BBQ maar dan vegetarisch

20-04-2018 12:23 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek simpele gerechten voor op de barbecue. (de titel gaf dat misschien al wel een beetje weg)

Het is weer mooi weer, gelukkig, en dus is de kans groot dat dit weekend de barbecue aangaat. Mijn hele familie gooit daar met veel liefde grote hoeveelheden vlees op. Ik eet over het algemeen vegetarisch. Af en toe een stukje vlees vind ik niet erg, maar niet 2 of 3 stukken. Wat dan wel?

Geen vis

Vleesvervangers vind ik vaak te droog op de barbecue. Ik heb er wel eens wat olie over gestreken, maar dat is het toch nog niet voor mij. Vaak maak ik spiesjes met courgette, champignon, ui, paprika en/of ananas, waarover ik wat olie met kruiden smeer, maar dat is dus wel steeds hetzelfde dan. Ook gebruik ik vrijwel altijd dezelfde kruiden, zoals rozemarijn en oregano.

Bij de barbecue heb ik salade of gewoon allerlei gesneden groente in bakjes. Daarnaast is er stokbrood, wat sausjes (uit fles) en pindasaus.

Wat zijn jullie vegetarische toppers voor de barbecue? Liefst met zo min mogelijk ingrediënten en ingrediënten, waar niet al te moeilijk aan te komen is :proud:

Aanvulling: het is een open barbecue, geen deksel dus.
dreamer wijzigde dit bericht op 20-04-2018 12:28
2.53% gewijzigd
Later is nu
Tja, als je geen vlees eet zou ik de moeite de bbq aan te slingen besparen. Vlees krijgt er juist een heerlijke smaak door. Groente blijft uiteindelijk gewoon groente. Een maiskolf vind ik nog wel 'n leuke toevoeging bij een bbq, meer voor de kleur dan voor de smaak overigens.
Aardappel poffen in aluminiumfolie?
Yoghurt/knoflooksausje erbij of olijfolie en evt wat kaas.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-04-2018 12:25
Tja, als je geen vlees eet zou ik de moeite de bbq aan te slingen besparen. Vlees krijgt er juist een heerlijke smaak door. Groente blijft uiteindelijk gewoon groente. Een maiskolf vind ik nog wel 'n leuke toevoeging bij een bbq, meer voor de kleur dan voor de smaak overigens.
.
Maar ik woon dus niet alleen. En mijn huisgenoten vinden barbecuen echt lekker. Ik ook wel trouwens. En vooral leuk en gezellig. Ben gek op fikkiestoken en ben dus ook degene, die aan het bakken is.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
20-04-2018 12:26
Aardappel poffen in aluminiumfolie?
Yoghurt/knoflooksausje erbij of olijfolie en evt wat kaas.
.
Ja, die is ook lekker, inderdaad. :)
Later is nu
Okee, dus het is alleen jouw eigen gerecht wat vega moet worden. Dat scheelt. Dan kun je gewoon grillen wat je zelf lekker vindt natuurlijk. Een paprika smaakt gegrilld ook lekker. Als je 'm in aluminium doet kun je er ook kaas in doen.
Alle reacties Link kopieren
Halve puntpaprika vullen met geitenkaas, gebrokkeld, en een beetje honing en tijm.
Alle reacties Link kopieren
Wat is hét recept voor de maiskolf op de barbecue? Hoe doe je dat? Leg je 'm er zo uit de verpakking op of kook je hem eerst. Moet hij in folie?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Johanna798 schreef:
20-04-2018 12:29
Halve puntpaprika vullen met geitenkaas, gebrokkeld, en een beetje honing en tijm.
Oh lekker, in folie ook? Of kan dat er zo op?
Later is nu
Aardappels poffen, ui poffen, tomaat poffen
best veel mogelijkheden daarin
Alle reacties Link kopieren
Zonder folie vind ik het t lekkerst.
Alle reacties Link kopieren
Gevulde paprika met roomkaas
Maïskolf
Een lekkere pastasalade (niet voor op de bbq maar als bijgerecht)
Alle reacties Link kopieren
Aubergines poffen en daar salade van maken met (evt gegrilde) tomaat, bosui, knoflook en citroensap
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Champignons vullen met kruidenroomkaas en wat geraspte kaas erover en die in alumiumfolie wikkelen. Ze moeten wel redelijk lang op de barbecue liggen, maar het is erg lekker en snel voor te bereiden.
Alle reacties Link kopieren
Gegrilde halloumi!
Alle reacties Link kopieren
Maiskolf met chilipoeder, boter en honing in alu folie en dan 20 min erop.

Zoete/normale aardappel in folie.

Vind de vega burgers van de VS wel heel lekker, ook van de BBQ. Weet niet of je die al geprobeerd hebt?

Genoeg te bedenken..
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
20-04-2018 12:46
Gegrilde halloumi!
Die wil ik dit weekend proberen. Ik las dat je de plakjes moet marineren. Weet jij nog een lekkere marinade?

Verder heb ik camembert gekocht voor Brood-kaas bootjes. Afbakbolletje door midden snijden, beetje van het midden eruit plukken, camembert erin en dan op de bbq tot broodje krokant is en kaas gesmolten. Wel de deksel op de bbq denk ik.
Ik eet heerlijke vleesvervangers op de BBQ! Sommige hamburgers en lekkere worsten. En dan met een lekker sausje. Niks droogs aan? Verder de aardappel altijd goed, maiskolf, aubergine...
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-04-2018 12:29
Wat is hét recept voor de maiskolf op de barbecue? Hoe doe je dat? Leg je 'm er zo uit de verpakking op of kook je hem eerst. Moet hij in folie?
Ik gebruik voorgekookte als je verse hebt zou ik ze nog even 10 minuten koken.
Daarna insmeren met wat olijfolie en zonder folie 10 minuten op de barbecue, regelmatig draaien.

Lekker met wat knoflook- of kruidenboter en wat zout erover heen strooien.
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
20-04-2018 12:46


Vind de vega burgers van de VS wel heel lekker, ook van de BBQ. Weet niet of je die al geprobeerd hebt?
Ik kan echt niet bedenken waar VS nou voor staat... :-?
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
20-04-2018 12:53
Die wil ik dit weekend proberen. Ik las dat je de plakjes moet marineren. Weet jij nog een lekkere marinade?
De Lidl heeft deze week voorgemarineerde halloumi. Nog niet geprobeerd zelf maar ik heb er goede dingen over gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind van de vleesvervangers de falafel altijd goed te doen van de bbq. Kan als snackie in een bakje op tafel met tzatziki ernaast (net wat frisser dan knoflooksaus)
dropdrop wijzigde dit bericht op 20-04-2018 13:00
2.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
20-04-2018 12:56
Ik kan echt niet bedenken waar VS nou voor staat... :-?
Vegetarische slager?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Ah ja tuurlijk thanks :biggrin: beginnende vega hier
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
20-04-2018 12:46
Gegrilde halloumi!
Doen wij ook! Ik rijg blokjes halloumi (voorzichtig) op spiesjes met stukjes groenten. Marinade zou ik niet weten, we vinden het zo ook al erg lekker.
Verder heb ik vorig jaar vegetarische 'kipstukjes' gemarineerd in olie met ketjap, knoflook, citroensap en sambal (net als ik met gewone satéspiesjes doe) en die als saté geregen en gegrild: heel lekker en werd absoluut niet droog.
Je moet niet alles geloven wat je denkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven