Hulp gevraagd ideeen kerstdiner na uitgebreide brunch..

06-12-2017 17:06 61 berichten
Hoi!
Dit jaar gaan wij voor het eerst uitgebreid brunchen in een restaurant, en dit is om 14 uur afgelopen. Wat moet ik in vredesnaam maken als kerstdiner? Een volledig diner is natuurlijk belachelijk na zo'n uitgebreide brunch, iedereen zal rond etenstijd nog vol zitten en de visite wil rond 20-21 uur weer weg dus later eten is geen optie.
Ik heb inmiddels alle kerstmagazines al uitgelezen zonder dat daar een goed idee uitkwam, ik raak nu langzaam toch in paniek! Er komt familie over waar we dus samen de brunch mee verorberen, waarna we weer naar huis gaan en er toch verwacht wordt dat ik savonds ook weer wat op tafel zet.
De wensen:
Manlief wil "iets warms" na een middag met alleen brood.
De kids willen graag de pizzarette neerzetten (wil ik niet want weer uren aan tafel is ff teveel van het goede)
Ikzelf zat te denken aan iets wat ik van te voren al klaar kan maken zoals een stoofpotje, waarna ik mij meer op de toetjes kan focussen(allemaal zoetekauwen hier).
Hebben jullie nog ideeen voor mij?
Alle reacties Link kopieren
die lunch zal toch niet alleen maar brood ziin??

Ik zou iets van soep en ragout doen, lekker kneuterig.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal kleine hapjes? Een soort tapas. Warme pasteitjes voor je man. Ik lees mee, want ik heb hetzelfde probleem.
"Boring conversation anyway"
Een soort lopend buffet met hapjes zou ik doen, tapas, salades, kaasjes, wat je wil.
Na zo’n brunch zit je echt wel vol.
Stamppot boerenkool.
Alle reacties Link kopieren
Heldere groentesoep, of een andere lichte, niet gebonden soep.

Daarna wat warme hapjes, bv gehaktballetjes, mini saucijzenbroodjes, groenteloempiaatjes. Niet alles tegelijk verwarmen en dingen die je goed kunt bewaren (verpakt uit de supermarkt, of vers maar goed in te vriezen bv) als laatste nemen.

Petitfours of bonbons bij de koffie/thee toe. Of kaneelijs vanilleijs met warme kersen (met sterke drank erin voor de volwassenen).
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
06-12-2017 17:15
Een soort lopend buffet met hapjes zou ik doen, tapas, salades, kaasjes, wat je wil.
Na zo’n brunch zit je echt wel vol.
Opnieuw een brunch bedoel je? :D
Bij die brunch zijn vast ook warme dingen als gebakken ei, spek, worstjes en vaak een soepje. Ik zou eerst uitzoeken wat er precies op het menu staat voor de brunch. En dan afwegen (en rekening houden met het van tevoren klaar kunnen maken zodat je minimaal in de keuken staat terwijl je gasten er zijn): 's avonds een pan minestrone met kaas en lekker brood met een uitgebreid toetje met koffie erachteraan. Of ragout bolognaise met pasta en een salade of een paar hartige taarten met salade en toetje.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
De brunch is ook een lopend buffet, met vooraf een soepje en daarna een buffet met broodjes, worstjes, warme beenham etc etc. Het idee van de tapas had ik zelf ook al bedacht, maar dan voelt het net als een tweede lopend buffet op 1 dag, voor mijn gevoel althans.
We zijn nog nooit eerder wezen brunchen met kerst, het gooit een beetje mijn traditionele plannen voor kerst (kalkoen, gourmetten) door de war;-)
Dan zou ik 's avonds niet weer soep doen. Wellicht een stoofschotel uit de oven? Of hartige taart of zo? Alles is voor te bereiden, alleen even in de oven schuiven. En de porties kun je zo groot of klein maken als je zelf wilt. Daarna wel lekkere toetjes, want dat is er 's middags niet.
Uitvogelen wat bij de brunch geserveerd wordt en dan heel wat anders kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
06-12-2017 17:30
Dan zou ik 's avonds niet weer soep doen. Wellicht een stoofschotel uit de oven? Of hartige taart of zo? Alles is voor te bereiden, alleen even in de oven schuiven. En de porties kun je zo groot of klein maken als je zelf wilt. Daarna wel lekkere toetjes, want dat is er 's middags niet.
Dat zou ik ook doen. Toetjestip: stoofpeertjes (in wijn en port klaargemaakt) met een bolletje kaneelijs op een plak cake (ijs overgieten met lauwe saus van de peertjes en pure chocolade schilfers er overheen. Ziet er fantastisch uit en hier worden de vingers en duimen nog net niet mee opgegeten. En je kan het helemaal van tevoren klaarmaken. Peertjes even opwarmen en borden dresseren.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ook wel een brunch met toetjes gehad hoor,
Ik zou heel het idee van kerstdiner laten varen. En het houden op hartige taart of pizza
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik zou Brunch zien als kerstdiner.
's avonds een soort uitgebreide knabbel bij de babbel.
Bijv een "italiaans plankje": iets van worst, olijven, (gevulde) paprika's, ham, etc. Dat is wat luchtiger dan tapa's ofzo, dat kan eventueel ook. Misschien nog wat lekkere kaasjes? Dan heb je een soort aanvulling op het gezellig borrelen.
Andere opties met wat te drinken in combinatie met hapjes zijn ook denkbaar.

Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe vol je nog zit van 14.00 uur.

Als het echt lichtverteerbaar moet zijn, of vegetarisch zou het misschien vis kunnen zijn??? Als hapjes of bijv. een krabcoctail of zalmcoctail, met nog iets erbij?
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
06-12-2017 17:30
Dan zou ik 's avonds niet weer soep doen. Wellicht een stoofschotel uit de oven? Of hartige taart of zo? Alles is voor te bereiden, alleen even in de oven schuiven. En de porties kun je zo groot of klein maken als je zelf wilt. Daarna wel lekkere toetjes, want dat is er 's middags niet.
Kun je niet zo zeggen. Als je bij van der Valk in Assen gaat brunchen is dat een volledige warme maaltijd, brood kun je ook volop krijgen en het wordt afgesloten met een toetjesbuffet. En als ik daar ben geweest hoef ik 's avonds echt niets meer, ja koffie met evt iets erbij. Dus ik zou eerst eens uitvogelen hoe uitgebreid die brunch is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die pizzarette toch doen. Na zo´n dag ben je wel uitgepraat en zo´n ding geeft je de mogelijkheid om dingen te zeggen als; mag ik de kaas even, waar staat de tomatensaus en wie heeft de salade.

Bovendien; als je kookt sta je vooraf een paar uur in de keuken en in een kwartiertje is het op. Bij pizzarette (of gourmet, fondue of voor mijn part bbq) is het net andersom.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik moet er niet aan denken om na zo'n brunch nog weer uitgebreid te moeten dineren. Ik zou dan zelf persoonlijk voor soep met een broodje gaan.
wilma36 schreef:
06-12-2017 17:53
Kun je niet zo zeggen. Als je bij van der Valk in Assen gaat brunchen is dat een volledige warme maaltijd, brood kun je ook volop krijgen en het wordt afgesloten met een toetjesbuffet. En als ik daar ben geweest hoef ik 's avonds echt niets meer, ja koffie met evt iets erbij. Dus ik zou eerst eens uitvogelen hoe uitgebreid die brunch is.


Dan toch een hartige taart, als niemand meer iets wil is dat de volgende dag ook nog op te warmen
Alle reacties Link kopieren
Fondue'tje in bouillon.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik weet niet of je per se een Noord-Europees gerecht voor je ziet, maar ik vind zelf couscous gerechten vaak een stuk lichter "voelen" dan aardappels of pasta (totaal stompzinnig, want couscous is net zo goed koolhydraten :bonk: ).

Mooi opgediend kan het ook heel feestelijk zijn, zoals deze:
Afbeelding
https://www.jamieoliver.com/recipes/sea ... an-prawns/

Of een tajine opgediend in een mooie schaal:
Afbeelding
Deze met courgette en wortel toegevoegd is een favoriet bij mij thuis: http://www.myrecipes.com/recipe/chicken ... t-couscous

Kan je ook een toetje in Arabische stijl maken, zoals merengues met rozenwater, pistache en rood fruit of baklava als je het aandurft.
Trouwens: als ik om 14:00 voor het laatst gegeten heb, dan heb ik rond 6/7 uur echt wel weer honger, hoor. En ik eet twee keer per dag warm, dus het feit dat de lunch geen broodmaaltijd is, zou voor mij geen verschil uitmaken.

(Niet dat ik bedoel dat TO's hele familie net zulke grote eters zijn als ik, maar dat is toch handig om rekening mee te houden, voordat je de halve familie met anderhalve soepstengel naar huis stuurt. :D )
Alle reacties Link kopieren
Buffetje. Voor ieder wat wils en ieder kan net zo veel eten als hij wil. Soepje, quiche, balletjes, kippepootjes, wat dingetjes voor toastjes/stokbrood. Misschien wat fruit/fruitsalade. Paar stukken pizza misschien lekker omdat ze daar ook al om vroegen Desnoods als er echt op stevige pot gestaan word een sudderpotje.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me niks, brunchen in een restaurant. Veel te zwaar want dat bederft je eetlust in je diner.

Een broodje uit de broodjesbar is al meer dan genoeg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-12-2017 18:01
Fondue'tje in bouillon.
ik interpreteerde de berichten van TO als 'we hebben al lang samen aan tafel gezeten bij de brunch'. Ik zou zorgen dat ik iets klaaraf maar hoef op te warmen zodat we 's middags gezelschapsspelletjes kunnen spelen (heb je meteen een andere modus als tijdens de brunch), hapje eten, dessert en de finale ronde van de spelletjes. Maar wij zijn dan ook nogal competetief in spelletjes spelen. Oh TO: en de grote verliezer van de spelletjesmiddag doet de afwas/ruimt op/serveert de koffie... Ben je daar ook meteen vanaf... tenzij jij verliest natuurlijk. :lol: Dit doen wij met nieuwjaar al een aantal jaren en elk jaar opnieuw vragen de gasten of we weer... En hebben we lol als de verliezer bekend is (en helpen dan met z'n allen onder luid geloei hoe aardig we allemaal wel zijn voor de verliezer).
oudblond wijzigde dit bericht op 06-12-2017 18:14
15.34% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Grote pan stoofvlees bereiden (kan vantevoren al). Serveren met aardappelpuree en spruitjes + lekker nagerecht.
Tapas en hapjes kun je ook aan tafel doen als je geen lopend buffet meer wil. Maar echt, hou het licht.
En de brunches waar ik ben geweest hadden allemaal een uitgebreid toetjesbuffet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven