Aardappels koken in de oven

15-01-2018 13:28 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een stom idee, maar zou ik aardappels kunnen koken in de oven? Als ik laat thuis ben van het werk heb ik graag eten wat snel klaar is, of uit de oven komt. (Want die kan ik instellen wanneer deze aan moet)
Nu vroeg ik me af of ik daar ook een pan met aardappels in kan zetten om ze te laten garen. Iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Poffen gaat prima. Aardappels in aluminiumfolie wikkelen. Wat olijfolie of boter erbij in en 30-60 minuten in de oven.
blub
geen tof plan, als je 15 minuutjes laten thuiskomt dan gepland ligt alles aan pap onder in de pan.

De oplossing die ik hanteer is 1 of 2 avonden van te voren een lekkere aardappelpuree maken. Deze bewaar ik in de koelkast en als ik thuiskom gaat deze direct de magnetron in.
Alle reacties Link kopieren
Hier een instructie om ze te koken in de oven (derde paragraaf):

http://www.aardappelboer.nl/aardappelbasics/
Alle reacties Link kopieren
Ik mik vaak gesneden, maar ongeschilde, aardappels in een ovenschaal met kruiden en olijfolie of boter. Ongeveer 45 minuten.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
15-01-2018 13:35
Ik mik vaak gesneden, maar ongeschilde, aardappels in een ovenschaal met kruiden en olijfolie of boter. Ongeveer 45 minuten.
Ja, dit doe ik ook. Erg lekker!
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
15-01-2018 13:35
Ik mik vaak gesneden, maar ongeschilde, aardappels in een ovenschaal met kruiden en olijfolie of boter. Ongeveer 45 minuten.
Dit kan zelfs met een zakje voorgesneden/voorgekruide aardappels van AH/Jumbo/Celavita etc. Baktijd is dan ongeveer een half uur omdat ze voorgekookt zijn. Je hebt maar een klein beetje boter nodig. Doe ik vaak!
Alle reacties Link kopieren
Als je een magnetron hebt dan kan je ze daarin in minder dan 10 min koken/stomen. Evt samen met wat groente erbij.
Gewoon schillen en in schijfjes snijden ipv kwarten, dan zijn ze met gewoon koken ook in tien minuten gaar. Avond tevoren alvast schillen scheelt ook weer tijd.
Alle reacties Link kopieren
Zet je dan de oven aan terwijl je niet thuis bent? Kan dat?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Nee, niet een pan met aardappels in de oven, dat gaat niet.

Gesneden aardappels, met of zonder schil, met wat olie en peper/zout op een bakplaat, of gepofte aardappels in aluminium folie kan wel.

Maar als het je echt om gekookte aardappels gaat, kun je beter de avond of het weekend van te voren vast de aardappels koken en die dan opwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips, geen goed idee dus. Maar wel andere handige tips 😊.

Ja Anna ik kan mijn oven zo instellen dat hij op een bepaalde tijd aan en ook weer uitschakeld. Ik gebruik het niet heel vaak, maar soms is het wel fijn om thuis te komen en het eten is gelijk klaar. Zeker met een hongerige peuter en kleuter 😁
Alle reacties Link kopieren
Klinkt zeker ideaal!
Ik vind het handige aan ovengerechten dat terwijl het in de oven staat je je handen vrij hebt. Ik maak dus ook wel eens van te voren een ovenschotel klaar, als ik thuiskom zet ik de oven aan en dan heb ik een (half) uur echt tijd voor mijn kinderen tot het eten klaar is. Scheelde ook al in de stress. Maar als het eten al klaar is is nog handiger natuurlijk :)
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Ze verkopen ook aardappels die je in de magnetron kunt poffen. 15 min. Klaar.
Ik ben ook groot fan van de oven met uitgestelde startfunctie! Als ik thuis ben: op een handig moment op de dag eten vast voorbereiden, in de oven en geen omkijken meer naar tot het etenstijd is. Scheel veel gejengel om 17:00 en in de zomer bleef ik vaak lekker buiten tot etenstijd.
Wat ik hier vaak doe is aardappels met grof gesneden groenten en braadworst/zalm/kip oid op een bakplaat in oven. Gezond en lekker makkelijk maar dan krijg je wel gebakken/gepofte aardappes en geen gekookte.
De hele dag eten in de oven laten staan vind ik dan weer niet zo fijn, kan je niet even langs huis, oven aanzetten en dan je kinderen ophalen op het KDV? Of is dat geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam er laatst ook achter dat onze oven zo'n uitgesteldestartfunctie heeft (had de handleiding nog nooit bekeken...). Het lijkt me wel heel handig, maar voelt ook een beetje raar om 's ochtends het eten al in de oven te zetten en de oven aan te hebben terwijl ik niet thuis ben. Iemand ervaringen daarmee? En dan moet je wel goed inschatten hoe laat je thuis bent (al schakelt hij zichzelf ook weer uit op de aangegeven tijd, dus je eten zal er niet door verbranden of verpieteren). Ik ga het eerst eens proberen op een dag dat ik er wel gewoon ben denk ik.
En bij mij kom ik van het station naar huis langs het kdv. Eerst langs huis en daarna pas kinderen ophalen kost dus best veel extra tijd, dan kan ik net zo goed ze meteen ophalen en daarna de oven aanzetten.
Maar dan zou je eten de hele dag buiten de koelkast staan totdat de oven inschakelt?
Voor datgene wat je eigenlijk zou willen zoals je bedoeld even zoeken met Google op: bakoven met fullSteam functie
geen goedkoop grapje, maar wel super in gebruik.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
15-01-2018 14:52
Ik ben ook groot fan van de oven met uitgestelde startfunctie! Als ik thuis ben: op een handig moment op de dag eten vast voorbereiden, in de oven en geen omkijken meer naar tot het etenstijd is. Scheel veel gejengel om 17:00 en in de zomer bleef ik vaak lekker buiten tot etenstijd.
Wat ik hier vaak doe is aardappels met grof gesneden groenten en braadworst/zalm/kip oid op een bakplaat in oven. Gezond en lekker makkelijk maar dan krijg je wel gebakken/gepofte aardappes en geen gekookte.
De hele dag eten in de oven laten staan vind ik dan weer niet zo fijn, kan je niet even langs huis, oven aanzetten en dan je kinderen ophalen op het KDV? Of is dat geen optie?
ja dit: aardappelen, of zoete aardappelen, groenten etc in braadslee kieperen met wat kruiden, na werk thuis oven aanzetten, naar kdv, beetje spelen met de kids, tafel dekken, eten maar.
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
15-01-2018 14:46
Klinkt zeker ideaal!
Ik vind het handige aan ovengerechten dat terwijl het in de oven staat je je handen vrij hebt. Ik maak dus ook wel eens van te voren een ovenschotel klaar, als ik thuiskom zet ik de oven aan en dan heb ik een (half) uur echt tijd voor mijn kinderen tot het eten klaar is. Scheelde ook al in de stress. Maar als het eten al klaar is is nog handiger natuurlijk :)
Ik haat spitsuurstress dus kook op zondag naast het avondeten doorgaans een grote ovenschotel: deel is voor de vriezer, deel is voor maandag, en hoeft dan alleen nog doorgewarmd te worden (20 mins). Op dinsdag en woensdag eet iedereen overdag warm en 's avonds eten we simpel; soep of salade, met brood. Op donderdag kookt man voor donderdag en vrijdag, plus een portie voor de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
15-01-2018 15:46
Maar dan zou je eten de hele dag buiten de koelkast staan totdat de oven inschakelt?
Ja, dat dus wel. Wij eten geen vlees, dus met de meeste gerechten lijkt het me niet zo'n punt, maar bv een quiche met een saus van eieren en creme fraiche oid lijkt me geen topidee. Alleen aardappelen en groenten om te roosteren kan echt wel een dagje buiten de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij AliExpress een aardappelpofzak gekocht. Echt ideaal. Koste 1 of 2 euro en je aardappels zijn in een paar minuten gaar!
sjoko schreef:
15-01-2018 16:38
Ja, dat dus wel. Wij eten geen vlees, dus met de meeste gerechten lijkt het me niet zo'n punt, maar bv een quiche met een saus van eieren en creme fraiche oid lijkt me geen topidee. Alleen aardappelen en groenten om te roosteren kan echt wel een dagje buiten de koelkast.
Ik zou dat gewoon de dag ervoor vast maken. Ik kook heel vaak iets voor de volgende dag, terwijl ik die dag iets anders eet, dat al sneller klaar was. Dus dan zet ik mijn ovenaardappels in de oven tijdens het eten. Volgende dag alleen maar opwarmen. Of ik maak lasagne of een soep vast voor de volgende dag.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook een slowcooker kunnen overwegen. Kunnen ook hele maaltijden in,vooral stoofpotjes en soepen zijn ideaal hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je de aardappels alvast in kleine stukken klaarzet in water op gasfornuis en een groente ernaast wat ook snel klaar is. Dan kom je thuis, draait het gas aan en voordat je de kinderen heb uitgepakt, jezelf heb opgefrist en tafel gedekt is alles toch al klaar? Op kdv dagen deden wij het zo simpel mogelijk, bruine bonen, spinazie of wortels en doperwten. Met een half uur zaten we dan wel aan tafel. En anders maakte ik zondag een uitgebreide ovenschotel die we maandag alleen even opwarmde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven