. Als ik echt trek heb eet ik nog meer tussendoortjes.

Ik heb een app waar ik mijn calorieën bij hou, dat vind ik fijn voor mezelf. Ik wil totaal niet afvallen, maar ook niet aankomen. Per dag kom ik aan de 1800 calorieën, soms 1600 maar soms ook wel 2500.

Het probleem: ik heb meteen als ik het eten op heb weer trek in iets. Eigenlijk zit ik nooit echt vol. Ik ben ook de hele dag bezig met het eten..

Hebben jullie tips of iets? Honger gevoel beperken? Hoe?

Groot bord avondeten bedoel ik mee 3 aardappels, 1,5 stukje vlees en veel groente. Bij pasta echt wel 150 gram per persoon en rijst net zo.
Alle reacties Link kopieren
Als eerste die app er af mikken. Die is nergens voor nodig.
Je ontbijt en lunch is vrij weinig. Ik zou veel uitgebreider ontbijten, zeker met een lichamelijke zware baan. Is de energiebasis voor je dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou meer brood eten. Als je zo veel beweegt vind ik 3 boterhammen niet veel. Wel kiezen voor volkoren brood, wit brood vult nauwelijks.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Bij het lezen van de topictitel dacht ik: 'herkenbaar'. Maar je eet, vind ik, echt niet veel. Zelf eet ik drie keer per dag twee boterhammen. Je avondeten is wel vrij veel (bij rijst is 75 gr. ongekookt ongeveer een gemiddelde portie, dacht ik) , maar dat komt misschien omdat je overdag weinig eet.
Naast meer eten overdag zou je ook extra kunnen drinken. Ik weet niet of je aan de 1,5 liter per dag komt? Maar drinken geeft ook een gevuld gevoel.
Alle reacties Link kopieren
meer eten.
2 boterhammen als ontbijt, 4 als lunch
Alle reacties Link kopieren
op basis van je gegevens, 23 jaar, 1.7m, en 50 kilo zegt de bmi-meter van voedingscentrum dit:

Je BMI is 17.3

Je bent te licht voor je lengte

Daardoor bestaat de kans dat je een tekort aan voedingsstoffen krijgt. Zorg er in ieder geval voor dat je niet verder afvalt. Als het niet lukt om aan te komen, neem dan contact op met je huisarts. Het Voedingscentrum helpt je met tips om gezond aan te komen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt honger omdat je te weinig eet. Ik zou wat meer eten met het ontbijt en de lunch. Ik eet zelf 6 boterhammen (2 ontbijt, 4 lunch), daarnaast hetzelfde als jij en heb zittend werk (en ik blijf op een constant gewicht). Ik denk dat je beter wat meer boterhammen kunt eten dan de hele dag door honger hebben, aan eten denken en gaan snaaien. Als je iets aankomt doordat je wat meer boterhammen eet dan lijkt me dat juist goed, je BMI is nu ongezond laag.
Alle reacties Link kopieren
mmm... ik ben 1.59 en woog paar jaar geleden 49 kilo; dat was echt te weinig voor mij, ik geloof jouw 36 niet, denk dat dat veelal 34 is. Ik denk dat je te weinig eet in combinatie met je actieve baan. Wat jij eet is ongeveer hetzelfde als ik maar ik heb een zittend beroep en kom daarmee niet aan en val niet af. Als ik jouw beweging erbij zou hebben zou ik afvallen.
En inderdaad niet zo op de calorieën letten, je kunt beter kijken naar de voedingsstoffen die je nodig hebt. Je beweegt vrij veel waars in je werk, dan kan je wel wat meer eten.
Ik denk dat je structureel te weinig binnenkrijgt. Je bent te licht voor je lengte, volgens de BMI..
Denk dat je lichaam de gehele dag een seintje stuurt...Probeer in ieder geval wat langzame koolhydraten te eten ipv een sultana:
wat noten etc als tussendoor.
En gewoon wat meer boterhammen etc...Kom je al een heel eind mee!
Je eet weinig.

Liga en Sultana voedt niet. Is suiker met wat deeg.

Wat voor brood eet je? Wit brood? Volkeren brood, dat maakt nog al een verschil.


Eet voedzamer, bijvoorbeeld 's ochtends schaaltje volle yoghurt met havermout en fruit (banaan, ananas, rood fruit, donker rood fruit). Dat vult als een tiet.

Sla, komkommer, tomaat bij je hartige beleg op je volkoren boterham vult ook extra.

Een gekookt ei op brood.


Misschien kan je beter een boek kopen of website zoeken met gewone gezonde eettips en voorbeelden.
Alle reacties Link kopieren
Je eet inderdaad te weinig. Je bent al te licht, beweegt veel en ik vraag me echt af waarom je in 's hemelsnaam zo op je calorieën let. Heb je een eetstoornis (gehad) of zo?

Ik heb een hogere bmi dan jij, namelijk rond de 19 (ik weeg me eigenlijk nooit) en ben al hartstikke slank. Ik let ook niet op calorieën en op mijn gewicht en eet een stuk meer dan jij.

Je zult echt meer moeten gaan eten om van dat hongergevoel af te komen.
Eén boterham als ontbijt is veel te weinig. Je loopt dan vervolgens heel de dag achter de feiten aan met honger tot gevolg. Zeker als je een baan hebt waar je veel voor moet bewegen. Leg een steverige bodem. Als je niet meer brood wil of kan eten 's ochtends kan je ook iets van kwark proberen of havermout.
anoniem_173024 wijzigde dit bericht op 17-08-2017 13:54
3.70% gewijzigd
Je eet te weinig en al helemaal voor lichamelijk inspannend werk.
2 boterhammen bij het ontbijt en 4 bij de lunch. Of yoghurt met muesli en banaan erbij.
En gooi die app van je telefoon, die heb je helemaal niet nodig.
Wat heb je van huis uit leren eten? Als je Liga's en dat soort dingen gewend bent te eten, en niet beter weet, kan je wellicht beter een afspraak maken met een goede erkende dieetist. (Geen Sonja Bakker. Ookal lijkt ze mij als mens wel aardig.)
als ik zo weinig zou eten zou ik sterven
Je eet te weinig en ik vermoed dat je dat ook wel weet..

Wat al gezegd is: meer voedingsstoffen, minder Sultana enzo. Beter ontbijten!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips, fijn! Ik sport ook nog 1 tot 2 dagen in de sportschool. Doe dan vooral cardio.

Ik heb geen eetstoornis gehad maar altijd wel bezig met mijn lichaam. Tot mijn 13e ben ik echt mollig geweest. Daarna ben ik in de lengte gegroeid en afgevallen zonder wat er voor gedaan te hebben. Maar ik denk dat ik daarom nog ergens angst heb om aan te komen of aanleg er voor te hebben.

Ik ben erg gek op zoetigheid. Eigenlijk eet ik vaak hagelslag, jam, Speculoos etc op brood. Ook wel vaak hartig hoor.
Ik snoep tussendoor wel is wat of neem wat chocolade ipv een liga.

Soms vervang ik het brood voor yoghurt met muesli omdat ik dat zo lekker vind!
Eet je geen fruit tussendoor? Rauwkost?
Of andere tussendoortjes zoals een handje noten, gekookt ei, stukje kaas/worst.
Alle reacties Link kopieren
Je eet te weinig.
Je hoeft dus geen brood te vervangen door yoghurt. Je eet gewoon brood en yoghurt als je daar zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat totaal voorbij aan alle opmerkingen die je hier krijgt. TO je eet te weinig en je bent te licht. Ga meer eten, zeker overdag. Je hebt een beroep waarbij je veel beweegt, dus veel verbrand, en daarnaast sport je ook nog. Je hebt gewoon meer calorieën nodig om de dag door te komen.
Alle reacties Link kopieren
itsssme schreef:
17-08-2017 14:05
Bedankt voor de tips, fijn! Ik sport ook nog 1 tot 2 dagen in de sportschool. Doe dan vooral cardio.

Ik heb geen eetstoornis gehad maar altijd wel bezig met mijn lichaam. Tot mijn 13e ben ik echt mollig geweest. Daarna ben ik in de lengte gegroeid en afgevallen zonder wat er voor gedaan te hebben. Maar ik denk dat ik daarom nog ergens angst heb om aan te komen of aanleg er voor te hebben.

Ik ben erg gek op zoetigheid. Eigenlijk eet ik vaak hagelslag, jam, Speculoos etc op brood. Ook wel vaak hartig hoor.
Ik snoep tussendoor wel is wat of neem wat chocolade ipv een liga.

Soms vervang ik het brood voor yoghurt met muesli omdat ik dat zo lekker vind!
Durf je niet meer te eten? Dit is echt veel te weinig en ik vind het helemaal niet raar dat je honger hebt.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Je vervangt dus het één voor het ander. Waarom? Als je honger hebt, kan je makkelijk beide dingen eten.
Life is short. Eat dessert first.
Als ik zoete dingen eet, ben ik ook heel veel met eten bezig. Denk dan bij alles, mmm, lekker, trek in! Vind het dan ook lastig om nee te zeggen of eetmomenten uit te stellen. Ga zelfs speciaal naar de winkel om zoet broodbeleg, chocola of toetjes te halen. Heel onrustig gevoel. Daarom probeer ik zoete dingen zoveel mogelijk te mijden.

Ik eet 's ochtends een flinke portie havermoutpap of volle yoghurt met fruit en (ongezoete) muesli, 's middags een paar volkorenboterhammen met iets hartigs (kaas, hummus) en 's avonds een normale portie koolhydraten en vlees/vis/anders en extra groenten. Ik zou nog wel wat meer tussendoortjes willen eten, zoals wat noten en rauwe groenten, maar door dit eetpatroon heb ik juist bijna nooit een trekgevoel en schiet dat er dus bij in. Wel maak ik regelmatig een smoothie met fruit en karnemelk en een beetje havermout om mee te nemen naar mijn werk, is ook een soort tussendoortje.

Je zou eens kunnen proberen om minder suikers te eten en meer volle producten bij je ontbijt en lunch, maar ik ben geen diëtist, dus dit kan ik verder niet onderbouwen.

Edit: overigens ben ik te zwaar en wil ik afvallen, dus mijn eetpatroon zal voor jou niet per se geschikt zijn. In jouw geval zou je zeker tussendoortjes en wat grotere porties bij ontbijt en lunch kunnen nemen.
anoniem_314121 wijzigde dit bericht op 17-08-2017 14:20
Reden: Iets vergeten
8.87% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven