Simpele tips om kip met rijst lekker te maken

18-05-2018 18:09 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames (en heren),

ik maak soms kip met rijst en wat groenten die ik over heb aan het einde van de week als ik geen zin meer heb om creatief te doen. Nu kan ik een kip heel lekker marineren met olijfolie, knoflook en allerhande zuid europese kruiden, maar ik vind het dan toch altijd net te droog samen met de rijst en groenten.

Wie heeft er simpele tips om het toch lekker te maken? Ik hou niet echt van Aziatische specerijen zoals ketjap en soja enzo, ik zou het liefst de kruiden gebruiken die ik al op de kip heb gebruikt.

Groetjes
Hou je ook niet van Thais?
Zelf gebruik ik voor kip (of garnalen) de Thai green curry van Blue Elephant (AH) Als je daar dan ook nog 'n bak taugé doorheen gooit dan ben je klaar.
Ik weet niet of je het lekker vindt, Maar ik maak de kip klaar met kokosmelk. Gewoon even bakken en groente erbij en dan de kokosmelk met Curry.
Ik vind kip en rijst heeft een sausje nodig.
- Maak een pilav, is ook eenpans. Kip aanbakken, ui bakken, groenten die erbij in passen bakken, knoflook is ook aanrader, italiaanse kruiden of zo, peper, dan rijst kort mee bakken, rozijnen erbij (gedroogde abrikozen of ander fruit kan ook), bouillon erbij (echt kokend water met bouillonblok dus, niet alleen het blokje hehe), eventueel nootjes erbij in, deksel erop en garen op laag vuur tot rijst goed is. Als je aubergine hebt duurt het geheel wat langer. Citroensap en meer midden-oosterse kruiden en ingrediënten passen hier ook bij in. Kaneel kan bijvoorbeeld er ook in. Mix and match zou ik zeggen.

- Nasi, eventueel met satésaus

- Kip à la pizzaiola van smulweb of AH ofzo

Kip met honing mosterd ingesmeerd uit de oven, groenten en rijst (al vind ik met aardappels lekkerder). Nog beter is kip met een vulling van mozzarella-mosterd-geraspte kaas in spek gewikkeld uit de oven.
anoniem_198811 wijzigde dit bericht op 18-05-2018 18:30
1.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kip kerrie een optie? Kerriesaus maak je met boter, bloem, melk, zout, peper en kerrie. Evt met wat rozijnen of ananas.

Je zou ook de kip voor het bakken kunnen 'inpakken' met ham, spek of iets als pancetta.
Alle reacties Link kopieren
Als je kipfilet gebruikt zou je om te beginnen eens kipdijenfilet kunnen proberen. Dat is minder droog. En als de kip is ingevroren, heel goed laten ontdooien, niet in de magnetron ontdooien.
Kipgyros met tzatziki en rijst! Kan met meditteraanse kruiden.
Komkommer raspen, GOED de tijd geven om uit te lekken (in koelkast uurtje), knoflook dabei, de goede kruiden, Griekse yoghurt (bijna vergeten) en olijfolie er doorheen en genieten maar... genoeg receppies die het aangeven op internet (vandaar mijn geheugenprobleem op dit moment wat betreft kruiden)
anoniem_198811 wijzigde dit bericht op 18-05-2018 18:57
4.91% gewijzigd
Ik maak meestal qorma. Ui in de pan met olie bakken tot ze goudbruin zijn, tomatenpuree even mee bakken dan de kip (eventueel al voor gemarineerd erin) rondom bakken. Groentes naar keuze er bij en/of linzen of bonen. Dan water erin tot het onder staat. En dan half uurtje minimaal laten stoven totdat hij goed of smaak is en de saus de gewenste dikte heeft. Groentes doe ik ook vaak pas op het laatst zodat niet alle vitamines kapot stoven.

Kruiden die ik het meest gebruik zijn knoflook, gember, kurkuma, peper en zout. Maar je kunt er ook gewoon kerrie in doen, of garam masala. Met kokosmelk is het ook lekker.
Alle reacties Link kopieren
Groenten en kip bakken, blikje kokosmelk en currypasta erbij
Alle reacties Link kopieren
joysjuhhh schreef:
18-05-2018 18:23
- Maak een pilav, is ook eenpans. Kip aanbakken, ui bakken, groenten die erbij in passen bakken, knoflook is ook aanrader, italiaanse kruiden of zo, peper, dan rijst kort mee bakken, rozijnen erbij (gedroogde abrikozen of ander fruit kan ook), bouillon erbij (echt kokend water met bouillonblok dus, niet alleen het blokje hehe), eventueel nootjes erbij in, deksel erop en garen op laag vuur tot rijst goed is. Als je aubergine hebt duurt het geheel wat langer. Citroensap en meer midden-oosterse kruiden en ingrediënten passen hier ook bij in. Kaneel kan bijvoorbeeld er ook in. Mix and match zou ik zeggen.

- Nasi, eventueel met satésaus

- Kip à la pizzaiola van smulweb of AH ofzo

Kip met honing mosterd ingesmeerd uit de oven, groenten en rijst (al vind ik met aardappels lekkerder). Nog beter is kip met een vulling van mozzarella-mosterd-geraspte kaas in spek gewikkeld uit de oven.
Pilav ga ik proberen! Maar dan mijn eigen mediterraanse draai eraan geven :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic
Alle reacties Link kopieren
Blikje tomatenpuree bij wat je al hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
18-05-2018 18:23
Kip kerrie een optie? Kerriesaus maak je met boter, bloem, melk, zout, peper en kerrie. Evt met wat rozijnen of ananas.

Je zou ook de kip voor het bakken kunnen 'inpakken' met ham, spek of iets als pancetta.
:rofl: :facepalm:
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Kip Hawaiï? Open een pot Hawaiïsaus, opwarmen en over de kip + rijst gieten. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
joysjuhhh schreef:
18-05-2018 18:29
Kipgyros met tzatziki en rijst! Kan met meditteraanse kruiden.
Komkommer raspen, GOED de tijd geven om uit te lekken (in koelkast uurtje), knoflook dabei, de goede kruiden en olijfolie er doorheen en genieten maar... genoeg receppies die het aangeven op internet (vandaar mijn geheugenprobleem op dit moment wat betreft kruiden)
Jij hebt echt goeie ideeën joh !! Deze voor volgende week :)
Alle reacties Link kopieren
Kip pindasaus? In een pannetje verwarm wat melk met enkele eetlepels pindakaas. Op smaak brengen met sambal en ketjap (en evt suiker) . Eventueel geraspte ui mee laten koken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Haast alles met veel vettigheid is lekker. Vet is een goede smaakdrager waaardoor je niet zoveel kruiden en specerijen nodig hebt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Sausje maken van ui gember tomaat knoflook en tomatenketchup. Peper en zout en water . Even inkoken..heerlijk
Alle reacties Link kopieren
Kip met groente en rijst.. Daar kun je toch allerlei sausjes bij maken. Tomatensaus, kerrie, curry (potje thaise is erg lekker) Gewoon wat bouillon met maizena.
Dus als je de groente en kip gebakken hebt, wat water er bij, bouillon (ik gebruik poeder) en wat binden met maizena of allesbinder.
retrostar schreef:
18-05-2018 18:44
Kip pindasaus? In een pannetje verwarm wat melk met enkele eetlepels pindakaas. Op smaak brengen met sambal en ketjap (en evt suiker) . Eventueel geraspte ui mee laten koken.
Ik maak 'm anders: uitje fijnsnijden en aanstoven, teen knoflook erbij. Sambal meebakken. Pindakaas erdoor. Dan ketjap toevoegen en daarna de melk (of water, of bouillon). Heerlijk!
Kip Siam. Kipfilet aanbakken, paprikastoplicht in blokjes meebakken, twee sjalotjes in ringen en gehakte knoflook meebakken. Sausje van drie eetlepels oestersaus met twee eetlepels water erdoor, en op het laatst nog een handje ongezouten cashewnoten erdoor.
Oh, je houdt niet van Oosters. Dan iets met verschillende groenten en tomatenblokjes.
Ui erbij, paar paprika's in stukjes erbij, schijf of 4 ananas (uit blik) erbij, eventueel ook het vocht en ketchup erbovenop.
Alle reacties Link kopieren
Boter, citroen, kappertjes, witte wijn.....
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel grappig vind, is dat TO aangeeft op zoek te zijn naar Zuideuropese recepten en geen Aziatische, en dat dan vrijwel iedereen direct Aziatische recepten begint te spuien...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
retrostar schreef:
18-05-2018 18:40
Kip Hawaiï? Open een pot Hawaiïsaus, opwarmen en over de kip + rijst gieten. :proud:
:rofl: dit zou ik ook doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven