Waar in Amsterdam zoutloze bakkerijproducten?

19-02-2009 10:21 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of mijn vraag hier thuishoort of bij 'gezondheid', maar desnoods verplaats ik hem wel.



Sinds kort is bij mijn man hoge bloeddruk vastgesteld (het zit in de familie).

Er is een kans dat met een strikt zoutloos dieet de bloeddruk genormaliseerd kan worden.

Maar dan kunnen we dus geen gewoon brood, croissantjes, enz. meer eten. Zoutloze bakkerijproducten zijn in onze buurt niet te krijgen, ook niet in de natuurvoedingswinkel. Daar hebben ze maar één soort zoutloos brood. Weet iemand waar wel wat meer keuze is? We wonen in Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je met een hoge bloeddruk gewoon brood blijven eten. Ook omdat daar jodium in zit, en je deze echt nodig hebt. Daarbij heeft gist zou nodig om het brood te kunnen laten rijzen. Wat wel is, is zoutloos koken, geen zout op het vlees doen voor het bakken, wel voor jezelf na het bakken, geen zout bij het koken van de groenten en aardappels.



Ik zou is bij de arts navragen of zoutloos brood echt nodig is, vooral om het jodium verhaal.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
Als mijn man 4 sneetjes brood of 1,5 croissantje eet, zit hij al aan het toegelaten maximum natrium (1000 mg). Daarbij zit ook in veel voedingsmiddelen waar geen zout aan toegevoegd is, van nature wat natrium. Om beneden de grens van 1000 mg natrium de blijven kun je dus echt geen gewoon brood eten.

Jodium is inderdaad een probleem. Daarom ben ik momenteel ook op zoek naar kalium'zout' dat met jodium verrijkt is. Dat moet wel te vinden zijn.

Voor de rest gebruik ik helemaal geen zout bij het koken of op het eten, alleen een beetje kaliumchloride (van Herbamare). Ik check zelfs alle producten die ik koop (muesli, jam, pindakaas...) op toegevoegd zout. Ik merk nu pas dat aan bijna alle voedingsmiddelen heel veel zout is toegevoegd! Ik maak nu bijna alles zelf, maar brood en croissantjes zelf maken vind ik lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar zou je niet je eigen brood kunnen bakken in een broodbakmachine? Dan kun je precies bepalen welke ingredienten je toevoegt. Die dingen hebben vaak een timer, dus het hoeft je 's ochtends geen extra tijd te kosten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Parnell, ik vrees dat ik dat inderdaad zal moeten doen! Nog een taak erbij, en ik heb het al zo druk.
Alle reacties Link kopieren
Als je naar een goede bakker gaat, kun je alls zoutloos/zoutarm bestellen.



En de meeste produkten bij de bakker, mits ze zijn gebakken van 100% roomboter, ( zoals gevulde koeken etc. ) zijn zoutloos/zoutarm.
Alle reacties Link kopieren
En dan bedoel ik een ambachtelijke bakker hè, geen bakker Bart ofzo.



En anders wat Parnell zegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Reiger100 schreef op 19 februari 2009 @ 10:41:

Hoi Parnell, ik vrees dat ik dat inderdaad zal moeten doen! Nog een taak erbij, en ik heb het al zo druk. Of je laat het je man fijn doen, het is zijn bloeddruk tenslotte, niet de jouwe.
Alle reacties Link kopieren
[quote]elleinspe schreef op 19 februari 2009 @ 10:42:

Als je naar een goede bakker gaat, kun je alls zoutloos/zoutarm bestellen.

Dit geeft me hoop

Ik heb nog maar bij één bakker geïnformeerd, ik zal eens op zoek gaan naar een goede bakker.



En de meeste produkten bij de bakker, mits ze zijn gebakken van 100% roomboter, ( zoals gevulde koeken etc. ) zijn zoutloos/zoutarm.



Is dat echt zo? Ik heb hier toch mijn twijfels over. Jammer genoeg is er voor bakkers kennelijk geen verplichting om de ingrediënten op de producten te vermelden. En ik wil het echt zeker weten, dat er geen (of nauwelijks) zout aan toegevoegd is.



[/quote]
quote:Reiger100 schreef op 19 februari 2009 @ 10:41:

Hoi Parnell, ik vrees dat ik dat inderdaad zal moeten doen! Nog een taak erbij, en ik heb het al zo druk.



Het valt mee hoor Reiger, zelf brood bakken. Je gooit de ingredienten in de machine, stelt een tijd in, en de rest gaat vanzelf.

Een man zou het bij wijze van spreken zelf kunnen doen .



Je kunt ook dingen via internet bestellen:

www.dieetook.nl/natriumarm



Bij AH schijnen ze ook zoutloos brood te hebben



Effe een recept van smulweb gecopiepeest:



Zoutloos brood

Bereidingstijd: 0-10 minuten



Ingrediënten

6 gr. verse gist.

500 gr. bloem.

300 ml. water.

10 gr. suiker.

15 gr. boter.



Voorbereiding

Doe al deze ingredienten in de broodmachine.

Stel het programma witbrood, quick in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Reiger100 schreef op 19 februari 2009 @ 10:47:

[quote]elleinspe schreef op 19 februari 2009 @ 10:42:

Als je naar een goede bakker gaat, kun je alls zoutloos/zoutarm bestellen.

Dit geeft me hoop

Ik heb nog maar bij één bakker geïnformeerd, ik zal eens op zoek gaan naar een goede bakker.



En de meeste produkten bij de bakker, mits ze zijn gebakken van 100% roomboter, ( zoals gevulde koeken etc. ) zijn zoutloos/zoutarm.



Is dat echt zo? Ik heb hier toch mijn twijfels over. Jammer genoeg is er voor bakkers kennelijk geen verplichting om de ingrediënten op de producten te vermelden. En ik wil het echt zeker weten, dat er geen (of nauwelijks) zout aan toegevoegd is.



[/quote]



Ja hoor , is sinds vorig jaar een verplichting!



Niet op de losse dagverse producten die je per stuk koopt zeg maar, maar wel op de producten die verpakt zijn.

Als je zeg maar verpakte koekjes hebt of beschuiten of roggebrood etc. ( wel door die bakker gebakken dus!)



En als je vraagt of er speciale dagen zijn dat je zoutloos brood kunt bestellen hebben de meeste (goede ) bakkers wel een of meerdere dagen dat ze zoutloos brood bakken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de hartstichting bellen met vragen over hoge bloeddruk en voeding: 0900-3000300



Ook kun je informatie krijgen bij het voedingscentrum.
Alle reacties Link kopieren
quote:Parnell schreef op 19 februari 2009 @ 10:46:

[...]





Of je laat het je man fijn doen, het is zijn bloeddruk tenslotte, niet de jouwe.



Dat heeft hij zelf ook voorgesteld, hoor. Maar hij doet ook veel voor mij, bovendien heeft hij er zelf niet om gevraagd, om die hoge bloeddruk en heb ik er ook baat bij, als hij gezond blijft.

Hij zegt ook niet 'los zelf maar je computerproblemen op, het is tenslotte jouw computer...'

Ieder zijn specialiteit, en bij mij is dat alles wat voeding betreft.
Alle reacties Link kopieren
Is dat nog van deze tijd een zoutloos (zoutarm) dieet? Zou het goed navragen bij de arts voordat je je van alles in je hoofd haalt en op je hals.



Zoutloos brood is overigens echt niet te eten vind ik, ik heb een gruwelijke hekel aan zout (eet ook patat zonder zout) maar brood is echt een smakeloze hap als er geen zout in zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 19 februari 2009 @ 10:49:

[...]





Het valt mee hoor Reiger, zelf brood bakken. Je gooit de ingredienten in de machine, stelt een tijd in, en de rest gaat vanzelf.

Een man zou het bij wijze van spreken zelf kunnen doen .



Je kunt ook dingen via internet bestellen:

www.dieetook.nl/natriumarm



Bij AH schijnen ze ook zoutloos brood te hebben



Effe een recept van smulweb gecopiepeest:



Zoutloos brood

Bereidingstijd: 0-10 minuten



Ingrediënten

6 gr. verse gist.

500 gr. bloem.

300 ml. water.

10 gr. suiker.

15 gr. boter.



Voorbereiding

Doe al deze ingredienten in de broodmachine.

Stel het programma witbrood, quick in.



Hé wat leuk zo'n broodmachine! Ga ik vragen voor mijn man z'n verjaardag



Ook bedankt voor de link, ik ga eens kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ohw arme reigerman zeg... zoutloos brood... brrrrr!!

Dat is echt niet te haggelen hoor, heb je het al eens gegeten reiger?

Zou het wellicht een idee zijn om dan iig zoutarm brood te kopen/maken?
Computer says nooooo
Broodbakmachine is niet eens zo duur ook trouwens. Volgens mij heb je al een goede voor zo'n ¤45,- Het is wel nogal een sta-in-de-weg, ze zijn ongeveer zo groot als een frituurpan en je maakt er een broodje mee dat nog net ietsje kleiner is dan een half gewoon brood. Maar dat is ook weer niet zo heel erg, wanneer je geen broodverbeteraar in het brood stopt, kun je er een dag later toch een ruit mee ingooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bengal schreef op 19 februari 2009 @ 10:53:

Is dat nog van deze tijd een zoutloos (zoutarm) dieet? Zou het goed navragen bij de arts voordat je je van alles in je hoofd haalt en op je hals.



Zoutloos brood is overigens echt niet te eten vind ik, ik heb een gruwelijke hekel aan zout (eet ook patat zonder zout) maar brood is echt een smakeloze hap als er geen zout in zit.



Het is inderdaad niet meer van deze tijd, omdat mensen niet graag meer moeite doen en liever medicijnen nemen. Heb het er met de arts over gehad.

Een zout'arm' dieet helpt niet, je moet je natriuminname echt drastisch beperken, dan is er wel een kans.

Je moet ook afvallen en veel bewegen, maar mijn man is al slank en beweegt al veel. En voor de rest eet hij ook gezond. Maar als het in de genen zit, kan een strikt zoutloos (natriumarm) dieet soms helpen. Ik wil dat in elk geval proberen.



Ik vind zoutloos brood overigens wel te eten, motivatie kan veel doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik bak trouwens altijd zelf brood (dochter van een warme bakker he ... ) is echt een fluitje van een cent met een goede machine.. en veel lekkerder dan het meeste brood uit de winkel.



Je zou trouwens eens bij Bakkerij Klopper&Stolk kunnen informeren, zitten in Amsterdam, op de Kinkerstraat en Amstelveenseweg. Haalde daar vroeger mijn brood en weet dat ze dat destijds iig ook zoutloos/ -arm verkochten op bestelling.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Reiger: vraag het eens na bij de biologische winkel in de buurt. Deze hebben vaak ook allemaal bijzondere broden op de plank staan. En die kunnen je goed adviseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 19 februari 2009 @ 10:58:

Ohw arme reigerman zeg... zoutloos brood... brrrrr!!

Dat is echt niet te haggelen hoor, heb je het al eens gegeten reiger?

Zou het wellicht een idee zijn om dan iig zoutarm brood te kopen/maken?



Gelukkig hecht mijn man weinig belang aan eten

En ja, we hebben het al gegeten en vinden het best te eten.

Als ik zelf brood bak, kan ik er in elk geval wat kaliumzout aan toevoegen, denk ik (dat verhoogt de bloeddruk niet).
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie om het brood door iets anders te vervangen?

En volgens mij zijn croissantjes sowieso niet gezond, dus die zou je volgens mij weg kunnen laten.
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 19 februari 2009 @ 11:00:

Ik bak trouwens altijd zelf brood (dochter van een warme bakker he ... ) is echt een fluitje van een cent met een goede machine.. en veel lekkerder dan het meeste brood uit de winkel.



Je zou trouwens eens bij Bakkerij Klopper&Stolk kunnen informeren, zitten in Amsterdam, op de Kinkerstraat en Amstelveenseweg. Haalde daar vroeger mijn brood en weet dat ze dat destijds iig ook zoutloos/ -arm verkochten op bestelling.Dank je wel! Heb je soms ook een tip voor een goede broodmachine?
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 19 februari 2009 @ 10:58:

Maar dat is ook weer niet zo heel erg, wanneer je geen broodverbeteraar in het brood stopt, kun je er een dag later toch een ruit mee ingooien.

HUH?? Welk meel gebruik jij dan Vlinder?

Mijn ervaring is juist dat zelfgebakken brood veel langer vers bijft... Zonder al die chemie.. Gewoon lekker vers meel van de molen kopen (enige voordeel van wonen in een gehucht m.i. ) en dan gooi je echt geen ruiten in met je broodje hoor..
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:emmenn schreef op 19 februari 2009 @ 11:04:

Is het geen optie om het brood door iets anders te vervangen?

En volgens mij zijn croissantjes sowieso niet gezond, dus die zou je volgens mij weg kunnen laten.





Brood en croissantjes zijn nu net het lievelingseten van mijn man...

Croissantjes eten we overigens alleen op zondag, gezellig op bed, en mijn man kijkt daar altijd naar uit.

1 keer in de week een paar botercroissantjes moet toch kunnen lijkt me, want we eten voor de rest nauwelijks verzadigde vetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven