Nederlandse gezonde kost

12-04-2018 21:48 62 berichten
Hi!

Ik heb besloten dat ik dit weekend thuis ga koken. Alleen ik kan het niet zo heel goed...
Hier thuis zijn het aardappel eters. Liefst eten ze 5/7 dagen aardappels. Gewone nederlandse kost. Als we anders eten is het macaroni/nasi af en toe..

Ik heb wel vaker iets "aparts" gekookt, maar viel niet echt altijd in de smaak. Wel wil ik niet alleen aardappels, dus iets anders. Het moet wel gezond zijn..

Dus wie heeft tips/ideën/gerechten?
Alle reacties Link kopieren
Snuffel eens rond op de ah recepten. Zitten vaak bijzondere stamppotjes bij die gezond en lekker zijn.
you go girl
Vegetarische lasagne. Met lekker veel groenten erin.

Als ze macaroni lusten, houden ze vast ook van lasagne.

En anders: een lekkere ovenschotel.
Op de markt hebben ze weer nieuwe aardappels :heart:. Lekker met wat mosterd, verse sperzieboontjes erbij, en een stukje vis. Smullen! Even better: asperges. Maar die zijn nog schreeuwend duur, omdat het seizoen net is begonnen en het koud was.
Preischotel?

- 2 (of meer) preien (in stukjes) roerbakken met peper, zout en kerrie
- 750 gr - 1 kg aardappels koken, aardappelpuree van maken

Puree en gebakken prei met elkaar mengen en het geheel scheppen in een ingevette ovenschotel. Geraspte kaas of kaasplakken erover, nog 20 minuutjes de oven in.

Lekker erbij: vegetarische balletjes
Alle reacties Link kopieren
Quiche met spekjes, prei en boursin. Supersimpel .
Als ik het kan, kun jij het zeker ook!
Witlof ham/kaas uit de oven met aardappelpuree.

Gebakken visje met gebakken aardappels en sla.
Wow thanks! Leuke reacties! Ik hou ook wel van warme ananas. Kan daar iets mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik maak vaak een stamppotje van zoete aardappel en bloemkool. Lekker met ui er doorheen en dan cayennepeper en kerriepoeder. Lekker en goedkoop.
saratje93 schreef:
12-04-2018 22:08
Wow thanks! Leuke reacties! Ik hou ook wel van warme ananas. Kan daar iets mee?
Ovenschotel van zuurkool, aardappelpuree met kerrie, geruld gehakt en ananas.
Ik vind ananas altijd wel lekker door de zuurkool (maak hem zelf meestal op basis van aardappel, zuurkool, ananas en druiven)
Of in plaats van aardappel: dikke frieten met een biefstukje en sla. Ook niet zoveel werk aan.
Alle reacties Link kopieren
Stampot rauwe andijvie met een speklapje, jammie:)
IJskoffie schreef:
12-04-2018 22:20
Ovenschotel van zuurkool, aardappelpuree met kerrie, geruld gehakt en ananas.
En ik doe dan zo nu en dan, voor de afwisseling, plakjes rookworst in plaats van gehakt. Lekker! Dus eerst een laag rookworstplakjes, dan een laag zuurkool met ananas (wel eerst koken zodat het gaar is), dan een laag aardappelpuree, en dan wat geraspte kaas erover en een 20 minuten in de oven zodat hij een korstje krijgt. Krijg er bijna trek van :)
Gebakken ananas als toetje doen. Ananas bestrooien met rietsuiker of bruine suiker, grillen op een ingevette grilplaat, serveren met een bolletje ijs.


En ik zou voor een lentestamppotje gaan met een (vega) worstje. Ik vind veldsla erg lekker. Aardappels gaar koken, afgieten, stampen met een klontje boter en scheutje melk, peper en zout erbij, dan de (gewassen en uitgelekte) veldsla erdoor scheppen. Heerlijk met een kipworstje of vega worstje.
Alle reacties Link kopieren
Ananas door de zuurkool inderdaad.
Kipkerrie met rijst en ananas.
En nu we toch in dit rijtje bezig zijn, pilaf.

Of probeer een keer zoete aardappelen. Lekker in blokjes of partjes snijden en dan in de ovenschaal, kruiden en olijfolie erover en in de oven.

Doe er een lekkere kip kluif bij en een lekkere frisse salade.
Plakjes bacon knapperig bakken voor door de stamppot en het spekvet er ook doorheen doen voor de smaak.

Pikante gehaktballen waar je sambal manis en sjalot doorheen doet.
Ananas met kokosijs
Alle reacties Link kopieren
Kogelbiefstuk met gebakken aardappeltjes en doperwtjes of sperzieboontjes. Daarna wat uitjes en champignons bij de jus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Een lekkere steak met gebakken champignons en gekookte broccoli. Eventueel met aardappelkroketjes uit de oven erbij.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge...kom jij van het platteland?
Alle reacties Link kopieren
Ananas kan ook door de chili con (of sin) carne.
óu sont les neiges d'antan

Gebakken aardappelen, verse asperges, gerookte zalm, gekookte eieren.

Echte schnitzel (kalfsvlees) met friet en sla.

Of witlof-ham-kaas in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Stoofvlees overschotel.

Pan stoofvlees maken.
Vlees met wat jus op de bodem van een ovenschaal
Groente naar keus er op, half voorgekookt eventueel
Aardappelpuree er op. Puntjes van maken.
Kaas en paneermeel erop strooien
In de oven op 200 gr tot een mooi korstje
Alle reacties Link kopieren
Hele kip gevuld met ananas?

Of zoiets? :

www.okokorecepten.nl/recept/kip-gevogel ... e-saus-amp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven