Wie helpt mij bij het uitzoeken van een nieuw kookboek?

28-04-2018 17:42 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van koken en kook eigenlijk iedere avond uit een kookboek. Hoeft niet ingewikkeld en bij voorkeur gezond. Een greep uit de boeken die ik nu heb:
Ottoleghi Plenty (hieruit kook ik alleen bij bijzondere gelegenheden).
Rens Kroes
Jamies super food
Uit Paulines keuken

Zin om weer in een nieuw boek te duiken. Wie heeft er tips? Gerechten waar ingrediënten in zitten die in de supermarkt te krijgen zijn hebben de voorkeur. Ik woon in een redelijk klein dorp zonder toko of iets dergelijks.
De boeken van Dale Pinnock vind ik heel fijn. Lekkere gerechten die grotendeels ook niet al te ingewikkeld zijn en zonder hele vreemde ingredienten.
Alle reacties Link kopieren
Het grote koken zonder pakjes en zakjes kookboek ( of een van de varianten daarop) van koken met Karin.

Bij mij aan tafel van Nigella.

Donna Hay heeft ook prachtige kookboeken.

Ik koop ze niet maar heb er altijd minstens twee of drie uit de bibliotheek thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf onder andere de Wannee, een kookboek wat is ontstaan op de Amsterdamse huishoudschool, zo rond 1900. Eens in de zoveel tijd wordt het geactualiseerd. Alles staat erin, van bouillon trekken tot zelf kroketten maken en van aardappels koken tot vlees larderen. Uiteraard ook veel zoete gerechten en baksels (pudding, pap, koekjes, cake).

Mijn vader is overigens fan van die Vlaamse dame, Pascale Naessens heet ze geloof ik. Kookt veel koolhydraatarm, zonder dat het ingewikkeld is of je iets 'mist'. Misschien is dat ook nog een optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de kookboeken van Matt Preston erg fijn om uit te koken. Mooi vormgegeven, niet al te ingewikkelde recepten en leuk!
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op kookboeken en heb er dan ook vrij veel. Het meest recente kookboek waar ik erg enthousiast over ben is Eat Happy van Melissa Hemsley. Daarnaast kook ik veel uit de kookboeken van Anna Jones (vegetarisch) en Meera Soda (Indiaas, maar qua tijdsinvestering zijn veel recepten ook geschikt voor doordeweeks).
De blog van Cookie and Kate vind ik trouwens ook een aanrader, daar koom ik regelmatig wat van en het is altijd een succes.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Ik kook al jaren veel uit Vliegensvlug Vegetarisch. En ik vind de kookboeken van Sylvia Witteman ook erg leuk. Maar die bevatten geen plaatjes en zij kookt wel veel met vlees, dus daar moet ik wel regelmatig iets aanpassen, want ik eet geen vlees.
aikidoka wijzigde dit bericht op 28-04-2018 19:55
Reden: Typefout
0.40% gewijzigd
De boeken van Annabel Langbein, zoals Free Range Cook. Zij werkt veel met seizoensproducten.
Ik ben fan van Polpo (venetiaans, prachtig boek!), Moro (spaans-meditterraanse keuken), en de boeken van the River Café (Italiaans, waar Jamie Oliver het geleerd heeft)

Moro heeft mss af en toe wat gekke ingredienten, maar als je t in huis hebt kan je er 10 jaar mee vooruit (gerookt paprikapoeder, sherry-azijn..)
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij Pascale Naessens.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
28-04-2018 18:54
Ik ben fan van Polpo (venetiaans, prachtig boek!), Moro (spaans-meditterraanse keuken), en de boeken van the River Café (Italiaans, waar Jamie Oliver het geleerd heeft)

Moro heeft mss af en toe wat gekke ingredienten, maar als je t in huis hebt kan je er 10 jaar mee vooruit (gerookt paprikapoeder, sherry-azijn..)
Deze vallen ook onder mijn favorieten.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik heb 52 weekmenu 's + boodschappenlijstjes. Echt ideaal en meestal erg lekker. En je houdt aan het eind van de week geen restjes over.
Alle reacties Link kopieren
O ja Donna Hay dat was er 1 die op mijn lijstje stond. Die heb ik meteen gekocht! Recensies waren heel goed. Kijk er nu al naar uit om er lekker in weg te bladeren. Verder een boel boeken die ik nog niet ken. Ontzettend leuk!!
Ik hou trouwens wel van boeken met plaatjes. Bij Ottolenghi soms ook jammer dat er niet van ieder gerecht een plaatje is!
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
28-04-2018 18:54
Ik ben fan van Polpo (venetiaans, prachtig boek!), Moro (spaans-meditterraanse keuken), en de boeken van the River Café (Italiaans, waar Jamie Oliver het geleerd heeft)

Moro heeft mss af en toe wat gekke ingredienten, maar als je t in huis hebt kan je er 10 jaar mee vooruit (gerookt paprikapoeder, sherry-azijn..)
Zit net bij Polpo te kijken. Ziet er verrukkelijk uit. Staan er veel alledaagse gerechten in? Ik ben binnenkort ook jarig, dan kan er nog wat op mijn verlanglijstje :)
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
28-04-2018 19:32
Ik heb 52 weekmenu 's + boodschappenlijstjes. Echt ideaal en meestal erg lekker. En je houdt aan het eind van de week geen restjes over.
Heel praktisch! Ik zie dat het niet een mooi boek is met foto’s, maar kan me voorstellen dat dit helpt bij het uitzoeken van recepten.
Polpo: ja wel alledaags, nou ja de Italiaanse keuken is doorgaans wel redelijk eenvoudig, niet te veel maar goede ingredienten, vrij simpel maar toch ook speciaal.
Plaatjes vind ik ook essentieel!!
Dat boek wat iedereen in de kast heeft staan, de Zilveren Lepel: rotboek, helemaal geen plaatjes :|
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ‘heel veel veg!’ Echt een onwijze aanrader. Maar ik eet dan ook geen vlees dus dat maakt het makkelijk :)
- Sophie dahl, Miss Dahls heerlijkheden (al een oud boek maar blijft goed en gezond en ik denk voor jou leuk aangezien je voorkeuren)
- Simpel van Diana Henry (of Plenty)
- Hemsley en Hemsley boeken
- Alles van Donna Hay (zij heeft ook een boek met extra gezond eten Life in balance)
- Bij mij aan tafel van Nigella is ook voor alledaags
- De kookrevolutie van Jamie is ook alledaags, wordt hier veel gebruikt.
- De boeken van The green kitchen
- van Yvette van Boven heeft Uit mijn oven boekjes met makkelijke oven gerechten (andere boeken zijn ook erg leuk, met name Home baked maar is niet echt voor alledaags)
- Chicks love food is ook makkelijk en alledaags, in de categorie Rens Kroes en Pauline.

Ps na de zomer komt Ottolenghi met een nieuw kookboek: simpel :cheer:
Trouwens, Het kookboek van ottolenghi is meer voor alledaags en ook een ontzettende tip!
Alle reacties Link kopieren
Oehh Ottolenghi en simpel. Die moet ik hebben!! Ik zag ook Nopi. Heb er niet in kunnen bladeren, want ze hadden hem niet in de boekhandel. Zijn dit moeilijke gerechten? Met onvindbare ingrediënten? :)

Heel veel veg heb ik ook. Leuk!

Life in balance heb ik nu gekocht van Donna Hay.

Chicks love food vind ik wel aardig, maar Rens en Pauline dan net iets meer bijzonder. Ik kook weleens wat van hun site, maar voeg dan toch altijd nog wat extra dingen toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het boek van lekker en simpel erg leuk. staan veel makkelijke en toch verschillende gerechten in. verder kook ik veel uit rens kroes. en heb de boeken van rineke dijkinga. heel interessant om te lezen en veel lekkere gezonde recepten. En amber alberda heeft goeie boeken. met veel informatie over voeding + recepten
Nopi is een echt restaurant kookboek. Heel mooi maar absoluut niet alledaags helaas. Soms ben je zelfs een dag bezig met inleggen of rusten.

Jeruzalem van ottolenghi is ook mooi en daar staan ook makkelijkere recepten in. Waanzinnige salade achtige dingen weer. Ook een aanrader samen met Het kookboek.

Overigens heeft Jamie ook een boek met 5 ingredienten, heel erg alledaags. Of Bespaar met jamie, ook leuk en simpel.

Ik vind Rens Kroes altijd lekker onder de gezonde goeroes, wat meer smaak en kruiden dan de rest. Denk dus dat je Sophie Dahl ook kan waarderen denk dat die ook niet prijzig is tegenwoordig want hij is er al een hele poos.
Sirocco en persiana zijn wat simpelere Ottolenghi achtige boeken mocht je van die keuken houden
Misschien dit kookboek?
https://www.okokorecepten.nl/recept/aar ... bladerdeeg
https://www.okokorecepten.nl/kookboeken ... es-moet-op

Via die site en één recept kwam ik op dit kookboek uit.
Ik ken het nog niet, maar je kan een paar recepten uit het kookboek proberen.
Vaak staan er in een kookboek maar een paar recepten die je regelmatig maakt.
Veel zijn te ingewikkeld of kosten te veel tijd of te veel aparte ingrediënten.
Zelf heb ik veel kookboeken die ik nog nooit heb gebruikt. Leek veel, maar was niet passend bij mijn inkoop.

EDIT: Is wel erg simpel dat boek dat ik postte.
Op diezelfde site staan veel kookboeken met enkele recepten om uit te proberen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 29-04-2018 15:11
9.75% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven