Ovenschotel van te voren klaarmaken

24-04-2018 19:18 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje; ik wil een pasta ovenschotel een dag van te voren klaarmaken maar kan nergens terugvinden hoe lang dat ik de schotel dan nog in de oven moet zetten op de dag zelf. Heeft er toevallig ook nog iemand een lekker recept voor 6 personen?
Ik zou hem op de dag zelf voor het eerst in de oven zetten. En dan de normale baktijd aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
Pasta van een dag ervoor die opgewarmd wordt, of het nou in de oven is of op het fornuis, wordt taai, dus lijkt me niet lekker.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
hangt er vanaf. Wanneer alles gaar de ovenschotel ingaat, dan zou ik deze ook pas de 2de dag in de oven zetten.

Wanneer het nog moet garen in de oven, dan de eerste dag wat korter. En dan de tweede dag een half uurtje op 180 graden, ook een beetje afhankelijk hoe groot de schaal is. Wel de schaal eventueel afdekken in verband met gevaar voor verbranding. Of de eerste dag afgedekt en de tweede dag niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Pastaschotel lijkt me ook niet lekker na een dag.

Ik zou een andere schotel maken.
Alle reacties Link kopieren
Alles voorsnijden en op de dag zelf in de ovenschaal en de oven doen.
Niet doen met pasta.
Lasagna, doe ik regelmatig. De bladen worden al zacht van de saus dus de volgende dag hoeft het maar 20 minuten. Wel afdekken met een goede laag bechamelsaus om uitdrogen van de saus en de bladen te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Goed op de saus letten, dat niks uitdroogt. Als je het in de koelkast bewaart is het doorgaans kouder wanneer het de oven ingaat, dan zal de baktijd niet veel variëren. Je kunt tussendoor altijd met je vork prikken als je twijfelt.
...
Quaintrelle schreef:
24-04-2018 20:06
Goed op de saus letten, dat niks uitdroogt. Als je het in de koelkast bewaart is het doorgaans kouder wanneer het de oven ingaat, dan zal de baktijd niet veel variëren. Je kunt tussendoor altijd met je vork prikken als je twijfelt.

Als ik het doe, vraag ik altijd aan degene die het eerst thuis is of hij de schotel vast op het aanrecht zet, gaat dan bij kamertemperatuur de oven in.
Alle reacties Link kopieren
Pasta wordt er gewoon niet lekkerder op als het een dag oud is. Waarom niet gewoon vers maken?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Een ovenschotel op basis van aardappelpuree zet ik een half uur in de oven. Pasta lijkt me taai worden, dat zou ik weglaten.
pejeka schreef:
24-04-2018 20:40
Pasta wordt er gewoon niet lekkerder op als het een dag oud is. Waarom niet gewoon vers maken?

Tja, soms heb je van die dagen en dan probeer je wel eens wat. Druk gezin, twee banen, je kent het wel.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-04-2018 20:45
Tja, soms heb je van die dagen en dan probeer je wel eens wat. Druk gezin, twee banen, je kent het wel.
Vraag is wat je dan belangrijker vindt. Goed eten voor je gezin of je leven buiten de deur. Goed eten voor je gasten of je gemak waardoor je weliswaar 10 minuten eerder klaar bent met koken, maar de maaltijd die je op tafel zet er niet smakelijker door wordt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
redbulletje schreef:
24-04-2018 20:42
Een ovenschotel op basis van aardappelpuree zet ik een half uur in de oven. Pasta lijkt me taai worden, dat zou ik weglaten.

Als je maar genoeg saus hebt die 'nat' genoeg is niet hoor. Niet elke schotel is geschikt om van te voren te maken, sommigen wel.
Andersom schreef:
24-04-2018 20:04
Lasagna, doe ik regelmatig. De bladen worden al zacht van de saus dus de volgende dag hoeft het maar 20 minuten. Wel afdekken met een goede laag bechamelsaus om uitdrogen van de saus en de bladen te voorkomen.
Dat is inderdaad niet zo'n heel gek idee. Lasagne kan wel eens de uitzondering zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
24-04-2018 20:51
Dat is inderdaad niet zo'n heel gek idee. Lasagne kan wel eens de uitzondering zijn.
Bechamel is alleen lekker als je het vers maakt, niet als je het een dag laat stollen en indrogen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lasagne maak ik vaak als er mensen komen eten en doe dat als volgt: de dag ervoor de tomaten/groenten/whateversaus klaarmaken, de bechamel/kaassaus met wat je daar verder nog in kwijt wil.
Beide pannen z.s.m. af laten koelen en de koelkast in, als de eters gearriveerd zijn even de sauzen weer warm maken (hoeft niet perse maar zo zie je wel beter of het ingedikt is en er een scheutje vocht bij moet).

Dan gewoon de lasagna maken zoals je normaal gesproken doet, terwijl het een half uurtje in de oven staat op 180 graden bij mijn oven dan ;) maak je de salade, een stokbroodje enz.

En bedenk dat je lasagne niet uitloopt als je het eenmaal gaar uit de oven tien minuutjes laat rusten. Wist je mss al maar ik zeg het toch maar even.

Recepten: ik freestyle altijd maar wat rond en als ik echt een recept wil volgen zoek ik iets op het www. Echt duizenden recepten al zitten er recepten tussen waarvan ik denk: dat zou ik mezelf nog niet voorzetten, laat stáán mijn gasten.

Voor 6 personen kan het ook handig zijn om 2 schalen te gebruiken ipv één hele grote die nét ff te vol zit. Als je dan vergeten bent folie op de bodem te leggen ben je wel even bezig met schoonmaken..

Veel plezier en eetze!
pejeka schreef:
24-04-2018 20:48
Vraag is wat je dan belangrijker vindt. Goed eten voor je gezin of je leven buiten de deur. Goed eten voor je gasten of je gemak waardoor je weliswaar 10 minuten eerder klaar bent met koken, maar de maaltijd die je op tafel zet er niet smakelijker door wordt.

Hoe kun je nou zelf zo'n andijvie topic om zeep proberen te helpen met je stokpaardje?
pejeka schreef:
24-04-2018 20:56
Bechamel is alleen lekker als je het vers maakt, niet als je het een dag laat stollen en indrogen.

Je moet het wel afdekken natuurlijk. Met kaas en huishoudfolie.
Andersom schreef:
24-04-2018 20:04
Lasagna, doe ik regelmatig. De bladen worden al zacht van de saus dus de volgende dag hoeft het maar 20 minuten. Wel afdekken met een goede laag bechamelsaus om uitdrogen van de saus en de bladen te voorkomen.
Deed ik ook altijd en even lekker als net gemaakt, zeker wel maarrrr: ik had altijd bij grote porties dat aan de randen de lasagnebladen omhoog kwamen soms, stond ik ze terug te slaan met een lepel als ik het zat maar ook weleens verbrandde randen droge lasagne gehad.
Gewoon erafgesneden maar wel jammer want daar zat hele lekker kaas op :)

Vandaar dat ik het nu pas in de schaal gooi als ik het ga maken. Maar qua smaak maakt het niets uit verder.
Ik gooide ws teveel in één hele grote schaal, daarom doe ik tegenwoordig met 6+ eters 2 schalen.
pejeka schreef:
24-04-2018 20:56
Bechamel is alleen lekker als je het vers maakt, niet als je het een dag laat stollen en indrogen.
Dat moet je ook niet doen... :nope:
Gewoon goed afdekken met folie en als je een gekke bui heb nog een deksel erop, volgende dag zachtjes opwarmen en dan is het ook lekker hoor.
Echt waar, probeer maar eens. Gaat niet ten koste van je gezin & gezondheid ;)

Trouwens, je staat hoe dan ook de saus te maken, of het nou de avond ervoor is of de dag zelf: het enige verschil is dat je wat meer tijd hebt om gezellig te tafelen! :idee:

Ook belangrijk, voor je gasten én voor je gezin.
Lenn12345 schreef:
24-04-2018 21:05
Deed ik ook altijd en even lekker als net gemaakt, zeker wel maarrrr: ik had altijd bij grote porties dat aan de randen de lasagnebladen omhoog kwamen soms, stond ik ze terug te slaan met een lepel als ik het zat maar ook weleens verbrandde randen droge lasagne gehad.
Gewoon erafgesneden maar wel jammer want daar zat hele lekker kaas op :)

Vandaar dat ik het nu pas in de schaal gooi als ik het ga maken. Maar qua smaak maakt het niets uit verder.
Ik gooide ws teveel in één hele grote schaal, daarom doe ik tegenwoordig met 6+ eters 2 schalen.

Hoe warmer de saus, hoe eerder de bladen krullen. :lightbulb:

Een ook de kiertjes langs de rand van de schaal opvullen met saus kan helpen tegen krullen.
Lenn12345 schreef:
24-04-2018 21:10
Dat moet je ook niet doen... :nope:
Gewoon goed afdekken met folie en als je een gekke bui heb nog een deksel erop, volgende dag zachtjes opwarmen en dan is het ook lekker hoor.
Echt waar, probeer maar eens. Gaat niet ten koste van je gezin & gezondheid ;)

Trouwens, je staat hoe dan ook de saus te maken, of het nou de avond ervoor is of de dag zelf: het enige verschil is dat je wat meer tijd hebt om gezellig te tafelen! :idee:

Ook belangrijk, voor je gasten én voor je gezin.

Dit!
Morgen ga ik een halve dag werken, dan naar huis, eten voorbereiden en dan weer terug naar werk voor een cursus. Tussen werk en cursus ga ik ook iets klaarmaken dat man dan kan opwarmen. Dan kunnen we gezamenlijk eten voordat kind weer moet gaan werken/sporten. Zo veel gezelliger dan met zijn vijven in etappes eten.
Andersom schreef:
24-04-2018 21:15
Dit!
Morgen ga ik een halve dag werken, dan naar huis, eten voorbereiden en dan weer terug naar werk voor een cursus. Tussen werk en cursus ga ik ook iets klaarmaken dat man dan kan opwarmen. Dan kunnen we gezamenlijk eten voordat kind weer moet gaan werken/sporten. Zo veel gezelliger dan met zijn vijven in etappes eten.
Helemaal mee eens!!

En bedankt voor de tip, voortaan de saus niet té warm maken dus :)
Doe er wel altijd genoeg saus in volgens mij, tenminste: even met de schaal schudden als alles erinzit en dan mag er geen lasagneblad meer te zien zijn, dan moet het goed zijn!

Fijne dag morgen, druk schema pff.... maar wel gezellig even eten samen, zo zou ik het ook doen als het even kan met een gezin, nu kan ik eten wanneer ik wil en praat wat met de hond, die vindt alles best zolang hij zijn brokken maar op tijd krijgt..
Maar ik vond het ook altijd gezellig om met zijn allen te eten voor zover mogelijk, vroeger thuis en ook in de jaren dat ik samenwoonde dus ik begrijp je volkomen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven