Rijst

27-08-2017 18:50 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Weten jullie hoe je rijst kookt zonder dat het snotterig zacht word? Ik heb gedaan wat er op de verpakking stond, rijst in een pan met water doen en als het kookt 15 minuten laten koken en dan afgieten en nog even op het vuur laten staan. Wat doe ik fout? =D
Volgens mij geldt 15 minuten als je de rijst droog laat koken (dus met afgepast water). Ik heb altijd rijst die maar 8 of 10 minuten hoeft te koken, afgieten en even laten staan. Nooit snotterige rijst.
Alle reacties Link kopieren
Ik proef het altijd en hou dus niet echt een tijd aan. Maar ik zet de rijst na roeren nog even 5 minuten weg op een onderzetter met de deksel er op, maar dus niet op het vuur. Zou het daar aan kunnen liggen?
10 min koken, 15 min laten staan. Werkt perfect bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook rijst niet langer dan 8, hooguit 10 min met afgepast water (vingerkootje erop) en zet het daarna nog een kwartier weg. Het hangt ook van de soort rijdt af, maar ik heb altijd droge rijst.
Ik vind vijftien minuten koken vrij lang.. ik kook 8-10 minuten.
Dreamygirlbutterfly schreef:
27-08-2017 18:50
rijst in een pan met water doen en als het kookt 15 minuten laten koken

Weet je zeker dat er op het pak staat dat je de rijst met koud water moet opzetten? Ik gooi de rijst altijd in water dat al kookt.
Alle reacties Link kopieren
Zilvervliesrijst kook ik altijd 15 minuten. Gewone 8 tot 10 minuten.
Saga_Röversdotter schreef:
27-08-2017 18:54
Ik vind vijftien minuten koken vrij lang.. ik kook 8-10 minuten.

Dat verschilt natuurlijk per soort rijst. Ik ken ook soorten die 40 minuten moeten koken.
Alle reacties Link kopieren
Dit is pandan rijst maar ik zie idd nu dat het in kokend water moest =D #blond. Dank jullie wel voor het meedenken
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de hoeveelheid rijst die ik nodig heb in de pan, doe er een vingerkootje water op en als het aan de kook is, zet ik het gas uit. Na 20 minuten heb je dan heerlijke rijst.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Rijst eerst een paar keer omspoelen met water, een keer of 3 tot het water minder troebel wordt.

Per 1 kop rijst 1,5 kop water in de pan. Op het vuur met deksel erop aan de kook brengen, dan vuur op laagste pit zetten voor 20 minuten. De deksel niet van de pan afhalen in de tussentijd (alleen om te spieken of her water kookt).

Pandan of basmati rijst gebruiken. Dat is het lekkerst.
Alle reacties Link kopieren
Hier water aan de kook brengen, rijst er bij. 10 minuten koken, afgieten, 10 minuten (met deksel op de pan) staan... Maar er zijn inderdaad veel verschillende soorten dus dit zegt niks.
Tr0tter schreef:
27-08-2017 18:56
Weet je zeker dat er op het pak staat dat je de rijst met koud water moet opzetten? Ik gooi de rijst altijd in water dat al kookt.
Dit idd. In kokend water en 10 minuten, nooit snotterig hier.
Dreamygirlbutterfly schreef:
27-08-2017 19:00
Dit is pandan rijst maar ik zie idd nu dat het in kokend water moest =D #blond. Dank jullie wel voor het meedenken
Maar Pandanrijst is toch juist kleffe rijst...? Dan ligt het dus aan de soort rijst die je genomen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe altijd 1 glas rijst en dan 1.5 glas water (werkt perfect).
rozediamant schreef:
27-08-2017 20:34
Ik doe altijd 1 glas rijst en dan 1.5 glas water (werkt perfect).
Dit; rijst in kokend water en verderde kooktijd op de verpakking aan houden. Is voor de rijst die wij normaal hebben 3 kwartier.
rozediamant schreef:
27-08-2017 20:34
Ik doe altijd 1 glas rijst en dan 1.5 glas water (werkt perfect).
Ik ook. In kokend water, 15 min laten staan op zacht vuur. En dan nog 10 min nastomen zonder vuur. Altijd perfecte rijst.
Alle reacties Link kopieren
Is een rijstkoker iets voor jou? We hebben nooit problemen gehad met ons rijst, sterker nog: mensen vonden ons rijst altijd heel erg lekker
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een electrische rijstkoker. Ideaal. Rijst even wassen in de pan. Dan op 1 kopje rijst anderhalf kopje koud water. Deksel erop. Knopje aan en de rest gaat vanzelf.
De pannen zijn vaak heel goedkoop bij Blokker of Kruidvat. Zo rond de 15 euro, van Tomado.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een rijstkoker, ideaal. 1 deel rijst en ong. 1,25 tot 1,5 delen water, ligt een beetje aan het soort rijst. Dat hoef je alleen maar aan te zetten, ga je ondertussen de rest van je eten maken, even 10 tot 15 minuten daarna laten uitstomen en je rijst is echt altijd goed.

Die verhouding kun je ook prima gebruiken bij het koken van rijst in een pan.
Estranged met een hoofdletter D
Alle reacties Link kopieren
Dat nog even laten staan moet je nooit op het vuur doen overigens. Dus eerst aan kook brengen, dan laten koken, afgieten en dan van het vuur af. Het gaart sowieso nog wel een beetje verder, maar met vuur eronder gaart het veel te veel door.
Estranged met een hoofdletter D
Alle reacties Link kopieren
Gewone rijst, dus geen pakjes, in de pan, vingerkootje water hoger dan de rijst, deksel er op, ongeveer 10 minuten koken, soms iets langer (ff proeven) dan gas uit en de deksel er op laten.
Kan niet mislukken.
Tr0tter schreef:
27-08-2017 18:56
Weet je zeker dat er op het pak staat dat je de rijst met koud water moet opzetten? Ik gooi de rijst altijd in water dat al kookt.
Ik ook. En dan niet afgepakt water, maar meer want ik giet het altijd af.
Wat raar dat veel hier 1 kop rijst en anderhalve kop water doen. Ik doe altijd 1 kop rijst twee koppen water, aan de kook brengen 12 minuten laten koken en 15/20 minuten laten stomen op het laagste vuurtje met een theedoek onder de deksel. Heb altijd de perfecte basmati korrel.

Maar nu begrijp ik waarom de AH variant enz allemaal zo plakkerig zijn. Ik gebruik zelf basmati rijst van zo'n buitenlandse winkel uit een 10 kilo zak. Maar ik gebruik dus waarschijnlijk teveel water bij de andere varianten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven