Kruiden (uit eigen tuin) en wat doe je ermee?

25-04-2018 21:43 21 berichten
Ik heb ontzettend veel kruiden in mijn tuin en in mijn keukenla. Sommige gebruik ik heel veel en andere weet ik niet zo goed wat ik ermee moet of ik gebruik ze zelden. Wat ik veel vers gebruik is o.a; lavas, knoflook, basilicum, oregano, munt, peterselie, thijm, dille, (krul) peterselie, bieslook, gember, kurkuma en rozemarijn.

Wat ik weinig gebruik (ook bij gebrek aan recepten) is citroenmelisse, bonenkruid, dragon en kervel. Heeft iemand hier lekkere recepten voor? Of manieren om de kruiden te drogen? Ben heel benieuwd!
Heb je al courgette of courgettesoep met dragon geprobeerd?
Even zoeken op recepten.
Alle reacties Link kopieren
Kervel kun je kervelsoep van maken, lekker met gehaktballetjes. Heerlijk
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Tvp heb hetzelfde met Citroenmelisse. Kan niks anders bedenken dan thee en Ijsthee ervan maken.
je kunt thee maken van de citroenmelisse. net zoals je met verse munt doet zeg maar.
Bonenkruid heet niet voor niets zo: het groeit er meestal naast of in de buurt en combineert goed, kervelsoep idd maar die was al genoemd en citroenmelisse is lekker als (onderdeel van) thee.
Google weet ongetwijfeld nog veel meer toepassingen :)
Alle reacties Link kopieren
Dragon. In marinades, tuinkruidenboter, gehaktballetjes, etc etc. Gewoon even proeven, het heeft wat weg van basilicum.
Courgette (soep) met dragon ga ik zeker proberen, klinkt heerlijk! Citroenmelisse zal ik eens bij de munt(ice)thee doen. Lenn, gelijk heb je hoor, maar ik had wat heerlijke recepten met bonenkruid zonder bonen. Ben trouwens wel meer heerlijke recepten kwijt bedenk ik me nu.
Alle reacties Link kopieren
Dragon is één van mijn favoriete kruiden :heart:. Allerlekkerst natuurlijk: Béarnaise saus. Heerlijk met steak! Maar ook met vis. Het maken van de saus moet je even onder de knie krijgen, maar dan.... hier kan je me 's nachts voor wakker maken.

Zeebaars met dragon boter, roomboter mixen met dragon, citroenrasp, peper en zout naar smaak, hele zeebaars vullen met boter en bakken in de oven. Lekker met flageolet bonen.

Kipstoof met dragon is ook heerlijk. Geroosterde kip met dragon onder het vel.

Zalm uit de oven met artisjok en dragon.

In een fles goede azijn een paar stelen dragon steken en je hebt heerlijke azijn.

Mocht je uitgebreide recepten willen laat het even weten. Tik die morgen als ik tijd heb even.

Wacht, ik zit net te denken door die vegetarische jus....moeten het vegetarische gerechten zijn?

Bearnaise is ook lekker met asperges, dragon is in een aardappel salade van nieuwe aardappels ook heerlijk.

En ik vond deze site met leuke recepten https://www.vegetariantimes.com/recipes ... s/tarragon
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Kervel:
- Inderdaad kervel soep. Heb een heerlijk recept!
- Gegrilde courgettes met kervel en citroen
- Gebakken champignons met kervel en room
- Door de boter of mayo
- Ook in aardappel salade
- Erg lekker over gegrilde venkel
- Met verse tuinerwtjes, witte wijn, room en boter
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
normandina schreef:
25-04-2018 22:17
Courgette (soep) met dragon ga ik zeker proberen, klinkt heerlijk! Citroenmelisse zal ik eens bij de munt(ice)thee doen. Lenn, gelijk heb je hoor, maar ik had wat heerlijke recepten met bonenkruid zonder bonen. Ben trouwens wel meer heerlijke recepten kwijt bedenk ik me nu.
Grappig! Ik ken dat.. hou van koken, heb ook heel veel verse en gedroogde kruiden in huis maar had een keer een heel simpel recept voor pompoensoep, echt troostvoer op koude dagen en zó simpel dat ik dacht: dat onthou ik wel... nou niet dus.
Weet het nog ongeveer maar niet meer precies. Onuitstaanbaar voortaan gewoon maar opschrijven ergens al vond ik dat ik als de Zweedse kok van de Muppets gewoon maar iets moest doen, kwam wel goed.

Nog veel meer dingen vergeten maar die soep.. die moest echt precies zoals ik het voor het eerst gegeten had anders smaakt het gewoon niet helemaal echt lekker... zit nu te denken wat ik vergeten ben wat stom zeg, was zó simpel...
En leuk om mee te lezen zo komt die dragon bij mij ook eens aan de beurt :)
Alle reacties Link kopieren
Bonenkruid:
- Gaat ook goed met champignons
- Half bonenkruid/half peterselie samen met wat citroenrasp, knoflook, peper, zout en mosterd maakt een lekkere kruidenrub voor varkensvlees
- In plaats van met warme gekookte bootjes, een koude bonensalade maken en bonenkruid in de dressing gebruiken
- Witte bonenpuree is lekker met bonenkruid
- Samen met andere harde kruiden zoals tijm en rozemarijn, oregano, etc, drogen en fijnhakken voor een heerlijke kruidige mix in de winter.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Dragon smaakt heerlijk bij pompoen
don't watch the movie, read the book
-Bladora- schreef:
25-04-2018 22:24
Dragon is één van mijn favoriete kruiden :heart:. Allerlekkerst natuurlijk: Béarnaise saus. Heerlijk met steak! Maar ook met vis. Het maken van de saus moet je even onder de knie krijgen, maar dan.... hier kan je me 's nachts voor wakker maken.

Zeebaars met dragon boter, roomboter mixen met dragon, citroenrasp, peper en zout naar smaak, hele zeebaars vullen met boter en bakken in de oven. Lekker met flageolet bonen.

Kipstoof met dragon is ook heerlijk. Geroosterde kip met dragon onder het vel.

Zalm uit de oven met artisjok en dragon.

In een fles goede azijn een paar stelen dragon steken en je hebt heerlijke azijn.

Mocht je uitgebreide recepten willen laat het even weten. Tik die morgen als ik tijd heb even.

Wacht, ik zit net te denken door die vegetarische jus....moeten het vegetarische gerechten zijn?

Bearnaise is ook lekker met asperges, dragon is in een aardappel salade van nieuwe aardappels ook heerlijk.

En ik vond deze site met leuke recepten https://www.vegetariantimes.com/recipes ... s/tarragon
Morgen op zoek naar dragon, klinkt allemaal zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
Kervel moet je niet drogen, hoor, alle smaak gaat er dan uit, net als bij peterselie.
Je kunt het aan het eind van het seizoen wel in ijsklontjes invriezen, dan blijft de smaak redelijk behouden.

Verse kervel is heerlijk in een romige soep, en in komkommersalade.

Citroenmelisse kun je ook in gebak gebruiken, al heb ik dat nooit gedaan, omdat ik het wat te wee van smaak vind.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Citroen Melisse:
- Heerlijk geroosterde kippendij en krieltjes uit de oven.
- Ook lekker in (zelfgemaakte) aioli of mayonaise
- Of door de yoghurt met met citroensap, honing, water en zout als dip voor groenten, maar ook kip van de BBQ of garnalen bijvoorbeeld
- Bossen op de kop hangen op een droge donkere plek, als deze echt helemaal uitgedroogd zijn fijn malen met in de vijzel en in een potje in de kruidenkast bewaren. Erg lekker in marinades van zowel varkensvlees, kip, en vis of garnalen.

Ik heb een Australische huisgenoot gehad en die was helemaal gek van citroenmelisse (en die heeft me de bovenstaande recepten laten proeven), schijnt in Australië veel gebruikt te worden. Als je Lemon Myrtle (savoury) recipe's googled dan kom je vast veel recepten tegen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
B4E schreef:
25-04-2018 23:23
Morgen op zoek naar dragon, klinkt allemaal zo lekker!
Echt doen hoor, heerlijk kruid!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
citroen melisse: even een flinke bos samen met 1 el. gesuikerde amandelen pureren in je bullit , en dan een lepeltje over een bol aardbeien ijs , nu al trek in :yes:
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
-Bladora- schreef:
26-04-2018 09:00
Citroen Melisse:
- Heerlijk geroosterde kippendij en krieltjes uit de oven.
- Ook lekker in (zelfgemaakte) aioli of mayonaise
- Of door de yoghurt met met citroensap, honing, water en zout als dip voor groenten, maar ook kip van de BBQ of garnalen bijvoorbeeld
- Bossen op de kop hangen op een droge donkere plek, als deze echt helemaal uitgedroogd zijn fijn malen met in de vijzel en in een potje in de kruidenkast bewaren. Erg lekker in marinades van zowel varkensvlees, kip, en vis of garnalen.

Ik heb een Australische huisgenoot gehad en die was helemaal gek van citroenmelisse (en die heeft me de bovenstaande recepten laten proeven), schijnt in Australië veel gebruikt te worden. Als je Lemon Myrtle (savoury) recipe's googled dan kom je vast veel recepten tegen.
Top tips!
Alle reacties Link kopieren
Dragon gaat ook goed met avocado.
Ik ben verslaafd aan koriander . Ik gooi het bijna overal door heen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven