Het grote 'ik heb een overschot aan..., wat kan ik ermee?'

12-11-2017 20:40 91 berichten
Volgens mij was er nog niet zo'n topic.

Je kent het wel, te veel gekocht, of er was alleen maar een grote verpakking van dat ene dat je nodig had.

Mij overkomt dat regelmatig en ik vind het zonde om het weg te gooien. Dus ik dacht; ik ben vast niet de enige, ik open een topic, dan kunnen we hier onze ideeën kwijt!

Dus heb je iets over en denk je: wat moet ik daar nou mee? Drop het hier, dan komt er hopelijk een oplossing!
Ik heb in de aanbieding: veel gember. Ik gebruik het wel door recepten maar dan krijg ik het nooit op. Wat kan ik met gember?
En ook nog: rode peper en jalapeno (groene peper). Kan ik daar nog iets creatiefs mee?
in de thee, en je kan het wel lang bewaren in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
@captain: gember is goed in te vriezen.
marjolein853 schreef:
12-11-2017 20:43
@captain: gember is goed in te vriezen.
Ja? Oh dat is wel een goede!
friezinnetje2014 schreef:
12-11-2017 20:43
in de thee, en je kan het wel lang bewaren in de koelkast.
Oh ja, thee natuurlijk. Ook lekker :) ga het meteen doen

Wat is lang bewaren in de koelkast?
Half doosje verse peterselie.
Captain_Obvious schreef:
12-11-2017 20:45
Oh ja, thee natuurlijk. Ook lekker :) ga het meteen doen

Wat is lang bewaren in de koelkast?
ik heb mijn gember wel een paar weken in de koelkast liggen. Ziet er prima uit, soms een klein stukje er af halen
Alle reacties Link kopieren
http://www.gembergezond.nl/gember-kweken/
http://www.thisgirlcancook.nl/recept-su ... ier-maken/ (heeerlijk!)
http://www.eetspiratie.nl/ingelegde-gem ... -en-sushi/

Van de pepers de pitjes bewaren en volgend jaar kweken, even opzoeken hoe je dat het beste kan doen. Verder sambal van maken? Gemalen met knoflook en specerijen/olie bijna eeuwig houdbaar.
Pluisi schreef:
12-11-2017 20:46
Half doosje verse peterselie.
in een zakje in de vriezer. Verkruimelen in het zakje als het bevroren is, en dan kun je het zo in je gerecht strooien.
Alle reacties Link kopieren
Captain_Obvious schreef:
12-11-2017 20:41
Ik heb in de aanbieding: veel gember. Ik gebruik het wel door recepten maar dan krijg ik het nooit op. Wat kan ik met gember?
Thee van maken. Gewoon een schijf snijden en in heet water gooien.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
12-11-2017 20:46
Half doosje verse peterselie.
Dat kun je nou werkelijk bijna overal over heen pletteren. Van je gebakken eieren tot aan je gekookte aardappelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Pluisi schreef:
12-11-2017 20:46
Half doosje verse peterselie.
of fijn snijden en door wat boter doen. Dit in een rolletje doen met hhd-folie erom heen en in de vriezer doen. Kun je ook nog wat andere kruiden door doen, verse knoflook als je dat hebt
Het is weer preitijd. Iemand iets anders dan nasi, preischotel uit de oven, soep of gestoofde prei met kerrie? Mijn schoonvader trekt ze met bossen uit de grond momenteel.
Pluisi schreef:
12-11-2017 20:46
Half doosje verse peterselie.
Ik heb gehoord invriezen, maar dat werkt niet als je het gewoon in de vriezer doet, dan wordt het kleffe bende.
Invriezen in ijsblokjes schijnt wel goed te werken maar heb ik nog niet getest.
friezinnetje2014 schreef:
12-11-2017 20:50
of fijn snijden en door wat boter doen. Dit in een rolletje doen met hhd-folie erom heen en in de vriezer doen. Kun je ook nog wat andere kruiden door doen, verse knoflook als je dat hebt
Leuke tip!

Wat is hhd folie?
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
12-11-2017 20:53
Het is weer preitijd. Iemand iets anders dan nasi, preischotel uit de oven, soep of gestoofde prei met kerrie? Mijn schoonvader trekt ze met bossen uit de grond momenteel.
Preitaart?
Mevrouw75 schreef:
12-11-2017 20:55
Preitaart?
Is dat lekker? Met bladerdeeg dan?
Taart moet in mijn hoofd eigenlijk met slagroom, maar ik ben bereid concessies te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog bosui liggen.
Vandaag gegeten bij de worteltjes.
Wat doe ik met de rest?
vrouwjagersma schreef:
12-11-2017 20:56
Is dat lekker? Met bladerdeeg dan?
Taart moet in mijn hoofd eigenlijk met slagroom, maar ik ben bereid concessies te doen.
Hartige taart / quiche met prei, best lekker.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
12-11-2017 20:56
Is dat lekker? Met bladerdeeg dan?
Taart moet in mijn hoofd eigenlijk met slagroom, maar ik ben bereid concessies te doen.
Preiquiche dan? Dan past het ook een beetje in je hoofd.

Ik heb zoiets ooit met Chinese kruiden gemaakt, maar gewoon zoals een quiche met broccoli ofzo kan ook.
vrouwjagersma schreef:
12-11-2017 20:56
Is dat lekker? Met bladerdeeg dan?
Taart moet in mijn hoofd eigenlijk met slagroom, maar ik ben bereid concessies te doen.
Ja, gewoon hartige taart maken en dan als groente prei met spekjes (als je vlees eet) en andere dingen die je nog hebt.
Captain_Obvious schreef:
12-11-2017 20:55
Leuke tip!

Wat is hhd folie?
huishoudfolie ;)
Alle reacties Link kopieren
Huishoudfolie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven