Hoe lang kaas bewaren

15-09-2017 12:07 26 berichten
Ik kreeg zojuist een kwart jonge kaas. Ruim 4 kilo! Hoe kan ik dit het best bewaren zonder dat het gaat schimmelen? We eten allemaal (2 volw 3 kinderen) graag kaas, maar 4 kilo zal niet zomaar op zijn ;-)
Alle reacties Link kopieren
Aangeseneden kaas kan je ongeveer een week in de koelkast bewaren.
Ik heb weleens zachte kaassoorten ingevroren en dat ging goed. Alleen moet je het daarna in gerechten verwerken, is niet lekker meer om uit het vuistje te eten.

Of anders bij een kaaswinkel vragen of ze het willen sealen voor je, dan kan je het ook langer bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Of uitdelen aan vrienden, collega's, buren.... ;-)
https://koken.vtm.be/kooktips/hoe-bewaa ... neden-kaas
Zo'n harde kaas een paar weken dus, mits op de juiste temperatuur en juist ingepakt.

Ik denk dat je in een paar weken tijd geen 4 kilo op gaat krijgen dus dat wordt toch uitdelen dan maar.
Kun je 'm niet in stukken snijden en dan delen laten sealen?
Kaas kun je prima weken in de koelkast bewaren. Snijd er stukken van die je individueel verpakt in een plastic zak, druk de lucht zoveel mogelijk uit de zak en sluit deze goed af. Als je een vacuumapparaat hebt (of je kent iemand met zo'n ding) kun je stukken kaas prima vacuum verpakken en lang bewaren.
Schimmel op de kaas kun je er overigens zonder problemen afsnijden. De kaas is dan nog gewoon eetbaar.
Ik koop wel eens kaas die op de uiterste verkoopdatum zit en in de aanbieding is. Die blijft verpakt nog prima weken goed in de koelkast.
Ik rasp dan ook een hele zooi in de keukenmachine en vries dat in portiezakjes in voor over ovenschotels. Gaat prima!

Kaas bederft maar heel langzaam en weggooien omdat hij 'over datum' is is echt niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
je kunt kaas trouwens ook invriezen. Wordt alleen wat brokkeliger van
Alle reacties Link kopieren
Zorgen dat het snijvlak goed is afgedekt. Waar korst zit hoe je je geen zorgen om te maken.
Mocht er schimmel ontstaan dan kun je dit gewoon ruim wegsnijden. De rest is nog gewoon eetbaar.
wat Gravinnetje zegt, als je schimmel ziet or onprettige verkleuring, gewoon eraf snijden en de rest is prima.

Lees net op internet:

Dit keer is de stelling: "Schimmel kun je gewoon van de kaas snijden." Maria Inckmann van Galen (eigenaresse biologische kaasboerderij Noorderlicht) wist ons hier wat meer over te vertellen.

“Ja, schimmel kun je zeker van de kaas afsnijden. Op de kaas zitten andere schimmels dan op bijvoorbeeld brood. Een tijd terug hadden wij een Franse medewerkster die drie jaar de zuivelschool bezocht had. Ze zei dat ze daar dezelfde schimmels zelfs kweken. Op Franse kazen worden juist extra schimmels gekweekt om een andere smaak te krijgen. Op de kazen daar zit bijvoorbeeld zwarte of grijze schimmel.

Voor de Goudse kazen die in Nederland geproduceerd worden, geldt dat de schimmel ook af te snijden is. Een klein beetje van de schimmels eten is geen probleem. Dat is niet schadelijk voor de gezondheid, want het maagzuur breekt al veel van deze schimmels af. Om schimmelvorming te voorkomen op de kaas adviseer ik om de kaas eerst in een theedoek en vervolgens in een plastic zak te doen. De theedoek houdt het vocht vast, dit is de grootste veroorzaker van schimmels. Hoe jonger de kaas is, hoe meer vocht erin zit. Hierdoor is jonge kaas vatbaarder voor schimmels dan oude kaas. Als je een jonge kaas een jaar op de plank laat liggen is de kaas een kilo vocht kwijt.

Zelf gooi ik bijna nooit kaas weg. Het gebeurt weleens dat de kaas door de schimmel afwijkingen in de bacteriën of in de smaak vertoont. De kaas wordt dan muffig of juist zoet. Mocht dit gebeuren, dan voer ik de kaas aan mijn kippen.”

Mevrouw van Gaalen checkt de kazen wel altijd voor deze verkocht worden: “Kazen worden sowieso eerst om de dag en later om de twee dagen omgedraaid. Ook maken we de kazen regelmatig schoon en kijken we ze voor de verkoop nog een laatste keer na, je wil natuurlijk geen slechte kaas verkopen.”

In het kort komt het er dus op neer dat jonge kaas vatbaarder is voor schimmelvorming dan oude kaas. En het is waar dat je die schimmels er gewoon af kunt snijden. “Mocht je die schimmelvorming toch willen voorkomen, bewaar je kaas dan droog!”
Alle reacties Link kopieren
Goed sealen en in de kelder/schuur in een droog koel klimaat wegleggen, dan schimmelt hij ook niet.
In mijn kaaswinkel liggen de kazen in een klimaatkast die ze koel houdt, dan blijven ze lang goed.
Verder inderdaad goed dichtsealen zodat er geen lucht bij komt.
Super, dank voor jullie reacties. Neem denk ik een kilo mee naar m'n ouders straks, 4 kg is ook wel erg veel ;-) in stukken delen en laten sealen is ook nog een idee ja. En verder eten we regelmatig ovenschotels met kaas (en zelfgebakken kaaskoekjes zijn ook altijd lekker!)
Alle reacties Link kopieren
Haha, volgens mijn ligt mijn blok kaas ook inmiddels al weken in de koelkast. Ik heb het niet verder verpakt, maar ik eet het nog wel gewoon. Er zit nog schimmel op en anders zou ik dat er inderdaad gewoon afschrapen en nog gewoon eten. :roll:
Wat een gulle gever. :yum:

Volgens mij is kaas heel lang houdbaar?
De vraag is of je plek hebt voor 4 kilo in je koeling?
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 15-09-2017 13:26
0.81% gewijzigd
Troeteltje, goeie deal, geruild met familielid die kazen maakt, voor een fles goede wodka (krijgt manlief van z'n werkgever, om zelf te drinken of om reclame te maken ;-))
anoniem_227343 wijzigde dit bericht op 15-09-2017 13:25
Reden: Toevoeging
10.32% gewijzigd
Idd goede deal!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe toch zeker wel 3 weken met een blok kaas die ik in de supermarkt koop, gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Enige lastige is dat jonge kaas na een jaar oude kaas is geworden :)
Niet geschoten is altijd mis
Is er eigenlijk verschil tussen blok kaas of gesneden kaas qua houdbaarheid?
Alle reacties Link kopieren
Ja, bij gesneden kaas kan natuurlijk veel meer lucht met bacteriën komen, en het droogt ook wat uit.
Nooit gesneden kopen als dat niet echt nodig is.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Per stuk zo luchtdicht mogelijk inpakken dan blijft het echt wel langer dan een week goed. Wil je het echt invriezen smeer de zachte kanten dan in met boter. En ja hoor uit het vuistje is hij dan ook nog prima.
Alle reacties Link kopieren
Razzmatazz schreef:
15-09-2017 12:12
Aangeseneden kaas kan je ongeveer een week in de koelkast bewaren.
Dat komt omdat een kaas niet goed tegen temperatuursverschillen kan Dus in uit in uit de ijskast gaat ie sneller stuk van.
Schimmel kun je er trouwens gewoon van af snijden, kan geen kwaad.
Ik heb kaas wel eens drie weken of meer in de koelkast. Gaat altijd goed. Wel altijd schoon werken.
Alle reacties Link kopieren
mukske schreef:
15-09-2017 12:23
Kaas kun je prima weken in de koelkast bewaren. Snijd er stukken van die je individueel verpakt in een plastic zak, druk de lucht zoveel mogelijk uit de zak en sluit deze goed af. Als je een vacuumapparaat hebt (of je kent iemand met zo'n ding) kun je stukken kaas prima vacuum verpakken en lang bewaren.
Schimmel op de kaas kun je er overigens zonder problemen afsnijden. De kaas is dan nog gewoon eetbaar.
Ik koop wel eens kaas die op de uiterste verkoopdatum zit en in de aanbieding is. Die blijft verpakt nog prima weken goed in de koelkast.
Ik rasp dan ook een hele zooi in de keukenmachine en vries dat in portiezakjes in voor over ovenschotels. Gaat prima!

Kaas bederft maar heel langzaam en weggooien omdat hij 'over datum' is is echt niet nodig.
Iets verder lezen had me typen gescheeld Dit dus :D
Kaasblokjes mee naar school (kinderen) en werk (man en jij).

Kaas raspen voor ovenschotel, tosti, pasta etc.

Bezoek kaasblokjes voorschotelen.

(Soep)stengels maken met kaas erop.

Kaasuienbrood maken.



Je vroeg er niet maar, echter wat kleine tips om het te gebruiken als gezin. Als jullie er zo dol op zijn wil je niets verspillen.


Laat het jullie smaken!
Alle reacties Link kopieren
Voor belegde kaas tosties kunnen ook in de vriezer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven