Diner voor 10 personen

18-09-2017 19:33 23 berichten
Aankomend weekend staat er een etentje gepland voor 10 personen. We koken graag, echter nooit voor zo'n grote groep...

We hebben de beschikking over 4 kookpitten en een kleine combi-oven. Niet super handig wanneer er gekookt moet worden voor een grote groep. Ben nu dus op zoek naar gerechten die (grotendeels) vooraf voorbereid kunnen worden of andere ideeën hoe dit aan te pakken... ;-)
We willen graag een voor-, hoofd- en nagerecht bereiden.

Alvast dank voor het meedenken!
Salades, broodjes, kleine hapjes.

Soep. Gewoon 5-8 liter soep maken van te voren en dan daar opwarmen met wat broodjes erbij.

Custard. Van te voren maken en koud serveren met wat fruit.
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
18-09-2017 19:34
Soep! Gewoon 5-8 liter soep maken van te voren en dan daar opwarmen met wat broodjes erbij.
Geen wraps ? :P

Ik zou voor een rijsttafel gaan, kan je van te voren allemaal klaar maken.
Alle reacties Link kopieren
heb laatst ook ergens een 10- persoons diner gegeten. Als nagerecht heel simpel: Magnums in brokken , met een advocaat-slagroomsausje erbij.
Je kunt ook een koud voorgerecht doen: satestokjes met daarop blokjes meloen en rauwe ham, sausje erbij en klaar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Pasta(saus) lijkt me ook goed te doen !
Koud voorgerecht dat je vooraf kunt voorbereiden: gazpacho of carpaccio met pijnboompitjes, geraspte parmezaanse kaas, etc.
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
18-09-2017 19:34
Salades, broodjes, kleine hapjes.

Soep. Gewoon 5-8 liter soep maken van te voren en dan daar opwarmen met wat broodjes erbij.

Custard. Van te voren maken en koud serveren met wat fruit.
Ik ben niet culinair aangelegd. Ben van het simpele. Maar bij een diner voor 10 personen zou ik niet voor salades, soep en hapjes gaan.

Een diner klinkt meer alsof er wel wat verwacht wordt.
Ik zou wel iets leuks maken, maar ik vind koken voor groepen leuk. Grote pan stoofvlees, boeuf Bourguignon of stoofvlees met bier, stroop en ontbijtkoek. Daarbij aardappeltjes en groente. Of juist een grote pan nasi met verschillende bijgerechten. Vooraf iets simpels, salade met kip of garnalen, of meloen met rauwe ham (altijd lekker, wel een beetje retro). Als toetje tiramisu, of ijs.
Alle reacties Link kopieren
Hier zet ik dan ook regelmatig een stew of een curry op het menu. Of verschillende soorten lasagne met een salade of soms een buffet ( Mexicaans,Grieks ook wel eens gedaan) zodat ze zelf op kunnen scheppen. Indische rijsttafel is ook favoriet ( wel staan we dan 2 dagen in de keuken)

Wat ik zelf relaxed vind is een dessert wat al gemaakt is ... pannacotta in kleine ( wegwerp) glaasjes met bv bosvruchten of juist een met caramel( en zeezout mmmm) , Een mousse of bavarois kan ook. Kan ik het zo uitserveren.
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een etentje met 9 personen, niet bij mij maar we brachten allemaal wat mee. Allemaal voor te bereiden dus.

Voor was pompoensoep
Toen aan Thaise salade
Hoofd verschillende curries (kip varkenshaas en vegetarisch) met witte rijst en raita
Tussen kaas met port
Dessert was merengue rol met frambozen van Ottolenghi.

Was allemaal prima te doen.
Als er wel een ovenschaal in de oven kan: ovenschotels kun je vaak ruim van tevoren klaarmaken en hoef je dan alleen nog maar op te warmen. Aardappelgratin bijvoorbeeld, lasagna of geroosterde groente. De vier pitten kun je dan gebruiken voor soep (kip of groente, of wellicht iets spannenders, maar kun je ook gerust van te voren maken. Serveer de soep met lekker knapperig brood en kruidenboter, bijvoorbeeld. Ik zou er lekker ouderwets rollade bij braden, maar dat is niet iets voor iedereen, ik vind stoofvlees of hachee ook altijd lekker. Twee pitten voor twee soorten groente(schotels) een grote groene salade erbij. Ijs na, koffie en bonbons. Dit is simpel, eerlijk eten. Ik hou daarvan en het lukt altijd.

Als je meer werk wilt, is een rijsttafel echt heel leuk. Of iets Marokkaans (pastilla, couscous met groenten, zoiets).
Alle reacties Link kopieren
carpaccio
Stracotto De Heer
tagliatelle
italiaanse salade
hemelse modder met gecarameliseerde nootjes en slagroom
Stoofpot idd! Boeuf Bourguignon, Cassoulet, Hachee, Ossobucco of een curry. Past allemaal in 1 grote pan, wat brood, rijst of aardappelpuree erbij en klaar.

Als dessert zou ik gaan voor een taart of pie, die kun je vaak van tevoren klaarmaken. De Key Lime Pie of Impossible Coconut Pie van joyofbaking.com zijn te simpel voor woorden, maar eigenlijk altijd een succes.

voorgerechten vind ik altijd lastig, dus die inspiratie kan ik je niet bieden...
Alle reacties Link kopieren
Vooraf: vitello tonato (leuk opmaken op bordje)
Hoofd: gevulde varkenshaasjes met noten/pesto, pomme duchesse en lekkere salade(s)
Na: grand dessert (kleine gebakjes, bolletje ijs, lekker koekje, bonbon) eventueel opgemaakt op etagere

Andere optie?

* tapashapjes; iedereen neemt wat ie lekker vind (nadeel is veel werk)
* Hoofdgerecht: witvis inwrijven met mierikswortel en erover broodkruim uit de oven
* Rondkijken bij een goede visboer/slager :)
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet echt bij een etentje maar wel praktisch voor zoveel mensen:
Grote pan met nasi en erbij allerlei schaaltjes met kroepoek, uitjes, sate, pindasaus, kokos, gebakken banaan, atjar, augurk.
Alle reacties Link kopieren
ik lees koken , dus je wilt er wel echt wat van maken gok ik , dus een soepje en een ovenschotel gaan het niet worden ( gelukkig ) ,
graag wat meer info wat je eigenlijk wil
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Alle reacties Link kopieren
aantal gangen beetje uitbreiden? (soep, voorgerechtje, hoofdgerecht, kaasplankje, dessert?)
Of quiches maken?
Dank voor het meedenken allemaal!
@redfox3: tja koken... Het hoeven geen culinaire hoogstandjes te zijn, maar wel niet iets specialer dan 'normaal'.

We hebben inmiddels bedacht dat we als voorgerecht een soep (waarschijnlijk doperwtensoep met serranoham) voorbereiden die we alleen nog maar hoeven op te warmen. Ik ga voor een nagerecht (twijfels tussen een mousse of een (cheese)cake o.id.) wat ik volledig vooraf maak.
Over het hoofdgerecht zijn we het nog niet volledig eens. Het wordt in ieder geval iets waar we ook lekker een groene salade en/of gegrilde groenten bij serveren!
Nog 3 dagen bedenktijd... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bij veel slagers heb je kant en klare vleesgerechten die je in de oven kan klaarmaken. Bijv. Varkenshaas met brie en zongedroogde tomaatjes in een aluminium schaaltje.
Alle reacties Link kopieren
je kunt bv. rollade braden van te voren , kan warm of koud gegeten worden , of gevulde kipdij filets , hoeven op de dag zelf ook alleen maar even warm in de oven
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Voordat ik een diner zou samenstellen voor 10 personen zou ik van te voren even bij de gasten navragen of er dingen zijn die ze echt niet lusten. Ik lust bv echt geen vis en krijg dat ook niet weg. Het zou zo jammer zijn als je veel moeite hebt gedaan en er zijn een aantal gasten bij die het niet lusten.
Alle reacties Link kopieren
Is je diner uiteindelijk gelukt en naar wens verlopen?
Alle reacties Link kopieren
mosterd
Niets hoeft, paarden wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven