Kookvraag over eieren met room

22-11-2017 10:16 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als in een recept voor een quiche bij ingrediënten o.a. staat eieren en room en in de omschrijving staat: klop de eieren los met de room. Wat voor room moet ik dan gebruiken? Kookroom of slagroom?
Wat staat er bij de ingrediënten? Het kan volgens mij allebei.
Ze bedoelen kookroom maar slagroom kan ook hoor.
Slagroom. Kookroom is niks, dat is gewoon een goedkope versie van room met wat vet eruitgehaald en wat kunstmatige toevoegingen. De naam 'kookroom' is gewoon een marketing truc.
Alle reacties Link kopieren
Hoeft de slagroom dan niet stijfgeklopt te worden?
Alle reacties Link kopieren
Roggenbrood schreef:
22-11-2017 10:17
Wat staat er bij de ingrediënten? Het kan volgens mij allebei.
Daar staat dus room. En dat kom ik heel vaak tegen dat er alleen room staat, die losgeklopt moet worden met de eieren. En dan vraag ik me ineens van alles af :-)
Baudolino schreef:
22-11-2017 10:27
Hoeft de slagroom dan niet stijfgeklopt te worden?
Nee, het loskloppen slaat op de eieren. Deze worden gewoon gemengd met de room.
Baudolino schreef:
22-11-2017 10:28
Daar staat dus room. En dat kom ik heel vaak tegen dat er alleen room staat, die losgeklopt moet worden met de eieren. En dan vraag ik me ineens van alles af :-)
Room is het vette gedeelte dat boven op de melk drijft als deze stilstaat (niet-gehomoniseerde melk dan). Het wordt ook wel eens 'slagroom' genoemd omdat je het stijf kunt kloppen, maar ook zonder het stijf te kloppen is het gewoon room.
Nee, als je room in een gerecht doet wat nog gekookt of gebakken gaat worden, moet je hem niet eerst kloppen. Room bij de eieren gieten, en dan de hele boel loskloppen, dwz tot de dooiers met het eiwit gemengd zijn en het een beetje een gelijke consistentie heeft.
Kookroom heeft wel als voordeel dat het minder snel schift. Als je slagroom bij b.v. kokende soep doet, gaat dat mis. Kookroom kan daar wel tegen. Slagroom kun je weer wel toevoegen als je daarna het gas direct uitzet.
Gewoon vloeibare slagroom. Dat is het goedkoopst en het lekkerst.
Alle reacties Link kopieren
Top! Dankjewel allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Als je in een recept eieren en room nodig heb voor bijvoorbeeld een quiche wordt dit je bind middel (liason, bind middel op basis van 1 ei(dooier) op 100 ml room)

Koks/kookroom kan gewoon gebruikt worden (20% vet)
Slagroom kan ook gewoon gebruikt worden (+-35% vet)

Hoeft niet opgeklopt te worden maar de eieren loskloppen in de room:)
Alle reacties Link kopieren
En als je bijvoorbeeld je slagroom op zou kloppen voor het verhit wordt kakt het alsnog in;)
Ik gebruik ook altijd een bekertje slagroom. Dat het schift heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
je kan ook creme fraiche gebruiken of roomkaas. Maar je hebt wat vet nodig.

Wil je geen melkproducten gebruiken dan kan je ook de "room" van een blik kokosmelk afscheppen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik in een quiche ook wel eens plantaardige "room" van Alpro . Lukt net zo goed als met slagroom.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
22-11-2017 10:17
Ze bedoelen kookroom maar slagroom kan ook hoor.

Ik denk niet dat er kookroom in een quiche zit :-D
Nee, geen kook- (of koks-)room hoor, dat zit vol bindmiddelen en zetmeel. Het is wel een stuk minder vet dan slagroom, dus dat kan een overweging zijn.

Room is gewoon een bekertje slagroom.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
22-11-2017 13:36
Ik denk niet dat er kookroom in een quiche zit :-D
Ja hoor, dat kan prima. Is iets minder vet, maar bindt samen met de eieren net zo goed als volle room.
amarna schreef:
22-11-2017 14:44
Ja hoor, dat kan prima. Is iets minder vet, maar bindt samen met de eieren net zo goed als volle room.
Het kan misschien wel, maar als er in een traditioneel recept room staat, wordt er geen kunstmatige kookroom bedoeld.
z-u-s schreef:
22-11-2017 11:26
Ik gebruik ook altijd een bekertje slagroom. Dat het schift heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt.
Dat is een fabeltje dat bedacht is om nieuwe 'roomproducten' te verkopen. voor die tijd had niemand er last van, en nu ook nog steeds niet, maar toch blijft zo'n fabel dan hardnekkig voortleven, zoals je in dit topic al ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven