Airfryer gevaarlijk?

22-12-2017 16:11 25 berichten
Laatst heb ik een lekker gerecht gevonden voor hamburgers uit de airfryer. Gister dacht ik die moet ik maar eens uitproberen! Op het recept stond de hamburgers 8 minuten op 180 graden in de airfryer moesten. Maar na 2 minuten begon de airfryer hevig te roken. Daarna heb ik hem maar meteen uitgezet omdat ik bang was dat hij in de brand zou vliegen.

Wat zijn jullie ervaringen met de airfryer? En is er een kans dat hij in de brand vliegt?
Er is altijd een kan dat een apparaat in de brand vliegt, als een apparaat zo gaat roken is het idd verstandig de stekker er uit te trekken en hem niet meer te gebruiken.
Klinkt niet optimaal, maar de kans op brand is heel klein.
kan het niet zijn dat er olie aan het verbranden was?
Alle reacties Link kopieren
Als er veel vet in gerechten zit dan druipt dat vet eruit en dat geeft inderdaad rook.
in brand vliegen hoef je volgens mij niet bang voor te zijn maar je huis kan dan wel behoorlijk gaan stinken.
De rook komt door het druipende vet, heb je ook snel met kippepoten. Je kan dit voorkomen door een klein laagje water onder in de bak te doen.
Misschien ligt het er ook aan welk merk je hebt.
Met mijn airfryer heb ik tot nu toe geen problemen :)
Alle reacties Link kopieren
Als het erg lekt gaat dat lekvocht roken ja. Net als bij de koekenpan en oven. Vooral de nieuwe hebben dat erg, tenminste zo lijkt het, omdat de rook echt allemaal naar boven gaat.
Niks om je zorgen om te maken hoor :D
Bij mij os weleens de brandmelder afgegaan :-D
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een aantal jaren geleden een airfryer gehad. Op een gegeven moment ging het binnenin helemaal smelten. Er zat nog garantie op, dus terug gebracht naar Blokker. We kregen toen een nieuwe. Een aantal weken later weer hetzelfde verhaal.

Voor ons geen airfryer meer.....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die tip van Pluisi goed met dat water!
Heb zelf ook weleens rook uit mijn airfryer gehad. Dat was omdat ik hem niet goed had schoongemaakt. Kan volgens mij best wel gevaarlijk zijn die dingen... heb hier een aantal goeie tips gevonden voor het juist gebruiken van de Airfryer! https://www.airfryen.nl/airfryer-tips/
Lekker eten is leven!
Alle reacties Link kopieren
Voor die van Philips is het normaal dat ze bij een vet product gaan roken.
Dit kun je voorkomen door alufolie op de bodem op de ster te drukken.
Dan heb je nergens last van.

Zelf gebruik ik ook een spatdeksel.
Ik zweer bij mijn airfryer heb hem al 2 jaar!.
Ja het kan inderdaad komen door het vet inderdaad! De bak was ook best vies toen ik hem ging schoonmaken. Ik zal er in het vervolg water in doen tegen de rook, bedankt voor de tip! Ook die tips van die site die je me gaf zijn goed cactus! Bedankt!

Ik heb zelf de philips airfryer viva als ik het goed heb
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er geen water in doen!
Dat heb ik ook nog nooit gelezen dat iemand dit doet.
Kijk anders eens op philips airfryer bak avondturen op facebook.
Alle reacties Link kopieren
Lucky1976 schreef:
22-12-2017 16:37
Wij hebben een aantal jaren geleden een airfryer gehad. Op een gegeven moment ging het binnenin helemaal smelten. Er zat nog garantie op, dus terug gebracht naar Blokker. We kregen toen een nieuwe. Een aantal weken later weer hetzelfde verhaal.

Voor ons geen airfryer meer.....
Ik ben aan mijn tweede (grotere gekregen als housewarming) vriend is ook aan de tweede (ook groter) en moeders. Die van ons twee word zeer regelmatig gebruikt maar met alle 5 geen problemen.
In de link van cactus las ik dat het wel kan Flashy? Wanneer het in de lade zit is het toch niet schadelijk voor de airfyer?
Alle reacties Link kopieren
Btw geen water doen. Dan is juist het hele systeem wat het zo lekker doet bakken weg.
Het kan ook zijn dat er vuil aan het element zit. Die moet je dan met een tandenborstel en water met bakpoeder schoonpoetsen.
Bij ons stond een keer de hele keuken vol rook toen mijn man er een boterham met kaas en een plakje salami in had gedaan. De salami was omhoog geblazen tegen het element en helemaal verkoold. Maar toen hebben we hem dus schoongemaakt en daarna deed hij het gewoon weer.
Flashy schreef:
22-12-2017 17:04
Ik zou er geen water in doen!
Dat heb ik ook nog nooit gelezen dat iemand dit doet.
Kijk anders eens op philips airfryer bak avondturen op facebook.
Daar staat het ook: beetje water onderin de bak doen.
Alle reacties Link kopieren
Was het echt donkere rook of gewoon stoom? Het is vrij normaal dat er stoom vrijkomt.
Alle reacties Link kopieren
Sommigen gieten er olie in zoals in de frituur :rofl: Dat heb je toch niet gedaan?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb dat ook met kip in de gewone heteluchtoven. Zelfs wel eens een steekvlam gehad omdat er olie spatte op het verwarmingselement.
Alle reacties Link kopieren
Wendy63 schreef:
22-12-2017 17:11
In de link van cactus las ik dat het wel kan Flashy? Wanneer het in de lade zit is het toch niet schadelijk voor de airfyer?
Dan is de hele werking weg van de ster weg.
Dit komt omdat het vet van je gerecht tegen het warmte-element aan spat. Even een vlamverdeler bestellen, dit op je gerecht leggen en het is niet meer mistig in je keuken.

Deze vlamverdeler heb ik zelf en geen last meer van mist of rook. http://www.blokker.nl/nl/blknl/koken-en ... amverdeler
Alle reacties Link kopieren
ROken komt doordat het vet tegen element aan komt. Je moet spatdeksel gebruiken. Op Facebook zijn aantal handige groepen voor je AF
Ik reageer toch nog even op dit topic want ik ben ontzettend blij met alle tips! Naar aanleiding van jullie tips toch maar even een spatdeksel aangeschaft. Het hielp direct heel erg tegen het roken van de airfryer. Een beetje water helpt ook las ik hier: https://www.airfryen.nl/airfryer-tips/

Weten jullie nog een goede website voor lekkere gerechten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven