Het kerstmenu uit je kindertijd

10-11-2017 21:58 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag had ik op m'n werk een leuk gesprek met collega's over wat volgens hen een 'traditioneel' kerstdiner is. Dus wat je vanuit huis gewend bent. Veel collega's van andere afkomst (Amerika, Colombia, Italië ) dus veel verschillende dingen. Mijn moeder maakte (en maakt grotendeels nog steeds) exact hetzelfde kerstmenu ieder jaar opnieuw. Ik dacht ook dat dat eigelijk 'het standaard kerstmenu' was dat iedereen at. Ik ben dus wel benieuwd:
1) welk geboortejaar
2) wat stond er op het menu
3) wat heb je behouden
hangmat wijzigde dit bericht op 10-11-2017 21:59
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik trap af:

Geboortejaar: 1978

Kerstmenu:
Voor
Een kant en klaar pasteitje van bladerdeeg (waar ik dan stiekem de losse kapjes van op at als die bakjes in de oven stonden) met ragout uit blik.
Hoofd
Een droge rollade, de trots van m'n vader, aardappelkroketjes, appelmoes met van die vruchtjes uit blik erdoor geroerd, stoofperen en doppertjes/worteltjes (uiteraard ook uit blik)
Na
Viennetta ijs, het hoogtepunt van de hele kerst.

Tweede kerstdag: gourmetten met van die Calvé sausjes poeder uit zakjes waar water en mayo bij moet.

Behouden: stoofpeertjes, sausjes uit Calvé zakjes als we gourmetten.
Alle reacties Link kopieren
Voor en hoofdgerechten kan ik me niet herinneren van mijn kindertijd.
Tenminste niet bij mijn ouders thuis. Bij oma stond er altijd konijn op het menu maar dat lustte ik niet dus ik kreeg een kippenbout.
Maar bij mijn ouders nagerecht was altijd Viennetta. En daarna toastjes met Boursin.
Bouwjaar 1974.
Geboortejaar: 1991

Menu:
Voor - eh, niks?
Hoofd - gebraden kip met patat
Na - Viennetta ijs

Ziet er echt armoedig uit zo, maar ik vond het heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Geboortejaar: vorige eeuw
Menu: tong (van een rund), droge kalkoen
Behouden: niks!
Alle reacties Link kopieren
bubje schreef:
10-11-2017 22:01
Geboortejaar: 1991

Menu:
Voor - eh, niks?
Hoofd - gebraden kip met patat
Na - Viennetta ijs

Ziet er echt armoedig uit zo, maar ik vond het heerlijk.
Dat lijkt me een lekker, stress-loos kerstmenu. Prima dus!
1970
Rollade en custardpudding

Behouden, niets, gaan nu lekker uit eten.
Alle reacties Link kopieren
ergens in de seventies ;-)

fondue
met gewoon de rauwe kip en biefstuk op je bord. De calve sausjes uit het zakje (die waren toen heel erg in denk ik)
van die aardappelrozetjes
de groente kan ik me niet meer herinneren .
Na een ijstaart
you go girl
Jaren 80

Kerstavond kaasfondue
Eerste kerstdag uit eten
Tweede kerstdag gourmetten met stokbrood, kruidenboter, ui, champignons, paprika, ananas, allerlei gourmetvlees, ei, geraspte kaas, pannenkoeken, stroop, poedersuiker, Calvé sausjes uit een flesje en satesaus

Ik zou alles zo weer doen volgens mij :blob:
Bouwjaar 1980.

Pasteitje met ragout uit blik
Kalkoen of rollade met pomme duchesse of aardappelgratin en sperziebonen in spek
Vienetta

Behouden: de pasteitjes vind ik eigenlijk echt heel lekker maar eet ik nooit zomaar behalve met kerst.
Alle reacties Link kopieren
Vroeg het net aan mijn dochter: Coquilles! Hahahaha.. Vind ze heerlijk maar te duur om 'gewoon te eten dus kan kloppen..

Bij moeder aan mijn ex zijn kant idd Viennetta. (zal dat draaien op feestdagen?). Bij mijn moeder stoofpeertjes.
Ha,geinig. Geboren in de jaren '70. Het kerstmenu:

Garnalencocktail. Lees: slablaadjes en garnalen in een ijscoupe. Sausje van mayo, ketchup, whiskey en citroen eroverheen en smullen maar (met dessertlepel).

Varkenshaas of biefstuk, flink doorgebakken. Met champignonsaus uit een zakje.
Aaardappeltoefjes. Asperges uit blik. Sla met ei en veel slasaus.

Viennetta na. Altijd vienneta.

En de andere dag gourmetten. Echte pannetjes op een vuurtje. Alle smaken poedersausjes die je inderdaad mengde met mayo (mocht ik altijd doen :love:) op tafel. In gele soepkommen.

Nagerecht, een bak roomijs met warme kersen uit een pot, aardbeiensaus en een bus slagroom ook op tafel.

Ik op beide dagen seven up in een wijnglas erbij :heart:.

Niks van over gebleven. Tegenwoordig gaan we lekker uit eten en nemen wij mijn moeder mee.
Oh ja, tweede kerstdag idd gourmetten (en fondue voor mijn vader) met de beroemde sausjes uit het zakje van Calvé!
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik ben uit 69. Kinderen zijn 14 11 en 9
Alle reacties Link kopieren
Ja ik lust ze ook nog best hoor! Die pasteitjes :) maar ik maak ze nooit! Misschien deze kerst, ga ik er wel zelf een lekkere ragout voor maken (ik doe graag moeilijk met kerst)
Geboren in de jaren 60.

Vooraf kippensoep (zelf gemaakt)
Pasteitje met ragout (uit blik)
Kip met appelmoes en patatjes
Na: vanille ijs met slagroom
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
10-11-2017 21:58
Ik trap af:

Geboortejaar: 1978

Kerstmenu:
Voor
Een kant en klaar pasteitje van bladerdeeg (waar ik dan stiekem de losse kapjes van op at als die bakjes in de oven stonden) met ragout uit blik.
Hoofd
Een droge rollade, de trots van m'n vader, aardappelkroketjes, appelmoes met van die vruchtjes uit blik erdoor geroerd, stoofperen en doppertjes/worteltjes (uiteraard ook uit blik)
Na
Viennetta ijs, het hoogtepunt van de hele kerst.

Tweede kerstdag: gourmetten met van die Calvé sausjes poeder uit zakjes waar water en mayo bij moet.

Behouden: stoofpeertjes, sausjes uit Calvé zakjes als we gourmetten.
Mijn geboortejaar is ietsje later (halverwege de jaren '80) , maar dit is wel bijna het exacte menu wat mijn moeder ons voorschotelde met kerst (minus de stoofpeertjes en de vruchtjes uit blik gingen niet door de appelmoes).

Tenzij we naar mijn tante gingen, dan kregen we beter eten. Biefstuk, garnalencocktail, aardappelgratin, etc.
ceci wijzigde dit bericht op 10-11-2017 22:19
5.44% gewijzigd
geboortejaar: 1967

kan me niet een vast menu herinneren. Moeder deed altijd haar best voor iets speciaals, iets nieuws etc.

Toen kwam ik voor het eerst bij man thuis (toen nog vriend)

Vooraf Pasteitje van ragout uit blik, in een bakje van Jos Poel. Hoe meer schoonkinderen in oprichting er waren, hoe minder ragout we kregen want er werd maar 1 blikje gekocht. Geserveerd op je soepbord.

Dan kippensoep in het bord waar de kruimels en restjes van het pasteitje nog op lagen.

Hoofdgerecht van vlees, aardappels en groenten. Vlees was gerust biefstuk of varkenshaas, altijd van te voren al aangebraden en door en door gaar.

Na iets van kant en klaar ijs met room de bakken en pakken kwamen op tafel en je kon naar believen opscheppen.

Bij het eten werd niks gedronken.

Nog steeds vieren wij graag kerst met mijn ouders, schoonmoeder heeft het kerstdiner afgeschaft wegens te grote koppel en te klein huis, dus we stoten niemand voor het hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Bouwjaar '75

Ooit eens, zonder het te weten, konijn gehad bij mijn oom en tante met kerst (was 6 denk ik). Toen ik na het eten hoorde wat het vlees geweest was heb ik van ellende overgegeven...

Vanaf dat ik een jaar of 10-12 was hebben we jarenlang gegourmet met de algemene dingen die je daarbij eet.

Later werd het
vooraf: gerookte zalm of garnalencocktail
hoofd: rollade of rosbief of biefstuk met patat, salade, stoofpeertjes en een of andere gekookte groente
na: zelfgemaakte chocolademousse of vienetta

Gebleven zijn de zalm of garnalen, bij het hoofdgerecht vervang ik het vlees door varkenshaas en gorgonzolasaus en het toetje creme brulee oid.

Bij mijn ouders zal het nog steeds vienetta zijn denk ik, volgens mijn vader is dat luxe :)
En hij kan eigenlijk geweldig koken, zooo jammer.
Op díé fiets!
Jaren tachtig.
Voor: Zelfgemaakte groentesoep
Hoofd: Rollade, gekookte aardappelen en twee soorten verse groenten (wortels en spruitjes, meestal)
Na: Ijstaart als het financieel kon. Anders niets of ijs.

Tweede kerstdag: Boterhammen met hagelslag omdat mijn ouder sterke principes had over weelde en wereldhonger. Vergeet niet dat het de jaren tachtig waren. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
10-11-2017 22:14
Ja ik lust ze ook nog best hoor! Die pasteitjes :) maar ik maak ze nooit! Misschien deze kerst, ga ik er wel zelf een lekkere ragout voor maken (ik doe graag moeilijk met kerst)
Ragout maken is toch niet moeilijk?

Geboren: midden ‘70

Voor: zalmcocktail (blaadje sla, cocktailfruit uit blik, zalm uit blik en cocktailsaus en een citroenpartje op de rand van het glas)

Hoofd: rundertong met zure eiersaus en rijst.

Na: diverse smaken zelfgemaakte bavarois :love:

Is niks van overgebleven o_o
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, trouwens :flag:
Eind jaren 80 geboren

Voor: tonijn of zalmsalade (mayo, uitje en augurk) in een st jacobsschelp opgediend.
Hoofd: varkenshaas met champignonsaus en puree. Perzikken en ananas uit blik.
Na: advocaatijstaart

Altijd! En nog steeds. Al neem ik nu soms het voorgerecht mee dus dan is het wat anders. De advocaatijstaart is echt hemels en jeugdsentiment, die zal ik altijd behouden denk.

Leuk om te lezen dit allemaal.
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
10-11-2017 22:04
Geboortejaar: vorige eeuw
Menu: tong (van een rund), droge kalkoen
Behouden: niks!
Jaaa, tong!
Heeft mijn vader ook eens gemaakt, maar niet voor kerst geloof ik.
Hij is er een hele dag mee bezig geweest en ik mocht meekijken.
Echt heel veel werk was het en dan "duivelssaus" erbij.
Was erg lekker.
Op díé fiets!
Ik kan me alleen nog de Vienetta herinneren. 😜

(Bouwjaar begin jaren 70)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven