vegan gast + allergiën

20-02-2018 21:40 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Dit weekend komen er een aantal (3) gasten eten.
één van de gasten is veganistisch.
Deze persoon is daar heel streng in dus echt alles van dierlijke producten (ook bijvoorbeeld honing) moet vermeden worden.

Daarnaast is een tweede gast allergisch aan een aantal producten
- noten (vrij ernstig allergisch)
- tomaat
- citrusvruchten

De derde persoon eet gelukkig alles.
Mijn vriend en ik zijn gelukkig ook niet allergisch aan iets :)

Het idee is om hoofdgerecht en dessert te voorzien.
Qua hoofdgerecht dacht ik aan wokpannetjes (we hebben een set met zes kleine wokpannen, lijkt beetje op gourmet in wokstijl) met vegan curry pasta's met kokossaus en sojasaus (geen idee of dat lekker is?) en groentjes en rijst.
Hebben jullie nog vegan ideeën om daarbij te serveren?

Qua dessert zit ik echt wat vast.
Ik bak eigenlijk niet zo graag en meeste vegan recepten zijn met kokos of noten.
Dus als iemand daar een makkelijk idee heeft is dat zeer welkom.
Alle reacties Link kopieren
Ben en Jerry heeft vegan ijs, erg lekker :)
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Ohja bijkomstige vraag in onze wokpannetjes hebben we vorige keer (rond kerst) een mengeling gebakken waarbij ook pinda's en cashewnoten zaten. Ze zijn uiteraard ondertussen afgewassen. Zou dit voldoende zijn voor de persoon met notenallergie?
Alle reacties Link kopieren
Nini: goed idee, dat is inderdaad super simpel, ga zo eens googlen waar dat hier in de buurt te koop is

na zoektocht: blijkbaar is het van amandelmelk gemaakt, niet zo ideaal voor onze noten allergische gast :blauwoog:
Maar kan eventueel wel pot gewoon kopen en pot vegan :)
olifantje89 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 21:49
45.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vegan chocolademousse van avocado schijnt goed te eten zijn. Maar ik zou ook voor is gaan.
Allergisch voor.
Groentes.

Lastige combi. Vegan kookboek uit de bieb halen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom nodig je ze überhaupt uit?
Alle reacties Link kopieren
Waarom maak je niet één vegetarische curry? Dat mag iedereen eten, neem ik aan, als er geen tomaat in doet. Of je maakt wraps en zet voor iedereen de ingredienten los op tafel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
20-02-2018 21:46
Waarom maak je niet één vegetarische curry? Dat mag iedereen eten, neem ik aan, als er geen tomaat in doet. Of je maakt wraps en zet voor iedereen de ingredienten los op tafel.
Dat dacht ik ook! Vegan curry is altijd lekker vind ik, met kikkererten bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
20-02-2018 21:46
Waarom maak je niet één vegetarische curry? Dat mag iedereen eten, neem ik aan, als er geen tomaat in doet. Of je maakt wraps en zet voor iedereen de ingredienten los op tafel.
één kan inderdaad. Ik maak meestal mijn curry met kokosmelk.
Geen ervaring met andere soorten vegan melk. Vandaar dat ik wat twijfel om daar één grote pan van te maken.

Wraps is ook een goed idee.
Met wat humus en groenten op tafel kan dat ook wel lekker worden :)
Alle reacties Link kopieren
Is kokosmelk niet veganistisch?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Olifantje89 schreef:
20-02-2018 21:54
één kan inderdaad. Ik maak meestal mijn curry met kokosmelk.
Geen ervaring met andere soorten vegan melk. Vandaar dat ik wat twijfel om daar één grote pan van te maken.

Wraps is ook een goed idee.
Met wat humus en groenten op tafel kan dat ook wel lekker worden :)
Kokosmelk ik veganistisch he, het komt uit een kokos :idee:
Alle reacties Link kopieren
Kokos zou geen probleem moeten zijn, het heet wel noot, maar is een steenvrucht.
Bij heftige allergie zou ik de hele tafel nootvrij maken, dus niet mini-wokken waarbij de buurman wel verboden middelen in z’n pannetje heeft.
Je kunt inspiratie op doen in keuken uit het Midden-Oosten. Falafel, baba ghanoush, humus, wortel-kummelsalade, goed brood erbij, wortelsoep, ik noem maar wat.
Als je ijs wilt, kun je terugvallen op sorbet. Je kunt ook het ijs van professor grunschnabel (zoiets was het) nakijken, daar zitten geloof ik ook veilige varianten tussen.
Vindt de veganist het erg als er ook niet veganistische hapjes op tafel staan? Anders kun je voor een uitgebreide borrel gaan. Met ijs toe.
Alle reacties Link kopieren
Als je Aziatisch gaat koken even de currypasta's/sojasaus etc. checken op sporen van noten en pinda's, de Aziaten kunnen er nogal goed mee.
Zonnebloem1996 schreef:
20-02-2018 21:58
Kokosmelk ik veganistisch he, het komt uit een kokos :idee:
Uit een noot. Geen idee of dat een kruisallergie is van de notengast.

Oh, een nepnoot dus!
Alle reacties Link kopieren
Zelf vind ik curry met kokosmelk en een beetje sojasaus het lekkerst.

Qua groente vind ik courgette, pompoen, zoete aardappel, aubergine altijd lekker in een curry.

Tofoe blokjes in stukjes snijden en marineren met sojasaus/ketjap en sambal (kwartiertje laten staan) en dan licht bakken.
Alle reacties Link kopieren
Dibididoeba schreef:
20-02-2018 21:58

Vindt de veganist het erg als er ook niet veganistische hapjes op tafel staan? Anders kun je voor een uitgebreide borrel gaan. Met ijs toe.
??? Jij laat je door iemand anders de regels in jouw eigen huis voorschrijven?
Die borrel en een ijsje zullen ook wel ter discussie komen te staan. :lol:
Als dessert chocoladecake of mousse met avocado. Recepten waar notenmelk in gebruikt wordt kun je gewoon volgen met rijstemelk of havermout

Anders zelf sorbetijs maken met maplesyrup of agavesiroop als zoetstof

Simpel te vinden op pinterest
Oh ja en je zou voor het hoofdgerecht kunnen zoeken op recepten van thug kitchen. Goed gekruid en allemaal vegan
Alle reacties Link kopieren
IJs lijkt me niet zo'n probleem; sorbet kan toch prima?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik zou gewoon gourmet doen zodat de normale eters vlees en vis kunnen eten. De veganist doet het zichzelf aan dat hij alleen maar groente kan eten, daar zou ik niet teveel moeite voor doen.
Belle73 schreef:
20-02-2018 21:46
Waarom maak je niet één vegetarische curry? Dat mag iedereen eten, neem ik aan, als er geen tomaat in doet. Of je maakt wraps en zet voor iedereen de ingredienten los op tafel.
Waarom straf je de normale eters voor één zeikerd?
Koken voor iemand met een heftige notenallergie zou ik niet durven.
Toetje geef je die vegan gewoon een appel en doe een lekkere chocomousse voor de normale eters.
Roti? Vulling met kerriekokossaus, aardappelen, sperciebonen. Voor de niet vegans met kip/ ei ernaast. Gebakken uitjes erbij. Sorbetijs als toetje, of pure chocola en koffie met een borrel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven