Groene bananen

09-04-2018 17:02 16 berichten
Het valt me op dat de bananen tegenwoordig gifgroen in de winkels liggen. Zou er een leveringsprobleem zijn dat ze onrijp geplukt worden?
Groene bananen hebben geneeskracht die gele bananen niet hebben. Groene bananen zijn niet echt lekker maar je kunt ze wel eten. Met groene banaan wordt in dit geval bedoeld: de onrijpe gele banaan die normaliter als snackfruit wordt ingenomen. Een onrijpe banaan kan vrij droog smaken. Groene bananen hebben medicinale waarde voor mensen met diabetes mellitus type 2. Daarnaast hebben ze geneeskrachtige eigenschappen bij een maagzweer. Dat zijn wetenschappelijk vastgestelde werkzaamheden

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... anaan.html
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat juist het tegenovergestelde. Was net bij Lidl en daar waren de bananen juist al allemaal half zwart. En dat was bij Ah zaterdag ook al zo.
Nu gooi ik ze over het algemeen alleen in de smoothies maar af en toe wil ik een banaan gewoon zo eten en als er zoveel van die zwarte plekken opzitten hoef ik ze niet. Dan vind ik ze veel te zoet. Ik heb ze juist het liefst groen.
Dat vraag jij je af als aardbei? Ik zie ook vooral halfgroene aardbeien liggen, momenteel.

Bananen worden onrijp geplukt. Altijd.
Oh, bericht was nog niet af. De trossen worden in zijn geheel geplukt. Daarvan kunnen enkele bananen al wat rijper zijn dan andere. Als de bananen in Nederland in een rijperij rijp gemaakt worden, kan het zijn dat de ene banaan er wat geler uitkomt dan de andere.
Na de rijperij is er nog ongeveer een week voordat de banaan helemaal rijp is. Afhankelijk van de distributie komt de banaan dus geel of groen naar de winkel. De ene keer zul je bij de winkel gelere bananen zien dan een andere keer.
Bananen worden onrijp (groen) geoogst.
Daarna worden ze naar Rotterdam verscheept en worden ze (na goedkeuring van de douane) in grote cellen gestookt met ethyleengas om het rijpingsproces op gang te helpen.
Soms is er een tekort aan bananen en gaan ze vervroegd naar de winkels onder het mom: liever groenen bananen dan geen bananen. Na-rijpen doen ze het snelst in een plastic zakje trouwens.
Aangezien groene bananen langer houdbaar zijn kiezen sommige supermarkten er ook voor om half-rijpe bananen aan te kopen.
Ah, dat van dat narijpen wist ik niet!
Het viel me vooral op dat zowel bij de AH als bij de Jumbo vrijwel alle bananen zo groen als blaadjes aan de boom in de schappen liggen. Geen spoortje geel. En ik vroeg me af of dat te maken heeft met het voorspelde uitsterven van de huidige bananensoort door de bananenziekte.
Alle reacties Link kopieren
Ze worden groen geplukt en bewaard en vlak voordat ze naar de supermarkt gaan krijgen ze een gas toegediend waardoor ze snel rijpen. Dat gas zit ook in rijpend fruit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lijkt overigens net of bewaarappels het laatste jaar minder lekker zijn geworden.
Vind ze nog steeds beter dan importappels maar het lijkt of ze echt harder en smaaklozer zijn geworden.
Vaak hebben ze al rotte plekken voordat ze zachter en zoeter zijn geworden.
retrostar wijzigde dit bericht op 09-04-2018 17:37
17.04% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ik neem juist het liefst de groene mee, want als ik gele meeneem zijn ze 2 dagen later al bruin.
Het is nu in ieder geval niet meer de tijd voor de "zoete" bewaarappels. Appels koop ik vaak bij de landwinkel die ook een eigen boomgaard heeft en die heeft alleen nog goudreinette. Als je naar andere soorten vraagt is steevast het antwoord dat er alleen maar kwaliteit wordt verkocht.
Ik zoek altijd de zo groen mogelijke bananen uit. Ik koop ze voor de hele week en als ze al geel zijn, kom ik er de week niet mee rond, dan zijn ze al te rijp.
Als ze groenig zijn, en ik ze gewoon in de koelkast leg, zijn ze met een paar dagen geel. Persoonlijk vind ik dat er veel meer wat groeniger bananen mogen liggen, naar mijn zin vaak te geel.
Ik heb ooit ergens gelezen dat er vroeger (twintig jaar geleden?) een andere bananensoort het meest gangbaar was binnen de wereldhandel. Door een ziekte en bijbehorende problemen met de oogst is die soort toen vrijwel helemaal van de markt weggevaagd en hebben ze een andere soort gelanceerd tot dé banaan.

Bananen van tegenwoordig hebben vaak een beetje melige structuur en zijn al snel zoetweeïg, vraag me af of dat daarmee te maken heeft. Ik heb ze ook liever wat onrijp.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
09-04-2018 17:39
Het is nu in ieder geval niet meer de tijd voor de "zoete" bewaarappels. Appels koop ik vaak bij de landwinkel die ook een eigen boomgaard heeft en die heeft alleen nog goudreinette. Als je naar andere soorten vraagt is steevast het antwoord dat er alleen maar kwaliteit wordt verkocht.
Elstar wordt nog steeds aangevoerd vanuit de koelhuizen (en Elstar is lekker zoet als hij rijp is) tot eind mei en daarna moeten we weer een tijd zonder doen, tot begin september of iets eerder. De gewone verse nieuwe oogst appels zijn het lekkerst en dan ongeveer een tot twee weken na aankoop. Geef de voorkeur aan Cox overigens maar Elstar is een goede tweede.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik koop ze groen en laat ze vervolgens even liggen. Als ik gele koop moeten ze te snel opgegeten worden. Dus voor mij is het een weloverwogen keuze.
Ik koop altijd gele. Ik hou van rijpe, zoete bananen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven