Bonbons , hoelang houdbaar?

18-02-2018 21:08 21 berichten
Ik heb 8 februari een doosje handgemaakte bonbons gekocht bij een chocolatier.
Het is een kadootje . De afspraak ging niet door en is uitgesteld tot 8 maart.

De vulling varieert. Sambuca, lavendel, van alles.

Gaat dit lukken of gaan ze voortijdig de mond van mij en mijn zoon bezoeken?

Nog nooit wat gekocht bij een chocolatier..
Ik eet nog bonbons uit december nu, wel bewaard in de koelkast...
Eet je ze nu lekker op, koop je tegen die tijd nieuwe, zal vast geen straf zijn.
Staat dat niet op de verpakking? Is toch verplicht bij etenswaren?

Maar zonder conserveringsmiddelen.. zo’n 2 weken denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de chocolatier even bellen...

Bij mij zou 't doosje nu leeg zijn!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me geen enkel probleem!

EDIT: op de site van Leonidas
Om een unieke smaak te waarborgen, dienen de Leonidas pralines worden verbruikt binnen de 3 weken na de aankoopdatum.

Maar lijkt me nog altijd perfect goed na 4 weken ;)
chentolove wijzigde dit bericht op 18-02-2018 21:21
77.69% gewijzigd
Volgens mij kun je ze wel bewaren maar ik zou ze toch lekker opeten en tzt een nieuw doosje kopen.
Hoe heb je ze bewaard? Mij is altijd verteld juist niet in de koelkast bewaren.
.
Zelf opeten had ik uiteraard ook aan gedacht😉

Geen datum. Gingen per stuk in een doosje. Liggen nu in een kast .

Het was een extraatje . 7 euro. Voor mij absurd veel geld voor een paar bonbons maar in dit geval een keer gedaan als bedankje.

Zelf opeten én nieuwe kopen... liever niet. Maar wil voorkomen dat ze niet goed meer zijn.
Ik had er nooit aan gedacht dat die dingen kunnen bederven maar het is me onlangs wel overkomen. En geloof me, dat proef je. De chocola blijft wel goed natuurlijk maar een vulling op basis van (slag)room dus niet. Ik had het doosje een week of 4, niet altijd even consequent in de koelkast. Ik hoef voorlopig geen bonbons meer....
Let op dat de krijger er vaak ook vanuit gaat dat het nog wel even houdbaar is... zou het niet doen dus
Zelf opeten en een doosje Merci (of iets anders niet overdreven duur uit de supermarkt) kopen?
Alle reacties Link kopieren
Hier waren die bonbons al op geweest in de minuut nadat ik had geweten dat die afspraak niet doorgaat :$

Ik zou de gok niet nemen. Chocolade blijft wel een jaar goed, mits gekoeld (niet in de ijskast) bewaard.
Maar die vulling...

Dus ik zou zeggen; als je ze dan toch op ´moet´ eten, geniet er dan wel van!
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik denk dat ik ze maar zelf op eet..
Klinkt alsof ik dat niet wil maar voelt heel decadent..

Better safe than sorry.

Koop nieuwe voor haar. Heeft ze wel verdiend
Alle reacties Link kopieren
Voor alle zekerheid eet is ze meestal op voordat ze de kans hebben om te bederven :)
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ceylon schreef:
18-02-2018 21:47
Hier waren die bonbons al op geweest in de minuut nadat ik had geweten dat die afspraak niet doorgaat :$
Haha, hier ook ja ;-D

Ik heb toevallig vandaag dezelfde vraag gesteld aan een chocolatier en hij zei maximaal 6 weken, mits een beetje normale temperaturen. Dit omdat de binnenkant afgesloten is voor de lucht.
Alle reacties Link kopieren
Shiitake schreef:
18-02-2018 21:32
Let op dat de krijger er vaak ook vanuit gaat dat het nog wel even houdbaar is... zou het niet doen dus
Dit dus.
Stel dat de ontvanger ze ook nog even wil bewaren voor speciale visite / gelegenheid en dan de bonbons bedorven blijken te zijn.

Ik vind het wel knap an je dat je ze nog hebt. Ik zou ze al lang hebben opgegeten.
Volgens mij hanteert onze chocolaterie twee weken houdbaarheid na aanschaf. Na een maand zou ik ze zeker niet cadeau geven aan iemand, dan zijn ze echt wel oud.
Ow, nooit bij stil gestaan. Chocolade is zoooooo lang houdbaar. De vulling niet lees ik hier, en dat klinkt logisch.

Wij hadden met kerst vorige jaar bonbons gekregen van chocolatier. Deze waren medio juni , jaar erna dus en dus half jaar later, op. Allemaal gegeten en smaakten goed. Bewaard buiten koelkast. Wel in zeer koele ruimte.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 09:35
8.36% gewijzigd
benmamma schreef:
18-02-2018 21:47
Ik denk dat ik ze maar zelf op eet..
Klinkt alsof ik dat niet wil maar voelt heel decadent..

Better safe than sorry.

Koop nieuwe voor haar. Heeft ze wel verdiend
Durf te genieten :redrose:
nouveauvague schreef:
19-02-2018 09:26
Durf te genieten :redrose:
Dat klopt, je verdiend het vast net zo als degene die je wilde verrassen. :idee:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven