Draadjesvlees

05-12-2017 19:19 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Draadjesvlees dus! Ik ben op zoek naar het beste recept. Hebben jullie tips?

Dat is dan voor de eerstvolgende ronde handig. Voor nu: ik heb het vlees net aangebraden, en zie ineens staan dat er een el witte wijnazijn bij moet :O

Ik heb natuurazijn, is dat een goeie reserve optie?

Dank alvast!
Ik gooi dat er nooit bij. Wel veel rode wijn. ;-)

Ga je het vannacht eten ofzo?
Of maak je alvast voor morgen?

Aanbraden, ik fruit ook altijd een uitje erbij. Knoflook.
Dan rundvlees boullion er bij en wijn en kruidnagel en 5 blaadjes laurier.

Dan goed ondervocht houden met met wijn en boullion. Uurtje of 4 op laag/middenvuur.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 05-12-2017 19:24
74.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In plaats van azijn? Ik doe ook al donker bier namelijk er zo in
Gewoon een beetje azijn is goed, dat is om het vlees malser te maken. Verder kruidnagels en laurierbladen erbij.
Heb je nog tomaten en/of uien in huis? Die sudder ik altijd lekker mee.
Alle reacties Link kopieren
Gewone azijn is ook goed, doe ik ook.
Een laulierblaadje erbij kan ook moet niet.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
ja hoor, alle azijn is goed kleur maakt ook niet uit, of wijn of bier, dient alleen maar om vlees malser te krijgen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Tietenhenk schreef:
05-12-2017 19:22
In plaats van azijn? Ik doe ook al donker bier namelijk er zo in
Dan kan je een heel klein scheutje doen, Maar echt mini scheutje. Blijft rare smaak houden kan je een beetje suiker toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig dit recept vandaag gemaakt, was een groot succes: https://www.culy.nl/recepten/vlaams-sto ... djesvlees/
Alle reacties Link kopieren
Ahh super, dank!

Ik maak het inderdaad alvast voor morgen, wil het zo lang mogelijk laten staan.
Zeker de volgende dag is het nog lekkerder. Eet smakelijk alvast
Alle reacties Link kopieren
Leren dan écht geen mensen meer koken thuis?

Doorregen rundvlees nemen (sucadelappen, of doorregen runderlappen). Licht inwrijven met peper en zout. Roomboter laten smelten in een gietijzeren braadpan, tot het goed heet is (wachten tot het bruisen van de boter wegtrekt).

Vlees in de pan en om en om laten bruinen.

Scheutje water erbij, wat laurierbladen, wat kruidnagels, naar smaak een ontvelde vleestomaat in stukjes, en een gesnipperde ui. Wil je er ui bij doen, dan die 1 minuut laten meefruiten alvorens het water toe te voegen.

Afhankelijk van de grootte van de stukken vlees 2 tot 3 uur laten stoven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Oh ja, twee theelepels mosterd wil ik er ook nog wel eens bij doen. Maar dan wel als het vuur laag staat anders brandt de mosterd aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook altijd bier en geen azijn.
Verder kruidnagel, foelie, jeneverbessen en laurierbladeren. En rundvleesbouillion in plaats van water erbij. Op het laatst wat plakken ontbijtkoek erdoor. Dat maakt het wat dikker en nóg lekkerder.

Een paar jaar geleden heb ik twee petroleumstellen gekocht die ik altijd gebruik voor het sudderen, soms de een met stoofvlees en de ander met erwtensoep.

Dit lezend krijg ik ineens heel veel zin in stoofvlees...
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Ja dit!!!! Echt fantastisch gewoon.

https://www.keukenliefde.nl/stoofvlees- ... -goossens/

De fond koop ik bij de AH biologisch en paleo runderfond. En de mosterd doe ik dijon originale. Het biertje is Leffe tripple. Wel gooi ik nog een halve kilo wortels in de pan en doe ik de pan in de oven. Echt Perfect.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van kruiden van Jonnie Boer, Zwolse Stoof.
Grootste pluspunt vind ik vlees van de slager ipv de super. Veel malser.
Snee brood/aardappel/ontbijtkoek erbij om te binden.
En groenten, zoals ui, prei, wortel.
esther55 schreef:
05-12-2017 19:38
Ja dit!!!! Echt fantastisch gewoon.

https://www.keukenliefde.nl/stoofvlees- ... -goossens/

De fond koop ik bij de AH biologisch en paleo runderfond. En de mosterd doe ik dijon originale. Het biertje is Leffe tripple. Wel gooi ik nog een halve kilo wortels in de pan en doe ik de pan in de oven. Echt Perfect.
Recept klinkt heerlijk! Welke fond van AH is dat? Heb je een naam of link?
pejeka schreef:
05-12-2017 19:31
Leren dan écht geen mensen meer koken thuis?

Doorregen rundvlees nemen (sucadelappen, of doorregen runderlappen). Licht inwrijven met peper en zout. Roomboter laten smelten in een gietijzeren braadpan, tot het goed heet is (wachten tot het bruisen van de boter wegtrekt).

Vlees in de pan en om en om laten bruinen.

Scheutje water erbij, wat laurierbladen, wat kruidnagels, naar smaak een ontvelde vleestomaat in stukjes, en een gesnipperde ui. Wil je er ui bij doen, dan die 1 minuut laten meefruiten alvorens het water toe te voegen.

Afhankelijk van de grootte van de stukken vlees 2 tot 3 uur laten stoven.
Ik ben in de 50 maar ook pas leren koken toen ik op mijn zelf ging wonen .
Moeder was thuis en eten was al voorbereid als we uit school kwamen in het weekend kookte mijn vader maar die was graag alleen in de keuken.
Niks mis met zelf leren koken hoor kan het nu vrij aardig.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
05-12-2017 19:52
Recept klinkt heerlijk! Welke fond van AH is dat? Heb je een naam of link?
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... runderfond

2 potjes van deze.

Best prijzig, want hij is 2 x zo duur als de AH huismerk niet biologische fond.....

Ik maal gewoon echt veel, wat niet op gaat vries ik in. Hoef ik een keer op een zondag alleen spruiten ofzo te koken. Het is lekker met zilvervliesrijst.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
05-12-2017 19:57
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... runderfond

2 potjes van deze.

Best prijzig, want hij is 2 x zo duur als de AH huismerk niet biologische fond.....

Ik maal gewoon echt veel, wat niet op gaat vries ik in. Hoef ik een keer op een zondag alleen spruiten ofzo te koken. Het is lekker met zilvervliesrijst.

En idd natuurlijk vlees bij de slager ipv in de supermarkt.
pejeka schreef:
05-12-2017 19:31
Leren dan écht geen mensen meer koken thuis?

Doorregen rundvlees nemen (sucadelappen, of doorregen runderlappen). Licht inwrijven met peper en zout. Roomboter laten smelten in een gietijzeren braadpan, tot het goed heet is (wachten tot het bruisen van de boter wegtrekt).

Vlees in de pan en om en om laten bruinen.

Scheutje water erbij, wat laurierbladen, wat kruidnagels, naar smaak een ontvelde vleestomaat in stukjes, en een gesnipperde ui. Wil je er ui bij doen, dan die 1 minuut laten meefruiten alvorens het water toe te voegen.

Afhankelijk van de grootte van de stukken vlees 2 tot 3 uur laten stoven.
Ik vond het stoofvlees (draadjesvlees) van mijn moeder walgelijk.

Interesseerde me dus geen bal hoe zij dat klaarmaakte.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er ook altijd een scheut ketjap in.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
05-12-2017 20:00
Ik vond het stoofvlees (draadjesvlees) van mijn moeder walgelijk.

Interesseerde me dus geen bal hoe zij dat klaarmaakte.
Kan, Maar over het algemeen is het altijd zo geweest dat generatie op generatie de basis van koken van huis uit mee kreeg. Verbaas me er soms echt over dat er zo veel jongeren zijn die niet meer weten hoe te koken, die nog geen pan hutspot kunnen klaarmaken bij wijze van spreken, en die hooguit weten hoe ze een pak macaroni moeten gaar krijgen en er dan een pot kant-en-klaar saus overheen moeten mikken, maar geef ze een bloemkool of een rode kool of een bos prei, en ze weten echt niet hoe dat klaar te maken... Triest toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mijn favoriete draadjesvleesrecept:

BOEUF BOURGIGNON

Ingrediënten:
- 2 eetlepels boter
- 100 gram spekblokjes
- 750 gram runderpoulet
- 2 eetlepels bloem
- peper
- zout
- 2 eetlepels tomatenpuree
- 2 teentjes knoflook
- 1 bosje verse tijm
- 2 laurierblaadjes
- 400 ml rode wijn
- 400 ml bouillon
- 2 uien
- 200 gram kleine champignons

Bereidingswijze:
1. Verhit 1 eetlepel boter in een ruime braadpan en bak er de spekblokjes goudbruin in. Bestrooi het rundvlees met de bloem en bestrooi met zout en peper. Neem de spekblokjes uit de pan en bak het rundvlees in het bakvet en in 10-15 minuten rondom goudbruin.

2. Voeg de tomatenpuree toe en bak ca. 2 minuten mee. Pel en snipper de knoflook. Was de tijm, schud hem goed droog en ris de blaadjes van de takjes. Houd ca. 2 eetlepels tijm apart.

Voeg de knoflook, overige tijm, spekblokjes, laurierblaadjes, rode wijn en bouillon toe. Plaats een deksel op de braadpan en stoof het geheel ca. 3 uur op laag vuur.

3. Pel de uien en snijd deze in grove stukken. Maak de champignons schoon. Verhit 1 eetlepel boter in een koekenpan en en bak er de uien op middelhoog vuur glazig in. Voeg de champignons toe en bak ca. 3 tot 4 minuten mee.

4. Voeg de champignons toe aan het stoofvlees en stoof het nog ca. 20 minuten op laag vuur verder.

Bestrooi de Boeuf Bourgignon met de overige tijm en serveer.

Bovenstaand het originele recept; wilde geen aanpassingen doen aangezien het uit een tijdschrift komt en dat vind ik niet echt netjes t.o.v. degene die recept gemaakt heeft.

Maar zelf doe ik de bereidingswijze anders. Ik zet eerst alle ingrediënten klaar (m.u.v. de champignons en uien) en snijd/ris deze, maak de bouillon en meng het runderpoulet vast met de bloem. Waarom? Toen ik het recept las, leek dat me veel handiger en dan levert het ook geen tijdsdruk op. Vooral de tijmblaadjes van de takjes rissen, kost nl. best even tijd. Verder ga ik na ca. 2 uur en 3 kwartier tot 2 uur en vijftig minuten stoven, vast de champignons (als ze normaal/groot formaat hebben, snijd ik ze doormidden) en uien snijden en bakken. Dan kunnen die na drie uur stoven direct bij de pan stoofvlees in.

Aangezien er staat 'bak in ruime braadpan'; ik heb een braadpan van 24 cm; daarin lukt bovenstaand recept prima. Heb er echter ook een keer twee keer bovenstaande portie in gemaakt (kon net qua inhoud); maar dan is de stoofpot beduidend minder lekker. Eet smakelijk!
pejeka schreef:
05-12-2017 20:05
Kan, Maar over het algemeen is het altijd zo geweest dat generatie op generatie de basis van koken van huis uit mee kreeg. Verbaas me er soms echt over dat er zo veel jongeren zijn die niet meer weten hoe te koken, die nog geen pan hutspot kunnen klaarmaken bij wijze van spreken, en die hooguit weten hoe ze een pak macaroni moeten gaar krijgen en er dan een pot kant-en-klaar saus overheen moeten mikken, maar geef ze een bloemkool of een rode kool of een bos prei, en ze weten echt niet hoe dat klaar te maken... Triest toch?
Er zat mensen die van huis uit leren koken, maar niet iedereen is volslagen geobsedeerd door de Hollandsche jaren 50 keuken.
Dus nee, niet iedere ziel op de planeet weet hoe je draadjesvlees maakt.
pejeka schreef:
05-12-2017 20:05
Kan, Maar over het algemeen is het altijd zo geweest dat generatie op generatie de basis van koken van huis uit mee kreeg. Verbaas me er soms echt over dat er zo veel jongeren zijn die niet meer weten hoe te koken, die nog geen pan hutspot kunnen klaarmaken bij wijze van spreken, en die hooguit weten hoe ze een pak macaroni moeten gaar krijgen en er dan een pot kant-en-klaar saus overheen moeten mikken, maar geef ze een bloemkool of een rode kool of een bos prei, en ze weten echt niet hoe dat klaar te maken... Triest toch?
Verschrikkelijk.

Maar waarom denk jij dat tietenhenk een jonkie is? Misschien is van middelbare leeftijd, of zelfs al bijna zo oud al jij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven