Kerstdiner dilemma's

09-12-2017 12:42 67 berichten
Ik krijg deze Kerst weer een aantal familieleden te eten. In totaal zijn we met zijn tienen, waarvan drie kinderen (13, 12 en 5). Het gros van de eters zijn zgn zeurtjes, die ik het blijst maak met rollade, boontjes, worteltjes en spruitjes, en aardappelkroketjes. Stoofpeertjes vinden ze ook lekker. Nu kan ik het mezelf natuurlijk heel makkelijk maken door precies dat te koken. Meestal blijf ik met mijn ingewikkelde stoofschotels of bijzondere bijgerechten toch zitten. Kies ik voor simpel dan hoef ik niet twee dagen in de keuken te staan. En toch kies ik daar nooit voor. Toch maar doen dit jaar?
Andere dilemma is het nagerecht. Ik wil graag tiramisu maken zoals het hoort, dus met likeur en rauwe eidooier. Zouden jullie dat aan kinderen voorzetten? Ik ga er geen liters likeur door doen, maar een beetje voor de smaak, en heb er geen problemen mee als mijn 12-jarige ervan eet. Voor de lastige eters neem ik dan roomijs met chocoladesaus (het sorbetijs van vorig jaar moet ik nog weg gooien, ze hadden liever saaie roomijs van 3,50/ltr).
Hebben jullie je menu al klaar? En hoe ga je om met wat-de-boer-niet-kent types?
Alle reacties Link kopieren
Gourmetten klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk geef ik mijn kinderen geen toetje met drank
Je kan toch 2 versies maken of een hele goede zonder drank
Grote pan snert roggebrood en spek.
Nouschi schreef:
09-12-2017 12:45
Gourmetten klaar.
Gourmetten vindt mijn vader niet leuk. En is met mijn moeder, die maar een arm kan gebruiken, ook niet handig. Plus dat je huis twee weken stinkt naar snackbar.
Ik zou maken wat zij lusten. Anders kost het jou veel moeite en is uiteindelijk niemand blij.
Nagerecht: haal een grote bak ijs en twee flesjes chocoladesaus. En twee bussen slagroom. Klaar.
Houden ze niet van garnalen? Dat is altijd lekker makkelijk, want snel klaar. Een goeie basissaus maken (curry met pernod vind ik 'n toppertje bijv) en de gamba's zijn binnen 'n paar minuten gaar. Franse frietjes uit het versvak in je frituurpan. Paar groene sides op tafel en klaar.
En tiramisu gewoon doen als iedereen dat lekker vindt. Denk dat onze generatie als kind heel wat meer alcohol binnen kreeg met de advocaatjes bij oma en de kersenbonbons. ;-D
absor schreef:
09-12-2017 12:47
Natuurlijk geef ik mijn kinderen geen toetje met drank
Je kan toch 2 versies maken of een hele goede zonder drank
Misschien dat ze hooguit 5 ml binnen krijgen. Dat is toch niet zo heel erg? Neefje van 5 neemt waarschijnlijk toch ijs.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel drank gaat er in zo'n tiramisu? we hebben toch vroeger allemaal wel eens een kersenbonbon (vies) of hapje advocaat gekregen.
je kunt ook dat ijs achter de hand houden voor de kinderen
En verder klaarmaken wat ze graag hebben, scheelt veel stress en dan doe je voor jezelf op 3de kerstdag die speciale stoofschotel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dus:
Voorgerecht: tomatensoep met croutons

Hoofdgerecht: rollade, boontjes, worteltjes en spruitjes, en aardappelkroketjes.
Stoofpeertjes erbij
roomijs met chocoladesaus als nagerecht

Koffie met een bonbonnetje.

Misschien kun je nog wat lekkere bij-gerechten bedenken waardoor het voor jou meer kersterig wordt.
MinkeDeWit schreef:
09-12-2017 12:48
Gourmetten vindt mijn vader niet leuk.
Dan zorgt je vader dit jaar voor het kerstdiner :idee:
Zat er in de Sneeuwster van vroeger eigenlijk echte advocaat?
Hoeveel van die 10 zijn moeilijke eters, alleen de kinderen of ook volwassenen?
Als ook de volwassenen niet van jouw "lekkere" eten eten, zou ik het mezelf inderdaad makkelijk maken en voor de rollade met boontjes en aardappelkroketjes gaan.
Al zou je die net wat anders kunnen maken dan normaal? Boontjes met rauwe ham eromheen, aardappelgratin ipv kroketjes etc.
Tiramisu lijkt me prima. En zou de 5-jarige dat niet mogen of kunnen eten, dan neemt die maar ijs.

Zelf kijk in met name naar de volwassenen en zorg dat er in ieder geval iets van aardappels en groente bij zit dat de kinderen ook lusten. En maak dus twee groentes(schotels) en twee aardappelgerechten.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-12-2017 12:49
Misschien dat ze hooguit 5 ml binnen krijgen. Dat is toch niet zo heel erg? Neefje van 5 neemt waarschijnlijk toch ijs.
Tuurlijk is dat niet erg.
5 ml gaan kinderen niet dood van.
Ik heb me er ook bij neergelegd dat het kerstdiner met familie nooit culinair zal worden.
Dus we gourmetten of doen 'iedereen brengt iets mee'.

Als ik echt iets lekker wil eten ga ik met mijn lief ergens eten, of we koken samen iets. Maar dus niet met kerst.
Alle reacties Link kopieren
Ik.zou voor makkelijk gaan als iedereen dat lust. Ik heb ook geen bezwaar tegen tiramisu voor kinderen maar zou er inderdaad een tweede nagerecht naast doen omdat niet alle kinderen het lekker zullen vinden.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-12-2017 12:50
Zat er in de Sneeuwster van vroeger eigenlijk echte advocaat?
Volgens mij was dat "verdunde"advocaat, Dus een klein beetje advocaat, mengen met slagroom of iets anders wat het makkelijk smeerbaar maakt. Dus een glaasje hooguit op 8 punten.
Maar het kan even goed met de smaak van advocaat zijn geweest
nlies wijzigde dit bericht op 09-12-2017 12:56
9.09% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
N00R85 schreef:
09-12-2017 12:50
Dan zorgt je vader dit jaar voor het kerstdiner :idee:
Als mijn vader het regelt gaan we wokken. Ook leuk hoor, en het is een goed wokrestaurant, maar ik vind het zelf leuk om voor veel mensen te koken.
Alle reacties Link kopieren
Voor de tiramishu zou ik met de likeur minder problemen hebben maar wel met de rauwe eierdooier en de kinderen. Ik zit niet echt te wachten op salmonella. Een gepasteuriseerde variant zoeken?
Alle reacties Link kopieren
waar gaat het nou eigenlijk om? Dat jullie een leuk en gezellig kerstdiner hebben of dat jij je uit kunt leven met allerlei liflafjes en iedereen met lange tanden zit te eten?

Verder kan alcohol nogal gevoelig liggen bij ouders dus de opmerking dat wij vroeger wel meer binnenkregen, hoe waar ook, is niet heel verstandig dan. Zorg gewoon voor 2 opties dan is daar ook geen gedoe over
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Van de 10 zijn er drie (incl ik zelf) die alles durven te proberen en drie (waaronder slechts een kind) dat bovengemiddeld miept :-) De rest zit daar een beetje tussenin maar vindt desondanks aardappeltjes, groente, lekker vlees het favoriete kersteten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de dingen gaan die ze wel lusten. Zonde van de tijd, geld en moeite die je erin hebt gestoken en niet leuk als je ziet dat men met lange tanden eet van jouw bijzondere gerechten.
Die kun je evt nog op een andere dag voor jezelf maken.
Wat toetje betreft zou ik kinderen een versie zonder likeur geven. Of je doet het ijs wat je toch ook erbij doet ook voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
N00R85 schreef:
09-12-2017 12:50
Dan zorgt je vader dit jaar voor het kerstdiner :idee:
Dit inderdaad. Mijn hemel de lol zou er voor mij al lang vanaf zijn. Gourmetten is niet leuk, het gros van het gezelschap zijn zeurtjes. Muv dat ik rekening hou met vegetariers etc zou ik dus niet met in dit geval 10 man zijn persoonlijke voorkeuren rekening gaan houden. Ik snap dit nooit zo goed, als ik bij iemand uitgenodigd wordt dan vind ik het al lang leuk dat iemand de moeite doet om diner te verzorgen en het laatste wat ik zou doen is op voorhand al gaan aangeven wat ik liever niet wil.
Idd gewoon 'n bak ijs in je vriezer voor als de ouders van die 5-jarige gaan miepen over die tiramisu.
Alle reacties Link kopieren
Voor kinderen een ander toetje. Het gaat er niet om of jij vindt dat het kan. Koop gewoon ook een ijstaart en geef dat aan de personen onder de 18.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven