Euroma kruidenmixen (recepten)

03-01-2018 14:53 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoewel het vast al een tijdje bestond, heb ik ze pas eigenlijk net ontdekt, de kruidenmixen van Euroma.
Met de Hollandse stoofmix heb ik laatst heerlijk stoofvlees gemaakt met bruin bier, witte boterhammen met mosterd en nog wat appelstroop. Lekkere frieten erbij en oh, wat heb ik gesmuld.
Voor vanavond heb ik kipfilet gemarineerd in de Portugese kipkruiden, ben benieuwd hoe deze smaakt.

Wat zijn jullie ervaringen met de kruidenmixen? Waar gebruik je het voor?
En heb je een lekker recept ermee dat de moeite is om te delen?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt wel spam, misschien kun je beter de naam weghalen en het type kruidenmix vermelden.
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me geen spam, TO loopt hier al lang rond.

On topic: ik heb pasgeleden van Euroma de Hollandse kruiden voor groenten ontdekt en die gebruik ik vaak bij het roerbakken van (jawel) Hollandse groenten zoals broccoli, spruitjes of sperziebonen. Superlekker!
Alle reacties Link kopieren
O nee, geen spam hoor! Maar gewoon enthousiasme over een voor mij nieuwe ontdekking en nieuwsgierigheid over wat voor lekkers er allemaal mee gemaakt kan worden.

Haley, de Hollandse kruiden zijn dus ook lekker? Waar smaakt die naar dan? Ik voeg eigenlijk nooit kruiden toe als ik groentes kook, maar zou je dit ook na het koken erover kunnen strooien?
Alle reacties Link kopieren
mamaonbekend schreef:
03-01-2018 15:13
O nee, geen spam hoor! Maar gewoon enthousiasme over een voor mij nieuwe ontdekking en nieuwsgierigheid over wat voor lekkers er allemaal mee gemaakt kan worden.

Haley, de Hollandse kruiden zijn dus ook lekker? Waar smaakt die naar dan? Ik voeg eigenlijk nooit kruiden toe als ik groentes kook, maar zou je dit ook na het koken erover kunnen strooien?
Ik kan het niet uitleggen, ze zijn kruidig met een beetje zoet (kan niet thuisbrengen waar het zoet vandaan komt!). Erover strooien na het koken zou kunnen, het zijn hele fijne (poederige) kruiden!

Ik heb nog geen andere geprobeerd, ga binnenkort eens opnieuw in het schap kijken!
Zoet door de kaneel misschien?

Ik vind die mixen wel goed, maar die van Jonnie Boer net even beter.
anoniem_299075 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 15:30
Reden: Typo
2.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
03-01-2018 15:29


Ik vind die mixen wel goed, maar die van Jonnie Boer net even beter.
jaaa, die zijn goed!
(en fijn qua vormgeving)
De Jonnie Boer kruiden zijn ook van Euroma...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Jonnie Boer vooral duur. Rond de 3 euro voor een rotpotje massala terwijl je bij de toko de originele (uit Suriname) hebt. Een euro voor 3 keer zoveel.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ja, die massala koop ik ook in grote verpakking. Ik bestel ook veel online.
Maar de Andaluz, de Baharat, de 5 spices en de Picadillo heb ik van Jonnie.
Vind de verpakking in die blikjes ook heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
03-01-2018 15:18
Ik kan het niet uitleggen, ze zijn kruidig met een beetje zoet (kan niet thuisbrengen waar het zoet vandaan komt!). Erover strooien na het koken zou kunnen, het zijn hele fijne (poederige) kruiden!

Ik heb nog geen andere geprobeerd, ga binnenkort eens opnieuw in het schap kijken!
ingredienten hollandse kruiden (volgens website)
ui, 20% mosterdzaad, knoflook, fenegriek, kurkuma, korianderzaad, venkelzaad, kaneel, 3% laurier, dragon, kardemom, 1,4% kruidnagel, cayennepeper, citroen. Bevat geen toegevoegd zout.

zoetige zal wel van de kaneel zijn dan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze meestal zelf omdat ik dan meer kruiden kan gebruiken omdat ik er zelf minder zout in doe.
Vooral twee soorten gebruik ik, dat is "Gyros" wat een heel uitgebreide mix is van een vrij groot aantal specerijen en kruiden. En "Nasi" die ik ook voor Bami gebruik. Voor beide gebruik ik als basis een hele verpakking korianderzaad en ook veel paprika. Het resultaat is een pot vol mix groter dan een jampot. Ik doe dat meestal als ik toch niets anders te doen heb.

Voor minder vaak gebruikte combi's zoals Indiaas, stel ik ter plaatse iets samen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon veel teveel kruiden om ze niet te gebruiken en dan maar een mix te gaan kopen. Koriander, paprika, geelwortel, komijn, gember, chili, nigella, knoflook en meer koop ik in grote verpakkingen. En ook een hele trits in kleinere verpakkingen. Bijvoorbeeld kardamom en kruidnagel gaan niet erg hard.

Als je die eenmaal hebt dan koop je ook niet zo gauw mixen meer, omdat daar relatief veel zout in zit.

Twee goede pakjes zijn nasi en bami van Inproba.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hoe duurder en kwalitatief beter je ingrediënten, hoe minder kruiden je nodig hebt. Kruiden en specerijen worden vooral gebruikt om te verhullen dat de ingrediënten niet zo vreselijk goed zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ze zijn nu in de aanbieding bij een supermarkt waarvan ik even niet meer weet welke. Vanwege die prijs zijn ze dat vaak de laatste tijd.

Ik heb langere tijd geleden al twee potjes gekocht met 100% kruiden van één soort.
Het potje vond ik mooi en praktisch van formaat. De smaak vind ik prima en zuinig in gebruik.
Basilicum, een klein beetje op het laatst over gewone tomaat toevoegen.
Zelf vers te laten groeien gaat hier niet goed. Ik krijg er altijd beestjes in na een eerste pluk. Het glazen potje ga ik als het leeg is ook voor eigen kruid gebruiken. Verpakking van glas is van invloed op smaak, gok ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven