Kaki (persimmon) eten

13-11-2017 23:20 26 berichten
Ik vind kaki's erg lekker en heb er vandaag 3 gehaald bij de AH. Normaal laat ik ze dan altijd nog een paar dagen liggen zodat ze verder rijpen. Ik weet dat je bepaalde soorten juist het beste kan eten als ze nog wat hard zijn en de andere soorten juist wanneer ze overrijp zijn omdat ze anders niet lekker zijn.

Maar de grote vraag is nu: Welke soort verkoopt de AH? Eentje heeft wat weg van Fuyu terwijl de andere 2 weer lijken op Hachiya. Lijkt me niet dat AH 2 soorten verkoopt.
Iemand die er wat meer verstand van heeft?
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik bij de lidl een paar kakifruits gekocht, dat lijken fuyu's, laag, platter dan die hachiya's. Die van AH waren geler, niet ? ik heb ze zien liggen.
Welke moet je rijp en zacht eten, en welke hard ? Ik heb ze (nog niet allemaal) hard gegeten, waren lekker maar niet om over te gillen.
Het was heel lang geleden dat ik ze at, dus deed maar wat. Qua vorm leken mij die van de AH fuyu's, alleen geler. Hoe eet je fuyu's het best ?
Afbeelding bron : Wikipedia
Zijn het deze ?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 14-11-2017 17:03
17.55% gewijzigd
nounou
Is het heel raar bedacht om dat bij AH te vragen?
Ik wacht meestal tot ze een beetje doorzichtig en zacht zijn, dan eet ik ze geschild in partjes. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Vind alleen de Sharon lekker. De meeste zijn enkele dagen na aanschaf goed rijp maar een enkele keer moet er een een week of langer liggen.

Zijn heel erg calorierijk (voor fruit).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
@zazamaenade de mijne zijn wat langwerpiger.
En ik heb het niet bij de AH gevraagd want er liepen alleen 16 jarigen de vakken te vullen, zou me verbazen als die het weten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend had er ook drie voor me meegenomen bij de AH. Ik heb ze nog nooit gehad, dus zat ook al te twijfelen of ze al eetbaar zijn.

Die van mij voelden aan als een harde tomaat en waren absoluut niet te eten.
Alle reacties Link kopieren
Nu net heb ik er eentje geschild die meer dan een week op de fruitschaal naast de appels heeft gelegen.
Deze is rijper, warempel een beetje sappig zelfs. Erg aromatisch, tussen een meloen, banaan en ananas in, geloof ik, met een zweempje kokosnoot, zelfs. Het lijkt wel een kitscherige reclame ;-D

Closednote zijn die van jou dan de onderste van deze foto ? Afbeelding (bron : Wikipedia)
nounou
Ik dacht altijd dat een sharon een kaki zonder pit was.
Anyway, ze zijn alleen lekker als ze op het randje van rot zijn :ugeek: !
Haha, ik lees dit, en bedenk me dat ik nog nooit een kaki heb gegeten. Maar ik heb er wel 6 thuisliggen voor een verjaardagstaart dit weekend :rolling: . Eens zien of dat lukt, en lekker wordt. Ben benieuwd..
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjesolifant schreef:
15-11-2017 19:26
Haha, ik lees dit, en bedenk me dat ik nog nooit een kaki heb gegeten. Maar ik heb er wel 6 thuisliggen voor een verjaardagstaart dit weekend :rolling: . Eens zien of dat lukt, en lekker wordt. Ben benieuwd..
Goh, als de taart lukt en hij is lekker, zet je dan het recept hier ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Sugarbaby schreef:
14-11-2017 16:03
Mijn vriend had er ook drie voor me meegenomen bij de AH. Ik heb ze nog nooit gehad, dus zat ook al te twijfelen of ze al eetbaar zijn.

Die van mij voelden aan als een harde tomaat en waren absoluut niet te eten.
Zonde! Niet opgeven hoor. Als je ze even laat rijpen zijn ze zoooo lekker!
zazamaenade schreef:
15-11-2017 22:43
Goh, als de taart lukt en hij is lekker, zet je dan het recept hier ?
Will do :)
Alle reacties Link kopieren
Kan wel degelijk zijn dat een winkel 2 soorten door elkaar verkoopt hoor. Ze kunnen gewoon verschillende partijen inkopen. Het aanbod en de herkomst variert meestal per seizoen, een paar weken is de ene soort rijp, daarna een andere. maar het kan ook dat er meerdere tegelijk zijn. Als ze het gewoon algemeen als 'kaki' verkopen maakt het (theoretisch) niet uit dat het verschillende soorten zijn.

Ik vind het ook heel irritant dat de soorten nooit vermeld worden. Net zoals bij appels en peren, zijn er ook verschillende rassen binnen tropische fruitsoorten, elk met hun eigen kenmerken. Zo zijn er zeker 6 soorten bananen en mango,s. Maar goed, zal administratief wel teveel gedoe zijn om daar onderscheid in te maken.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, ik ben dol op kaki's maar weet er eigenlijk ook weer niet zo veel van. Ken ze alleen als lekker indien heel zacht, maar soms zitten er dan harde vieze zwarte stukken in, net akelige tumoren. In Spanje heb ik er eens eentje gegeten die bij een ontbijtbuffet lag. Dat was vreselijk, één hap en al het vocht werd uit mijn mond weggetrokken en dat bleef nog heel lang hangen. Gruwelijk! Daarna heb ik ze een hele tijd niet meer aangeraakt. Ik koop ze nu weer, maar alleen als ze al zacht zijn. Ik begrijp nu dus dat sommige soorten hard gegeten worden, zal me er eens in gaan verdiepen. Grappig: mijn beide katten vinden kaki's ook lekker, ze stelen de schilletjes van mijn bord en eten die op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hihi, een KAT die kaki's eet..? Grappig!

Ik heb gisteravond toevallig ook 3 kaki's gehaald bij de appiehein.
(3 voor een euro, was in de Bonus geloof ik.)

Gisteren vond ik ze wat hard aan voelen. Heb ze in n zakje gedraaid met een bruine banaan die ik toevallig nog had liggen. Vanmorgen had ik al geen geduld meer. De kaki voelde nog nèt zo stevig als de avond ervoor. |-)

Heb het erop gewaagd en hem (dun) geschild en lekker op gegeten.

Was lekker hoor! Precies goed.

Gewoon zoet, sappig, maar wel nog gewoon stevig.
(Geen snot, niet glazig, maar gewoon, zacht genoeg dat het niet knappert als een appel, maar iets steviger dan n hap meloen bijvoorbeeld. )

Dus vlgs mijn bevindingen kun je ze meteen eten, kort nadat je ze uit de winkel hebt gehaald.
Smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
Ikbenik, mijn katten houden ook erg van avocado. En een van de twee heeft ook graag komkommer en aardappelschillen ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zazamaenade schreef:
14-11-2017 16:56

Closednote zijn die van jou dan de onderste van deze foto ? Afbeelding (bron : Wikipedia)


Ja de onderste. Ga er morgen eentje proberen want ze zijn al wat zachter geworden. Heb ze ooit een keer gegeten toen het vruchtvlees zowat vloeibare jelly was en vond die structuur niet zo. Op vakantie laatst wel een paar keer een harde op waarvan de een lekker was maar de ander niet.
Las laatst trouwens ook dat de schil gewoon eetbaar is, wist ik eerst ook niet.
Yella78 schreef:
17-11-2017 07:55
Ikbenik, mijn katten houden ook erg van avocado. En een van de twee heeft ook graag komkommer en aardappelschillen ;-)
Pas maar op daarmee, avocado is niet zo gezond voor een kat!
http://mageenkat.nl/avocado/
Alle reacties Link kopieren
Het is maar zelden dat ik een avocado heb hoor, en dan blijft het bij een heel klein stukje voor de katjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik eet ze met schil, ook als ze wat harder zijn. Ik heb meestal de wat langwerpige. Ze zijn trouwens ook erg lekker in een fruitshake.
De taart: Matig lekker, meer een toetje dan een taart. Als ik 'm opnieuw zou moeten maken zou ik een gewone sponscake als bodem nemen, en daar bovenop een laag bavarois van kaki's. Die maak je door 2 kaki's helemaal te pureren, daar 100 ml yoghurt door te roeren, met 50 gram agavesiroop (of iets anders zoets), en dat te mengen met 200 gram stijfgeklopte slagroom en 6 blaadjes geweekte gelatine. Dat mik je op de (koude!) cakebodem, en je garneert 'm met wat jam of vruchten.

De bodem die er nu bij zat was een suikerarme bodem van gepureerde kaki's met bloem, en dat gebakken; niks bijzonders, naar mijn smaak niet zoet genoeg om echt een lekkere taart te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, nog even een verslagje met ideeën hoe ze te gebruiken.
Er ligt er nog één op de fruitschaal, die is nu donkeroranje ipv geel. Hopelijk goed rijp :P
nounou
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
17-11-2017 07:55
Ikbenik, mijn katten houden ook erg van avocado. En een van de twee heeft ook graag komkommer en aardappelschillen ;-)
:bonk: ECHT...!? Komkommer en aardappelschillen. .?
:rofl: bizar!
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ze eigenlijk alleen maar als ze goed rijp/zacht zijn, in stukjes gesneden met yoghurt en muesli. Als lunch dus. Heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven