Inspiratie: warm eten als je ziek bent

05-01-2018 14:44 62 berichten
Ik ben op zoek naar een aantal ideeen voor warme maaltijden voor iemand die ziek (griepachtig) is op dit moment. I.v.m. niet teveel mogen afvallen/kracht verliezen moet er wel een beetje warm eten in elke avond. Hebben jullie ideeen voor maaltijden die makkelijk te verteren zijn en misschien ook nog een klein beetje smaken?
Alle reacties Link kopieren
Soep

Eten dat hij / zij lekker vindt.
- Rijst met ragout
- Spagetti met pesto erdoor
- Soep

Hmm verder kan ik zo snel niets verzinnen..
Kippensoep!
Maaltijdsoepen.
Overschotels.
Warom moet het warm zijn als de zieke specifiek niet mag afvallen? Gaat brood er niet makkelijker in? Goed belegd brood (gebakken ei met kaas erop bijv) is ook heel calorierijk.
Alle reacties Link kopieren
Brocollisoep!
Alle reacties Link kopieren
Er wordt heel vaak gedacht dat 'koud' eten minder voedzaam is, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Een broodmaaltijd bijvoorbeeld, mits voorzien van voldoende variatie en liever niet (altijd) van te wit brood (wat ook donkergekleurd kan zijn!), is meer dan prima.
Maar soep is natuurlijk een geweldig iets, zeker als iemand ziek is. Je kunt erin stoppen wat je wilt, alles wat maar voedzaam is, eventueel pureren en het eet gemakkelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Waar heeft de zieke zelf zin in en wat eet de zieke graag? Dat is toch wel belangrijk voor de keus wat je kookt. Ik ben bijvoorbeeld niet zo'n brood eter en een gepureerde soep staat mij ook al snel tegen. Zal ik dus niet snel eten als ik echt ziek ben.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 05-01-2018 14:56
39.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Risotto
Kippensoep
Tomatensoep
Pastaschotel met kaas en broccoli
Gekookte eitjes met avocado
patchouli_ wijzigde dit bericht op 05-01-2018 14:57
6.90% gewijzigd
Kattenkop schreef:
05-01-2018 14:53
Brocollisoep!
Precies! Gisteren heb ik voor een zieke hier een supersnel soepje in elkaar gedraaid:
1 aardappel in blokjes
broccoliroosjes
maiskorrels
1 bouillonblokje
water

even laten koken, staafmixxen, grote scheut room erdoor, hmmm!
Kattenkop schreef:
05-01-2018 14:53
Brocollisoep!
Deze. Enorme vitaminebom, met eiwitten mits zelf gemaakt uiteraard. Wat heel makkelijk is. En makkelijk weg te krijgen
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad de soep.
Eventueel macaroni met klein beetje ham en wat kaas erdoor.
Pannenkoek met wat zoet beleg in kleine stukjes snijden en verdeeld eten
Warme rijst met bruine suiker
Schaaltje pap

En niet warm maar koud; roomijs. Klinkt raar maar wordt zelfs in ziekenhuis gegeven. En indien echt nodig pakjes nutridrink halen bij apotheek.
Alle reacties Link kopieren
Ik was tiJens mijn ziekte dol op pompoensoep en allerlei dingen op plantaardige basis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waar ze zelf zin in heeft. Als ik ziek ben wil ik alleen maar rijst met appelmoes :-D
Alle reacties Link kopieren
Vraag waar de zieke trek in heeft. Dat eet een stuk makkelijker.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Als het gaat om op gewicht blijven, volle melkproducten zoals kwark, griekse yoghurt, slagroomvla en inderdaad roomijs. Moet degene wel zin aan hebben.
Lichtverteerbaar en veel vitamines:
Kippensoep, stamppot zuurkool
En verder vooral waar de zieke zin in heeft.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Vooral waar de zieke trek in heeft. En het hoeft niet perse warm te zijn hè? Een belegd broodje is ook voedzaam. Daarna eventueel nog een toetje, tussendoor een goed gevulde smoothie.
Bord Brinta met fruit erdoor? De meeste zieken krijgen eten met teveel geur lastig weg. Brinta is vrij neutraal en voedzaam, zeker als je er een bakje verse / diepvries frambozen doorheen doet.
sugarmiss schreef:
05-01-2018 14:50
Soep

Eten dat hij / zij lekker vindt.
Punt is dat ze niks wil, niks kan bedenken en toch echt moet eten. Waarschijnlijk zullen het steeds maar een paar happen zijn, maar het blijft beter dan niks.
Bedankt voor de hoede suggesties! De brocolisoep klinkt top, dat wordt het zo maar denk ik.

Met wat ze normaal eet, echt niet lust etc houden we ook rekening. Brood eet ze helaas ook slecht op het moment. Het liefst wil ze niks eten, niks drinken en wachten tot alles vanzelf weer over gaat. Zo werkt het helaas niet en is medisch gezien ook niet nodig (geen maag/darmproblemen).
Alle reacties Link kopieren
nederlandsevrouw schreef:
05-01-2018 15:26
Als het gaat om op gewicht blijven, volle melkproducten zoals kwark, griekse yoghurt, slagroomvla en inderdaad roomijs. Moet degene wel zin aan hebben.
Lichtverteerbaar en veel vitamines:
Kippensoep, stamppot zuurkool
En verder vooral waar de zieke zin in heeft.
Sowieso even uitproberen waarmee de zieke qua kcal het meeste binnenkrijgt, want volle kwark schiet niet op als iemand dan na 2 happen niet meer hoeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet altijd graag aardappelpuree met appelmoes als ik ziek ben. Het liefst eten waar niet al te veel smaak aan zit. Aardappelpuree smaakt neutraal en eet makkelijk weg en met appelmoes erbij is het lekker fris.
Toetjes, taart? Paar lepels van die medisch voorgeschreven caloriepoeder er doorheen?
Alle reacties Link kopieren
Banaan met honing, pompoen broccoli kippe en groente soep, appelmoes, kwark/yoghurt met jam, roerei (lekker met veel boter en een scheut room)
Gekookt eitje (halfzacht) met klodder mayo.
Gaat het eigenlijk om een volwassene of een kind? Voor een volwassene zou afvallen niet zo'n probleem moeten zijn toch?
nina1966 schreef:
05-01-2018 17:03
Banaan met honing, pompoen broccoli kippe en groente soep, appelmoes, kwark/yoghurt met jam, roerei (lekker met veel boter en een scheut room)
Gekookt eitje (halfzacht) met klodder mayo.
Gaat het eigenlijk om een volwassene of een kind? Voor een volwassene zou afvallen niet zo'n probleem moeten zijn toch?
Juist voor een volwassene (bejaarde) is afvallen soms funest bij ziekte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven