Testkoken kerstmenu's!

22-11-2017 11:54 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Yes! Misschien wel mijn favoriete moment van het jaar is lekker uitpakken in de keuken tijdens kerst. En ik ben vast niet de enige kookprinses die al vol enthousiasme forums afstruint, recepten verzamelt en ..uiteraard..even test kookt (yum :-D :-D) Wat staat er bij jullie op het menu tijdens de kerstdagen?

Mijn menu's tot dusver...

Kerstavond met familie
Vleesmenu:
Amuse - kiwicocktail
Voorgerecht - 3 hapjes kip (gewikkelt in spek met pastinaakpuree, gestoomde kip met cranberries en kip in hartige parzemaanse kaaskorst)
Hoofdgerecht - europees hertenbiefstukje op een eilandje van erwtensaus, aardappelpuree, bedrenkt met rode wijnsaus
Nagerecht - stoofpeercrumble (geserveerd met kletskoekje, zelfgemaakte crumble en kaneelslagroom)

Vismenu:
Amuse - kiwicocktail
Voorgerecht - paddestoeltjes gevuld met gecarameliseerde ui, tijm en smeuïge geitenkaas
Hoofdgerecht - arabische tajine met pittige gamba's, cherrytomaatjes en zwarte rijst
Nagerecht - stoofpeercrumble (geserveerd met kletskoekje, zelfgemaakte crumble en kaneelslagroom)

:cheer2:

Kerstavond met vrienden (nog onder constructie)
Voorgerecht: feta saganaki, tomaatjes gevuld met pestorijst en grieks slaatje
Hoofdgerecht: moussaka
Nagerecht: ???

(gezien de vele allergieën moet ik ook nog een vegetarische, glutenvrije, lactosevrije zij-optie bedenken)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag aanschuiven voor het vleesmenu....

Ben visliefhebber maar gamba's zijn schaaldieren en die lust ik niet. En geen vis in voorgerechtje...

En heerlijk zeg... Grieks! Ik heb zelf nog nooit baklava gemaakt. Griekse yoghurt met honing vind je te simpel zeker...
Alle reacties Link kopieren
@vivapimpelmees
Oh baklava lijkt mij ook heerlijk! Goed idee! ...maar eens proberen :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
vismenu ziet er op zich lekker uit, maar weinig vis
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Aangezien je ook nog een vegetarische optie moet bedenken, kun je dan niet beter de gamba's uit het vismenu vervangen voor iets vega's? Want verder zit er geen vis is, dus vind het ook niet echt een vis menu.

Het klinkt het erg lekker. En dat ga je ook nog allemaal testkoken? Je moet er maar zin in hebben :-D

Galaktoboureko is denk mijn favo Griekse toetje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens een keer loukouma gegeten. Niet vies, maar ontzettend vet en mierzoet. In de saus zat veel honing en boter. Voor al die calorieën kan ik wel wat lekkerders verzinnen. Maar apart is het wel. 't Is een soort krachtvoer en een effectieve manier om van je tanden af te komen. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Yes! Ik ben dol op koken dus heb het menu bijna af.

Amuse
Coquille met citroensaus (recept keukenliefde.nl)

Voorgerecht
Tartaar van zeebaars. grapefruit parels, avocadocreme en notencrunch met een Sesam koekje.

Tussen
Soepje geroosterde tomaat. kaasstengel (zelfgemaakt bladerdeeg) met parmezaan

Hoofd
Vlees (nog geen idee wat! Iemand ideeen? Is voor 6 personen)
aardappels (Jamie YouTube)
Boontjes met spek
stoofperen (duo boek Rudolph)
witlof (peter Goossens YouTube)
Vleessaus (fond, wijn, room, vleessappen)
Cranberrysaus (boek Jamie Olivers kerst)

Na
Chocoladelavecake macadamiapraline
Ijs

Toetje wil ik nog een keer oefenen van te voren en kijken of ik het beslag vooraf kan maken.
Ik houd niet van feta en geitenkaas, dus dat komt er niet in.
Eigenlijk heb ik nog geen idee wat ik ga maken. Waarschijnlijk een stoofschotel en voor de kinderen iets kippigs. Verschillende soorten groenten, in ieder geval spruitjes, en als dessert tiramisu en voor de moeilijke eters roomijs.
Ik kook iig 1 kerstdag voor mezelf (nee, dat is niet zielig) en oudjaar zijn kat en ik ook samen.

Ik maak zulke avonden graag tapas/kleine hapjes. Ik kook en pruts graag, maar hou niet van afwassen.

Voor kerst heb ik een aantal 'vaste' nummers: dadels met spek uit de oven, eieren met rookvlees en toastjes met tonijnsalade. Verder waarschijnlijk courgette met feta (ik lust graag feta). Ik zoek nog een tweede groente-tapa.

Voor oud en nieuw wil ik dadels met roomkaas maken en rosbief-rolletjes (met pesto en rucola). Verder weet ik het nog niet.
Alle reacties Link kopieren
voor knakworst en unox mosterdsoep
hoofd boerenkoolstamp
na choco en vanillemousse met room verborgen onder een feestelijk aluminiumpje

daarna oploskoffie met een blokje oke chocolade

Na 9 uur een schultenbrau met bapoa
Alle reacties Link kopieren
@blueeyes : wat een goed idee. Tapas maken. Ik ben tweede kerstdag en oudejaarsavond ook alleen met de kat. Normaliter sta ik ook graag in de keuken, en met tapas maken kan ik me wel een beetje uitleven. Het wordt voor mij voor het eerst alleen, dus ik zie er sowieso wel een beetje tegenop
Biepmiep: oudjaar is voor mij ook voor het eerst alleen. Het schijnt dat er hier vaak een oudjaar-topic is. Zo niet, gooi ik er zelf een open ;-)

Tapas is leuk om te maken! En ik maak ze dan ook 'afwasarm'. Dus weinig pannen/schalen vies maken.
Alle reacties Link kopieren
Haha, weinig afwas is wel een pre ja! Ik ben meestal van het meelezen, lees al jaren mee bij “wat eet je op dit moment” waar jij ook in mee schrijft, maar ik zal het oudejaarstopic in de gaten houden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven