Eiwitshake ontbijt als extra aanvulling?

17-09-2017 23:17 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een eiwitshake, dan denkt men vaak aan sporters of mensen die willen afvallen.. Dat geld niet voor mij.

In mijn geval is het bedoeld als extra aanvulling op mijn eetpatroon. Ik eet voldoende: 4 broodjes per dag, voldoende avondeten met veel groente maar geen ontbijt (1 broodje als ik begin met werken) Ik krijg weinig calcium binnen en misschien ook wel te weinig eiwit omdat ik geen melk lust (tenzij gemixt), weinig eieren en zuivel eet en ik ben een slechte ontbijter.

Ik vraag mij af of het goed zou zijn om te ontbijten met een eiwitshake met melk en een banaan er in bijvoorbeeld, zodat ik mijn eiwit inname kan aanvullen evenals mijn tekort aan calcium. Vloeibaar ontbijt krijg ik denk ik wel op in de ochtend.

Ik neem dan maar 1 eiwitshake per dag omdat het niet als aanvulling bij sport bedoeld is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of ook ontbijt met zo'n shake en dit niet voor de sport doet? Is er wellicht een diëtiste in de zaal? :-P)
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook brinta wake up kunnen pakken. Dat is ook vloeibaar met melk en bevat goede koolhydraten
Eiwit kom je echt niet snel te kort met een normaal voedingspatroon.
Alle reacties Link kopieren
Beter kun je geen extra eiwitten innemen. Dan kun je beter een voedingssupplement zoeken waardoor je je calcium binnenkrijgt.
En een smoothie, vind je dat niks?
Alle reacties Link kopieren
Een plakje kaas spreekt je ook niet aan?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Klinkt prima. Ik zou wei (whey) nemen met of zonder smaakje; dat is 80% eiwitpoeder wat 400 kcal per 100 gram levert. Meestal 25 gram per beker is 100 kcal.

Magere naturel kwark is even goed maar misschien lekkerder. Je doet er wat fruit in; geen of weinig suiker of een suikervervanger zoals berkensuiker (xylitol) of gewoon zoetstofpoeder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Van xylitol kan je darmklachten krijgen, zeker als je er veel van neemt, maar het schijnt goed te zijn tegen gaatjes in je tanden. De Tuinen verkoopt het tegen een schappelijke prijs. Het is lekker om zo te snoepen; smaakt koel in je mond.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ja een smoothie of kwark is ook een optie. In kwark zit wel minder eiwit dan in zo'n shake, maar als dit voldoende is voor de dagelijkse hoeveelheid eiwit dan kan dat net zo goed. Brinta wake up ken ik niet maar zal ik eens opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat je eiwit tekort komt dan? Als je alleen je ontbijt overslaat en voorderest gewoon eet dan lijkt het me niet dat je eiwit tekort heb. Een sporten eet ongeveer 1,5-2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht en een niet sporter heeft dat niet nodig. Ongeveer 0,8-1 gram per kg lichaamsgewicht is normaal dacht ik
Alle reacties Link kopieren
Vooral omdat ik al heel erg lang last heb van pijnlijke spieren. Ze zijn stijf en ik heb altijd spierpijn voornamelijk in mijn benen. Zonder dat ik iets bijzonders gedaan heb.
Alle reacties Link kopieren
Kom je geen mineralen of vitamines tekort dan?magnesium?
Misschien even langs de huisarts voor een bloedtest
Alle reacties Link kopieren
Daar was ik inderdaad wel bang voor mano28, maar ik heb de uitslag van de test net binnen en ze zeggen dat het goed is. Wel wat aan de lage kant van de norm
Vul een weekje de Eetmeter in van het voedingscentrum. Op je laptop, de app geeft geen info over vitamines. Je ziet meteen waar je tekorten zitten in je voedingspatroon en of je daadwerkelijk te weinig eiwitten binnenkrijgt. Een dieet hoger in ewitten is overigens niet in verband gebracht met gezondheidswinst (behalve eiwit uit soya vs LDL cholesterol). Als je 's avonds vlees of vis eet (of tofu, bonen) zit je over het algemeen wel gewoon goed.
Calcium daarentegen... sinds kort let ik er op en dat is echt moeilijk voldoende binnen te krijgen als je niet elke dag 4 porties zuivel eet. Ik vind dat best veel, voor elke dag. Ik hou niet van melk, anders zou je die met extra calcium kunnen drinken.

Je zou ook in je shake amandelmelk of soyamelk kunnen doen, daar is calcium en B12 enzo aan toegevoegd.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:50
0.00% gewijzigd
belachelijk.
neem wat yoghurt met een banaan of havermout
stukken goedkoper en gezonder
marshmallow10 schreef:
19-09-2017 21:53
Vooral omdat ik al heel erg lang last heb van pijnlijke spieren. Ze zijn stijf en ik heb altijd spierpijn voornamelijk in mijn benen. Zonder dat ik iets bijzonders gedaan heb.
dat heeft niks te maken met je eiwitinname, mensen krijgen eerder teveel dan te weinig eiwit binnen. Ga met deze klacht naar de huisarts
Alle reacties Link kopieren
De Griekse yoghurt van Total heeft een hoog gehalte eiwit. Een schep honing en wat fruit erdoor en je hebt gelijk een goed ontbijt.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Mensen mensen. Eet toch eens normaal. Boterhammen, boter of halvarine, kaas, melk (of chocomel, fristi voor mijn part), 's avonds een toetje (yoghurt, vla).

Maar door al dat lijpe eetgedoe komt niemand meer aan iets normaals toe. En mensen maken elkaar via internet helemaal gek. Er lopen 1 miljoen zogenaamde voedingsdeskundigen rond. Suiker slecht, eiwitten slecht, gluten slecht, vet slecht, e-nummers slecht. Kom op zeg.
Normaal. doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik had dezelfde klachten als jij: na het sporten altijd stijf en lange tijd spierpijn.
Op advies van de fysio ben ik nu veel meer eiwitten aan het eten (in combinatie met minder koolhydraten en meer groenten, maar dat is persoonlijk.)

En wat een groot verschil nu ik meer eiwitten eet! Echt, en dat na een paar weken al!
Bijna geen last meer van spierpijn of stijfheid (en ik sport echt veel), veel soepelere spieren. Ja, ik persoonlijk vind wel degelijk dat eiwitten het verschil maken. Maar een eiwitshake, dat lijkt me niet nodig. Ikzelf eet nu meer eieren en elke dag een heerlijke kom met kwark met fruit en noten bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
24-09-2017 13:49
Mensen mensen. Eet toch eens normaal. Boterhammen, boter of halvarine, kaas, melk (of chocomel, fristi voor mijn part), 's avonds een toetje (yoghurt, vla).

Maar door al dat lijpe eetgedoe komt niemand meer aan iets normaals toe. En mensen maken elkaar via internet helemaal gek. Er lopen 1 miljoen zogenaamde voedingsdeskundigen rond. Suiker slecht, eiwitten slecht, gluten slecht, vet slecht, e-nummers slecht. Kom op zeg.
Normaal. doen.
Het is maar wat je 'normaal' vindt. Wat jij beschrijft krijg ik echt niet weg.

Ik drink elke ochtend een eiwitshake: 200 gram fruit (combi ingevroren/vers), schepje eiwitpoeder, 300 ml. amandelmelk -- dan de blender in. Dit werkt voor mij omdat ik zo iig mijn fruit binnen krijg (eet het anders echt niet) en door de eiwitpoeder zit ik vol genoeg tot aan de lunch zodat ik niet tussendoor ga snaaien. Ik eet geen yoghurt/vla/kwark, drink geen melk en eet bijna nooit vlees.
SaveAngie schreef:
24-09-2017 13:46
De Griekse yoghurt van Total heeft een hoog gehalte eiwit. Een schep honing en wat fruit erdoor en je hebt gelijk een goed ontbijt.
ook een heel hoog vetpercentage
Astridhoihoi schreef:
24-09-2017 13:55
Hoi,

ik had dezelfde klachten als jij: na het sporten altijd stijf en lange tijd spierpijn.
Op advies van de fysio ben ik nu veel meer eiwitten aan het eten (in combinatie met minder koolhydraten en meer groenten, maar dat is persoonlijk.)

En wat een groot verschil nu ik meer eiwitten eet! Echt, en dat na een paar weken al!
Bijna geen last meer van spierpijn of stijfheid (en ik sport echt veel), veel soepelere spieren. Ja, ik persoonlijk vind wel degelijk dat eiwitten het verschil maken. Maar een eiwitshake, dat lijkt me niet nodig. Ikzelf eet nu meer eieren en elke dag een heerlijke kom met kwark met fruit en noten bijvoorbeeld.
als je heel veel sport, wedstrijdsport doet, kan het handig zijn iets meer eiwitten te eten. maar dat je spierpijn krijgt van te weinig eiwitten daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Maar voeding en dieet heeft een heel groot placebo effect
Alle reacties Link kopieren
In plaats van die dure eiwit-shakes kan je beter gewoon 2 glazen magere chocolademelk nemen. ook na het sporten.
En nu zullen er vast mensen zijn die roepen dat dat onzin is, maar neem maar van mij aan, al die eiwitpoeders zijn onzin.

Kijk terug op de Keuringdienst van Waarde.
www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/22 ... KN_1683276
Alle reacties Link kopieren
marshmallow10 schreef:
19-09-2017 21:53
Vooral omdat ik al heel erg lang last heb van pijnlijke spieren. Ze zijn stijf en ik heb altijd spierpijn voornamelijk in mijn benen. Zonder dat ik iets bijzonders gedaan heb.
Mijn spierpijn is verdwenen sinds ik vitamine D ben gaan slikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat er gezegd wordt dat we eens normaal moeten doen, want voeding is ook te veel een hype. En ik doe er niet aan mee. Maar omdat ik nou langdurig klachten heb dacht ik, misschien moet ik calcium en eiwit aanvullen..

Calcium krijg ik wel echt te weinig binnen want ik lust geen melk en ik drink de laatste tijd vooral water en thee. En ik eet bijna geen kwark of yoghurt, geen toetjes etc. Ik nam nog wel eens vifit of drink yoghurt. Dus ik zal eens meer kwark en yoghurt gaan eten.

Soya melk is erg goed maar daar ben ik helaas allergisch voor.

Vitamine D slik ik nu ook bij omdat die wel net iets te laag is.
Alle reacties Link kopieren
Lust je alle soorten melk niet? Je hebt ook amandelmelk, havermelk, rijstmelk etc. Je kunt hier ook een smoothie mee maken en pas als je trek krijgt bij dat ene broodje eten?

Wat je ook kunt doen is 's avonds bij wijze van toetje (of iets later nog) kwark of yoghurt eten, eventueel met een schep eiwitpoeder er door. Ik doe dat regelmatig als ik zwaar heb getraind om het spierherstel te bevorderen. Maar goed, dat is op advies van mijn trainer en dus wel sportgerelateerd.

Ik vind het wel gek dat je zoveel en vaak spierpijn hebt van eigenlijk niets. Misschien toch nog eens naar de dokter als uit de bloedtest inderdaad niets blijkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven