Simpele gerechten met beperkt zout

20-01-2018 23:55 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om medische redenen moet ik mijn zoutiname beperken. Ik moet verder met één nog redelijk werkende nier. Ik ben bepaald geen keukenprinses. Ik heb echt een hekel aan koken.Ik wil niet graag lang in de keuken staan en daarom kookte ik eigenlijk altijd met pakjes... elke dag een ander wereldgerecht. Heel slecht dus...

Ik ben dus op zoek naar simpele gerechten zonder pakjes maar ook niet al te veel gedoe met heel veel verschillende ingrediënten en veel voorbereiding, snufje dit, snufje dat, etc.

Iemand? Iemand een recept of een verwijzing naar een kookboek?
Here I am - now what are your other two wishes...
Alle reacties Link kopieren
https://www.lekkerensimpel.com

Ik ben fan. Het boek is ook handig. De basis van de gerechten is vaak eenvoudig, maar het smaakt erg lekker!
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Kijk op sites als Chickslovefood etc
Je kan veel opvangen door kruiden
Alle reacties Link kopieren
En kokenzonderpakjesenzakjes /koken met karin. Zij maakt dingen als de wereld gerechten na zonder de pakjes.
Alle reacties Link kopieren
Als je de wereldgerichte lekker vindt kijk dan eens op de website van lifesabout.nl Ze kunnen vast ook met iets minder zout gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Zag vandaag bij Dille en Kamille nog een kookboek over dit thema. Daar verkopen ze ook kruidenmixen zonder zout.
Ik eet gewoon zoutloos en zonder zakjes. Zo moeilijk is dat toch niet?
Koop kruidenmixen zonder zout.

Bijvoorbeeld (online) bij Pit&Pit (al vervangen die zout standaard door chilivlokken lijkt het, de mixen zijn wat scherp)
Of bij de Kruidenbaron.
Yakatani schreef:
21-01-2018 01:04
Ik eet gewoon zoutloos en zonder zakjes. Zo moeilijk is dat toch niet?

Als TO dat vond dan vroeg ze het hier niet. Gok ik. :)
Er zijn heel veel kruiden te koop zonder zout. Het staat er op.
Ook in de meeste supermarkten en reformhuizen. Die verkopen ook zoutloze kruidenmixen. Zoek op internet naar recepten.
.
anoniem_299075 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 04:24
99.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Chili con Carne met Piccadillo van Jonny Boer (Ah), pasta carbonara op de traditionele manier zonder spekjes, bloemkool met kerrie en yoghurt uit de oven, kippensoep met bouillon van het karkas, flespompen met aardappeltjes rozemarijn tijm en gerookt paprikapoeder uit de oven.
Alle reacties Link kopieren
De kruidenmixen van Jonnie Boer (bij de Albert Heijn) zijn heerlijk en zoutloos.

Stukje kip met ras el hanout van Jonnie erop, bakken. Couscous en rauwkost salade erbij. Heerlijk,
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Koffielepel schreef:
21-01-2018 01:28
Chili con Carne met Piccadillo van Jonny Boer (Ah), pasta carbonara op de traditionele manier zonder spekjes, bloemkool met kerrie en yoghurt uit de oven, kippensoep met bouillon van het karkas, flespompen met aardappeltjes rozemarijn tijm en gerookt paprikapoeder uit de oven.
:high5:

Nou ja.

Twee Jonnie fans tegelijk snachts om half twee!!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Hier ook een fan van de Jonnie Boer mixen!!
Alle reacties Link kopieren
En hier!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
EvyBlissy schreef:
21-01-2018 01:30
:high5:

Nou ja.

Twee Jonnie fans tegelijk snachts om half twee!!
Drie al :cheer:
Het is wel duur maar zo zijn geld waard. Ik hou van lekker kruidig eten maar ik ben opgegroeid met weinig zout. Dit is echt de gulden middenweg.
Alle reacties Link kopieren
Koffielepel schreef:
21-01-2018 01:34
Drie al :cheer:
Het is wel duur maar zo zijn geld waard.
Ja maar mijn potje gaat wel lang mee. Elke dag een wereld-doos kopen is véél duurder.

Edit: maar wat doen die Jonnie fans snachts? Hebben jullie ook een hongerige baby?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat jammer dat je geen plezier hebt in koken. Ik vind het zelf heerlijk en draai in 30 minuten de meest heerlijke curry's in elkaar (je houdt van wereldgerechten). Verse taco's, kip korma, marrokaanse gerechten. Het is eigenlijk heel erg eenvoudig.

Als je vers kookt heb je zelf het zoutgehalte in de hand. Marinades, curry, sauzen, je kunt het allemaal maken met een paar ingrediënten (die geen zout bevatten).
Be stronger than your strongest excuse
Alle reacties Link kopieren
Ik zie veel johnny de boer kruiden voorbij komen. Google anders eens op de samenstellingen en maak zelf wat kruiden die je vaak gebruikt. Dat scheelt enorm in de prijs. Ik doe dat zelf ook.

Of breng een bezoek aan een toko. Een chinese of islamitische winkel en sla veel kruiden in. Meestal is het erg goedkoop daar.
Be stronger than your strongest excuse
Sommige mengsels en/of losse kruiden koop ik online, in grote porties. Bv Italiaanse kruiden, daar gebruik ik handenvol van.
Alle reacties Link kopieren
Genialeforumnaam schreef:
21-01-2018 01:41
Ik zie veel johnny de boer kruiden voorbij komen. Google anders eens op de samenstellingen en maak zelf wat kruiden die je vaak gebruikt. Dat scheelt enorm in de prijs. Ik doe dat zelf ook.

Of breng een bezoek aan een toko. Een chinese of islamitische winkel en sla veel kruiden in. Meestal is het erg goedkoop daar.
To zoekt geen snufje van zus en een snufje van zo. Dan kun je natuurlijk wel naar de toko gaan maar dan moet je alsnog experimenteren met de verhoudingen, lijkt me niet dat to dat in gedachten had. Verder is het een heel goed idee wat ik bij piccadillo ook gebruik.
Alle reacties Link kopieren
EvyBlissy schreef:
21-01-2018 01:36
Ja maar mijn potje gaat wel lang mee. Elke dag een wereld-doos kopen is véél duurder.

Edit: maar wat doen die Jonnie fans snachts? Hebben jullie ook een hongerige baby?
Nee :proud:
Mijn baby is al 29 ;-D

Ik ben gewoon wakker na een heftige week met veel adrenaline enzo, dat moet ik even kwijt zien te raken dus vandaar dat ik hier nog rondhang.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Genialeforumnaam schreef:
21-01-2018 01:39
Oh wat jammer dat je geen plezier hebt in koken. Ik vind het zelf heerlijk en draai in 30 minuten de meest heerlijke curry's in elkaar (je houdt van wereldgerechten). Verse taco's, kip korma, marrokaanse gerechten. Het is eigenlijk heel erg eenvoudig.

Als je vers kookt heb je zelf het zoutgehalte in de hand. Marinades, curry, sauzen, je kunt het allemaal maken met een paar ingrediënten (die geen zout bevatten).
Maar wat ben je met alleen "curry".
Ik zou zonder handleiding toch ook verloren lopen met wat ik dat goedje moet combineren qua groente, vlees, vochtsubstantie (alleen droge kruiden is wat droog lijkt mij), ...

Die 5 keer op een jaar dat ik dat maak, is dat dus ook kant-en-klaar met een pak en handleiding.

Marinade ... Paar keer zelf geprobeerd maar eindigt elke keer in totaal smakeloos.


Opstartster, hier 2 à 3 keer per week A-G-V.
Kan weinig mee mislopen.
En duurt meestal niet overdreven lang eer het op tafel staat.

Of groentenmix (julienne bijvoorbeeld) kopen.
Aanstoven, 2 liter water over, 20 minuten laten koken en je hebt groentesoep.
Eventueel op te pimpen met gehaktballetjes, pasta-lettertjes, een blik tomaten (tijdens het koken), ... of je kan ze ook mixen.
(Eens je dat in de vingers hebt kan je altijd beginnen experimenteren met andere groenten.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven