Wat doen met een biologisch groene pompoen?

11-10-2017 15:28 20 berichten
10 - 3 - 2018 Ik zag dat Jamie Oliver een hele flespompoen in de oven doet. Op 170 C maar wel 2 uur lang op een rooster.
Dat doet hij samen met een andere stoofschotel. Daarna is die pompoen gekookt en snijdt hij die door midden en legt hem in een schaal. De pitten er uit en de schil gaat er makkelijk af.
Echt iets voor iemand met zonnepanelen met overcapaciteit en een elektrische oven aan het einde van de herfst. Ik geloof dat ze tijdens een zonnige periode geoogst worden. HIj doet dit als de oven al in gebruik is voor iets anders.

EDIT 3 17 dec 2017 Flespompoen (Die taart gaat me te ver, maar lijkt me wel lekker.
Hoeveel kan daarmee en wat allemaal? Ik heb er een gekregen voor soep, maar even geen tijd. Misschien leuke suggesties?
Ik heb de groene biologische nog deels in de koelkast.

EDIT 2 nov 2017 discussie ver kokosolie op radio en even doortrekken naar korte verhandeling in dit topic over olijfolie en sesamolie over zuiverheid. Wie weet er meer over of kan er iets zinnigs aan toevoegen?

EDIT 25 okt 2017 zie mijn laatste reactie verder in dit topic.
Ook de pompoen die ik heb gekocht staat er bij. Bedankt voor alle bijdragen. Wat mij betreft mag dit topic verder worden gebruikt voor lekker uitgevallen recepten uit eigen keuken. Ik sluit mijn bijdragen hierbij af.
Einde EDIT 25 okt. 2017

Op smulweb even gekeken voor recepten, maar ik zie niets staan waarbij ik het "jammie" gevoel krijg.
Afgelopen weekeinde heb ik dus een exemplaar gekocht. Ja, de gele olifant had dat als nieuw product in de aanbieding.
In mijn tuin had ik ze ook, maar verder dan de vrouwelijke bloemen is die niet gekomen.
In een opwelling dus gekocht zonder echte ideeën. Via google krijg ik geen gerecht die me lekker lijken.
Ik weet bijvoorbeeld niet wat de eetbare delen zijn en hoe de algemene bereidingswijze is.
Op de receptenpagina van de gele olifant moet ik eerst van alles invullen en daar heb ik geen zin in.

Als ik weet wat eetbaar is, dan verzin ik anders zelf wel wat.

Dit zijn de ingrediënten voor een pompoensoep. wat me wel lekker lijkt, maar is een andere pompoen.
Ingrediënten

1 ui, grof gehakt
1 flespompoen (ongeschild), gehalveerd, van de pitten ontdaan en in stukken van 3 x 2 cm
500 g zoete aardappelen (ongeschild), in schijven van 3 cm dik
60 ml olijfolie
1 theelepel kaneel
½ theelepel nootmuskaat
1½ liter groentebouillon
125 ml marsala
125 g blauwe kaas, verkruimeld
250 ml karnemelk

Geen flespompoen, wel een groene dus. Gewicht 1,9 kg. In de oven liever niet vanwege de lange bereidingstijd 1:40.
Ik heb wel een staafmixer en geen blender.
De blauwe kaas lust niet. De wijn (marsala), olijfolie en karnemelk heb ik niet.
Wel sesamolie, bospaddenstoel boulillon, frietaardappelen en magere kwark .
Ook sjalotten en rode uien, maar dat laatste lijkt me niks.
Op okoko staat het hele recept als je zoekt op groenten en dan pompoen.

Dus wat kan je doen met deze groene biologische pompoen?
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 10-03-2018 17:55
Reden: Ik wist niet dat een pompoen in zijn geheel gewoon in een oven op een rooster gaar gekookt.
30.15% gewijzigd
pompoen curry opzoeken

zaden eruit halen, schil is ook stug....
Alle reacties Link kopieren
Heb je risottorijst in huis?
Ik vind pompoensoep erg lekker.
ohhh de groene is de lekkerste! veel meer smaak, althans,in my opinion ;) ik heb er al weer een paar op. de schil kun je gewoon afspoelen, zand eraf en opeten. alleen de binnenkant hol je uit zoals bij de andere pompoenen.

ik maak er persoonlijk niet snel soep mee, omdat ik het gestoofd, in stukken, het allerlekkerst vind.

eetze!
Alle reacties Link kopieren
In stukken snijden, stoven in de oven en dan pompoensoep van maken. Of pompoen risotto.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Van 2 kg kan ik zowel curry, soep en andere dingen maken.

Geen risottorijst, wel zilvervliesrijst. Maar de winkels hebben veel van wat ik nog niet in de kast heb. :idee:

Zaad kan je eten nadat het is gedroogd en geroosterd. Maar is wel grote hoeveelheid.
In de oven stoven of grillen moet ik dan misschien dan toch maar overwegen.
Ik heb ook een heteluchtoven in magnetron en kan eventueel ook, maar vind dat minder handig. Moet er ruim een uur in.

Kan je een pompoen invriezen in delen?
In een koeling een maand houdbaar, maar na aansnijden lijkt me dat anders.

In elk geval bedankt voor de bijdragen. Het helpt bij het verdelen van die grote bol. :)
pompoen kan je in blokjes snijden en invriezen

ik zou trouwens wel een fles(je) olijfolie in huis halen als ik jou was ;-)
Olijfolie, lijnzaad en tarwekiem blijven hier staan.
Sesamolie heb ik gekocht vanwege het hoge gehalte onverzadigde vetten. Die vind ik lekker in dressings en in salades.
Die gebruik ik veel meer en ook voor bakken. Die blijft vloeibaar.
Sesamolie ook in humus i.p.v. tahini en olijfolie. Die maak ik van zelf gekookte kikkererwten met minimale ingrediënten.
https://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Hummus

En kijk wat ik nog meer vind: https://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Pompoenpuree
https://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Pompoensoep (Maar de schil laten zitten om er de stukjes uit te snijden. Dat is niet duidelijk.) Kleur is wel anders.
https://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/ ... mpoentaart Zou pompoenflappen van bladerdeeg (folie er onder) ook kunnen i.p.v. taart? Voorgaren in magnetron voordat deze de oven in gaat? Wel zonder suiker. Liever appel dan om te zoeten.
https://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/ ... mpoenbrood zal ik niet zo snel klaarmaken, maar is misschien ook een optie.

Ik was vergeten dat er op wiki ook eenvoudige recepten stonden.
Alleen de pitten zijn ze vergeten, want die zijn ook eetbaar. Zelfs van een meloen kan je die gebruiken, maar dat is alleen familie.

Zo'n topic werkt dus wel.
De ideeën komen vanzelf.

Over de olijfolie ga ik twijfelen. Misschien toch.
Met verbazing zag ik dit recept:
http://www.smulweb.nl/recepten/1382002/ ... -koriander
Het is een hoofdgerecht en hoort bij koken voor baby's.
Amandelen zijn wel lekker en horen bij het 5 december feest. Nooit aan gedacht om dat te combineren met een pompoen.

Hoewel ik twijfel over combinatie. Het 15 minuten koken is wel een stukje informatie.
Het is dezelfde pompoen als de mijne.
Alle reacties Link kopieren
gewoon lekker naar de kinderboerderij brengen voor de beesten.
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Alle reacties Link kopieren
Pompoensoep maak ik redelijk eenvoudig: enkele uien, pompien, teentje look, bouquet garnie (thym, peterselie, laurier samengebonden), een kleine aardappel, bouillon, peper.

Ik doe ervoor wat romigheid twee driehoekjes smeerkaas bij, maar je kan ook wat kokosmelk toevoegen.

Lang laten sudderen, bouquet eruit en dan mixen.
Alle reacties Link kopieren
Lekkere stoofschotel met pompoen maken. Neem er wel ruimschoots de tijd voor, want ik ben altijd heel lang bezig met het schoonmaken van een pompoen :mrgreen:
Ja, daarom ben ik zo blij dat die een maand houdbaar is in de koeling.
Ik wilde weer eens wat anders en dat gaat wel lukken. :-D

Bedankt voor alle bijdragen. Het geeft veel inspiratie.
Van biologische pompoen kan je de schil ook gewoon eten. Tip: breng een grote pan water aan de kook en laat daar vervolgens de pompoen een minuut of tien in meekoken, dan heb je geen bodybuilder nodig om 'm te snijden.
De pitten zijn ook de moeite waard. Met hier een waarschuwing voor een bovengrens: http://www.smulweb.nl/blog/vifke/9079/w ... poenpitten

Ik geloof, maar weet niet zeker meer, dat ik door het eten van bepaalde meloenpitten inderdaad wat last kreeg.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... soort.html
Hier hebben ze het niet over de pitten, maar van deze meloen schijnen ze goed eetbaar te zijn. De ene meloen is de andere niet.
Net als appels en peren, maar die hebben deels wel dezelfde gezonde stoffen. Voor brood gebruikt en vind ik lekker.

Terug naar mijn biologische pompoen. Ik had er een in een bak buiten, maar ik zal nooit weten welke het was. Het is niet verder gekomen dan veel vrouwelijke bloemen in oktober. Ik heb nog pitten bewaard.
Ik zat er niet achter, maar ik heb wel een leuk pompoenrozentaart gevonden. Die staat samen met andere recepten op Allerhande. Tijdschrift ook mee genomen, maar nog niet zo ver gekomen.
Is zoetig. Ik dacht hartig, maar is wel een soort van worteltaart.

Maar ik zocht op het forum naar pompoen en er nu veel te vinden elders.
Ik vond ook dit. Geen zoet, maar hartig. Nee, ik spam niet, maar is van allerhande van AH. Staat op hun site en misschien ook in het laatste tijdschrift.
Afbeelding Klik hierNA voor recept: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... rozentaart

EDIT: Is toch zoetig met o.a. speculaaskruiden. Is weer eens wat anders dan speculaas en taai taai. Afhankelijk van seizoen kan je er dan ook een ander koppel op zetten. De ene met een witte jurk en rode cape en een zeer kleurrijk pakje. Maar is eerder iets voor Heel holland bakt.
Ook aanloop naar Halloween is pompoen opeens actueel. Maar ik had er een in een bak en moest die weg gooien net toen ik er minstens vrouwelijke bloemen in had. De mannelijke bloemen ruiken goddelijk net als de hele plant. Zijn eetbaar, maar ik heb dat niet gedaan.

Ook de pompoen die ik heb gekocht staat er bij. Bedankt voor alle bijdragen. Wat mij betreft mag dit topic verder worden gebruikt voor lekker uitgevallen recepten uit eigen keuken. Ik sluit mijn bijdragen hierbij af.
Ik hoor NU op Radio 3FM iets over de zuiverheid van kokosolie.

Toevallig was ik op zoek naar de zuiverheid van sesamolie. Ik vind het gewoon lekker om te eten. Maar het is net als olijfolie vermengd met mogelijk andere olie of vetten.
Zonnebloemolie is zo'n voorbeeld.

Mijn vraag hier is "hoe kan ik de zuiverheid controleren?" Zodat ik kan bepalen hoeveel sesam ik in bepaalde gerechten toevoeg.
Een omelet in sesamolie bij oriëntaals vind ik persoonlijk gewoon veel lekkerder.
Gebakken in ongezouten margarine (zonnebloem) vind ik bij Hollandse gerechten weer lekkerder.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 02-11-2017 17:25
Reden: Er was hier een reactie en vergelijk over olijfolie die lekkerder was dan ....
0.00% gewijzigd
De pompoen is eindelijk verwerkt.
Die lag al die tijd in de weg in de groentelade van de koeling. De onderkant was wit geworden, maar geen haargroei van schimmel.
Dat stuk er uit gesneden. Helemaal in kleine stukken gesneden en eerste deel in magnetron gezet. Schil en al (lelijke stukken er af gehaald) en gepureerd met staafmixer. De mousse was erg lekker. I.p.v. in de vriezer of soep heb ik het zo opgegeten. Het was net iets te gaar geworden, vond ik.
De pompoenpitten uit de bol gehaald en schoon gemaakt. Kijken of ik die kan roosteren.

Veel werk, maar ik heb dat ding toch verwerkt.
Twee bakken met kleine stukken is zo gepakt en klaar voor gebruik.
Flespompoen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven