Low FODMAP dieet (PDS), wie ook?

25-01-2018 21:37 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 1,5 jaar buikpijn, de diagnose Colitis Ulcerosa (die inmiddels goed onder controle) en toch nog steeds buikpijn (volgens MDL arts dus CU en een prikkelbare darm), ben ik in november gestart met het Low FODMAP dieet. Al na een paar dagen geen buikpijn meer, en dus superblij.
Inmiddels aan het herintroductie, en daarvan word ik minder blij.
Lactose geeft ellende, mannitol (bloemkool) gaf nog meer ellende en bij het testen van tarwe wist ik helemaal niet meer waar ik t zoeken moest van de buikpijn. Eigenlijk gaat alleen fructose in kleine hoeveelheden tot nu toe goed.
Nu dus een beetje bang voor de rest.. Oligo's nog niet getest, en ook ui en knoflook nog niet. Juist wat ik toch wel enorm mis..

Ben nu een week op vakantie in zo'n all-inclusive gebeuren, waar ik 9 van de 10 keer niet weet of ergens ui/knoflook in zit, en soms van gekkigheid niet weet wat ik moet eten behalve sla. Qua buikpijn echt even niet leuk dit.. maar wel handig met dreumes (en al geboekt ruim voor dieet).

Wat ik met dit topic wil? Vooral even 'klagen', ervaringen delen, en eigenlijk als liefste horen dat t toch nog wel goedkomt. Dat ik nu zo heftig reageer op 'alles' niet betekent dat ik nooit meer ui door m'n eten verdraag en voor eeuwig tegen man moet mopperen als ie weer aankomt met een koekje/cakeje met tarwe erin of het 'verkeerde' vlees.

Dus, wie heeft ervaring en wil daar iets over kwijt? Ontzettend bedankt alvast!
Zo herkenbaar! Mijn leven lang al buikpijn. Toen na drie antibiotica kuren in een half jaar kon ik helemaal niets meer hebben. Darmen werkten niet meer en kwam tien kilo aan. Kon het soms niet meer houden van de pijn. Durfde niet meer te eten uit angst voor de pijn. Door testen is uitgekomen dat ik geen tarwe en lactose verdraag. Maar ook geen ui, alcohol, bonen, vet eten, gefrituurd eten, frisdrank, varkensvlees en veel suiker...en nog meer dingen. Ben nu twee jaar verder en inmiddels 10 kilo afgevallen en zelden nog pijn. Af en toe wel een opgezette buik. Heb ik toch wat verkeerd gegeten of stress. Ben blij dat ik nu ongeveer weet wat het is, maar het eten is zo'n gedoe...
Alle reacties Link kopieren
Ik had gelukkig als resultaat dat ik wel tegen gluten en lactose kan. Maar m'n dagelijkse appel moest ik schrappen en als vegetariër is het ook niet handig dat ik behoorlijk op bonen reageer. Net als op ui. Ik kook nog steeds veel met knolselderij, maar nu ik weet waar ik op moet letten, kan ik gelukkig weer redelijk normaal eten.
Alleen geen appel en cashewnoten meer voor mij.

Sterkte!
Later is nu
Hallo. Ik weet niet of je hier wat aan hebt.
Maar mijn broer heeft jaren lang heftige PDS gehad. Zo heftig dat hij geen opleiding kon volgen en zwaar depressief was.
Na allerlei verschillende dieet en therapieën. Is hij begonnen met het paleo dieet. En langzaam is het beter gegaan. Inmiddels kan hij weer normaal leven. En eet hij zelfs af en toe een vette hap.
Dus misschien een idee om te proberen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring al jaren lang.
Ik heb het geluk dat zaken die je niet zou moeten eten, ik bij voorbaat al niet lekker vond. Maar man, man, man wat mis ik ui en knoflook.

Het is me nooit gelukt om FODMAP totaal af te maken om te testen waar het hem in zit. Ik weet nu enkel lactose en tarwe en de fruitsoorten.
Oh en alcohol, wat mis ik dat zeg. De laatste cocktail van jaren geleden kan ik nog proeven.

Ik wil nu gaan testen met alcohol en knoflook/ui. Niet exact volgens het FODMAP dieet wat van origine een dieet is om er achter te komen waar een allergie ligt.
Maar ik merk zeer duidelijk dat als ik me er aan hou ik geen diarree en intense pijn heb. Maar als ik een beetje me er niet aan hou er niet veel gebeurd. Ik wil knoflook/ui en alcohol dus gaan uittesten in hoeverre dat mogelijk is. Ik hoop er op dat dat wel kan als ik me voor de rest braaf aan het dieet hou.

Ik ben overigens bezig met een website met recepten een eetschema's. Op een normale manier. Het irriteert me dat de meeste recepten-websites zoeken naar vervangingen van brood, cake en andere zoetigheden. En elk gerecht bestaat uit de kaas die je nog wel mag eten, maar zeer zeker niet in deze hoeveelheden zoals het aangeboden wordt.
Je kunt prima eten, en zeer lekker en divers. Je hebt geen cake en koekjes vervanging nodig. Maar persoonlijk miste ik wel ontbijt-opties en meeneem-lunch opties. Verder dan cornflakes met soya-melk komen ze niet... deze pagina's zoeken naar een vervanging van vóór het dieet en niet de andere opties.
In de tussentijd heb ik zelf allerhande opties ontdekt en wil dit graag gaan delen in een blog/website zonder winstoogmerk. Als iemand interesse heeft om mee te doen is dat zeer welkom.

Ik heb overigens zelf veel gehad aan het paleo dieet. Niet dat ik dat heb gevolgd; en het sluit niet geheel aan; maar daar zijn meer websites die zich niet richten op hoe brood en melk te kunnen vervangen. Maar welk lekkers je wél kunt eten. 'avondeten' en 'soep' als ontbijt of lunch vind ik nou niet meer raar. Ik snap eigenlijk niet hoe we sowieso zo ver zijn gekomen dat brood en melk een must zijn bij ontbijt en lunch... hele continenten eten rijst, of enkel fruit, of gebakken aardappels, etc. als ontbijt. Alles behalve graan. Dat is iets heel westers. Zo'n rare boterham en een karig smeerseltje of plakje. In de tussentijd ontbijt een groot gedeelte van de wereld met groenten, fruit, noten, zaden, vis, vlees, veel verschillende zaken. En wij zitten hier met een boterham met chocoladesuiker (hagelslag) omdat dat 'zo hoort'.
Een aanrader is ook om in het Engels te zoeken naar recepten. Dan krijg je recepten vanuit allerhande kanten van de wereld; en veel van deze landen aten al zo en/of is brood eten niet een gebeuren 'wat hoort'.

Ik stop nu mijn verhaal want ik merk dat ik chagrijnig begin te worden door al de herinneringen aan opmerkingen over het eten wat ik meeneem. 'Wat? X als lunch? Bah! Getver! Dat doe je toch niet!'. Ik snap niet zo goed waarom bepaald eten vastzit aan een tijdstip van de dag hier in Nederland.. idem met alcohol.. menig ander land drinkt gerust in de ochtend een biertje/wijntje op het terras in het zonnetje.. hier word je verklaard als alcoholist. Wat maakt het nou uit of je dat biertje/wijntje drinkt om 11.00 in de ochtend of om 19.00...

Verdergaand op dit topic; Ik ben benieuwd naar wat iedereen zoal ontbijt en lunched. Oh en drinkt!

Verder ben ik blij dat ik niet meer die intense pijnlijke krampen heb waarbij ik niet recht kan blijven, lijkbleek wordt, ga zweten, en sproei uit mijn anus dankzij dit dieet.
Ik hou juist heel erg van broodproducten en mis het zo!
Alle reacties Link kopieren
Brood mis ik niet ontzettend, maar vind ik op zijn tijd wel lekker. En gelukkig gaat beperkt speltbrood hier goed, en dat is op werkdagen toch wel handig. Kan op mijn werk niets opwarmen en in onze kantine verkopen ze qua warme dingen alleen dingen die niet zijn toegestaan. Elke dag salade is ook niet zo mijn ding (kom ik nu op vakantie achter).

Op niet-werkdagen eet ik vaak salade of iets met eieren. Ben nog beetje zoekende naar soeprecepten.
Mijn all-time favourite tomaat-papriksoep is zonder ui toch echt serieus minder lekker.
Ow, en 'crumble' met fruit en havermout. Niet per se heel gezond qua suiker, maar wel lekker!

Ik ga me na mijn vakantie ook eens verdiepen in paleo. Kan er allicht inspiratie uit opdoen.
Ja tis echt 'back to nature paleo . Dus wel vis en vlees. Noten groenten fruit eieren. Maar geen pasta. Suiker aardappelen ook niet wel zoete aardappel.
Verder drinkt hij water en thee en soms glutenvrij biertje.
Geen lactose en gluten.
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
31-01-2018 23:23
Ja tis echt 'back to nature paleo . Dus wel vis en vlees. Noten groenten fruit eieren. Maar geen pasta. Suiker aardappelen ook niet wel zoete aardappel.
Verder drinkt hij water en thee en soms glutenvrij biertje.
Geen lactose en gluten.
Nou nee, dat ligt best ver uit elkaar.

Het FODMAP dieet in ontwikkeld om er achter te komen waar je allergisch voor bent. Een fijne bijkomstigheid is dat het ook goed kan werken als darmen etc. zaken moeilijk te verteren vinden. Een allergie is echter iets anders dan 'niet tolerant zijn voor'. Derhalve is het FODMAP dieet uiterst strikt als je er achter wil komen waar je allergisch voor bent, en moet je alles meiden voor minstens 6 weken, één fout en je kan weer overnieuw beginnen. Als je het gebruikt voor IBS e.d. kun je het wat meer rekken. Ik kan bepaalde producten prima hebben, in mate. Bij een allegie zou dit niet werken.

Paleo gaat uit wat van het principe wat mensen eigenlijk nooit aten. De common factor daar is graan. Een brood maken is zeer veel werk als dat met de hand moet. In diezelfde tijd kun je veel jagen/verzamelen/oogsten wat je voed. Ik denk ook dat het niet geheel oké is hoe ons dieet vrij kort en snel overgegaan is op zowat enkel graan. Bij Paleo mag je geen lupine; want je mag geen zaken die niet eetbaar zijn zonder dat je ze kookt. Bij FODMAP wel. Bij paleo mag je paddenstoelen bij FODMAP niet.
Want het zijn twee verschillende zaken.
De een is een levensstijl, de ander een dieet om er achter te komen waar je allergisch voor bent (van origine).
Wat ze samen hebben en je inspiratie uit kan putten is hoe graan te vervangen. Echter maken veel paleo recepten gebruik van groenten en fruit die je niet mag. Maar het kan helpen wat te eten wanneer graan dus niet meer mag...
Oke, ik vergelijk ze ook niet met elkaar, want ik had geen idee wat FODMAP is. Krijg alleen af en toe wat mee van het dieet van mijn broer. En ik merk dat hij met zijn zeer ernstige PDS er heel veel baad bij heeft, vandaar de tip om het eens te proberen. Maar wanneer je weet dat je echt allergisch bent voor bepaalde producten kun je die beter mijden ja.
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
01-02-2018 10:01
Oke, ik vergelijk ze ook niet met elkaar, want ik had geen idee wat FODMAP is. Krijg alleen af en toe wat mee van het dieet van mijn broer. En ik merk dat hij met zijn zeer ernstige PDS er heel veel baad bij heeft, vandaar de tip om het eens te proberen. Maar wanneer je weet dat je echt allergisch bent voor bepaalde producten kun je die beter mijden ja.
Mijn reactie kwam mogelijk te veroordelend over.
Bij veel mensen met IBS/PDS zal paleo ook vaak werken. Daar mist ook graan en lactose. En dan zijn vaak de grote veroorzakers. Ook wordt daar aangeraden om vaker te eten en kleinere porties i.p.v. 3x per dag.

Maar voor lezers moeten we denk ik wel een verschil maken tussen een FODMAP-vrij dieet en een FODMAP-beperkt dieet.
Allereerst: ik weet dat dit een oud topic is ;-D maar ik ben wel benieuwd hoe het “afgelopen” is.

Ik ga namelijk ook beginnen met low fodmap om van mijn darmproblemen (met name frequente diarree) af te komen. Hoop dat het helpt want al die diarreeremmers zijn niet bepaald gezond maar anders kan ik mijn werk niet doen.

Dus ik hoop op nog wat meer ervaringen. Met name hoe dit te combineren met de rest van je gezin, want ik heb een man en een kleuter en een peuter. Kookten jullie dan voor jezelf of aten jullie low fodmap met het gezin?

Ik heb de app van Monash al gedownload en alllerlei weekschema’s van de dietist meegekregen. Ik kijk er niet naar uit maar hoop dat het helpt.
Alle reacties Link kopieren
Hé, mijn oude topic weer boven water!
Ik ben er nu achter dat tarwe, ui en mannitol echt nog steeds grote no go zijn.
Lactose eet ik sinds kort weer (na een nieuw "rondje" herintroduceren bleek dat nu wel te kunnen). Tarwe in hele kleine hoeveelheden gaat inmiddels ook goed, dus vlees met een paneerlaagje kan weer op het menu (maar dan eet ik rest van de dag wel "netjes").

Toen ik nog erg streng fodmapte was mijn peuter nog kleine dreumes, maar aten hij en man gewoon brood en yoghurt en ik speltbrood en lactosevrije yoghurt, kookte ik 2 soorten pasta (gewoon en glutenvrij). Qua verder avondeten aten ze met mij mee (dus geen ui/knoflook, bloemkool at zoon soms uit een potje).
De "niet toegestane dingen" aten ze maar als ik niet thuis at of bij schoonouders of als man uiteten ging.

Nu kook ik weleens bloemkool en eet zelf wat anders, gooi af en toe mini beetje ui door het eten en eten we alledrie speltpasta.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven