Zelf kookboek maken! Tips?

11-12-2017 13:37 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik koken allebei heel erg graag. We zoeken vaak nieuwe recepten om uit te proberen. Vaak hebben we het er al over gehad dat we de succesrecepten zouden moeten bundelen. Tot nu toe is dat er niet van gekomen.

Het liefst zou ik voor hem een mooi kookboek maken om aan hem cadeau te geven met de kerst. Iets waarbij ik zelf een tekst en foto's kan toevoegen op de cover. Ook zou ik dan alvast een aantal recepten eraan toe willen voegen. Het idee is dan dat we de komende jaren het kookboek verder samen kunnen aanvullen.

Nu vraag ik me af op welke manier ik dit het beste kan doen? Met een multomap zodat je insteekbladen met uitgeprinte recepten eraan kunt toevoegen? Hoewel dit gevoelsmatig niet zo mooi overkomt. Of laat je een boek maken waarvan je de kaft zelf kunt ontwerpen? Dan kun je recepten ook wel toevoegen, maar dan heb je niet de mogelijkheid het te ordenen.

Ik weet dus nog niet zo goed welke kant ik op moet. Heeft iemand al eens zoiets gedaan en een tip voor mij?
Ik werk met een multomap met insteekbladeren
niet super mooi maar wel praktisch
Alle reacties Link kopieren
De hema heeft insteek showalbums op A4 formaat. Volgens mij kan je ook in de kaft iets insteken.
En de tabbladen kan je eventueel eruit halen, dan is het meer 1 boek.

https://www.hema.nl/winkel/vrije-tijd-k ... t=14850049
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook een multomap laten bedrukken.

Bijvoorbeeld hier:

https://www.fotofabriek.nl/producten/ov ... a4-staand/
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
11-12-2017 13:41
Ik werk met een multomap met insteekbladeren
niet super mooi maar wel praktisch
ik ook
Alle reacties Link kopieren
@ouwewijsneus zo doe ik het zelf nu ook. Wel heel praktisch inderdaad. Bijkomend voordeel is dat je 1 insteekvel eruit kunt halen als je gaat koken en als het vies wordt, veeg je het gewoon schoon.

@Gatinmijnsok en Susan, bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook nog kunnen gaan voor een scrapbook, als je zelf dingen maken leuk vindt. Dat is ook met insteekhoesjes (alleen dan zijn de gaten niet zichtbaar) en grote bladen. Dan kun je het recept, foto’s en eventueel tekeningen erbij doen. Action heeft veel materiaal om te gebruiken. Een andere optie is gewoon een boek laten drukken via drukker of op een website, maar dan kun je inderdaad geen dingen eruit halen.

Maar dan moet knippen/plakken/knutselen wel je ding zijn. Op pinterest en googlenkun je dan vastbook veel inspiratie opdoen als je diy cookbook intikt.
'We should all start to live before we get too old.'
Multomap hier. Veel handiger, kun je ook receptkaarten erin doen, of succesrecepten uit de allerhande of zo.
Je kan ook een boek laten maken, en dat ziet er dan mooi uit, maar je kan niks meer toevoegen, niks weghalen en vroeg of laat komen er vlekken in.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik dan toch voor een multomap ga. Daar kun je nog het e.e.a. opnieuw rangschikken. De link van Susan is leuk! Kan ik er toch een persoonlijk tintje aan geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een boek gemaakt met de software van Albelli. Dat is eigenlijk bedoeld voor fotoalbums maar je kan er alles mee!
Tekst toevoegen e.d. ging een heel stuk makkelijker dan ik dacht maar op die manier kan je het boek helemaal vormgeven zoals je zelf wilt!
Pivot! PIVOT!!!
Ik zou een leeg groot fotoalbum kopen, en in de stijl van Jamie Oliver's At Home boek invullen.
Maargoed, dat moet je leuk vinden.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gewoon een leeg receptenboek kopen. Ik heb er zelf een en die is met tabjes al ingedeeld op voor-, hoofd-, nagerechten en overigen. Met een vak voor ingrediënten en een vak voor de rest. Hieronder wat voorbeelden. (Die ik heb kon ik niet vinden) Een multomap werkt vast net zo handig, maar vind ik persoonlijk minder mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb dit eens voor m'n moeder gemaakt voor kerst!

In Canva had ik de recepten "ontworpen" - de tekst en foto in een mooie layout gezet, maar dat kan natuurlijk ook gewoon in Word.

Ik had het geprint en daarna gelamineerd (heb zo'n machine thuis, maar kan je ook laten doen) en ze dan in een soort map gedaan. Zo kan je er inderdaad 1tje uithalen tijdens het koken.

Ze vond het echt een geweldig cadeau :)
Ik ervaar het als zeer handig dat de bladen in een hoes zitten
op een of andere manier pak ik toch snel de bladzijde in mijn handen terwijl ik geen schone handen heb. Het gaat mij om het kookresultaat, niet om proper met de bladzijde om te gaan.
Het opnieuw kunnen indelen vind ik ook makkelijk. Ik maak nu vaak sushi en ik hen echt elke keer het recept nodig van de rijst. Als ik ingrediënten hiervoor niet nauwkeurig afweeg of afmeet is het resultaat minder. Het blad voor sushi zit dus voorin.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven