Ik heb inspiratie nodig , KOKEN.

05-01-2018 22:28 38 berichten
Wie heeft er leuke tips ?

Ik kan een klein beetje koken maar het is vrij simpel allemaal.
Dit mag ook gewoon zo blijven.

BV de Allerhande krijg ik de kriebels van, wat een ingrediënten lijsten.......

Ook komt iedere week hetzelfde terug, keertje sperziebonen met vlees ,
pasta, chili , dat soort eten ,altijd meer weer het geijkte.

Nu heb ik het boek, koken zonder zakjes besteld.

Wie heeft er nog meer leuke tips ? Ik wil er niet teveel tijd moeite en boodschappen insteken,
maar wel een beetje gezond en vooral gevarieerd.

Alvast bedankt !
stukje zalm bakken in blokjes, verse spinazie roerbakken, en met drie eieren en een beetje melk een omelet van maken.

Shoarmavlees bakken met een zak roerbakgroenten.

gezond ,snel en lekker.
Gamba's bakken met pernod, kerrie en kookroom.
2 bouillonblokjes in 1 liter water, zak verse soepgroenten erdoor en gehaktballetjes ( kant en klaar bij ah ) eventueel wat vermicelli. Broodje kaas met komkommer erbij.
Alle reacties Link kopieren
Curry's? Kokosmelk en kerrie brengt je een heel eind, en er kan van alles in. Stamppotten? Simpele quiches? (mijn favoriet heeft maar 5 ingrediënten) Googlen op 5 or less? Vis met banaan? Ik kan nog wel even doorgaan :)
Alle reacties Link kopieren
Pilav: rijst met kip, tomaat, ui en perzik uit blik
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het mag maar ik haal veel inspiratie op de site van Lekker en Simpel.

Geen waslijst aan ingrediënten en snel klaar. Perfect om te leren koken.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriet :

Kip bakken met knoflook. Als de kip gaar is kastanje champignons erbij.
Daarna crème fraise en pesto toevoegen.

Ondertussen courgetti (kant en klaar bij Albert Heijn) 2 min wokken.

Courgetti op je bord leggen, mengsel van kip eroverheen en dan nog geroosterde pijnboompitjes met parmezaanse kaas eroverheen.

Makkelijk en super lekker!
Bedankt voor jullie leuke tips ! Ik ga eea proberen.

Maar ik bedoel eigenlijk ook simpele kookboeken.. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
05-01-2018 22:48
Ik weet niet of het mag maar ik haal veel inspiratie op de site van Lekker en Simpel.

Geen waslijst aan ingrediënten en snel klaar. Perfect om te leren koken.
Hier het boek van is top! Lekkere gerechten met eenvoudige ingrediënten en zo klaar.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Op Chickslovefood.com heb je een categorie 5 or less. Dat zijn recepten met dus maximaal 5 ingrediënten.
En skinny 6, gezonde gerechten met maximaal 6 ingrediënten.
Volgens mij hebben ze er ook kookboeken van uitgebracht.
Alle reacties Link kopieren
Pasta met champignons. Bakje champignons in plakjes of stukken snijden. Bakken met boter, zout, peper, tijm en peterselie. Pasta beetgaar koken. Afgieten en bij de champignons gooien (die dan al bruin zijn van het bakken) en even omroeren/omscheppen. Rooster wat noten in een droge pan, gooi de pasta met de champignons op een bord en strooi de noten erover. Klaar.

Linzensoep. Snipper een ui en fruit die in wat olie in een pan. Gooi er een blikje tomatenpuree bij en bak dat even mee. Gooi daar een liter water en twee bouillonblokjes bij. Als de bouillonblokjes zijn opgelost, gooi je er een longdrinkglas rode linzen bij. Half uurtje laten koken (zachtjes!!) en klaar om op te eten. Lekker met donker brood.

Omelet met feta als vleesvervangers is ook lekker, trouwens. Gewoon eieren klutsen, in een pan gooien en er wat feta bij doen.

Gado gado-salade: kook twee eieren, schik verschillende groenten (rauw, gestoomd of gegrild) op een bord. Pel de eieren, en schik die ook op het bord. Warm wat satésaus op en doe dat ook op het bord. Strooi er nog wat pinda's over en klaar ben je. Je kunt hier nog rijst bij doen, of wat mie of mihoen, maar ik eet het meestal zonder.

Pasta met bechamel-gehaktsaus en broccoli. Snij broccoli in roosjes (steel kun je ook eten btw). Breng water aan de kook. Bak ondertussen gehakt rul in een pan, met zout, peper en nootmuskaat. Als het water kookt, doe dan eerst de pasta erbij. Een minuut of 3 later de broccoli. Duw in de pan waar je het gehakt in hebt gebakken het gehakt naar 1 kant. Hou de pan schuin zodat het vet van het gehakt naar de andere kant loopt. Doe bij dat vet een klein klontje boter en een eetlepel bloem. Bak dit tot de bloem een de boter een papje zijn (roux). Gooi hier een plens melk bij en roer het gehakt erdoor. Breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Laat saus pruttelen tot het de gewenste dikte heeft. Ondertussen even pasta en broccoli afgieten. Serveer saus op de pasta.
http://www.degroenemeisjes.nl/low-budge ... kokosmelk/

https://healthyvega.nl/diner/vegetarische-pad-thai/
(Meestal gebruik ik twee zakken Thaise wokgroenten in plaats van 'losse' groenten)

http://www.smulweb.nl/recepten/1401541/ ... mie-oliver

https://myfoodblog.nl/recipe/kippastei- ... ampignons/
(Ik doe er nog wortel en doperwt in om meer groenten te hebben)

Voor twee ruime porties: een ui, een middelgrote wortel en twee stengels selder in fijne stukjes snijden en aanstoven in olijfolie of boter. Knoflook erbij. Gehakt (hier slechts 150 gr ivm meer groenten later toevoegen) erbij en kort rul meebakken. Bak de inhoud van een klein blikje tomatenpuree kort mee. Dan kleine (of halve grote) gele en rode paprika in stukjes en meestoven. Stuk of zes champignons in stukjes erbij. Dan kruiden: cayennepeper, oregano, rozemarijn, basilicum, paprikapoeder. Dan een pakje passata of een blik gepelde tomatenblokjes erbij. Laten pruttelen.

Risotto ietwat onorthodox en voldoende voor drie grote porties: vooraf een pompoen in grove stukken roosteren in de oven. Probeer 180-200 graden en een minuut of 20-25, als je vlot met een mesje door het 'vlees' gaat is het in orde. Af laten koelen en de schil verwijderen/afsnijden. Kan je een paar dagen in de koelkast bewaren. Op de dag zelf: een ui aanstoven, knoflook erbij. Dan kort daarop bijv. twee stronken prei fijngesneden in ringen meestoven (of als je dat liever hebt, twee paprika's). Paar minuutjes laten staan. Kruiden naar smaak (peper en zout, of als je wil bijv. oregano, tijm...). Risottorijst erbij. Even meebakken. Dan groentenbouillon beetje bij beetje toevoegen. Roeren tot de rijst gaar is en de massa beetje papperig. Afhankelijk van hoe gaar je pompoen is, voeg je het toe. Is hij naar jou smaak al oké, warm hem dan alleen mee. Nu kan je evt ook bijv. zongedroogde tomaat toevoegen. Dan een rolletje harde geitenkaas in grove stukjes erdoor en even doorwarmen.

Geliefde recepten hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal heel veel van keukenliefde.nl,
hele fijne site en al veel succes gerechten van gemaakt.
O ja. Ongezond maar lekker. Zak pistachenoten ontpitten en zeker de helft wat fijner maken in een vijzel. Potje zongedroogde tomaten opsnijden. Feta in stukjes. Spaghetti koken. Klin beetje kookwater behouden. Mengen met (al dan niet zelfgemaakte) groene pesto, de tomaten, pistachenoten en feta.
Gekopbloemen schreef:
05-01-2018 22:50
Bedankt voor jullie leuke tips ! Ik ga eea proberen.

Maar ik bedoel eigenlijk ook simpele kookboeken.. :rofl:
Waar ik nog het meeste aan heb is googlen naar bepaalde groenten, de landskeuken of gerechtnamen. En de blaadjes van de supermarkt. Jamie in 30 minuten gebruik ik ook veel.
Pinterest! Vul in welke ingrediënten je hebt en je krijgt plaatjes van de gerechten. Een keer verder klikken en je hebt het recept. Sperziebonen met vlees kan er bijvoorbeeld ook zo uitzien:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Rendang daging...riblappen aanbakken (in stukjes gesneden), potje sambal badjak erbij, tomaten, paprika, ui, extra knoflook....citroen, kokosmelk tot het helemaal onder staat.....zes uurtjes stoven.....en ja hoor.....
Alle reacties Link kopieren
De boeken van chicks love food zijn handig. Hele simpele gerechten die je zelf makkelijk kunt aanpassen adv wat je in de koelkast hebt liggen.


Pasta met pompoen en geitenkaas maak ik vaak geinspireerd op hun recept.

Volkoren pasta koken.
Halve pompoen in blokjes snijden en koken. De pompoen pureren met een beetje kookvocht en een half kuipje zachte geitenkaas. Door de pasta roeren en op smaak brengen met zout+ peper. Garneren met pijnboompitjes.

Vaak voeg ik nog een paar handen boerenkool of iets anders groens en stukjes braadworst van de vegetarische slager toe.

Supersimpel en snel klaar.
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Kipfilets in 2en snijden, peper/zout erbij, 2 min. aanbakken en uit de pan.
In de pan half flesje Apple Bandit, inkoken, scheut slagroom erbij en tijm, beetje inkoken. Kip er weer bij. 15 min. in de oven op 180 graden.
Even laten rusten.
Gemakkelijk en lekkere saus.
Alle reacties Link kopieren
Ovenschotel met kip, aardappel, groene peper en tomaat.

Ik gebruik hiervoor kippenvleugels maar het kan natuurlijk ook met kippendijen.

De aardappelen schil je in frietvorm en komen op de bodem. Dan komen de gesneden hete pepers (dit kan ook vervangen worden door paprika) de kippenvleugels en de schijfjes tomaat volgen. Vervolgens giet je het mengsel van de puree er over.

Eventueel ook lekker om bijvoorbeeld broccoli of andere groentes toe te voegen.

1,5 tot 2 uur op 180 graden in de oven.

Hier eten we het geserveerd met turkse yoghurt en een makkelijke salade van komkommer, tomaat, bosui en peterselie
Alle reacties Link kopieren
Stoofpotjes willen nog weleens lukken.
En Brendakookt heeft ook veel eenvoudige gerechten
https://www.brendakookt.nl/makkelijke-maaltijd/
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Uitje fruiten, 1,5 liter water met bouillonblokje en 2 a 3 courgettes erbij in laten koken.
Daarna met staafmixer erdoorheen en voor het opdienen scheutje room en gerookte zalm erdoor mmm
Alle reacties Link kopieren
SRCNN14 schreef:
05-01-2018 23:04
O ja. Ongezond maar lekker. Zak pistachenoten ontpitten en zeker de helft wat fijner maken in een vijzel. Potje zongedroogde tomaten opsnijden. Feta in stukjes. Spaghetti koken. Klin beetje kookwater behouden. Mengen met (al dan niet zelfgemaakte) groene pesto, de tomaten, pistachenoten en feta.
Zo ongezond is dit toch niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven