Komkommer inmaken

12-11-2017 22:54 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou altijd veel komkommer over en nu wilde ik eens proberen deze op zoetzuur te zetten, alleen zie ik door alle recepten het bos niet meer!

De ingrediënten zijn redelijk gelijk, maar bij het ene recept wordt alles zonder bereiding in een pot gedaan, bij het andere recept worden de vloeistoffen en suiker eerst aan de kook gebracht en weer een ander recept zet de gevulde weckpotten 20 minuten in kokend water...


Wie heeft er ervaring met inmaken en helpt me uit de brand?
Azijn en suiker (in gelijke delen) met beetje peper en zout warm laten worden/koken tot suiker en zout is opgelost.
Over komkommer schenken, terwijl het heet is). Beetje af laten koelen buiten de koelkast.
Daarna afdekken en in koelkast verder laten afkoelen
Alle reacties Link kopieren
Op zijn surinaams! Zoet/zuur/pittig.
Komkommers wassen en door de midden snijden, zaadlijsten eruit en in dunne schuine plakjes snijden. In een kom/pot per kk 10 pimentkorrels, 2 laurier, 2 kruidnagels, 1 eetlepel suiker, 1 eetlepel azijn, mespunt zout en een gele peper door midden gesneden. Gesneden komkommer mengen en overgieten met kokend water tot ze onder staan. Naar smaak zout/suiker/azijn toevoegen.

Ik zocht een voorbeeld op googel maar kan het helaas niet vinden behalve foto's van verwesterde recepten met schijfjes en dikke plakken.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt langer wil bewaren dan is het belangrijk dat je weckpotten brandschoon zijn, dat kun je bereiken door ze uit te koken. Is niet nodig als je het dezelfde week op eet,

Verwarmen van de vloeistoffen is om te zorgen dat de suiker makkelijk oplost. Hoeft niet per se maar is wel aan te raden. De smaken zijn dan al meteen goed gemengd.

Succes!
De weckpotten nog twintig minuten in kokend water zetten zorgt ook dat je het langer kunt bewaren. Dus dat zou ik wel doen als je meerdere komkommers tegelijk inmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze in met gelijke delen suiker en inmaakazijn (zuurder dan gewone natuurazijn), wat jeneverbessen of kruidnagels en soms kurkuma voor een gele kleur.
Uitgekookte schone potten gebruiken. Ik laat de gevulde potten niet 20 minuten koken. Mijn komkommers blijven ongeveer een half jaar goed op deze manier. Maar het valt of staat met hoe hygiënisch je te werk gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dus de bereidingswijze heeft vooral met houdbaarheid te maken en niet met smaak?
Ik ga het eens proberen!
Alle reacties Link kopieren
3mmy schreef:
13-11-2017 19:38
Dus de bereidingswijze heeft vooral met houdbaarheid te maken en niet met smaak?
Ik ga het eens proberen!
Wel iets; als je het mengsel heet over de komkommers schenkt trekken de smaken er sneller en nog beter in; ik maak het in ieder geval altijd zo als ik weer eens te laat bedacht heb dat ik komkommer zoet/zuur wil maken.

En voor een snelle versie: azijn, suiker en chilisaus; even aan de kook brengen (stinkt wel...), eroverheen gieten, uurtje laten intrekken en klaar!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ook een aanrader om er rode uien aan toe te voegen.
Door hete vloeistof te gebruiken, trekken je potten nog beter vacuüm. Nog een extra reden dus.
Alle reacties Link kopieren
Komkommer is ook erg lekker om te roerbakken
Alle reacties Link kopieren
De eerste pot staat klaar!
Ben heel benieuwd...
Alle reacties Link kopieren
Inmaken.. Daar heb ik echt al jaaaren niet aan gedacht. Dat inmaken ook gewoon bestaat.

Bedankt dat het even genoemd werd hier zeg.. A whole new world.

Succes met inmaken trouwens TO ik hoop dat het lekker wordt
groetjes, slagtandje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven