Weer bloemkool in huis

14-02-2018 12:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam zojuist terug van boodschappen doen. Alweer bloemkool in huis gehaald... Ik eet het vaak op de standaardmanier: met kaas, of ham- en kaassaus. Tijd voor variatie!

Wat doen jullie ermee?
Alle reacties Link kopieren
297 recepten! https://www.ah.nl/allerhande/recepten-z ... =bloemkool
bloemkool pizza
bloemkool rijst
Ovenschotel, door de wok-schotel, door de curry etc.
Alle reacties Link kopieren
Roosteren: beetje olijfolie en kruiden naar smaak erover, op een bakplaat in de oven half uurtje op 180° (halverwege even omdraaien).

Stomen en daarna bakken in ruim boter met nootmuskaat.
Als soep, of in plakken geroosterd in de oven, of met kip en kerriesaus (kan ook als ovengerecht), of als quiche
:idee:
Deze heb ik laatst gemaakt.
https://www.brendakookt.nl/2012/07/09/b ... t-de-oven/
Bloemkoolpuree
Alle reacties Link kopieren
Tempura!
Alle reacties Link kopieren
Gebakken bloemkool met een beetje kerrie, heerlijk. Of als ovenschotel. Maar vanavond eet ik het gewoon gekookt ;-)
Alle reacties Link kopieren
allerlei curries

bloemkoolsoep

geroosterd uit de oven met kikkererwten, en dan een mosterdvinaigrette erdoor en bestrooien met amandelschaafsel
Alle reacties Link kopieren
Het komt op mij een beetje over alsof een ondeugende bloemkool zomaar in jouw mandje is gesprongen. Maar goed, on topic, laatst deze gemaakt (http://www.kokenmetkarin.nl/2016/11/11/ ... bloemkool/), vond het voor herhaling vatbaar.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
bloemkoolsoep!
In stukken snijden en koken in bouillon tot het zacht is. Blenderen met een flesje kookroom.
Evt gebakken spekjes toevoegen, lente-uitje of prei.

Zelf deed ik nog wat blauwe kaas in, maar gewoon goudse kan natuurlijk ook.

Met een stukje brood erbij een behoorlijk vullende maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
14-02-2018 13:08
Het komt op mij een beetje over alsof een ondeugende bloemkool zomaar in jouw mandje is gesprongen.
inderdaad, dat overkomt mij (gelukkig) vrijwel nooit
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-02-2018 13:11
inderdaad, dat overkomt mij (gelukkig) vrijwel nooit
Mij ook niet, maar ik ken echt een familielid dat op die manier boodschappen doet en met allerlei dingen thuiskomt om eens uit te proberen of omdat het er zo leuk uitzag. Vervolgens moet ze dan gaan bedenken wat ze er mee gaat doen. Ik ben blij dat de groente bij de supermarkt waar ik meestal boodschappen doe goed is opgevoed en niet zomaar in mijn wagentje springt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik zou er zo ongeveer alles mee doen, behalve verzuipen in de vette saus.

Je kan het roosteren, door de curry gooien, soep van maken, puree, door de roti, stomen samen met wortels en peultjes,roerbakken met pepers knoflook en ketjap, "rijst" van maken, door de nasi gooien, in een ovenschotel met kerrie en gehakt, stamppot van maken met chorizo en zongedroogde tomaten.

Naja. Van alles, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Door de risotto, mmmm!

In kleine roosjes snijden, beetje olie en goed omschudden, uitspreiden op een bakplaat, ruim verse zwarte peper en een pietsie zout. 20 min roosteren op 200.

Risotto koken tot het zo goed als gaar is, dan bloemkool er doorheen en parmezaan. Omroeren, 5 minuten laten staan. Nogmaals: mmmm!
Bloemkoolroosjes roerbakken met flink wat knoflook en ui. Tegen het eind een scheut witte wijn erdoor.
Gewoon helemaal niet.

Hoewel, heel soms, zo’n 2x per jaar, vind ik dat het moet in het kader van de opvoeding enzo.

Geprakt door de aardappels met een schep mayonaise erdoorheen. En een verse worst erbij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favorieten met bloemkool:

Bloemkool-kurkuma soep:
http://www.acozykitchen.com/cauliflower-turmeric-soup/

Aloo Gobi:
https://www.vegrecipesofindia.com/aloo- ... aloo-gobi/
Alle reacties Link kopieren
thee_leutje101 schreef:
14-02-2018 13:19
Door de risotto, mmmm!

In kleine roosjes snijden, beetje olie en goed omschudden, uitspreiden op een bakplaat, ruim verse zwarte peper en een pietsie zout. 20 min roosteren op 200.

Risotto koken tot het zo goed als gaar is, dan bloemkool er doorheen en parmezaan. Omroeren, 5 minuten laten staan. Nogmaals: mmmm!
Deze ga ik vanavond gelijk maken! Dank je!

Zat net, voor TO dit topic opende, te zoeken naar risotto/bloemkool gerechten, want beide heb ik nog in huis en heb geen zin om te boodschappen :lol:
Alle reacties Link kopieren
wat mij betreft is er maar 1 manier om bloemkool weg te krijgen; koken en daarna verdrinken in pindasaus :proud:
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Stomen en dan koud eten met cocktailsaus.
daenerys79 schreef:
14-02-2018 13:32
wat mij betreft is er maar 1 manier om bloemkool weg te krijgen; koken en daarna verdrinken in pindasaus :proud:
Ah, jij houdt ook zo van bloemkool :proud:
Wokken, inplaats van koken. Met kruiden. Aardappelpartjes erbij.
Soms vis of vlees erbij.....soort eenpansgerecht. Gemakkelijk, snel, weinig afwas.

Bloemkoolsoep ook lekker. Daar heb je wel meer dan 1 bloemkool voor nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven