Koken met uitdagingen

12-04-2018 12:19 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik organiseer over een paar weken een etentje voor vrienden en heb daarbij de uitdaging om glutenvrij, zuivelvrij en vegetarisch te koken. Het gaat om een voor- en hoofdgerecht en een toetje. Heb jij ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Chili sin carne?
En dan nog aparte kommetjes met gehakt, zure room, guacamole, geraspte kaas, tortilla, rijst, ... dat iedereen kan toevoegen wat hij/zij wel mag eten
taco's maar dan met veel groente of vegetarisch gehakt. wel opletten bij de laatste veel zijn namelijk niet gv
pastagerecht met glutenvrije pasta
een rijstgerecht.
glutenvrije quiche
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg heerlijke vegetarische curry gerechten, en daar kies je dan rijst of rijstnoedels bij. Eventueel een vegetarische en een vis/vlees curry. Kijk eens naar de Indiase keuken of Thaise keuken. En daarbij een salade.

Als voorgerecht een tomatensoep, kleine vegetarische loempiaatjes (wel gemaakt met rijstvelletjes)

Of als hoofdgerecht een vegetarische Tajine.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
chentolove schreef:
12-04-2018 12:22
Chili sin carne?
En dan nog aparte kommetjes met gehakt, zure room, guacamole, geraspte kaas, tortilla, rijst, ... dat iedereen kan toevoegen wat hij/zij wel mag eten
Dit, maar dan zonder gehakt.
Veggie chili van Jamie Oliver (de Engelse versie gebruiken!) is een aanrader.
https://www.jamieoliver.com/recipes/veg ... ie-chilli/
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
12-04-2018 12:22
Chili sin carne?
En dan nog aparte kommetjes met gehakt, zure room, guacamole, geraspte kaas, tortilla, rijst, ... dat iedereen kan toevoegen wat hij/zij wel mag eten
Dit Idd.

En dan toe fruit, (sorbet)ijs en leuke versiersels (discodip, chocoladesaus, hagelslag...)

Vooraf dan groenten met dip doen, als je per se een voorafje wil. Maar je zou ook een borrel met noten en olijven neer kunnen zetten en dan gewoon over op de chili.
Alle reacties Link kopieren
Ik had laatst een linzencurry gemaakt, volgens mij voldoet aan jouw eisen. Ik had er wel naan brood bij, maar dat kan dan niet in dit geval. Het recept stond op koken met karin. In één van haar boeken (of misschien ook wel op de website) staat ook een recept voor pavlova, dat zijn gebakken eiwitten uit de oven. Wel even checken bij de glutenvrije of die dat wil, want in jouw oven kunnen gluten zijn achtergebleven. Geldt trouwens ook voor de rest van je eten, dat je waarschijnlijk in pannen maakt waar je eerder glutenhoudende producten in heb gemaakt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat een ellende is het toch tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week een heerlijk zelfverzonnen tajine-recept voorgeschoteld:

Tajine zoete-aardappel, aubergine, rode ui, rode linzen en dadels geserveerd met gehakte pistache nootjes (leuk voor de kleur, maar ook crunch en smaak). Lekker met een frisse salade.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
12-04-2018 12:41
Wat een ellende is het toch tegenwoordig.
Zeg dat, vriendin van mij heeft coeliaki en is zuivel intolerant. Zou voor geen goud met haar willen ruilen.
belle73 wijzigde dit bericht op 12-04-2018 12:58
0.43% gewijzigd
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
bij dat soort gelegenheden maak ik een buffetje
Alle reacties Link kopieren
Het lastige van een buffet is dat het voor mensen met coeliakie vaak veel stress oplevert. Want als jij een broodje pakt en de kruimels vallen in een schaal met eten dat glutenvrij is, kan diegene dat niet meer eten. Denk bijvoorbeeld ook aan bestek dat voor zowel de glutenhoudende als de glutenvrije producten gebruikt wordt. TO, overleg even met glutenvrije gast wat hij/zij acceptabel vindt. Of misschien vindt diegene het juist fijn om zelf iets mee te nemen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het toetje, zuivelvrij, glutenvrij en geschikt voor veggies:
http://maakhetglutenvrij.nl/ben-jerrys- ... non-dairy/

Lekker met verse mango en ander vers fruit.

En bij de koffie koop je lekkere vegan chocolade.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
12-04-2018 12:41
Wat een ellende is het toch tegenwoordig.
Kan deze reactie wel voorstellen. Onlangs las ik hier op het forum dat er gekookt werd voor iemand met allergieën/intoleranties

Totdat er lekkere worstenbroodjes kwamen, toen was de intolerantie opeens over
Bij ons in het gezin: coeliakie, vegetarisch, lactose intolerant en dan krijg je nog eens alle andere zaken waar mensen niet van houden. Om gek van te worden af en toe
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voor een paar groentecurry's gaan. Maak er twee of drie en serveer er rijst bij of naanbrood voor de mensen die wel gluten eten.

Aardappel-courgette en aardappel-bloemkool vind ik zelf erg lekker. Voor de proteïnenen kun je eventueel linzen of kikkererwten gebruiken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
pearle schreef:
12-04-2018 13:15
Kan deze reactie wel voorstellen. Onlangs las ik hier op het forum dat er gekookt werd voor iemand met allergieën/intoleranties

Totdat er lekkere worstenbroodjes kwamen, toen was de intolerantie opeens over
Ja zo doen alle mensen natuurlijk. Vreselijk. :roll:
chocolade taart is ook goed gv te maken en als je donkere chocola neemt ook lactose vrij. Dan sorbetijs erbij, prima toetje
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
12-04-2018 13:35
Ja zo doen alle mensen natuurlijk. Vreselijk. :roll:
Een collega van me is écht glutenintolerant en was dat al voor het hip werd. Hij kan zich daar dan ook vreselijk aan ergeren; wel moeilijk doen bij de friettent dat de friet absoluut niet hetzelfde vet mag als de kroketten maar dan vervolgens wel tien bier in de kroeg wegtikken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
12-04-2018 14:16
Een collega van me is écht glutenintolerant en was dat al voor het hip werd. Hij kan zich daar dan ook vreselijk aan ergeren; wel moeilijk doen bij de friettent dat de friet absoluut niet hetzelfde vet mag als de kroketten maar dan vervolgens wel tien bier in de kroeg wegtikken.
Vriendin van mij heeft hetzelfde, die is ook blij, dat mensen weer gluten eten.
Zij merkte dat koks het vaak niet meer serieus namen ("weer zo'n huisvrouw, die een blogje heeft gelezen"). Terwijl zij echt goed ziek wordt
RégineFilange schreef:
12-04-2018 12:41
Wat een ellende is het toch tegenwoordig.
Dit! Dat is geen eten meer. Ondankbare taak om op deze manier alle smaakmakers weg te moeten laten. Daar valt geen eer aan tr behalen bij zulke geheelonthouders. Ik zou ze alleen uitnodigen voor een borrel glaasje water en ze hun smakeloze prutjes thuis te laten nuttigen.
sorry hoor maar je kunt best smakelijk gv, lactosevrij en vegetarisch koken. ik doe het dagelijks.
lisbeth schreef:
12-04-2018 14:44
sorry hoor maar je kunt best smakelijk gv, lactosevrij en vegetarisch koken. ik doe het dagelijks.
Zonder vlees, vis, kaas, boter of brood zou ik er geen ruk aanvinden (ik hou al niet erg van groentes en al helemaal niet van peulvruchten)
redbulletje schreef:
12-04-2018 14:47
Zonder vlees, vis, kaas, boter of brood zou ik er geen ruk aanvinden (ik hou al niet erg van groentes en al helemaal niet van peulvruchten)
ja maar dat ligt aan jouw smaak. geen vlees betekent niet dat het geen volwaardige maaltijd kan worden
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-04-2018 14:47
Zonder vlees, vis, kaas, boter of brood zou ik er geen ruk aanvinden (ik hou al niet erg van groentes en al helemaal niet van peulvruchten)
nou een flinke portie patat
heeerlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven