Bruine rijst

09-01-2018 14:44 25 berichten
Járen geleden toen ik nog in de omgeving van Rotterdam woonde, ging ik weleens naar de Nieuwe binnenweg naar een Surinaamse broodjes(?) zaak om wat lekkers te halen.

1 van die lekkernijen was een donkere bruine, zoete rijst waar volgens mij stukjes komkommer doorheen zaten, maar dat weet ik niet zeker.

Nu ben ik dus op zoek naar de specifieke naam van dat gerecht, want ik wil het een keer zelf klaarmaken.

Wie klinkt dit gerecht bekend in de oren?
Alle reacties Link kopieren
ehm Surinaamse nasi?
hadea1 schreef:
09-01-2018 14:47
ehm Surinaamse nasi?
Ik ga mij oprecht doodschamen als het zo simpel is..
Maar Nasi is eerder hartig dan zoet, toch?
Deze:

http://www.ohmyfoodness.nl/omf-kookt/di ... aamse-nasi

?
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
09-01-2018 14:47
ehm Surinaamse nasi?
Ja, dacht ik ook, hoor.
Dankjewel voor de moeite!

Ik weet niet of het hetzelfde is. Ik wil nl die specifieke zoete smaak krijgen. Weet ook niet welk ingrediënt daarvoor gebruikt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel2 schreef:
09-01-2018 14:48
Ik ga mij oprecht doodschamen als het zo simpel is..
Maar Nasi is eerder hartig dan zoet, toch?
Volgens mij krijg je de kleur door de zoete ketjap.
Alle reacties Link kopieren
bedoel je zoet zoet als in suikerspin, snoep Of zoet als ik saté saus.
Dat laatste is gewoon ketjap.
Ketjap kan inderdaad heel zoet zijn.
nina1966 schreef:
09-01-2018 14:59
bedoel je zoet zoet als in suikerspin, snoep Of zoet als ik saté saus.
Dat laatste is gewoon ketjap.
Precies! Daar zit dus verschil in. Het leek wel alsof het met suiker was klaargemaakt.
Er zaten voor de rest ook geen groenten doorheen. Muv een verdwaalde komkommer.
Alle reacties Link kopieren
Was het kleefrijst? Dan zou het wadjik kunnen zijn, maar wat de komkommer er dan deed..
Kermitt schreef:
09-01-2018 15:31
Was het kleefrijst? Dan zou het wadjik kunnen zijn, maar wat de komkommer er dan deed..
Dat weet ik ook niet :'( misschien heb ik het er wel bij verzonnen...
In een moment van helderheid heb ik hun site opgezocht. Het kan ook fried Rice zijn geweest. Ik ga wadjik even googelen. Dank!

Edit: wadjik is het niet :)
Wow, dat lijkt me een gerecht waar ontzettend veel zout inzit!
Fried rice is eigenlijk gewoon nasi goreng natuurlijk.
ElizabethThatcher schreef:
09-01-2018 15:55
Fried rice is eigenlijk gewoon nasi goreng natuurlijk.
:HA: oh...oké. ( wist ik niet)
Alle reacties Link kopieren
Als het echt zoet was van smaak dan hebben ze gewoon een flinke slok ketjap toegevoegd ''om het als nasi te verkopen'', het is geen echte nasi. Maar dit doet zowat iedere afhaalrestaurant/ toko, omdat echte nasi bereiden veel tijd kost en je op deze manier een aantal handelingen uit het proces haalt. Als je het wilt zoals bij die toko is het heel makkelijk om zelf te doen door gewoon wat extra ketjap toe te voegen. Als je een rice cooker hebt dan kun je ook vooraf hier wat ketjap bij gieten, of bij het koken van het rijst in een pannetje uiteraard. Ook is het type rijst dat je kookt bepalend voor de smaak, als het zoete het doorslaggevende is, dan zal je gerecht lekkerder zijn met wat nattigere rijst, omdat de ketjap hier beter in kan trekken. na het koken van het rijst moet je deze nog een keer opbakken in een wokpan (niet te droog). Hier kan je uiteraard alles wat je wilt nog aan toevoegen (groentemix kipfilet, ei, etc. )

Ik neem aan dat het zure komkommers waren die erbij zaten. Dat is heel simpel om te maken, je kan er wat rode ui bij toevoegen. Maar snij de komkommer (en eventueel ui) in stukjes (ui in wat langere reepjes, niet snipperen). Doe dit in een bak die je kan afsluiten (misschien een oude ijsbak oid. want het bakje zelf stinkt na het proces en kan je beter weggooien). Giet het azijn bij de komkommer en ui in het bakje (het moet er echt in zwemmen), voeg wat zout toe, een klein beetje suiker. een paar kruidnagels en pimentkorrels (echt weinig in verhouding tot de komkommers, stel je maakt 1 komkommer en een ui dan echt maar 1 kruidnagel en 1 pimentkorrel erin gooien, deze twee trouwens niet eten dan is heel je smaak verpest). Laat dit een paar uur trekken (of een nachtje) en je zure komkommers zijn klaar. Hoe groter de hoeveelheid, hoe langer het moet trekken.

Als je de nasi op deze manier wilt maken, dan wordt de smaak van de nasi voornamelijk bepaald door de ketjap die je erbij gooit. Dus hoe zoeter de ketjap, hoe zoeter het gerecht. Ik zou als ik jou was gewoon langs een toko gaan en vragen om ketjap medja (en vragen of ze ook nog meerdere zoete ketjaps hebben).
anoniem_358752 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 16:08
Reden: laatste regel ontbrak
7.95% gewijzigd
Super bedankt voor je uitgebreide reactie Raoul! Ik ga gewoon eens wat proberen. En goede tip van eens navragen in een toko.

De rest van de meedenkers ook bedankt! :redrose:
CommonSense schreef:
09-01-2018 15:52
Wow, dat lijkt me een gerecht waar ontzettend veel zout inzit!
ja denk t ook
Alle reacties Link kopieren
Hoisin saus?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
09-01-2018 14:59
bedoel je zoet zoet als in suikerspin, snoep Of zoet als ik saté saus.
Dat laatste is gewoon ketjap.
Ik doe gewoon een scheut ketjap erbij.
Voor mij hoeft het niet zo mierzoet.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Jaja007 schreef:
10-01-2018 09:54
Ik doe gewoon een scheut ketjap erbij.
Voor mij hoeft het niet zo mierzoet.
Dat zoete deed get hem nou juist :)
http://www.surinamcooking.com/nasi/
Thanks voor de moeite sterretje :lips:
Zo hoort Surinaamse nadi te zijn eigenlijk. Maar het is “surinaamse nasi” Afbeelding
Ttass schreef:
19-01-2018 16:05
Zo hoort Surinaamse nadi te zijn eigenlijk. Maar het is “surinaamse nasi” Afbeelding
Smaakt het ook zoet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven