tips veganistische glutenvrije taart

06-02-2018 13:54 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allen

voor visite die komt die geen tarwe of gluten mag eten, maar daarnaast ook intolerant ( of allergisch of hoe je het noemt ) is voor melk, pinda's , ei, soja , wil ik een taart bakken ivm een verjaardag.

maar google me gek maar kan nergens een 'gemakkelijke' recept vinden. heb al wel kokosolie en kokosmelk in huis maar sommige ingrediënten die ik zie weet ik niet eens wat het is laat staan waar ik het kan kopen.

ik zag bij de lidl vanaf donderdag universele bakmix te koop glutenvrij.

ik dacht misschien zijn hier ervaringsdeskundigen die weten hoe ik daarvan een makkelijk taartje kan bakken, of een cake. ik dacht chocola is in ieder geval mogelijk ( alleen pure, en heb een pure gevonden zonder soja ) , dus chocoladetaart moet mogelijk zijn met die bakmix, cacaopoeder heb ik in de kast dat is ook veilig en gewone suiker ook, maar wat zal ik er verder ingooien .......en vooral; welke hoeveelheden....

iemand een tip ik hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je er aan moet beginnen. De coeliaki patienten die ik ken worden meestal best zenuwachtig van zelfgemaakte baksels. Want je weet immers nooit of de vorm, de oven etc. ook helemaal glutenvrij waren. Dus ik zou het even overleggen. Maar als dat allemaal geen probleem is, kun je bijvoorbeeld een pavlova met vers of diepvriesfruit maken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Gebakken lucht kan altijd, toch?
Heeft deze persoon coeliaki? Dan kan het niet. Is het een (zelfbenoemde) intolerantie, dan zou ik iets met glutenvrije bodem en fruitvulling maken.
Lekker makkelijk is bijvoorbeeld applecrumble met kruimels van amandelmeel, suiker en margarine.
Alle reacties Link kopieren
Je zou kunnen kijken op www.jeandrine.nl voor allerlei baksels. Zitten ook niet zulke ingewikkelde tussen.. Lekkere cupcakes.. veilig in een papieren vormpje. Je proeft daarbij echt geen verschil met 'gewone' cupcakes.
Anders zou je nog kunnen kijken op Oh My Pie, al gebruikt zij wel heel veel noten. Die moet je dan vervangen.
Het bang voor eigen baksels herken ik overigens wel. Je weet idd niet of de gebruikte spullen wel echt schoon zijn. Overleg is altijd goed.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Ik hen een kookboek voor veganistische glutenvrije baksels. Ik zal vanavond eens kijken
Alle reacties Link kopieren
Dear heb ik wel eens gemaakt https://alittleinsanity.com/gluten-free ... ugar-free/

En Berger hier nog wat inspiratie:
https://www.google.co.uk/amp/s/www.orga ... e-for/amp/
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik zou gewoon kant en klaar allergievrij gebakje kopen voor de patient zodat je voor de normale eters 'n wél lekkere taart kunt bakken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-02-2018 14:28
Ik zou gewoon kant en klaar allergievrij gebakje kopen voor de patient zodat je voor de normale eters 'n wél lekkere taart kunt bakken.
gelukkig zijn er hele lekkere glutenvrije taarten te maken... De taarten die wij altijd laten maken voor verjaardagen is zo lekker dat ons bezoek nooit proeft dat hij glutenvrij is en ze altijd verbaasd kijken als man en dochter ook eten. En nee, dat is niet uit beleefdheid, het is echt niet te proeven.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Krulliebollie73 schreef:
06-02-2018 14:35
gelukkig zijn er hele lekkere glutenvrije taarten te maken... De taarten die wij altijd laten maken voor verjaardagen is zo lekker dat ons bezoek nooit proeft dat hij glutenvrij is en ze altijd verbaasd kijken als man en dochter ook eten. En nee, dat is niet uit beleefdheid, het is echt niet te proeven.
Alleen glutenvrij is idd nog wel te doen. Maar de combinatie met melk, ei en soja maakt het echt al een heel stuk lastiger is mijn ervaring.
Het is niet alleen glutenvrij, maar ook veganistisch, dus geen boter en geen ei. Dan zou ze het kunnen bekijken wat mij betreft. Daar zou de rest van het gezelschap niet onder hoeven te lijden. Dus gewoon 'n eenpersoonsgebakje voor haar halen, of misschien hoeft dat voor haar niet en is ze al blij met 'n verse mango ofzo. Veganisten zijn tenslotte niet bepaald smulpapen.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten idd wel wat meer haken en ogen aan. ipv eieren kun je No Egg gebruiken. Een ei-vervanger. Melk, gaat lang niet altijd in ieder beslag en kun je vervangen door bijv kokosroom. Roomboter vervangen voor plantaardige variant. Chocolade kun je pure nemen. Er kan best een hoop maar je moet het even weten.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
dank voor de link,
@Mevrouw75 ik houd me aanbevolen

ik heb het liefst een taart die iedereen eet, ik bak er sowieso nog 2 , maar zou zo graag hebben dat er 1 bij zit die geschikt is voor die ene visite maar niet allergische visite ook lekker vinden en ook eten eventueel. Gaat om een klein nichtje , die ouders vertrouwen me wel dat ik op kruisbesmetting let denk ik.

vorige verjaardag heb ik speciaal een apart taartje gehaald maar dat was een half uur scooteren weg naar een grote stad en die verjaardag viel in de zomer. zie dat gescooter deze week niet zo zitten, dus wil graag zelf bakken


@belle pavolva is opgeklopt eiwit toch, dus dat kan niet

en die applecrumble lijkt me ook lastig met margarine, dat is ook van melk natuurlijk
Geen tip qua taart, maar als anderen er ook van eten let dan erg goed op dat die de gv / vegan taart niet onbedoeld besmetten met hun vingers of een mes.
Dus het meisje is gluten- soja- ei- melk- pindaintolerant én dan moet het van de ouders (neem ik aan gezien haar leeftijd) óok nog eens veganistisch zijn? :O
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van ieder zn eigen smoothiebowl... lekker gezond en makkelijk.. maar het beste is als je hem ook versiert net als een taart natuurlijk😋
Don't put the key to your happiness in someone else's pocket.
Coco87 schreef:
06-02-2018 15:13
Dus het meisje is gluten- soja- ei- melk- pindaintolerant én dan moet het van de ouders (neem ik aan gezien haar leeftijd) óok nog eens veganistisch zijn? :O
Absurd.
Zou dat niet faciliteren, de ouders nemen zelf maar wat mee als ze hun kind zo op willen voeden.
Alle reacties Link kopieren
nee kind hoeft helemaal niet veganistisch te zijn, dat maak ik ervan omdat ze vrijwel alle dierlijke producten niet mag ( ei, melk enz. ) dus is een handige samenvatting.
En er wordt hard gewerkt telkens weer voedingsmiddelen te introduceren maar gaat heel moeizaam en kind wordt er telkens weer erg ziek van
absor schreef:
06-02-2018 15:21
nee kind hoeft helemaal niet veganistisch te zijn, dat maak ik ervan omdat ze vrijwel alle dierlijke producten niet mag ( ei, melk enz. ) dus is een handige samenvatting.
En er wordt hard gewerkt telkens weer voedingsmiddelen te introduceren maar gaat heel moeizaam en kind wordt er telkens weer erg ziek van
ah ok. Veganisten eten namelijk ook geen honing of gelatine en dat zijn dingen die je wel in een taart kan tegenkomen dus dan zou het nog lastiger worden.

Maar is dit iets? https://www.jamiemagazine.nl/recepten/v ... gredienten

margarine kun je plantaardig nemen en de bloem glutenvrij (als dat het al niet is? geen verstand van). Ik heb er hiervan een paar in de vriezer staan en hij heeft een grote schare fans (waaronder geen enkele veganist)
Margarine vind ik echt goor. Je proeft ook heel goed als gebak geen roomboter bevat. Zou dat nogmaals de andere gasten niet aandoen.
Alle reacties Link kopieren
Hou er wel rekening mee dat je bloem niet 1 op 1 kunt vervangen voor een glutenvrije variant. Je kunt het beste voor een echt glutenvrij recept gaan. Succes!
Het klinkt ingewikkeld maar het is best te doen.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
o die ziet er goed uit, als ik die bloem kan vervangen met wat!
Alle reacties Link kopieren
O ja, niet over nagedacht inderdaad, ik dacht alleen maar aan het glutenvrije stuk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wat ik in dit geval zou doen, is een taart maken die niet in de oven hoeft. Een kwarktaart is vrij makkelijk glutenvrij en vegan te maken, en dan hoef je je ook geen zorgen te maken over kruisbesmetting uit de oven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven