Verschil goedkope en duurdere broodbeleg kipfilet?

10-10-2017 19:02 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Normaal eet ik regelmatig een plakje kipfilet op brood die ik bij Albert Heijn koop. Kost ongeveer 2,99 voor 150 gram (gewoon voorverpakt dus geen versafdeling). Deze;
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... e-kipfilet

Laatst was de kipfilet schap helemaal leeg dus keek ik verder en zag helemaal onderaan super goedkope vleeswaren zonder merk. Meer inhoud en goedkoper. Dus pakte ik daar gewoon een pakje kipfilet (200 gram voor 1,59). Deze;
https://www.ah.nl/producten/product/wi224876/kipfilet

Qua smaak uitstekend, net zo lekker als de duurdere. En qua uiterlijk zagen ze er ook prima uit. Ik snap dan niet zo goed waarom de ene (huismerk AH) merk zo duur en de andere (zonder merk) zo goedkoop is? Waarom is de goedkope zo goedkoop?
Omdat die kip een meer dan kutleven heeft gehad.
Die duurdere bevat iig 10% meer kip bij hetzelfde gewicht.
Kunnen verschillende redenen zijn. Soms is merk 'sowieso' duurder omdat het een merk met naamsbekendheid is, waar mensen dan voor bereid zijn te betalen.
Vaak zit er ook een verschil in qua ingredienten. Zo is jouw eerste link gerookte kipfilet en volgens de omschrijving bestaat deze voor 91% uit kippevlees en in de 2e link betreft het gebraden en voor 84% uit kippevlees. Ook is de 2e bv 5,5 gram vet en de eerste minder. En zo zijn er vast nog wel meer verschillen.

Het is lullig, maar vaak zijn de goedkopere versies ongezonder. Zo merk ik dat er tussen griekse yoghurt wel zon 3 $ (ik woon in de usa) qua 'dure' en 'goedkope' kan zitten en de goedkope yoghurt heeft gewoon dubbel het aantal gram suiker.
Alle reacties Link kopieren
Oke, dus de duurdere van eigen merk AH hebben wel een betere leven gehad?
Alle reacties Link kopieren
In die goedkope zit maar 82% kipfilet, verder veel aardappelzetmeel. Ik gok dat de duurdere meer in de buurt komt van een plakje kip ipv bewerkt kippenvlees.
Het merk dat er opstaat heeft nu éénmaal een prijs.

En de manier van "bereiding" en hoeveelheid vlees (en rommel die ze erin steken of spuiten) is vaak ook verschillend.
De ene is gerookte kipfilet, de andere is gebraden. Je vergelijkt twee verschillende soorten vleeswaren. Logisch dat ingrediënten, voedingswaarden en prijs anders zijn.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 19:11
23.81% gewijzigd
LiefsteNina schreef:
10-10-2017 19:09
Oke, dus de duurdere van eigen merk AH hebben wel een betere leven gehad?

Als er geen sterren op staan zal dat ook nog wel tegenvallen.
Wrs komt goedkope uit het Oostblok, goedkopere verpakkingsmaterialen, etc.
LiefsteNina schreef:
10-10-2017 19:09
Oke, dus de duurdere van eigen merk AH hebben wel een betere leven gehad?
Ik denk dat het meer zit in de samenstelling van het gerecht. Dus meer restprodukt in de ene en meer kip in de ander.
Alle reacties Link kopieren
dwynwen schreef:
10-10-2017 19:09
Kunnen verschillende redenen zijn. Soms is merk 'sowieso' duurder omdat het een merk met naamsbekendheid is, waar mensen dan voor bereid zijn te betalen.
Vaak zit er ook een verschil in qua ingredienten. Zo is jouw eerste link gerookte kipfilet en volgens de omschrijving bestaat deze voor 91% uit kippevlees en in de 2e link betreft het gebraden en voor 84% uit kippevlees. Ook is de 2e bv 5,5 gram vet en de eerste minder. En zo zijn er vast nog wel meer verschillen.

Het is lullig, maar vaak zijn de goedkopere versies ongezonder. Zo merk ik dat er tussen griekse yoghurt wel zon 3 $ (ik woon in de usa) qua 'dure' en 'goedkope' kan zitten en de goedkope yoghurt heeft gewoon dubbel het aantal gram suiker.
Hmm het zijn dus de vooral de ingrediënten. Eerlijk gezegd proef ik vrijwel geen verschil. Maar de eerste heeft inderdaad wel een aantrekkelijkere ingrediëntenlijst dat wel.

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
10-10-2017 19:11
De ene is gerookte kipfilet, de andere is gebraden. Je vergelijkt twee verschillende soorten vleeswaren. Logisch dat ingrediënten, voedingswaarden en prijs anders zijn.
Maar bij de versafdeling heb je ook gebraden kipfilet en die is ook twee keer zo duur.
LiefsteNina schreef:
10-10-2017 19:12
Hmm het zijn dus de vooral de ingrediënten. Eerlijk gezegd proef ik vrijwel geen verschil. Maar de eerste heeft inderdaad wel een aantrekkelijkere ingrediëntenlijst dat wel.

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ja maar ik denk dat in dit geval het ook geen eerlijke vergelijking is omdat je 2 verschillende producten vergelijkt (gerookt vs gebraden) maar goed zou je 2 dezelfde producten vergelijken dus bv allebei gerookte kipfilet of gebraden dan zullen er hoogst waarschijnlijk ook verschillen qua ingredienten zijn.

Overigens kan het dat de kip een beter leven heeft gehad bij een duurder merk, maar dat hoeft niet perse. Als je dat wil dan zul je denk ik echt richting biologisch vlees moeten.
Het is allebei plofkip. Net als dat er in bewerkte producten vaak nog legbatterijeieren worden gebruikt.
De goedkopere is een zogenaamde 'kutleven kip', maar je kunt ze beter allebei niet kopen.
Ik zag vandaag dat de AH haar vegetarische afdeling heeft verdubbeld. We hebben die kip helemaal niet nodig.
Als je het verschil tussen gerookt en gebraden niet proeft (echt, wow!), en niet dagelijks een kilo wegwerkt zou ik lekker voor de goedkoopste gaan. Het gezondheidseffect zal echt minimaal zijn, en ah huismerk is ook niet heel diervriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik plak op beide pakjes kip graag zo'n sticker van Lubach. Deze, maar dan die met kippen: https://www.lindanieuws.nl/wp-content/u ... 601439.png
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Kap nou toch een keer met dat foute vlees kopen. Zucht.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Het grootste deel van het prijsverschil is gewoon een marketingkeuze.
Alle reacties Link kopieren
Omdat AH duur is, en ze een goedkoper merk willen voeren om de studentjes te vriend te houden. Want dat zijn hun latere klanten als ze een goede baan hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar de hoeveelheid kip.

Ik zag laatst kipfilet met als ingrediënt 69% kip. Mag jij raden wat de overige 31% is. :-(
Alle reacties Link kopieren
kerol schreef:
10-10-2017 20:08
Het grootste deel van het prijsverschil is gewoon een marketingkeuze.
Precies; gewoon een kleinere winstmarge voor het goede doel. Want hun klanten gaan later vanzelf de duurdere merken kopen. Ze denken dan dat die beter zijn. Klanten denken nu eenmaal dat er een relatie is tussen prijs en kwaliteit. Dat kán, bijvoorbeeld AH-Basickoek bevat meestal geen roomboter maar het goedkope margarine. Het is nu eenmaal een duur ingrediënt tegenwoordig. Maar vaak wordt in producttests aangetoond dat er zowel goede als slechte producten zitten in alle prijsklassen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wil je duurzaam vlees, let dan op het Biologisch keurmerk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je moet gewoon altijd even de ingrediëntenlijst lezen. Eventuele E-nrs even opzoeken. Vaak zitten er in goedkopere producten meer smaakmakers zodat je eigenlijk gewoon troep eet met een namaak smaak zodat het lijkt dat je eet wat er op de voorkant staat :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven