Tips van vegetariërs en veganisten

17-09-2017 09:55 28 berichten
Nav het topic over dat tv programma "steenrijk vs straatarm" (oid) en de posts over vegetarisch en veganistisch eten zoek ik wat tips.

Wij zijn vleeseters en eten nu 1 keer per week bewust geen vlees. Dit levert niet bepaald culinaire hoogstandjes (vooral weglaten van vlees) op en het lijkt me leuk dat wat uit te bouwen. Ik wil wel eens recepten proberen met vb seitan, tofoe en andere producten. Ik heb niet zo'n interesse in quorn of dat soort producten. Wie heeft wat ideetjes?
Ik maak deze wel eens, makkelijk en lekker. Seitan met champignons en mosterdroomsaus. http://www.smulweb.nl/recepten/1384796/ ... en-mosterd
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het weglaten van vlees geen culinair hoogstandje? Lasagne is heel lekker hoor zonder vlees. Rolletjes aubergine met mozzarella in tomatensaus. Frittata, idd geen hoogstandje maar wel erg lekker. Roerbak met rijst ook altijd goed.
nina1966 schreef:
17-09-2017 10:17
Waarom is het weglaten van vlees geen culinair hoogstandje?
Dat zegt ze toch? Ze kookt vegetarisch door enkel het vlees weg te laten. Maar dat levert geen culinaire hoogstandjes op. Als je normaal kipkerrie eet, en je laat dan de kip weg, dan eet je kerriesaus. Niet echt een topper. je moet op een iets andere manier koken door of andersoortige gerechten te maken, of door een lekkere vervanger voor het vlees te hebben, en daar zoekt ze dus recepten voor.

Ik vind het vrij duidelijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ma ik vragen waarom je tofoe en dergelijke wilt proberen? Als je de andere dagen gewoon vlees eet is er niet perse een noodzaak om het te vervangen door een "vleesvervanger" en kun je eigenlijk alles eten wat je lekker vindt wat zonder vlees is.

Wij aten gisteren bijvoorbeeld shakshuka (staat wel een recept op de site van Allerhande). Super lekker en ik mis het vlees niet. Overigens aten we het gisteren met meegestoofde aardappelen. En hopelijk later deze week nog een keer met bonen toegevoegd.

Pasta ovenschotel met gegrilde paprika, geitenkaas, seranoham en bier, ook van de site van de allerhande vond ik ook erg lekker.

Of deze Papperdele met tomaten-paprikasaus en geitenkaas (allerhande) en dan met 2 hele aubergines 8 minuten op vol vermogen in de magnetron en dan in stukjes snijden en door de saus roeren.

Nog een vega pasta variant Verse Pasta met pestotomaten en ricotta (allerhande)

Of iets heel anders Siciliaanse pasta met bloemkool (allerhande)

Of nu het buiten winter lijkst Paddestoelenpasteitjes (allerhande)

Of risotto met witlof en zongedroogde tomaten
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
17-09-2017 10:37
Ma ik vragen waarom je tofoe en dergelijke wilt proberen? Als je de andere dagen gewoon vlees eet is er niet perse een noodzaak om het te vervangen door een "vleesvervanger" en kun je eigenlijk alles eten wat je lekker vindt wat zonder vlees is.

Wij aten gisteren bijvoorbeeld shakshuka (staat wel een recept op de site van Allerhande). Super lekker en ik mis het vlees niet. Overigens aten we het gisteren met meegestoofde aardappelen. En hopelijk later deze week nog een keer met bonen toegevoegd.

Pasta ovenschotel met gegrilde paprika, geitenkaas, seranoham en bier, ook van de site van de allerhande vond ik ook erg lekker.

Of deze Papperdele met tomaten-paprikasaus en geitenkaas (allerhande) en dan met 2 hele aubergines 8 minuten op vol vermogen in de magnetron en dan in stukjes snijden en door de saus roeren.

Nog een vega pasta variant Verse Pasta met pestotomaten en ricotta (allerhande)

Of iets heel anders Siciliaanse pasta met bloemkool (allerhande)

Of nu het buiten winter lijkst Paddestoelenpasteitjes (allerhande)

Of risotto met witlof en zongedroogde tomaten
Dan zou ik die ovenschotel wel zonder ham doen.

Ik ben fan van melanzane en pasta met een paprika-roomsaus.

Zuurkoolschotel met ananas en ricotta.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook je gehakt-gerechten (ovenschotels, pasta's) vervangen door quorn gehakt (=vega). Dan heb je wel een volwaardige maaltijd en hoef je niet het gevoel te hebben dat je iets mist.

Sowieso zijn veel producten te vervangen. Of je kunt eens noten toevoegen. Maar mijn advies zou zijn: houd het dicht bij jezelf. Als je sowieso al geen culinair wonder bent, verwacht dat dan ook niet als je vegetarisch eet. Anders houd je het niet vol, en daar zijn de dieren ook niet bij gebaat.

Plus, er zijn prima vleesvervangers te verkrijgen.
Alle reacties Link kopieren
www.veganchallenge.nl heeft heel veel goeie recepten en je kunt je ook inschrijven voor oktober en dan krijg je iedere dag recepten.
Alle reacties Link kopieren
Extra groenten doet meestal wonderen. Zoals het voorbeeld hierboven over kip-kerrie: doe er i.p.v. kip bijvoorbeeld sperciebonen in of zo. Dan heb je een prima maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor van veel vleeseters dat ze producten van de Vegetarische Slager erg lekker vinden (gewoon bij de supermarkt te koop).
Dan eet je hetzelfde als anders maar dan vegakip-kerriesaus of a/g/vegavlees.

Ik vind vaak leuke vegetarische recepten op:
https://uitpaulineskeuken.nl/recepten-index

https://lisagoesvegan.com/category/recepten/diner/
Alle reacties Link kopieren
Vegetarisch/veganistisch koken is vaak anders koken.

Om het kip-kerrie-voorbeeld te nemen: ik vervang de kip door bijvoorbeeld tuinbonen en cashewnoten. Plus veel groenten zoals paprika en sperziebonen.

Wokgerechten zijn heel makkelijk: vervang je vlees gewoon door noten of peulvruchten. Tofu kan ook natuurlijk, ik ben zelf niet zo'n fan van tofu of seitan, maar er zijn er genoeg die het heel lekker vinden.

Indiase curry's zijn ook goede vegetarische maaltijden. Paneer butter masala, of aloo gobi, chana masala. Mmm!
Alle reacties Link kopieren
Lasagne met veel groenten. Ik maak mijn lasagne altijd zonder gehakt of nepgehakt.
De vegetarische slager heeft een aantal lekkere producten idd.
Wij eten ook regelmatig vegetarisch. Niet veganistisch.
Op die dagen eten we maaltijden met noten, peulvruchten, kaas, ei enz.
Ik kan je de recepten van het voedingscentrum aanbevelen.
Die zijn meestal eenvoudig te maken en uitgebalanceerd van samenstelling.
Succes!
Mevrouw75 schreef:
24-09-2017 08:38
Lasagne met veel groenten. Ik maak mijn lasagne altijd zonder gehakt of nepgehakt.

Zou je hier het recept van willen delen? Dat lijkt me heerlijk. Ik ben niet zo'n fan van quorn en andere vleesvervangende producten.
Naar mijn idee kun je prima vegetarisch koken zonder.
Ik vind vleesvervangers vaak weinig aan, behoudens bieten- of linzenburgers oid. En vooruit, quorn in een bolognese, maar dat vriest echt minder mooi in. Wat eerder al werd genoemd: het is gewoon anders koken.

Wij eten op het moment veel linzen/kikkerwten, pompoen en paddestoelen. Daar kan je met een beetje experimenteren met verschillende kruidenpaletten leuke dingen mee doen: pompoen met salie, of juist kaneel & cayennepeper, linzen met komijn/kurkuma/korianderzaad, paddestoelen met witte wijn en tijm, enzovoort. Verder bij ons op het menu deze week: hartige spinazietaart met citroenrasp, nootmuskaat en feta.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
24-09-2017 08:58
Zou je hier het recept van willen delen? Dat lijkt me heerlijk. Ik ben niet zo'n fan van quorn en andere vleesvervangende producten.
Naar mijn idee kun je prima vegetarisch koken zonder.
Gewoon lasagne maar dan ipv gehakt zo'n zakje groenten. Dat is het allermakkelijkst.

Dus bechamel-saus maken, groenten met knoflook roerbakken, rode passata erdoor en wat kruiden en alles in laagjes in de ovenschotel doen.
Mevrouw75 schreef:
24-09-2017 09:12
Gewoon lasagne maar dan ipv gehakt zo'n zakje groenten. Dat is het allermakkelijkst.

Dus bechamel-saus maken, groenten met knoflook roerbakken, rode passata erdoor en wat kruiden en alles in laagjes in de ovenschotel doen.

Oké, thanks.
Alle reacties Link kopieren
HelloFresh en dan de vegetarische box eenmalig een idee? Zijn vaak simpele recepten zonder ingewikkeld gedoe die je makkelijk daarna nog een keer zelf kunt maken.
Alle reacties Link kopieren
waarom wil je juist tofu, tempeh en seitan proberen? meestal zijn dat juist de producten die hardcore vegetariërs graag eten, terwijl dingen als quorn, valess en de producten van de vegetarische slager door vleeseters lekkerder gevonden worden...

ik vind seitan lekker in de vorm van saté of in bladerdeeg (je hebt ook kant en klare seitanbroodjes, heerlijk!)
tofu door roerbakgerechten, wel goed marineren in bv. ketjap, sojasaus, hoisinsaus of zwartebonen saus
ik heb ooit een recept gemaakt van tempeh die je eerst stoomde, dan 24 uur liet marineren in een saus van pindakaas, sojasaus, ahornsiroop en limoensap, en vervolgens (met saus en al) in de oven bakte. Heel erg lekker! bv. in met roerbakgroente en noedels of in een noedelsalade. Maar wel een beetje bewerkelijk...
Ik verbaas me vooral over de suggestie dat kip-kerrie zonder kip (of lasagne zonder gehakt) alleen rijst/ pasta met saus zou zijn. Ook niet-vegetariërs gooien toch gewoon groenten in hun gerechten?

Ik mis als vleeseter met regelmatig een vegetarische dag vlees een stuk minder in gerechten met veel kruiden/ minder traditioneel agv. Dus een lekkere roti met gekookt ei ipv kip. Of quesedilla's (soort mexicaanse tosti's) met pittige tomatensaus, kaas en plakjes courgette (serveren met salade en gekookte maiskolf), romige courgettesoep met roergebakken paddestoelen en tijm+ afbakbrood.
gemberpannekoek schreef:
25-09-2017 15:57
waarom wil je juist tofu, tempeh en seitan proberen? meestal zijn dat juist de producten die hardcore vegetariërs graag eten, terwijl dingen als quorn, valess en de producten van de vegetarische slager door vleeseters lekkerder gevonden worden...

ik vind seitan lekker in de vorm van saté of in bladerdeeg (je hebt ook kant en klare seitanbroodjes, heerlijk!)
tofu door roerbakgerechten, wel goed marineren in bv. ketjap, sojasaus, hoisinsaus of zwartebonen saus
ik heb ooit een recept gemaakt van tempeh die je eerst stoomde, dan 24 uur liet marineren in een saus van pindakaas, sojasaus, ahornsiroop en limoensap, en vervolgens (met saus en al) in de oven bakte. Heel erg lekker! bv. in met roerbakgroente en noedels of in een noedelsalade. Maar wel een beetje bewerkelijk...
Omdat ik dat wel eens wil proberen.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig! Ik probeer zelf tegenwoordig ook wat dagen vega te eten, maar vriendlief (en ik eigenlijk ook) zijn echte vleeseters. Die nep schnitsels, gehakt e.d. vallen bij ons meestal ook niet zo goed in de smaak, maar de tivall burger deluxe valt altijd wel in de smaak. Misschien het proberen waard?

Verder is het even wennen. In het begin hielden we altijd een honger gevoel aan en aten wij zo'n 3-4 porties, want je mist nou eenmaal die lekkere bite van vlees waar je zo aan gewend bent. Niet dat vega niet lekker is hoor, geniet ik ook enorm van. Met mijn chinese achtergrond ben ik opgegroeid met tofu, dus dat is lekker makkelijk. Probeer eens bij de toko verschillende soorten uit. Zachte tofu is heerlijk gestoomd met wat sojasaus, oestersaus, sesamolie en bosui. Stevige tofu kan je gewoon bakken (marineren doe ik bijna nooit) met een sterk sausje erover of lekker in een soepje gooien met wat paddestoelen. Thaise soepen zijn lekker krachtig van smaak en de kokosmelk maakt het romig en vullend. Oh bloemkool en tofu korma met rijst en naan is ook een favoriet hier.

Een blik bonen is ook altijd erg makkelijk. Bonensoepje met cornbread, refried beans op een wrap met tomaten rijst, kaas en verse groenten, mmm! Eieren zijn ook altijd een makkelijke aanvulling. Bibimbap (rijst met groente) en een sunny side up eitje, roti met sperzie bonen, aardappel en ei, groente curry (curry pasta + koksmelk) met ei en rijst. Een handje noten over (maaltijd) salades is ook altijd een goede aanvulling. Er is zoveel lekkers, succes!
Alle reacties Link kopieren
Zoals meerdere hier al hebben gezegd, het is vooral een kwestie van anders leren koken. Vleesvervangers zijn vaak een product om de overgang van vlees naar vega te vergemakkelijken, maar echt lekker zijn ze niet. Je kunt wél lekkere vleesvervangers trouwens ook makkelijk zelf maken (google maar eens op een recept voor falafel of burgers van zwarte bonen en zoete aardappel). Wij eten inmiddels thuis altijd vegatarisch en steeds vaker vegan. Ik heb ook nog nooit iemand ooit horen klagen dat ze bij ons geen vlees op hun bord krijgen. De meeste mensen vinden het juist leuk om verrast te worden met andere smaken.
Wat ik echt héérlijk vind is:
- Flammkuchen met geitenkaas, honing, noten en rucola
- Chili sin carne
- Krokante aubergine plakjes in een korstje van broodkruim en italiaanse kruiden
- Vietnamese fresh spring rolls (met tofu)
- Vegetarische sushi rollen met avocado, paddestoelen, tauge, komkommer, mais, bamboe, lente ui, mango
etc. etc.
En ik ben echt fan van de vegan blog: http://ohsheglows.com/
Tofu maak ik vaak in de oven op grillstand zodat ze lekker crispy worden, hier kun je vervolgens ieder gewenst sausje aan toevoegen.
anoniem_217091 wijzigde dit bericht op 26-09-2017 17:00
Reden: toevoeging
6.67% gewijzigd
Het grootste misverstand dat ik vaak lees is dat een vleesvervanger een vegaburger of schijf of iets dergelijks moet zijn.
Maar een vleesvervanger is de verzamelnaam, dus alles waarmee je vleesvervangt op een volwaardige/verantwoorde manier.

En vlees kun je simpelweg niet vervangen door groente, want in groente zitten andere dingen dan in vlees, en je eet normaal gesproken al groente.

Ik eet iedere dag eigenlijk wel ergens peulvruchten. Bij de avondmaaltijd, door de salade, op brood, enz. Maar ook ei, champignon, noten, kaas in mindere mate.

Een favorecept van mij is bijv heel simpel aardappelpuree maken, linzen erdoor, in overschaal, prei erover, wat nootjes, geitenkaas en afbakken in de oven.

Ik eet nooit kant-en-klaar vleesvervangers zoals de eerder genoemde burgers. Die vind ik simpelweg niet lekker en in de fabriek gemaakt voedsel eet ik liever niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven