Vlees rechtstreeks bij de boer

19-04-2018 10:59 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Altijd hebben wij en ons gezin vlees gehaald bij de supermarkt, en zo nu en dan bij de slager. Het vlees van de winkel vond ik altijd maar van wat mindere kwaliteit dan dat van de slager, maar dat van de slager was dan ook vaak een stuk duurder. Nu heb ik gezocht naar alternatieven en ik kwam erachter dat er bedrijven/boeren zijn in Nederland waarbij je rechtstreeks vlees kan afnemen. Dit is vanzelfsprekend ook duurder, maar dit lijkt me sowieso beter voor het dier en het is biologisch vlees.

Iemand ervaringen met het kopen van vlees bij een boer?
Vlees rechtstreeks bij een boer is per definitie biologisch? Niet dus.
Overigens zit er geen smaakverschil tussen biologisch en gangbaar vlees.
Daarnaast slacht de boer over het algemeen niet zelf, maar dat gaat ook via een slachterij.
Kortom, er zit geen verschil tussen de verkopers van het vlees, al het vlees komt uiteindelijk bij een boer vandaan.
Alle reacties Link kopieren
Met welk doel? / welke verwachting heb je?
je kunt ook naar een biologische slager, daar koop je precies hetzelfde stukje vlees.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-04-2018 11:02

Daarnaast slacht de boer over het algemeen niet zelf, maar dat gaat ook via een slachterij.
dat mag alleen voor eigen-gebruik door de boer
Niet voor de verkoop.
Dat moet echt via een erkend slachthuis
Alle reacties Link kopieren
Wij kopen ons vlees via koopeenkoe.nl
Ook voor andere dieren hebben ze pakketten. Wij zijn erg tevreden
Alle reacties Link kopieren
Ik koop mijn vlees bij een boer verderop. Bestel ik via internet en ik krijg een mailtje zodra ik het op kan halen. Is volledig biologisch en het slachten doet de slager. Je merkt heel duidelijk verschil met supermarkt vlees.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die wij kennen kopen met 3 andere gezinnen een koe die geslacht wordt. Zij hebben dan genoeg vlees om een jaar toe te komen (uiteraard kopen ze ook nog kip e.d. in de winkel). Voor hen is goedkoper dan de slager en sowieso onbewerkt en erg lekker vlees.
Je moet wel plaats genoeg hebben om al dat vlees te kunnen invriezen..
lilalinda schreef:
19-04-2018 11:05
Met welk doel? / welke verwachting heb je?
je kunt ook naar een biologische slager, daar koop je precies hetzelfde stukje vlees.
Je weet dan in ieder geval wel waar je vlees vandaan komt.
Ik koop wel eens zuivel en vlees bij een boerderij hier in de buurt. Dan weet je tenminste dat de dieren ruimte hebben gehad en niet opgehokt stonden hun hele leven.

En behalve dat steun ik met mijn aankopen meteen de boerderij zelf die ook een werkplek voor mensen met een verstandelijke beperking is.
Dat is natuurlijk niet bij elke boerderij het geval.
Alle reacties Link kopieren
Ertha schreef:
19-04-2018 11:37
Je weet dan in ieder geval wel waar je vlees vandaan komt.
Ik koop wel eens zuivel en vlees bij een boerderij hier in de buurt. Dan weet je tenminste dat de dieren ruimte hebben gehad en niet opgehokt stonden hun hele leven.

En behalve dat steun ik met mijn aankopen meteen de boerderij zelf die ook een werkplek voor mensen met een verstandelijke beperking is.
Dat is natuurlijk niet bij elke boerderij het geval.
Dat laatste kun je inderdaad alleen bij die ene boer vinden.
Maar voor je eerste verwachtingen kun je ook prima terecht bij de biologische slager om de hoek. Die betrekt zijn vlees ook van het type boerderij dat jij zoekt
Doen wij ook. Je weet dat de dieren een goed leven hebben. Er blijven werkplekken beschikbaar voor verstandelijk gehandicapten.

Bij ons maken ze het ook makkelijk. Je kan er vlees, melk en eieren kopen. Maar er is ook ijs en sap. Alles wordt daar gemaakt. Je kunt bestellingen plaatsen. En de sapjes zijn heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-04-2018 11:02
Vlees rechtstreeks bij een boer is per definitie biologisch? Niet dus.
Overigens zit er geen smaakverschil tussen biologisch en gangbaar vlees.
Daarnaast slacht de boer over het algemeen niet zelf, maar dat gaat ook via een slachterij.
Kortom, er zit geen verschil tussen de verkopers van het vlees, al het vlees komt uiteindelijk bij een boer vandaan.
Nee maar bij biologisch worden nog weleens andere rassen gebruikt waarbij wel degelijk sprake van smaakverschil kan zijn. Ook een extensiever rantsoen kan zeker verschil maken voor de smaak van het vlees.
https://www.youtube.com/watch?v=BbvlXrWHMnI
lise1985 schreef:
19-04-2018 11:02
Vlees rechtstreeks bij een boer is per definitie biologisch? Niet dus.
Overigens zit er geen smaakverschil tussen biologisch en gangbaar vlees.
Daarnaast slacht de boer over het algemeen niet zelf, maar dat gaat ook via een slachterij.
Kortom, er zit geen verschil tussen de verkopers van het vlees, al het vlees komt uiteindelijk bij een boer vandaan.
Dan heb jij nog nooit biologisch kippenvlees gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
19-04-2018 12:23
Dan heb jij nog nooit biologisch kippenvlees gegeten.
het punt is, dat als je mensen blind laat proeven, ze echt geen verschil proeven
Als ze weten dat ze biologisch eten, proeven ze het wel

(en ja, ik ben pro-biologisch)
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-04-2018 11:02
Vlees rechtstreeks bij een boer is per definitie biologisch? Niet dus.
Overigens zit er geen smaakverschil tussen biologisch en gangbaar vlees.
Daarnaast slacht de boer over het algemeen niet zelf, maar dat gaat ook via een slachterij.
Kortom, er zit geen verschil tussen de verkopers van het vlees, al het vlees komt uiteindelijk bij een boer vandaan.
Ik ben bepaald geen fijnproever maar dat verschil proef ik toch zeker wel...

Wij eten weinig vlees, maar mijn broer zweert bij koopeenkoe.nl. Als ik plaats had voor een grotere vriezer en meer vlees zou eten zou ik het wellicht ook overwegen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het uit dat jij het haalt bij de boer of een vrachtwagen van de super?

Ik eet zelf natuurvlees maar vraag mij wel af of dat voor een gezin haalbaar is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-04-2018 12:30
het punt is, dat als je mensen blind laat proeven, ze echt geen verschil proeven
Als ze weten dat ze biologisch eten, proeven ze het wel

(en ja, ik ben pro-biologisch)
Puberzoon proeft echt wel verschil. Ook met gekruide kip.
"Mama, je bent bij het kruiden de kipsmaak vergeten".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
lilalinda schreef:
19-04-2018 12:30
het punt is, dat als je mensen blind laat proeven, ze echt geen verschil proeven
Als ze weten dat ze biologisch eten, proeven ze het wel

(en ja, ik ben pro-biologisch)
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
19-04-2018 12:35
Puberzoon proeft echt wel verschil. Ook met gekruide kip.
"Mama, je bent bij het kruiden de kipsmaak vergeten".
juist als er kruiden aan te pas komen, wordt het wat ongeloofwaardig dat je verschil zou proeven

(en echt, ik eet enkel biologisch)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-04-2018 12:36
juist als er kruiden aan te pas komen, wordt het wat ongeloofwaardig dat je verschil zou proeven

(en echt, ik eet enkel biologisch)
Kruiden en specerijen kunnen ook smaakversterkend werken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
19-04-2018 12:37
Kruiden en specerijen kunnen ook smaakversterkend werken.
Maar die maskeren het eventuele verschil tussen biologisch en gangbaar vlees

(echt hoor, ik zou willen dat biologisch veel lekkerder was, zouden mensen het meer kopen).
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-04-2018 12:39
Maar die maskeren het eventuele verschil tussen biologisch en gangbaar vlees

(echt hoor, ik zou willen dat biologisch veel lekkerder was, zouden mensen het meer kopen).
Nee, dat vind ik niet. Ook als ik een roerbakgerecht met currypasta maak of iets dergelijks proef ik nog wel het verschil tussen kiloknaller en scharrelkip. Die eerste smaakt veel wateriger.

Ik denk dat veel mensen die dat kiloknallervlees kopen het wel goed genoeg vinden of nog nooit echt goed vlees geprobeerd hebben. Ik wist het ook niet tot ik een paar keer bij mijn vriend thuis gegeten had. Zijn moeder haalt al haar vlees bij de (bio)slager; ik altijd gewoon bij de supermarkt. Ik wist niet beter, vond het onzin om naar de slager te gaan.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Probleem is dat biologisch vlees en gangbaar vlees op dezelfde manier tot stand komen. Er is simpelweg geen smaakverschil, het zit gewoon in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
ik koop vlees via www.koopeenkoe.nl dat is biologisch etc. Niet goedkoop maar je weet zeker dat het dier een goed leven heeft gehad en je vlees niet uit de bio industrie komt
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
19-04-2018 12:41
Nee, dat vind ik niet. Ook als ik een roerbakgerecht met currypasta maak of iets dergelijks proef ik nog wel het verschil tussen kiloknaller en scharrelkip. Die eerste smaakt veel wateriger.

Ik denk dat veel mensen die dat kiloknallervlees kopen het wel goed genoeg vinden of nog nooit echt goed vlees geprobeerd hebben. Ik wist het ook niet tot ik een paar keer bij mijn vriend thuis gegeten had. Zijn moeder haalt al haar vlees bij de (bio)slager; ik altijd gewoon bij de supermarkt. Ik wist niet beter, vond het onzin om naar de slager te gaan.
Maar ook in het 'gangbare' vlees kun je prima kwaliteit kopen. En in het biologische ook slechtere stukken. (als je bij onze biologische slager de aanbieding biefstuk koopt is het slechter dan de dure biefstuk van AH).

Er zijn echt onderzoeken genoeg gedaan waarbij ze mensen blind laten proeven en zonder het etiket te zien, haal je biologisch vlees er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een aantal keren gedaan, en bevalt prima. De boer mag niet op eigen terrein slachten. dus de dieren worden naar een slachthuis gebracht om gedood te worden op een wettelijk aanvaardbare manier.

Het ander voordeel van rechtstreeks bij de boer kopen, is dat de hele koe wordt gebruikt en verkocht. En niet alleen de stukken vlees die iedereen wilt hebben. Soms zijn het ook gewoon hele pakketten die je kunt kopen met verschillende soorten vlees in porties verpakt.

Het vlees is meestal niet biologisch. Maar er wordt wel veel minder met de dieren en beesten sleept, zodat de milieu impact minder is. En je steunt de locale boeren. En deze boerderijen zijn meestal niet de grote bedrijven met megastallen. En je kan vaak gaan kijken hoe de boer met het vee omgaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven